Időről időre feltűnnek a "normális" méretű járművek alternatívái, az olcsó, 1-2 személyes, néhány decis motorral futkorászó törpeautók, buborékautók stb. Effajta autócskák először az első világháborút követő nyersanyaghiányos időkben bukkantak fel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Piech törpeautója |
A Volkswagen konszern leköszönő elnöke, Ferdinand Piech egy 100
kilométeren alig
1 liter üzemanyagot fogyasztó tanulmányautóval érkezett
búcsúja helyszínére. Eközben a legújabb kimutatások szerint már
Magyarországon, főképp Budapesten is újra terjedőben vannak a
robogók, mint az autóktól hemzsegő város értelmes közlekedési
alternatívája. Ehhez még hozzátehetjük a smart sikerét, és
nyugodtan kijelenthetjük: a törpék velünk vannak.
Az általában 100 köbcentiméter körüli blokkokat motorkerékpárokból operálták ki. A legprimitívebb szerkezetek Amerikában készültek, ahol több cég is előállt olyan, akár autónak is nevezhető szerkezettel, ami nem állt másból, mint egy falemezből, melynek négy sarkára küllős kerekeket aggattak, rácsavaroztak két darab ülést, a lemez hátsó részére pedig egy fűnyírómotort. A kormánytengely közvetlenül a kerekeket összekötő rúdhoz kapcsolódott. Karosszéria? Futómű? Ki törődött ilyen felesleges luxusfelszereléssel?
![]() |
|
![]() |
![]() |
Surányi Endre járműve |
Az 1922-ben megjelent Austin 7
ára versenyképes volt a házilag készült tákolmányokéval,
ráadásul összehasonlíthatatlanul kényelmesebbnek bizonyult. Ez
vetett véget a cyclecar-ok azaz bicikliautók rövid virágzásának. A
második, sokkal hosszabb ideig tartó hullámra a második világháború
után került sor. Az emberek motoros közlekedési eszköre vágytak. Az
ügyesebb mesteremberek és kis műhelyek bádoglemezből,
fémhulladékból innen-onnan összeszedett motorocskákból fabrikáltak
általában egy- vagy kétszemélyes törpeautókat. Magyarországon
Surányi Endre alkotásait favorizálta az 1948-tól kormányzó Magyar
Kommunista Párt. A KGST autógyártást tiltó határozatával szemben
azonban tehetetlennek bizonyultak.
Sokkal kifinomultabb szintet jelentett az 1952-ben piacra dobott Iso Isetta. A hűtőgépgyártással foglalkozó olasz Iso cég vezetője, Pietro Rivolta rájött, hogy a taljánok imádják a robogókat, de nem bánnák, ha valami védené őket az időjárás viszontagságai ellen. Így született meg a kezdetben 250, majd 300 köbcentiméteres motorral hajtott háromkerekű Isetta, amelynek egyetlen ajtaja, amelybe a kormányművet is beépítették előre nyílt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Isetta |
A nemrég napvilágra került visszaemlékezésekből tudható, hogy bár
az Isetta elvben két személynek nyújtott viszonylag komfortos
utazási élményt,
csempészautónak is kiváló volt. Az NDK-ból az akkori NSZK-ba
úgy menekült át néhány ember, hogy egy Isetta hűtési rendszere vagy
az akkumulátor helyére bújtak el.
Az Isetta-t világhódító útja során szülőhazáján kívül Braziliában, Spanyolországban, Franciaországban és Németországban is összeszerelték. Utóbbi esetben a gyártó a BMW volt, amely akkoriban éppen termékpalettájának megújításán fáradozott és úgy ítélték meg, hogy az Isetta a Volkswagen bogár "alá" pozícionálható. A sikert jelzi, hogy a BMW által továbbfejlesztett Isetta, a négykerekű a motor méretéről 600-nak nevezett típus nagyjából megmentette a gazdasági összeomlás szélén egyensúlyozó bajor céget.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Zündapp Janus |
Az Isetta-val egyidőben más cégek is próbálkoztak. Az egyik
legegyedibb design díját
a német Zündapp varrógépgyár alkotása érdemli meg, hiszen a
Janus (ld még görög mitológia kétarcú istene) tökéletesen
szimmetrikus volt. Első látásra lehetetlen volt megmondani, melyik
az eleje vagy a háta. Szintén Németország volt a szülőhelye a
Messerschmitt Kabinrollernek. A repülőgépeiről ismert vállalkozás
számára a buborékautók pompás lehetőségnek bizonyultak a civil
termelésre való átálláshoz.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Messerschmitt Kabinroller |
A zömében háromkerekű modellek legerősebbje a Tg500. Ennek
végsebessége már elérte a 130 km/h-t (!), saját fejlesztésű
kéthengerese 20 lóerő teljesítményre volt képes. Bár a képekről úgy
tűnik háromkerekű járműről van szó, a Tigernek (ez a Tg jelentése)
összesen négy kereke volt: hátul is kettő, amelyet közvetlenül
egymás mellé építettek.
Az ötvenes évek második felében a gazdaság felpörgésével az embereknek is több pénzük lett, igényszintjük is megnőtt. Ezzel ismét néhány évtizedre feledésbe merültek a csöppségek, hogy most a városok túlzsúfoltsága miatt ismét az érdeklődés előterébe kerüljenek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Velorex rokkantkocsi |
Magyarországon a Kohó és Gépipari Minisztérium az ötvenes
évek elején ismét megpróbálta kijátszani a KGST rendelkezéseit.
Érvelésük szerint nem autógyártásra törekedtek, hanem egy
motorkerékpár és automobil között elhelyezkedő újfajta
járműkategória, a kisautó gyártására rendezkedtek volna be.
Különböző prototípusok és egy nyilvánosan meghirdetett, de többek
között az 1956-os forradalom miatt eredménytelenül zárult
prototípus után a KGM ismét feladta a küzdelmet. Néhány évvel
később pedig beköszöntött a Trabant-korszak.
|

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
