Lehet-e alkudni a használt autó árából
Alkudozás. Ezt hallva felsejlik előttünk a távol-keleti bazárok forgataga, a hangos kiabálás. És persze balek vagy, ha a húsz sékelért árult terméket nem tizenegyért viszed el. Sokunkban ez a kép él az alkudozásról. Nézzük meg, hogyan is néz ez ki a használt autók viharos tengerén napjainkban. Leginkább azoknak lesz segítség ez az írás, akik egyáltalán nem tudják, hogyan kezdjenek hozzá.
Nagyon sokszor megkapom a kérdést, hogy érdemes-e alkudni a kiszemelt autóra. A válaszom az, hogy igen, érdemes, azonban lehet, hogy nem fog sikerülni. De miért? – jön a kérdés. Nos, erre sok jó válasz létezik. És hát nincs két egyforma üzletkötés sem, így mi most foglalkozzunk a nagy átlaggal, nem pedig a ritka kivételekkel.

Gyorstalpaló kezdőknek
Az árak végződése gyakran 90 000, 99 000 vagy 49 000. Magánszemélyeknél jellemzően ezeket az összegeket tudjuk lealkudni. Ez a resztli, vagyis a maradék. A kereskedésekben árult autóknál is jó esély van ezeknek a megspórolására, de ez nem törvényszerű. Kezdőként ezt mindenképpen megpróbálhatod lealkudni a meghirdetett autó árából, ez még nem ér fel egy arculcsapással az eladó részére. De ne vedd automatikusnak az elengedését. Hogy miért, alább erről is lesz szó.
A kereskedő jól áraz
Egy korábbi cikkemben kifejtettem már, hogy a kereskedő nem hülye. Legalábbis tudja, mit árul, és jól áraz. Nagyobbik részük tisztában van azzal, hogy milyen minőséget képvisel az autójuk. Éppen ezért tudják, hogy hova lőjék be az árat. Ezekben az estekben, ha kemény akarsz lenni, és egy 2-3 milliós autónál bekínálsz ötszázezerrel kevesebbet, lehet, hogy gyengéd félmosollyal kitessékelnek a kapun túlra. A jobb helyeken. A kevésbé jókon kiröhögnek. De láttam én már hangos kiabálássá fajult alkudozást is.
Az autókereskedő nem hülye
Nem adja kevesebbért az autót, mint amennyit ér. Két példa, hogy ami olcsó, az okkal az.
Az árrés
Tételezzük fel, hogy a kereskedő nem:
- teker órát
- csal áfát
- támaszt fel roncsokat
- cserélgeti évente a cégeit adóoptimalizálási céllal
Ezekben az esetekben jó nagy hátránnyal indul a csalókkal szemben. Így biztos, hogy nincs nagy mozgástere egy autón. Egy komolyabb alku esetén bukni fogja a hasznát, és még vállaljon szavatosságot is a törvény által előírt módon. Nem túl életszerű, hisz nem nonprofit vállalkozások árulnak autókat. Persze a csaló, tróger, óratekergetős fajta más tészta, de róluk írtam már eleget. És fogok is.

Egyre szűkebb a piac
Egyre kevesebb az eladó autó, itthon és külföldön is. Látja mindenki az inflációt, ezt nem kell taglalnom. Heti szinten emelkednek a használt autók árai is - ezért is nehezebb mostanság alkudozni. Egy rövid sztori erről. Különösen aprólékos, internetes fórumokon tájékozódott vásárlójelölt kért fel egy átvizsgálásra. Az autó kiváló állapotban volt, a próbakör is lezajlott rendben.
A következő munkám ugyanebben a kereskedésben volt, egy másik ügyfél megbízásából. Végeztem azzal az autóval is, előző megbízóm és a nepper még mindig ott tartottak, hogy vajon miért adta el az előző tulaj az autót, meg mire is használhatta? Hmm... Az eladó egy buddhista szerzetes nyugalmával válaszolgatott a kérdésekre. Kulcsleadáskor még odasúgta, hogy reméli nem veszi meg az emberünk az autót. Mert akkor letörli a hirdetést, megvárja a hétvégét, és jövő héten felteszi kétszázzal drágábban. Pechje volt, megvette.

Elektromos autó, szívó benzines vagy hibrid? A piac slágerei, nem lehet tudni mikor csap le valaki a kiszemelt autódra. Egyszerűen gyorsnak kell lenni, most tényleg nem fér bele a tökölés. Sok esetben nem csak nepper duma, hogy van másik két érdeklődő az autóra. És hát nagyon nehéz úgy alkudozni, hogy mögötted többen toporognak, pénzzel a kézben.
Balló Marci barátom a megmondhatója, hogy vannak olyan autók, melyek le sem gurulnak a trélerről, de már van gazdájuk. A Toyotás csoportjába kiírja, hogy érkezik pl. egy megkímélt, kevés kilométeres Avensis, és már cseng a kassza, hogy utaltak félmillió foglalót. A képfeltöltő meg még be sem töltötte az utolsó képet. Nem feltétlenül ez az a piaci környezet, ami kedvez a hosszas alkudozásnak.

A matek
Heti szinten vannak hasonló esetek. Megkérsz, hogy vizsgáljak át egy autót. Átvizsgálom, megkapod a jegyzőkönyvet, a telefonban lelkendezem, hogy elsőre micsoda kiváló autót találtál – vedd meg! A kereskedő két nap múlva hív, hogy ne haragudjak a zavarásért, de tudok-e valamit az ügyfélről, mert eltűnt az egyeztetés közepette. És már itt toporog egy másik vevőjelölt. Ilyenkor én is csodálkozom. Azután felhívsz, hogy vizsgáljak át másik autót is, mert nem engedett egy ötvenest/százast a kereskedő. Igaz, a munkadíjam már többen van, pláne, ha a következő kiszemelt nem megfelelő. És az infláció hatására a használtautó-árak is emelkedtek egy csöppet. Megérte alkudozni.

Még egy lényeges pont. Ha azt látja a kereskedő, hogy külföldről már csak annyiért tud autót hozni, amennyiért a mostanit árulja, akkor vajon mennyire lesz alkuképes az ár?
Summa summarum. Dönts okosan és gyorsan. Tedd félre a büszkeséged, ez nem egy párbaj, nem legyőznöd kell a galád neppert, hanem kocsit akarsz venni. Ne csinálj hiúsági kérdést az ügyből, ha találtál egy jó autót, akkor vedd meg!
Címlapképek: Nemzeti Fotótár/MTI és Getty Images
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
