Egyre távolabb kerülünk az újautó-vásárlástól. Íme az okok

2020.12.18. 09:28

Elszálló újautó-árak a koronavírus miatt gyengélkedő piacon, villanyautó-előretörés Nyugat-Európában, lassú de folyamatos öregedés és töretlen kereslet a maximum 1,5 millió forintos Opelekre, Suzukikra és Fordokra itt, Kelet-Európában. Így nyílik az olló az Európai Unió autóskultúrájában.

Az Európai Unióban kilencmillió új autót helyeztek forgalomba 2020. november végéig, vagyis több mint hárommillióval kevesebbet, mint egy évvel korábban. Ha megnézzük, hogy mely országokban volt legnagyobb visszaesés, nem ér meglepetés: éppen a koronavírus-járvány által leginkább sújtott Spanyolországban (-35,3%), Olaszországban (-29%), illetve a szintén súlyosan érintett Franciaországban (-26,9%) és Németországban.

2021 nagy kérdése a védőoltások érkezésének üteme, illetve, hogy milyen gyorsan tér vissza az autóvásárlási kedv, ami viszont a munkanélküliség alakulásán is múlik, miközben az EU egyik legnagyobb munkaadója éppen az autóipar.

A visszaesés jelentős technológia átállás közepén történt, ez többszörösen fájdalmas a gyártóknak. Az Euro 6d környezetvédelmi norma idei bevezetésekor vált egyértelművé, hogy a húszas években erős prés alá kerül az eddig dízel- és benzinmotorokon alapuló autózás. Bár az új évtizedet meghatározó Euro 7 norma részleteit csak jövőre hozzák nyilvánosságra, egyesek szerint az kinyírhatja mai, belső égésű motorral szerelt autókat, de addig folyamatosan emelkednek majd a fejlesztési költségek, és persze előretörnek a villanyautók.

Kapcsolódó
Az Euro 7 megölheti a belső égésű motort?

Az Euro 7 megölheti a belső égésű motort?

Biztosat még senki sem tud, de az eddig kiszivárgott adatok alapján néhányan már temetik az olcsóbb személyautókat.

Az idén az unióban eladott új autók körülbelül fele benzines, óriási bukással már csak negyedük dízel. A piac fennmaradó részén osztoznak az alternatívák: 2020-ban összesen tíz-tizenegy százalék a villanyautóké és a plug-in (konnektorról tölthető) hibrideké, és körülbelül tizenöt százalék a hibrideké.

Európai szintén, októberben már konkrétan több hibrid- és villanyautó fogyott, mint dízel és bár a villanyautókat megtévesztő módon egy kalapba teszik a konnektorról is tölthető, de amúgy benzint (ritkábban gázolajat) is fogyasztó plug-inekkel, a villanyautózás valóban előretörőben van.

A legnépszerűbb tisztán elektromos modellek a Tesla Model 3 és a Volkswagen ID.3 attól függően, hogy éppen melyikből adnak át/szállítanak Európába egy nagyobb tételt, a legkelendőbb hibrid pedig a Toyota Corolla. A piac átrendeződik, de még nem fordult át az újba a régi világ.

Kapcsolódó
Még 15 év, és ez lesz a nép autója itt is

Még 15 év, és ez lesz a nép autója itt is

Idővel nem tapogat meg kritizál az ember, hanem használja, és jól érzi magát közben.

A hibridek előretörését részben a kényszer eredményezi. A belső égésű motorral szerelt autók jelentős részébe elektromos segédhajtás is kerül, mert csak így képesek alacsonyan tartani a gyártókra, flottaszinten érvényes 95g/km-es CO2-kibocsátási határértéket. Ez kicsit önbecsapás, hiszen a nagy homlokfelületű és nagy fogyasztású, nehéz SUV-k, vagyis hobbiterepjárók miatt egyelőre nő károsanyag-kibocsátás, pedig csökkennie kéne. A gyártókat a túllépés miatt súlyosan, akár autónként több ezer euróra büntetik, ennek egy részét pedig áthárítják a vevőkre, vagyis az autók emiatt is drágulnak.

A kamuterepjárókhoz képest másik véglet, a Suzuki Swift lágyhibrid verziója, amely ugyan egy métert sem képes megtenni tisztán árammal, valóban kevésbé szennyez mint elődje. A villanymotor besegít az elindulás és a kigyorsítások pillanataiban. Csakhogy a kvázi hibrid-Swift ára 4,5 millió forint körüli, és ez nem az alkudható (egyébként több mint 5 millió forintos) listaár, hanem az apróhirdetésekben szereplő készletautóké. Hogy miért gond a valóban olcsó típusok eltűnése, arról év elején részletesen írtunk, de később is szó lesz róla a cikkben. A Magyarországon kapható legolcsóbb új autó a Dacia Logan fapados változata, körülbelül 3 millió forintért.

Itthon januártól november végéig, a Datahouse kimutatása szerint közel ötödével esett vissza az újautó-piac, tehát a helyzet nem olyan vészes, mint a 2008-as válság után, és az EU átlagánál is jobban állunk, ez azonban nem a nyers vásárlóerőnek köszönhető. A különbség abból adódik, hogy manapság elsősorban cégek és az állam vásárol új autókat, a vevők kevesebb mint fele magánszemély.

Köztük sok a készpénzes ügyfél, gondoljunk csak a támogatott nagycsaládosokra és a villanyautó-vásárlókra. Így feltételezhető, hogy a néhány tízezres sokaság számára általában nem akkora teher bármilyen új autó vételára, például a tipikus nagycsaládos, hétüléses Lodgy-é, amely az egyik legnépszerűbb új autó Magyarországon, míg a valóban legnépszerűbb a Suzuki Vitara, de a kép teljessége kedvéért közöljük a magánvásárlók toplistáját és a hozzá tartozó darabszámokat. A Daciát most csak egyféle dízelmotorral adják, a Suzukit pedig benzines-elektromos hibridként. Mindkettő több mint 5 millió forinttól indul. 

2020. január-november új autó forgalomba helyezés. A magánvásárlók kedvencei
   Márka Modell Magánszemély forg. hely. (db) 7 személyes magánszemély forg. hely. (db)
1 DACIA LODGY 3 571 3 567
2 SUZUKI SX4 S-CROSS 2 563 0
3 SUZUKI VITARA 2 297 0
4 TOYOTA YARIS 2 039 0
5 RENAULT CLIO 1 358 0
6 TOYOTA COROLLA 1 263 0
7 OPEL COMBO TOUR 1 256 1 221
8 DACIA DUSTER 998 0
9 DACIA SANDERO 995 0
10 KIA CEED 858 0

Az unióból távozó Nagy-Britannia 2030-tól megtiltaná a tisztán dízel- és benzines autók forgalmazását, már ha akkor lesznek még egyáltalán ilyenek a kínálatban. Az EU teljes autóparkjának körülbelül 10,5 éves átlagkoránál sokkal fiatalabb, alig több mint 8 éves ma egy tipikus brit autó és hasonló a helyzet Ausztriában is. Ezekben az országokban gyorsabb cserélődés, gyorsabb az átállás az új technológiára, főként, ha még korlátozzák is a régebbi autók kereskedelmét és támogatják a részben, vagy teljesen elektromosak vásárlását, fenntartását, ahogy a legtöbb tagállamban.

Ha ezután megnézzük, mi a helyzet az unióhoz tartozó posztszocialista országokban, észrevehetjük, pontosan az, amit az utcán látunk. Magyarországon és a környező országokban egyre öregebbek az autók és ezt nem kompenzálja az új autók piaca. Nálunk 14,5 év az autók átlagkora és emelkedik, Romániában 16,3 év, Szlovákiában 13,9. 

Nyílik az olló Európa motorizációjában és Magyarország azon a száron helyezkedik el, ahová nagyon lassan szivárog le a tisztább közlekedés, mert nem ér össze a kereslet a kínálattal. A magyar autósok többsége tehát nem engedhet meg magának egy új autót és a helyzet romlik.

Nálunk olyan használt autókat vennének sokan, amelyektől olcsón megszabadulnának a fejlettebb országok. Most éppen tizenéves, benzinmotoros kompakt modelleket, mint az Astra vagy a Ford Focus. Nem meglepő, ha valaki itt, Közép-Európában utópiaként tekint akár a britek 2030-as terveire, akár arra, hogy a Toyota előrehozta a gyorsabban tölthető, nagyobb hatótávolsággal kecsegtető, könnyebb és hosszabb élettartamú szilárdtest-alapú akkumulátorok, illetve az ezekkel szerelt új generációs villanyautók gyártásának kezdetét. 

Mitsubishi Outlander PHEV 2013 23

Bár Magyarországon a teljes állománynak csak harmada dízel, idén a kintről hozott használt autók negyven százaléka az, ami közel ötvenezer példányt jelent november végéig. Az elején említett technológiai váltás nehézkességét érzékelteti, hogy csak ötezer használt hibridet, nagyrészt tizenéves Toyota Priusokat, Mitsubishi Outlander PHEV-eket, vagy éppen Opel Amperákat helyeztek forgalomba eddig, és csak ezer villanyautót. 

2020. január-november import használt autó toplista:
1. OPEL ASTRA 4243 db
2. VOLKSWAGEN GOLF 3897 db
3. FORD FOCUS 3838 db
4. VOLKSWAGEN PASSAT 3647 db
5. AUDI A4 2688 db

Az új és import használt autók piaca évek óta fej-fej mellett halad. November végéig 115 ezer új autó kapott magyar rendszámot és 120 ezer használt. Ez utóbbihoz érdemes hozzáadni a 700 ezret is, amelyeket belföldön adtak-vettek az emberek. Tíz magyar vásárlóból kilenc használt autót vesz.

Az összesen 3,6 millió darabos magyar állomány legnépszerűbb típusai egyben a leggyakoribbak is. A csúcson az Opel Astra kilencvenes és kétezres évekbeli F és G sorozatának tagjai, elsősorban benzinmotorral. Örök kedvenc a Suzuki Swift, amelyből a 2005 és 2010 közt gyártott ma is viszonylag korszerűnek és biztonságosnak tekinthető generációja jó vétel, miközben a legolcsóbb használt tömegautók az úgynevezett régi Swiftek, vagyis az 1991 és 2004 közt Esztergomban gyártott generáció tagjai, amelyek 100-400 ezer forintért adnak lehetőséget a helyváltoztatásra.

Bár sokan ennyire leegyszerűsítik a kérdést, valójában nem a forgalomban lévő autók kora a legfőbb gond, inkább a műszaki állapotuk. Az elrohadó, rossz fékű és futóművű, katalizátorától, vagy részecskeszűrőjétől megfosztott példányok is akadálytalanul esnek át a műszakivizsga-rendszeren, annak elavultsága és egyéb gondjai miatt. Először ezen kell változtatni és az egészet felzárkóztatni azoknak a vizsgabázisoknak a szintjére, amelyeken minden megbukik, ami nem teljesíti a minimális követelményeket.

Akár kinti, főleg német és osztrák, akár hazai használt autókkal foglalkozó szakemberekkel beszélünk, mindenki azt mondja, hogy a hagyományos benzineseket és a hibrideket nagyon sokan keresik, a dízelekre viszont alig akad vevő. A villanyautók átlagosan magasabb áron adnak kisebb utasteret és korlátozott, két feltöltés közt száz kilométer körüli hatótávolságot, ezért vevőkörük egyelőre a második, városi autóban gondolkodókból áll.

A tipikus magyar használtautó-vásárló 500 ezer és 1,5 millió forint körül nézelődik. Amikor az eladási ár eléri a kétmillió forintot, az érdeklődők zöme eltűnik. Ennyi pénzért vesznek autót 2020-ban a magyarok.

Amikor lakhatási szegénységről beszélünk, általában azokat említjük, akik a nagyvárosok utóbbi években tapasztalható ingatlan- és albérletár-emelkedési trendje miatt kiárazódnak a piacról, esetleg szilárd tüzelőanyaggal fűtenek és nincs pénzük korszerűsítésre, vagy leromlott állapotú ingatlanban élnek és nincs futja felújításra, de amúgy nem a társadalom legszegényebb rétegéhez tartoznak.

A legolcsóbb autók vásárlói ezen logika alapján a közlekedési szegénység érintettjei. Ők nem csak azért kiszolgáltatottak, mert tizenéves autók közül kénytelenek válogatni, de azért is, mert szaktudás híján, sokszor bizonytalan forrásból vásárolnak, nem mindig a célhoz és anyagi kereteikhez mérten választanak típust, nem jól választják ki a példányt és nem bírják fedezni a vásárlás utáni költségeket.

Amikor pedig egy ilyen körülmények közt megvásárolt autóval gond adódik, sokszor csak a szerencsén és a kereskedő/eladó hozzáállásán múlik, hogy megfelelően rendeződik-e a szavatossági ügy, vagy sem. Közlekednie mindenkinek kell, de a piac lassan józanodik és az új autók áremelkedése tartósan rögzítheti a tényt: Magyarország a vegyes állapotú használt autók országa.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

1 órája
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16