Menekültek a hűtő helyén

2002.08.15. 07:38

Időről időre feltűnnek a "normális" méretű járművek alternatívái, az olcsó, 1-2 személyes, néhány decis motorral futkorászó törpeautók, buborékautók stb. Effajta autócskák először az első világháborút követő nyersanyaghiányos időkben bukkantak fel.

 
   
    Piech törpeautója

A Volkswagen konszern leköszönő elnöke, Ferdinand Piech egy 100 kilométeren alig 1 liter üzemanyagot fogyasztó tanulmányautóval érkezett búcsúja helyszínére. Eközben a legújabb kimutatások szerint már Magyarországon, főképp Budapesten is újra terjedőben vannak a robogók, mint az autóktól hemzsegő város értelmes közlekedési alternatívája. Ehhez még hozzátehetjük a smart sikerét, és nyugodtan kijelenthetjük: a törpék velünk vannak.

Az általában 100 köbcentiméter körüli blokkokat motorkerékpárokból operálták ki. A legprimitívebb szerkezetek Amerikában készültek, ahol több cég is előállt olyan, akár autónak is nevezhető szerkezettel, ami nem állt másból, mint egy falemezből, melynek négy sarkára küllős kerekeket aggattak, rácsavaroztak két darab ülést, a lemez hátsó részére pedig egy fűnyírómotort. A kormánytengely közvetlenül a kerekeket összekötő rúdhoz kapcsolódott. Karosszéria? Futómű? Ki törődött ilyen felesleges luxusfelszereléssel?

 
   
  Surányi Endre járműve

Az 1922-ben megjelent Austin 7 ára versenyképes volt a házilag készült tákolmányokéval, ráadásul összehasonlíthatatlanul kényelmesebbnek bizonyult. Ez vetett véget a cyclecar-ok azaz bicikliautók rövid virágzásának. A második, sokkal hosszabb ideig tartó hullámra a második világháború után került sor. Az emberek motoros közlekedési eszköre vágytak. Az ügyesebb mesteremberek és kis műhelyek bádoglemezből, fémhulladékból innen-onnan összeszedett motorocskákból fabrikáltak általában egy- vagy kétszemélyes törpeautókat. Magyarországon Surányi Endre alkotásait favorizálta az 1948-tól kormányzó Magyar Kommunista Párt. A KGST autógyártást tiltó határozatával szemben azonban tehetetlennek bizonyultak.

Sokkal kifinomultabb szintet jelentett az 1952-ben piacra dobott Iso Isetta. A hűtőgépgyártással foglalkozó olasz Iso cég vezetője, Pietro Rivolta rájött, hogy a taljánok imádják a robogókat, de nem bánnák, ha valami védené őket az időjárás viszontagságai ellen. Így született meg a kezdetben 250, majd 300 köbcentiméteres motorral hajtott háromkerekű Isetta, amelynek egyetlen ajtaja, amelybe a kormányművet is beépítették előre nyílt.

 
   
    Isetta

A nemrég napvilágra került visszaemlékezésekből tudható, hogy bár az Isetta elvben két személynek nyújtott viszonylag komfortos utazási élményt, csempészautónak is kiváló volt. Az NDK-ból az akkori NSZK-ba úgy menekült át néhány ember, hogy egy Isetta hűtési rendszere vagy az akkumulátor helyére bújtak el.

Az Isetta-t világhódító útja során szülőhazáján kívül Braziliában, Spanyolországban, Franciaországban és Németországban is összeszerelték. Utóbbi esetben a gyártó a BMW volt, amely akkoriban éppen termékpalettájának megújításán fáradozott és úgy ítélték meg, hogy az Isetta a Volkswagen bogár "alá" pozícionálható. A sikert jelzi, hogy a BMW által továbbfejlesztett Isetta, a négykerekű a motor méretéről 600-nak nevezett típus nagyjából megmentette a gazdasági összeomlás szélén egyensúlyozó bajor céget.

 
   
  Zündapp Janus

Az Isetta-val egyidőben más cégek is próbálkoztak. Az egyik legegyedibb design díját a német Zündapp varrógépgyár alkotása érdemli meg, hiszen a Janus (ld még görög mitológia kétarcú istene) tökéletesen szimmetrikus volt. Első látásra lehetetlen volt megmondani, melyik az eleje vagy a háta. Szintén Németország volt a szülőhelye a Messerschmitt Kabinrollernek. A repülőgépeiről ismert vállalkozás számára a buborékautók pompás lehetőségnek bizonyultak a civil termelésre való átálláshoz.

 
   
    Messerschmitt Kabinroller

A zömében háromkerekű modellek legerősebbje a Tg500. Ennek végsebessége már elérte a 130 km/h-t (!), saját fejlesztésű kéthengerese 20 lóerő teljesítményre volt képes. Bár a képekről úgy tűnik háromkerekű járműről van szó, a Tigernek (ez a Tg jelentése) összesen négy kereke volt: hátul is kettő, amelyet közvetlenül egymás mellé építettek.

Az ötvenes évek második felében a gazdaság felpörgésével az embereknek is több pénzük lett, igényszintjük is megnőtt. Ezzel ismét néhány évtizedre feledésbe merültek a csöppségek, hogy most a városok túlzsúfoltsága miatt ismét az érdeklődés előterébe kerüljenek.

 
   
  Velorex rokkantkocsi

Magyarországon a Kohó és Gépipari Minisztérium az ötvenes évek elején ismét megpróbálta kijátszani a KGST rendelkezéseit. Érvelésük szerint nem autógyártásra törekedtek, hanem egy motorkerékpár és automobil között elhelyezkedő újfajta járműkategória, a kisautó gyártására rendezkedtek volna be. Különböző prototípusok és egy nyilvánosan meghirdetett, de többek között az 1956-os forradalom miatt eredménytelenül zárult prototípus után a KGM ismét feladta a küzdelmet. Néhány évvel később pedig beköszöntött a Trabant-korszak.

 
 

Az oldalról ajánljuk

Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

3 perce
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16