Képmutató trükkhöz folyamodtak az olajcégek
Nem igazán őszinték az európai olajmultik, amikor arról beszélnek, hogy a hidrogént tarják a jövő könnyen szállítható energiahordozójának – derül ki az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (angol rövidítéssel T&E) tanulmányából.
Az összefoglaló szerint a szervezet azzal vádolja az olajvállalatokat, hogy nem támogatják a valóban zöld energiahordozók előállítását, inkább az olajfinomítóik technológiájához jobban illeszkedő bioüzemanyagok feldolgozásának lehetővé tételére fordítják fejlesztési forrásaikat. Nem törődnek azzal, hogy ezek előállítása kellő nyersanyag hiányában nem oldható meg Európában fenntartható módon.

A Shell, a Total, az ENI és a Repsol befektetéseik töredékét költik a valóban zöldhidrogén előállításának lehetővé tételére. A pénzt túlnyomó része arra megy el, hogy mérsékeljék olajfinomítóik szén-dioxid-szennyezését. Az olaj iránti kereslet az Európai Unióban közel harmadával fog mérséklődni 2035-re, miután egyre több elektromos autót fognak használni az emberek – írja a T&E tanulmánya. Az ezt követő években további évi ötszázalékos lesz a csökkenés. Ennek következtében a jelenleg rendelkezésre álló olajfinomítói kapacitás jelentős részét le kell építeni vagy át kell állítani alternatív energiahordozók előállítására.
Az olajvállalatok 2030-ig összesen 39 milliárd eurót - 15,4 billió forintot - szánnak az átállásra. Ennek közel háromnegyedét bioüzemanyagok gyártására akarják fordítani. Az úgynevezett fejlett bioüzemanyagok (Hydrotreated Vegetable Oils, HVO) gyártására 2-3 milliárd eurót szánnak. Ennek eredményeként 2030-ra tíz megatonna HVO előállítására alkalmas gyártási kapacitás jönne létre. A T&E-s szakértők szerint ez négyszer nagyobb, mint amennyi nyersanyag az EU tagországaiban erre a célra rendelkezésre fog állni, ennek eredményeként más iparágaktól fogják elvonni az olyan alapanyagokat, mint például az állati zsír. Emellett az unión kívülről kell majd importálni kétséges eredetű használt főzőolajat.
A HVO forrása a húsfeldolgozásban keletkező állati eredetű hulladék zsír és a főzés közben elhasznált pálmaolaj. Az előbbivel az a gond, hogy például a kozmetikai és a gyógyszeripar is használja alapanyagként, az utóbbival pedig az, hogy az Európán kívüli térségekből olyan pálmaolaj érkezhet, amit az őserdők irtása árán állítanak elő.
Jelenleg az olajfinomítás az az iparág, ami a legtöbb hidrogént használja fel a gazdasági szektorok közül. Ehhez jellemzően úgynevezett szürkehidrogént használnak, amit földgázból állítanak elő. A tanulmány szerint az olajvállalatok 6,5 milliárd dollárt szánnak arra, hogy ezt „kékhidrogénre” cseréljék. Ez annyiban különbözik az előzőtől, hogy az előállítása során keletkező szén-dioxidot nem engedik a levegőbe, hanem föld alatti tárolókba pumpálják.
A szóban forgó összeg kétszerese annak, amit az olajcégek a valóban zöld energiahordozók előállítására szánnak. Ilyen energiaforrás lehet a hidrogén, illetve az alternatív energiával előállított más üzemanyagok (e-fuel), az e-kerozin, az e-metán vagy az e-metanol. Utóbbiak főként a repülőgépek és hajók új üzemanyagai lehetnek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

