A vásárlás másnapján széthullott az autó motorja - a kár 6-8 millió
Zsákutca a szavatosság, ha magánszemély volt az eladó?
Az a közkeletű vélekedés, miszerint autókereskedőtől vásárolni nem jó ötlet, gyakran csak túlzó általánosítás. Ezek a népi hiedelmek nem minden esetben állják meg a helyüket – sőt, olykor épp az ellenkezőjük igaz. Nem egyszer előfordul ugyanis, hogy nagyobb kellemetlenséget okoz, ha a jármű egy magánszemély tulajdonában volt. Magáneladótól vásárolt autó esetén ugyanis sokkal nehezebb lehet a jogaink érvényesítése és az esetleges problémák rendezése.
Balló Marci kollégám már megírta, hogy nem ok nélkül léteznek használt autó kereskedések, az eladók-vevők pedig alappal bíznak abban, hogy kereskedőtől vásárolva megkímélik magukat a jövőbeni fejfájástól. Egy kereskedésbe leadott, majd onnan továbbértékesített autóval vevői és eladói oldalról is kisebb tud lenni a macera, ugyanis baj esetén a kereskedő intézi a szavatossági ügyeket. Ez már csak azért is így van, mert egy jól működő vállalkozás nehezen tűnik el egyik napról a másikra, nem úgy, mint az időnként rosszban sántikáló, tudatosan hibás autót eladó magánszemély, amikor távozás után azonnal elhajítja az eladásra vásárolt SIM-kártyát, vagy nem veszi fel többé a telefont.

Azok számára, akik kereskedőnek adják el az autót, - aki jobb esetben átíratja azt a cégére, és nem az eladó nevéről adja tovább -, azért előnyös ez, mert nem lesznek álmatlan éjszakái amiatt, mikor keresi meg az új tulaj a szavatossági igényével. Vevőként pedig a kereskedő egy biztos pont: nem kell az egész országot bejárni az álomautóért, és ha rejtett hiba miatt szavatossági problémák merülnének fel, általában van kihez fordulni.
Nepperkaland: A klíma működik, csak tölteni kell
Engem hidegen hagy a polkorrektség. Neppertől olcsó autót venni nem jó ötlet. Vannak persze kivételek, de attól még a hétköznapi valóság kiábrándító.
A jog az utóbbit még támogatja is, az úgynevezett "fogyasztói szerződések" esetén (amikor az eladó a kereskedő, a vevő pedig magánszemély) azzal, hogy védett helyzetbe hozza a vásárlót, még a bírósági igényérvényesítést is megkönnyíti azáltal, hogy a hiba pontos okára vonatkozó bizonyítás terhét a kereskedőre hárítja át, legalábbis egy ideig.
Kigyulladt az autója, beperelte a kereskedést
Lehet, hogy mégis van igazság a jogszolgáltatás világában? Olvasónk másodfokon jár a szavatossági perével, most bizakodó.
Magánszemélyek közötti ilyen nincs
Olvasónk ősszel vásárolta legújabb autóját. A vételár pont belefért a keretbe, az autó szerviztörténete pedig ismert volt. Ez egy tuti vétel - gondolhatta magában, miközben lecsapott rá, csakhogy egy apró bibi mégis becsúszott az egyenletbe.

Az autó pár nap múlva megállt, a motor megszorult. A szervizbe trélerezést követően kiderült, hogy az olajteknő tele van fémreszelékkel, a motor menthetetlen. A részletes hibafeltárás százezreket kóstál, és ez még csak a kisebbik sorscsapás, ugyanis a javítást - a hiba súlyosságától függően - 6 és 8 millió forint közé prognosztizálta a műhely.
Ez már önmagában is egy kisebb katasztrófa bármilyen autó esetén, de szerencsére a szavatosság pont azért létezik, hogy az ilyen károkat ne a friss vevőnek kelljen zsebből fedeznie. Az viszont már nem mindegy, hgy milyen forrásból származik az autó, ugyanis a simlis kereskedőnél is van rosszabb: az elutasító magánszemély.

Magánszemély eladó esetén a jog nem tekinti védett félnek a vevőt
Ezt a megközelítést arra alapozza, hogy ilyen esetekben nincs aránytalan erőfölényben egyik fél sem, emiatt visszaélni sem tudnak azzal. Ha a felek egyaránt magánszemélyek, a szavatossági igények érvényesítése az általános szabályok szerint zajlik. Azok pedig nem kivételeznek egyik féllel sem.
Magáneladótól vásárolt autó rejtett hibája esetén a vevőt terheli a hiba okának bizonyítása is
Vagyis nem elég csak azt igazolnia a vevőnek, hogy az autó meghibásodott, hanem azt is, hogy pontosan mitől és miért. Ez klasszikusan azt jelenti, hogy ha bíróságra vinné az ügyét, azt is bizonyítania kellene egy igazságügyi szakértővel, hogy mi okozta a problémát, és hogy az az ok az ő számára nem volt felismerhető a vásárlás során. Sőt, azt is igazolnia kell, hogy a hiba már a vétel során is jelen volt és nem ő vágta tönkre a hazaúton a motort.
Ez azt is jelenti, hogy az ezzel járó költségeket is a vevőnek kell megelőlegeznie, arra majd csak utólag, az esetleges pernyertességét követően tarthat igényt. Ha pedig veszít, a bizonyítási költségek mellett a perköltségeket is viselnie kell. Ráadásul alternatíva sem mutatkozik, magánszemélyek egymás közötti szavatossági jogvitáikat nem vihetik békéltető testületek elé, csak a közjegyzőhöz fordulás jelenthet könnyítést. Abból viszont sokszor (a másik fél ellentmondása nyomán) szintén per kerekedik.
Magánszemélytől vásárolni tehát nagyobb szívás is lehet - ha baj van - , mint autókereskedőtől. Ilyenkor egyedül az eladó hozzáállásán múlik, hogy gyors lesz-e a vitarendezés, vagy elhúzódó háborúra kell számítani. Adná magát a megoldás: el kell állni a szerződéstől, csakhogy az sem olyan egyszerű.
A szavatossági jogok esetén sajnos nem úgy működnek a dolgok, hogy a vevő kiválasztja a számára legkedvezőbb módozatot, a hibás autót pedig visszaviszi az eladónak és zsebre vágja a zsét. Erre csak akkor van lehetőség, ha az enyhébb vitarendezési módok (javítás, kicserélés, árleszállítás) nem működnek.
Olvasónknak szerencséje volt, az eladó együttműködési hajlandóságot mutatott, amikor azt javasolta, hogy bízzák a szervizre a hibafeltárást, a költségeit pedig megosztva viseljék.
A tanulság itt is az, hogy jobb megelőzni a bajt, vagyis használt autót csak átvizsgálás után vegyetek még akkor is, ha magánszemély az eladó. Nyilván több macera és pénz egy előzetes állapotfelmérés megszervezése, de olvasónk esetéből is látható, hogy rengeteg fejfájástól kímélhetitek meg vele magatokat.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
