Lehet-e alkudni a használt autó árából
Alkudozás. Ezt hallva felsejlik előttünk a távol-keleti bazárok forgataga, a hangos kiabálás. És persze balek vagy, ha a húsz sékelért árult terméket nem tizenegyért viszed el. Sokunkban ez a kép él az alkudozásról. Nézzük meg, hogyan is néz ez ki a használt autók viharos tengerén napjainkban. Leginkább azoknak lesz segítség ez az írás, akik egyáltalán nem tudják, hogyan kezdjenek hozzá.
Nagyon sokszor megkapom a kérdést, hogy érdemes-e alkudni a kiszemelt autóra. A válaszom az, hogy igen, érdemes, azonban lehet, hogy nem fog sikerülni. De miért? – jön a kérdés. Nos, erre sok jó válasz létezik. És hát nincs két egyforma üzletkötés sem, így mi most foglalkozzunk a nagy átlaggal, nem pedig a ritka kivételekkel.
Gyorstalpaló kezdőknek
Az árak végződése gyakran 90 000, 99 000 vagy 49 000. Magánszemélyeknél jellemzően ezeket az összegeket tudjuk lealkudni. Ez a resztli, vagyis a maradék. A kereskedésekben árult autóknál is jó esély van ezeknek a megspórolására, de ez nem törvényszerű. Kezdőként ezt mindenképpen megpróbálhatod lealkudni a meghirdetett autó árából, ez még nem ér fel egy arculcsapással az eladó részére. De ne vedd automatikusnak az elengedését. Hogy miért, alább erről is lesz szó.
A kereskedő jól áraz
Egy korábbi cikkemben kifejtettem már, hogy a kereskedő nem hülye. Legalábbis tudja, mit árul, és jól áraz. Nagyobbik részük tisztában van azzal, hogy milyen minőséget képvisel az autójuk. Éppen ezért tudják, hogy hova lőjék be az árat. Ezekben az estekben, ha kemény akarsz lenni, és egy 2-3 milliós autónál bekínálsz ötszázezerrel kevesebbet, lehet, hogy gyengéd félmosollyal kitessékelnek a kapun túlra. A jobb helyeken. A kevésbé jókon kiröhögnek. De láttam én már hangos kiabálássá fajult alkudozást is.
Az árrés
Tételezzük fel, hogy a kereskedő nem:
- teker órát
- csal áfát
- támaszt fel roncsokat
- cserélgeti évente a cégeit adóoptimalizálási céllal
Ezekben az esetekben jó nagy hátránnyal indul a csalókkal szemben. Így biztos, hogy nincs nagy mozgástere egy autón. Egy komolyabb alku esetén bukni fogja a hasznát, és még vállaljon szavatosságot is a törvény által előírt módon. Nem túl életszerű, hisz nem nonprofit vállalkozások árulnak autókat. Persze a csaló, tróger, óratekergetős fajta más tészta, de róluk írtam már eleget. És fogok is.
Egyre szűkebb a piac
Egyre kevesebb az eladó autó, itthon és külföldön is. Látja mindenki az inflációt, ezt nem kell taglalnom. Heti szinten emelkednek a használt autók árai is - ezért is nehezebb mostanság alkudozni. Egy rövid sztori erről. Különösen aprólékos, internetes fórumokon tájékozódott vásárlójelölt kért fel egy átvizsgálásra. Az autó kiváló állapotban volt, a próbakör is lezajlott rendben.
A következő munkám ugyanebben a kereskedésben volt, egy másik ügyfél megbízásából. Végeztem azzal az autóval is, előző megbízóm és a nepper még mindig ott tartottak, hogy vajon miért adta el az előző tulaj az autót, meg mire is használhatta? Hmm... Az eladó egy buddhista szerzetes nyugalmával válaszolgatott a kérdésekre. Kulcsleadáskor még odasúgta, hogy reméli nem veszi meg az emberünk az autót. Mert akkor letörli a hirdetést, megvárja a hétvégét, és jövő héten felteszi kétszázzal drágábban. Pechje volt, megvette.
Elektromos autó, szívó benzines vagy hibrid? A piac slágerei, nem lehet tudni mikor csap le valaki a kiszemelt autódra. Egyszerűen gyorsnak kell lenni, most tényleg nem fér bele a tökölés. Sok esetben nem csak nepper duma, hogy van másik két érdeklődő az autóra. És hát nagyon nehéz úgy alkudozni, hogy mögötted többen toporognak, pénzzel a kézben.
Balló Marci barátom a megmondhatója, hogy vannak olyan autók, melyek le sem gurulnak a trélerről, de már van gazdájuk. A Toyotás csoportjába kiírja, hogy érkezik pl. egy megkímélt, kevés kilométeres Avensis, és már cseng a kassza, hogy utaltak félmillió foglalót. A képfeltöltő meg még be sem töltötte az utolsó képet. Nem feltétlenül ez az a piaci környezet, ami kedvez a hosszas alkudozásnak.
A matek
Heti szinten vannak hasonló esetek. Megkérsz, hogy vizsgáljak át egy autót. Átvizsgálom, megkapod a jegyzőkönyvet, a telefonban lelkendezem, hogy elsőre micsoda kiváló autót találtál – vedd meg! A kereskedő két nap múlva hív, hogy ne haragudjak a zavarásért, de tudok-e valamit az ügyfélről, mert eltűnt az egyeztetés közepette. És már itt toporog egy másik vevőjelölt. Ilyenkor én is csodálkozom. Azután felhívsz, hogy vizsgáljak át másik autót is, mert nem engedett egy ötvenest/százast a kereskedő. Igaz, a munkadíjam már többen van, pláne, ha a következő kiszemelt nem megfelelő. És az infláció hatására a használtautó-árak is emelkedtek egy csöppet. Megérte alkudozni.
Még egy lényeges pont. Ha azt látja a kereskedő, hogy külföldről már csak annyiért tud autót hozni, amennyiért a mostanit árulja, akkor vajon mennyire lesz alkuképes az ár?
Summa summarum. Dönts okosan és gyorsan. Tedd félre a büszkeséged, ez nem egy párbaj, nem legyőznöd kell a galád neppert, hanem kocsit akarsz venni. Ne csinálj hiúsági kérdést az ügyből, ha találtál egy jó autót, akkor vedd meg!
Címlapképek: Nemzeti Fotótár/MTI és Getty Images
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.