Részeg ámokfutó okozott nemzetközi roncsderbit - Vétlen olvasónkkal fizettették meg a kárt
Önmagában is rémálom, ha egy ittas ámokfutó lezúzza a parokoló autónkat, majd angolosan távozik. Az pedig abszurd, hogy a biztosító a vétlen féllel fizetteti ki a kárt. Az viszont már kafkai magasság, hogy erről elfelejt érdemben szólni az autósnak.
Szilveszter nevű olvasónk olyan nemzetközi helyzetbe került az autójával, amely egyre csak fokozódott az ügyintézés során. Tavaly decemberben, egy külföldi családlátogatás miatt olvasónk élettársa háza előtt, az utcán parkolva hagyta autóját az újév napjáig. A sikeres megérkezést követően a közösségi médiából értesült a szomorú hírről: az autóját (és vele egyetemben egy másik autót is) összetörte egy külföldi rendszámos VW ittas sofőrje. A békés családi programnak lőttek, mehetett vissza a fővárosba.
![Ez a méreg, nem a cián!](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5956/59560/595603/59560385_5d9b6926abb63f65f29a92fff4ed4c23_wm.jpg)
A helyszínen az összetört Fiestáján egy rendőrségi cetli fogadta: Az autóját egy osztrák rendszámú VW kombi ittas magyar sofőrje törte össze, a balesetben a Ford előtt parkoló, ukrán rendszámú SUV is megsérült, azt is lezúzta a részeg sofőr. Fontos információ, hogy az SUV sérüléseit nem a Ford Fiesta okozta, nem "rátolásos" károkozás történt, a fehér Golf kombi a jobb oldalával végezte a rombolást, olvasónk autójának frontja egyáltalán nem sérült.
![Senki sem örülne ennek, de legalább történt rendőr intézkedés.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5956/59560/595604/59560475_ad01046ffbdba0a2f14beac97900d61f_wm.jpg)
Szilveszternek olyan értelemben szerencséje volt, hogy a kiérkező rendőrök egy közeli autómosó parkolójában megtalálták a betintázott, gyalog menekülő károkozót, rögvest elő is állították. A felelősség kérdése így nem volt vitatott, olvasónk kis kutakodást követően a sérült Golfot is megtalálta a közeli autókozmetika udvarán.
Néhány óra adatgyűjtés után meglett a VW külföldi biztosítója és annak magyarországi levelezőpartnere, így a kárügyintézés is megindulhatott. A biztosító először vonakodott fizetni arra hivatkozással, hogy meg kell várnia a jogerős rendőrségi határozatot a kifizetéshez, olvasónk azonban korábbi cikkünkből is tudta, hogy ez nem így van. Erre fel is hívta a biztosító figyelmét, amely ennek hatására kifizette a kártérítést idén márciusban. Ügy lezárva, gondolhatnánk.
Összetörték az autóját, a rendőrség tévedésből akadályozza az ügyintézést
Tévhit, hogy a biztosítós ügyintézéshez meg kell várni a hatóság döntését - mert nem kell!
A történet azonban csak ezután indult igazán!
Idén februárban levél érkezett olvasónk saját biztosítójától. A papír arról szólt, hogy olvasónk KGFB-je terhére kárbejelentés érkezett. A bejelentő annak az ukrán rendszámú SUV-nak az üzembentartója volt, amely Szilveszter Fiestája előtt parkolt a szerencsétlen napon. Olvasónk még aznap tájékoztatta a biztosítót a tényekről és kifejezetten tiltakozott a kárbejelentés jogszerűtlensége-valótlansága miatt.
A biztosítóval kéthavonta levelet váltottak, olvasónk minden alkalommal kért hivatalos igazolást arról, hogy nem okozott kárt az autójával. Először csak annyit sikerült megtudnia, hogy a biztosítónál rendőrségi határozatra várnak az ügyben, más információt nem közöltek. Mivel olvasónk KGFB-je januári évfordulóval rendelkezik, év végén kalkulációba kezdett, lekérte az autója biztosítási adatait az állami rendszerből. Ott azonban meglepetés fogadta.
A tavaly decemberi balesettel összefüggésben nem károsultként, hanem károkozóként jegyezték be a Fiestát
![Hogyan lett a károsult autóból károkozó?](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5956/59560/595605/59560563_6dd97fef8aea24c283476cd991e8e364_wm.jpg)
Ez önmagában is bosszantó adminisztratív hiba lenne, de a hozzá kapcsolódó joghatások még fájóbbak. A kártörténeti nyilvántartás adatai miatt olvasónk autójának jövőre kettővel romlott volna a bónusz fokozata és úgynevezett károkozói pótdíjat is köteles lenne fizetni, akár hét éven keresztül. Az eddigi 55 ezer forint helyett évi 130 ezerre emelkedne az éves díja. Ez így több százezres díjnövekmény az évek alatt. Mindezt egy olyan baleset miatt, amelynek károsultja volt, nem okozója.
Az már csak a cseresznye volt a habon, hogy olvasónk semmiféle tájékoztatást nem kapott sem az ügy - téves - lezárásáról, sem a végeredményéről. Az igazi pofon akkor érkezett, amikor kiderült: a biztosító nem csak, hogy károkozóként jegyezte be Szilveszter vétlen autóját, de még kifizetést is eszközölt az ukrán SUV üzembentartójának, a Fiesta biztosításának terhére. Mindezt úgy, hogy a károkat rendőrségi dokumentumokkal igazolhatóan nem olvasónk okozta, a Ford eleje sosem érintkezett az SUV hátuljával, az oldalával meg főleg nem (a sérülések az utóbbi helyen voltak). A kifizetésről levelet sem küldött a biztosító, arról olvasónk a társaság honlapján kutakodva értesült csak.
![A sérülésekből egyértelműen látszott, hogy mi történt, rátolásos balesetről szó sem volt.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5956/59560/595605/59560543_2906591a9825baaa0d0d4a31ebede7ec_wm.jpg)
A biztosító olvasónk kérdéseire értelmezhetetlen válaszokat adott
Azt elismerték, hogy a kárt nem ő okozta és a károkozói státuszt tévesen jegyezték be a kártörténeti nyilvántartásba. De akkor miért szerepel a központi nyilvántartásban az ellenkezője még mindig? - kérdezett vissza Szilveszter.
A biztosító azzal érvelt, hogy úgynevezett "közös károkozásként" kezelik az ügyet a baleseti láncreakció miatt. De milyen láncreakcióról beszélnek? - dohogott olvasónk, joggal.
Ptk.: Többek közös károkozása
Ha többen közösen okoznak kárt, felelősségük a károsulttal szemben egyetemleges.
A károkozók a kárt egymás között magatartásuk felróhatósága arányában, ha ez nem megállapítható, közrehatásuk arányában viselik. Ha a közrehatás arányát sem lehet megállapítani, a kárt a károkozók egymás között egyenlő arányban viselik.
A többek közös károkozásának szabályait kell alkalmazni abban az esetben is, ha a kárt több, egyidejűleg kifejtett magatartás közül bármelyik önmagában is előidézte volna, vagy nem állapítható meg, hogy a kárt melyik magatartás okozta.
A biztosító álláspontja szerint a közös károkozás fennáll akkor is, ha nem olvasónk felelős a balesetért, ugyanis harmadik személy irányában ilyenkor is többes károkozásnak minősül a baleset, függetlenül a felróhatóságtól. Meglátásuk szerint ilyen helyzetben az okfolyamat fennállta dönti el a károkozói minőséget. Érvelésük szerint ez egy úgynevezett kártelepítési szabály a Ptk-ban, amely a károsultak védelmét szolgálja azáltal, hogy nem kell azt bizonyítania, hogy az egyes "károkozók" milyen mértékben hatottak közre a kár bekövetkezésében.
Eszmefuttatásukat azzal zárták, hogy bár olvasónknak nem felróható a baleset és a kár, a Ptk. idézett szabálya miatt helyt kell állniuk az SUV üzembentartója felé, amelyet csak úgy tudnak megtenni, hogy a Fiesta KGFB-jére rögzítik az eseményt, aminek ilyenkor nem "szabadna" megjelennie a kártörténeti nyilvántartásban.
Ez az érvelés ebben a konkrét ügyben azonban téves
A közös károkozás csak akkor alkalmazható, ha a hátulról érkező károkozó rátolja az elöl álló autóra a középsőt, vagyis amikor a középső jármű elől-hátul ütközik a másik kettővel. Olvasónk esetében azonban ilyen nem történt, a Fiesta egyáltalán nem érintkezett az ukrán rendszámú SUV-val. Közöttük tehát nem csak a fizikai, de annak hiányában a jogi kapcsolat is hiányzott. Magyarul semmi közük egymáshoz azon kívül, hogy mindkettőt az osztrák rendszámú fehér VW törte össze.
![Egy rendes "szendvics" így néz ki. Ilyenkor alkalmazható a közös károkozás jogintézménye. Forrás: Szeged TV.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5033/50339/503391/50339133_e45bc9591a125822286dc8c5d11fb3eb_wm.jpg)
A biztosító hosszas levelezést követően végül belátta, hogy az olvasónk KGFB-jének terhére bejegyzett károkozás és az annak alapján tett kifizetés alaptalan, jogszerűtlen volt. A kártörténeti nyilvántartásból törölték a károkozást, olvasónknak pedig igazolást adtak arról, hogy nem okozott kárt.
Fél évig járt biztosítás nélkül úgy, hogy nem is tudott róla - ki a felelős?
Elvárható az autósoktól, hogy minden egyes aggasztó tárgyú e-mail után oknyomozásba kezdjenek?
Szemmel láthatóan azonban még nem teljesen sikerült elrendezni a pixeleket, maradt még egy kis zavar a mátrixban. A Fiestát ért baleset nyomán annak kellene szerepelnie a kártörténeti nyilvántartásban, hogy "károsult". Helyette ennyi szerepel: "A jármű kártörténete nem azonítható be, vagy nem szolgáltatható róla adat." Nem feltétlenül jó ez, mivel a KKNYR tartalma "szentírás", ha ott nem a valóság szerepel, bármikor újabb bonyodalom adódhat.
![Nem ugyanaz a kettő...](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5956/59560/595605/59560597_38cee2d64ccaa97ac5f3e9853d304d20_wm.jpg)
Olvasónkat az háborította fel igazán, hogy ha nem reklamál folyamatos vehemenciával, simán bukja a bónuszát és nyakába kapja a károkozói pótdíjat anélkül, hogy bárki tájékoztatta volna a fejleményekről. Érthető, hogy a következő évre már egy másik biztosítónál kötötte meg inkább a KGFB-jét. Bár a tapasztalat azt mutatja, hogy ilyen hiba bármelyik társaságnál előfordulhat, megelőzni szinte lehetetlen autós oldalról.
Legyetek résen, néha nem árt akkor is ellenőrizni az állami nyilvántartás adatait, ha minden terv szerint halad. Ne felejtsetek el regisztrálni az Ügyfélkapu+ rendszerbe, a klasszikus Ügyfélkapus bejelentkezés 2025 januárjában megszűnik!
![+](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5956/59561/595610/59561073_8533e9a817a3075585e68969769b7481_wm.jpg)
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=tjelhuikdz&fastid=aumijhfnbtbmqgewualcpenwfokb&nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=qnkkeoffsg&fastid=gddroiqaiqiamjlmscalsogvrrkh&nc=0)