A vásárlás másnapján széthullott az autó motorja - a kár 6-8 millió
Zsákutca a szavatosság, ha magánszemély volt az eladó?
Az a közkeletű vélekedés, miszerint autókereskedőtől vásárolni nem jó ötlet, gyakran csak túlzó általánosítás. Ezek a népi hiedelmek nem minden esetben állják meg a helyüket – sőt, olykor épp az ellenkezőjük igaz. Nem egyszer előfordul ugyanis, hogy nagyobb kellemetlenséget okoz, ha a jármű egy magánszemély tulajdonában volt. Magáneladótól vásárolt autó esetén ugyanis sokkal nehezebb lehet a jogaink érvényesítése és az esetleges problémák rendezése.
Balló Marci kollégám már megírta, hogy nem ok nélkül léteznek használt autó kereskedések, az eladók-vevők pedig alappal bíznak abban, hogy kereskedőtől vásárolva megkímélik magukat a jövőbeni fejfájástól. Egy kereskedésbe leadott, majd onnan továbbértékesített autóval vevői és eladói oldalról is kisebb tud lenni a macera, ugyanis baj esetén a kereskedő intézi a szavatossági ügyeket. Ez már csak azért is így van, mert egy jól működő vállalkozás nehezen tűnik el egyik napról a másikra, nem úgy, mint az időnként rosszban sántikáló, tudatosan hibás autót eladó magánszemély, amikor távozás után azonnal elhajítja az eladásra vásárolt SIM-kártyát, vagy nem veszi fel többé a telefont.

Azok számára, akik kereskedőnek adják el az autót, - aki jobb esetben átíratja azt a cégére, és nem az eladó nevéről adja tovább -, azért előnyös ez, mert nem lesznek álmatlan éjszakái amiatt, mikor keresi meg az új tulaj a szavatossági igényével. Vevőként pedig a kereskedő egy biztos pont: nem kell az egész országot bejárni az álomautóért, és ha rejtett hiba miatt szavatossági problémák merülnének fel, általában van kihez fordulni.
Nepperkaland: A klíma működik, csak tölteni kell
Engem hidegen hagy a polkorrektség. Neppertől olcsó autót venni nem jó ötlet. Vannak persze kivételek, de attól még a hétköznapi valóság kiábrándító.
A jog az utóbbit még támogatja is, az úgynevezett "fogyasztói szerződések" esetén (amikor az eladó a kereskedő, a vevő pedig magánszemély) azzal, hogy védett helyzetbe hozza a vásárlót, még a bírósági igényérvényesítést is megkönnyíti azáltal, hogy a hiba pontos okára vonatkozó bizonyítás terhét a kereskedőre hárítja át, legalábbis egy ideig.
Kigyulladt az autója, beperelte a kereskedést
Lehet, hogy mégis van igazság a jogszolgáltatás világában? Olvasónk másodfokon jár a szavatossági perével, most bizakodó.
Magánszemélyek közötti ilyen nincs
Olvasónk ősszel vásárolta legújabb autóját. A vételár pont belefért a keretbe, az autó szerviztörténete pedig ismert volt. Ez egy tuti vétel - gondolhatta magában, miközben lecsapott rá, csakhogy egy apró bibi mégis becsúszott az egyenletbe.

Az autó pár nap múlva megállt, a motor megszorult. A szervizbe trélerezést követően kiderült, hogy az olajteknő tele van fémreszelékkel, a motor menthetetlen. A részletes hibafeltárás százezreket kóstál, és ez még csak a kisebbik sorscsapás, ugyanis a javítást - a hiba súlyosságától függően - 6 és 8 millió forint közé prognosztizálta a műhely.
Ez már önmagában is egy kisebb katasztrófa bármilyen autó esetén, de szerencsére a szavatosság pont azért létezik, hogy az ilyen károkat ne a friss vevőnek kelljen zsebből fedeznie. Az viszont már nem mindegy, hgy milyen forrásból származik az autó, ugyanis a simlis kereskedőnél is van rosszabb: az elutasító magánszemély.

Magánszemély eladó esetén a jog nem tekinti védett félnek a vevőt
Ezt a megközelítést arra alapozza, hogy ilyen esetekben nincs aránytalan erőfölényben egyik fél sem, emiatt visszaélni sem tudnak azzal. Ha a felek egyaránt magánszemélyek, a szavatossági igények érvényesítése az általános szabályok szerint zajlik. Azok pedig nem kivételeznek egyik féllel sem.
Magáneladótól vásárolt autó rejtett hibája esetén a vevőt terheli a hiba okának bizonyítása is
Vagyis nem elég csak azt igazolnia a vevőnek, hogy az autó meghibásodott, hanem azt is, hogy pontosan mitől és miért. Ez klasszikusan azt jelenti, hogy ha bíróságra vinné az ügyét, azt is bizonyítania kellene egy igazságügyi szakértővel, hogy mi okozta a problémát, és hogy az az ok az ő számára nem volt felismerhető a vásárlás során. Sőt, azt is igazolnia kell, hogy a hiba már a vétel során is jelen volt és nem ő vágta tönkre a hazaúton a motort.
Ez azt is jelenti, hogy az ezzel járó költségeket is a vevőnek kell megelőlegeznie, arra majd csak utólag, az esetleges pernyertességét követően tarthat igényt. Ha pedig veszít, a bizonyítási költségek mellett a perköltségeket is viselnie kell. Ráadásul alternatíva sem mutatkozik, magánszemélyek egymás közötti szavatossági jogvitáikat nem vihetik békéltető testületek elé, csak a közjegyzőhöz fordulás jelenthet könnyítést. Abból viszont sokszor (a másik fél ellentmondása nyomán) szintén per kerekedik.
Magánszemélytől vásárolni tehát nagyobb szívás is lehet - ha baj van - , mint autókereskedőtől. Ilyenkor egyedül az eladó hozzáállásán múlik, hogy gyors lesz-e a vitarendezés, vagy elhúzódó háborúra kell számítani. Adná magát a megoldás: el kell állni a szerződéstől, csakhogy az sem olyan egyszerű.
A szavatossági jogok esetén sajnos nem úgy működnek a dolgok, hogy a vevő kiválasztja a számára legkedvezőbb módozatot, a hibás autót pedig visszaviszi az eladónak és zsebre vágja a zsét. Erre csak akkor van lehetőség, ha az enyhébb vitarendezési módok (javítás, kicserélés, árleszállítás) nem működnek.
Olvasónknak szerencséje volt, az eladó együttműködési hajlandóságot mutatott, amikor azt javasolta, hogy bízzák a szervizre a hibafeltárást, a költségeit pedig megosztva viseljék.
A tanulság itt is az, hogy jobb megelőzni a bajt, vagyis használt autót csak átvizsgálás után vegyetek még akkor is, ha magánszemély az eladó. Nyilván több macera és pénz egy előzetes állapotfelmérés megszervezése, de olvasónk esetéből is látható, hogy rengeteg fejfájástól kímélhetitek meg vele magatokat.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Gigabírsággal szorítanák vissza Kaliforniában a legjobb büntetéselkerülő trükköt
Az egyszerű közlekedési szabálysértők után a bűnözők is rákaptak, ezért a szigorítás.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
