A tavaly júliusi tragédia méltán váltott ki közfelháborodást. Elege van már az embereknek abból, hogy egyesek felelőtlensége és kivagyisága miatt ártatlanok halnak meg, családok mennek tönkre napi rendszerességgel az utakon. Változást követelt a népharag, ráadásul egyhangúlag. Mi valósult meg az ígéretekből közel egy év távlatából nézve?
A tavalyi tragikus kimenetelű baleset után egy emberként skandálta a közvélemény: Ebből elég volt, változást akarunk! Az sem baj, ha szigorítás jön. A hatóságok meg is ígértek fűt-fát, szigorodtak a bírságtételek , volt itt szó új KRESZ -ről, a B kategóriás jogosítvány megszerzési feltételeinek módosításáról, pszichológiai alkalmassági vizsgálat bevezetéséről, kezdő jogosítvány kategóriáról és még ki tudja miről.
Ezekből azonban semmit sem érzékelhettek az autósok eddig
Vagy azért, mert még nem érett be a hosszú és alapos munka gyümölcse, vagy azért, mert nem is történt valójában semmi. Cserében viszont zajlik az élet tovább. A gázolót először letartóztatásba helyezték, majd szabadon engedték. "Versenytársát" tíz hónappal a tragédiát követően gyanúsítottként hallgatták ki, felelősségre azonban senkit sem vontak ezidáig.
Ahogyan az lenni szokott, a hatóságok elszüttyögnek még pár évadot az üggyel.
Végül‚ 2-3 év múlva megszületik az ítélet is. Addigra nyilván már senkit sem fog érdekelni az érintetteken kívül, ilyen a dolog természete. A jog nem az azonnali eredmények világa.
Persze, enyhítő körülmény lesz bőséggel, az eset óta eltelt rendkívül hosszú idő mindenképpen annak minősül majd. Nehogy már valakinek a szükségesnél komolyabb stresszt kelljen megélnie az elhúzódó vádeljárás miatt csak azért, mert megölt egy vétlen családapát utcai autóversenyzés közben. Kaptárban guggolni senki sem fog, amúgy sincs elég hely a büntetés-végrehajtási intézetekben az ámokfutó sofőröknek (se).
akkor mi változott?
Hát... újabban az egymással versenyző gyorshajtók is halálukat lelik az ilyen szükségtelen és értelmetlen tragédiákban a vétlen áldozatok mellett, a helyszínt pedig áthelyezték rurálisabb lokációra.
az olvasó joggal gondolhatja, hogy rosszmájú és szkeptikus vagyok, de a valóság ennél differenciáltabb
A rendőrség nyilatkozata szerint ők például mindent megtesznek, ami tőlük telik. Fokozottan ellenőrzik az illegális gyorsulási versenyeket, szűrik a gyorshajtókat, vegzálják a gyárilag is hangos kipufogós sportautókat, meg a tuning légszűrős, 90 lóerős Opel Astrásokat és régi Swifteseket. Sőt, talán az elkobzás bevezetésének kezdeményezésén is elgondolkoztak. Védelmükre legyen mondva, hogy a szabályokat ők csak alkalmazzák, a döntés nem az ő kezükben van.
ORFK hivatalos nyilatkozata
A rendőrség jogalkalmazó szervként a hatályos jogszabályok szerint végzi a feladatát. A jogalkotás folyamata nem tartozik a rendőrség hatáskörébe, ugyanakkor a hatályos normákban foglalt szabályozásból minden rendelkezésre álló jogi lehetőséget alkalmazunk hazánk közlekedésbiztonsági helyzetének javulása érdekében.
Azt is fontos megjegyezni, hogy nem célszerű egyetlen baleset alapján kialakítani az ellenőrzések rendszerét. Évek óta töretlen az a szakmai elgondolásunk, hogy az ellenőrzéseket a legfőbb baleseti okok közé tartozó jogsértések visszaszorítására koncentráljuk. Kiemelten kezeli a rendőrség a baleseti kockázatot jelentősen növelő ittas járművezetés visszaszorítását és a passzív biztonsági eszközök használatának ellenőrzését.
A megkeresésben szereplő konkrét ügyben a büntetőeljárást a Budapesti Rendőr- főkapitányság folytatja, amely szintén kiemelt prioritásként kezeli a gyorshajtások, az illegális gyorsulási versenyek, valamint az engedély nélküli járműátalakítások elleni fellépést. Ennek érdekében a társszervekkel közösen rendszeresen tartanak ellenőrzéseket a főváros számos pontján, beleértve az Árpád hidat is.
Ajánljuk szíves figyelmébe a "Hadüzenet a gyorshajtóknak" címmel tartott BRFK sajtótájékoztatóról szóló, összesített statisztikai adatokat tartalmazó közleményünket.
Közlekedésrendészeti ellenőrzéseink eredményeiről folyamatosan tájékoztatást adunk a rendőrség honlapján. Ezen akciók során az intézkedő rendőrök kiemelt figyelmet fordítanak a másokra veszélyt jelentő közlekedők, elsősorban a sebességet jelentősen túllépő, a szabályokat tudatosan semmibe vevő, illetve az ittas vagy bódult állapotú járművezetők kiszűrésére.
Illegálisan szerveződő, nagy létszámú gyorsulási versenyt legutóbb februárban, Soroksáron akadályoztak meg a budapesti rendőrök, amelyről szintén hírt adtunk.
Mindeközben a Fővárosi Önkormányzat saját költségen rendszámfigyelő kamerákat telepített a neuralgikus közlekedési csomópontokban található lámpákra
Többek között a Váci úton, a Szentendrei úton, és az Árpád hídon is. Ezek a kamerák egyelőre csak a rendszámokat regisztrálják (akár több kilométerről is!), de bírságolásra is alkalmasak. A projekt jelenleg túl van a tesztelési fázison, és csak arra vár, hogy a Rendőrség hitelesített kamerakezelő informatikai szoftvere be tudja integrálni a meglévő VÉDA rendszerébe. Onnantól már élesben is menni fog a gyorshajtók automatikus bírságolása, akárcsak Bécs városában.
Meg nem erősített forrásaink szerint már most számtalan, jelenleg nem élesített Traffipaxnál jár a rendszer, de Karácsony Gergely főpolgármester álláspontja szerint legalább 100 ilyen egység kell majd a gyorshajtás érdemi visszaszorításához (1:17:40-től a videóban). Érdekes tény - és egyben nem is túl fair -, hogy a költségeket a Fővárosi Önkormányzat viseli, az útfelújításra is fordítható bírságok viszont az államkasszába folynak majd be.
Iparági forrásunk szerint ezek a kamerák jelenleg forgalomfigyelő és statisztikai feladatokat látnak el, az általuk gyűjtött adatokból dolgoznak például azok a digitális kijelzők is, amelyek az utak felett tájékoztatják a közlekedőket arról, hogy az aktuális forgalmi intenzitás mellett hány perc alatt érhetők el a nagyobb közlekedési csomópontok (pl.: Árpád híd: 5 perc).
A cél továbbra is a gyorshajtás visszaszorítása.
A fővárosi közlekedésbiztonsági stratégia egyik szerves célkitűzése a halálos kimenetelű fővárosi közlekedési balesetek számának nullára redukálása. A rendszer élesedése a választások után várható.
- A Rendőrség tehát komolyan veszi a dolgot, ott küzd az illegális járműátalakítások és az eszement száguldozók ellen, ahol csak tud.
- A Fővárosi Önkormányzat közlekedésbiztonsági kamerákat telepít és nullára tervezi csökkenteni a halálos budapesti közlekedési balesetek számát.
- A jogalkotó közben reszelgeti a KRESZ-t, lebegteti a jogosítvány megszerzési feltételeinek szigorítását és bevezeti a KGFB-t a rollerekre is. Utóbbi mondjuk nem kapcsolódik ide, de a prioritásokat jól szemlélteti.
- A gyorshajtók meg száguldanak tovább. A jogszabályok ugyanis csupán annyit érnek, amennyit betartat belőlük a jogalkalmazó.
Én meg továbbra is bármikor besétálhatok egy random szalonba és vásárolhatok a friss jogsis családtagomnak egy 600+ lóerős sportautót, amit a B kategóriás jogosítványával üveghangon verethet bárhol-bármikor. Persze TikTok videó és Facebook live szigorú kíséretében, mert hát mit ér az életveszélyes gyorshajtás, ha nem jár érte rajongás? A jogsiját sem igazán kockáztatja ezzel, az autót sem kobozzák el a hatóságok.
Egy szónak is száz komment a vége: Lesz majd valami valamikor, de addig nyugodtan élheti minden erre fogékony sofőr a halálos iramban életstílust, hiába halt bele Paul Walker, a Halálos Iramban sorozat sztárja korábban egy hasonlóan felelőtlen mutatványba. A járulékos veszteségeket meg nyilván mindenki sajnálja, de valójában csak keveseket hat meg.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Coverfotó: Index.hu/Kaszás Tamás