Aztán jött a pofára esés...
Totalcar Erőmérő: Volkswagen 1300- 1969.
A Totalcar Erőmérő márciusban négy különkiadással jelentkezik. Ezekben nem az olvasók korábban regisztrált autóit, hanem általunk kiválasztott, tuningolt autókat tesszük mérőpadra az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, a lényeg nem változott, ám ezúttal kalandozunk egy kicsit az ígért és valódi teljesítményadatok világa felé.
Mai autónk egy látszólag széria állapotú Volkswagen Bogár, melynek tulajdonosa gyerekkori álmát váltotta valóra a megvásárlásával. A kissé rozoga állapotban birtokba vett autót teljesen felújította, és Amerikából, a Scat cégtől rendelt hozzá egy komplett tuning-motor. A Scat régóta ismert a léghűtéses Volkswagenek teljesítménynövelésének univerzumában, az egészen kicsi alkatrészekről a főtengelyen át a motorblokkig mindent gyártanak, profi minőségben.
A megrendelő elmondja, mit szeretne, milyen karakterű, mekkora hengerűrtartalmú motort, ők pedig összerakják az alkatrészeikből. Meglepően hangzik, de igaz: szinte mindent gyártanak a typ1-es léghűtéses Bogármotorhoz.
Esetünkben egy utcán is használható, léghűtéses bokszer túramotor volt a tulajdonos kívánsága, mely hengertől hengerfejig eltér az eredeti motortól, de gazdája javaslat kért az ideális karburátorra, kipufogórendszerre is, melyeket Európából szerzett be. A motor maradt Bogár-motor, tehát nem későbbi léghűtéses Transporterből való az alap. Hosszabb löketű főtengellyel és egy nagyobb hengerszettel 2275 köbcentis lett az egykori 1300 helyett, ehhez egy majdnem 300 fokos sportvezérműtengelyt és nagyszelepes, erősen átalakított hengerfejet használt a Scat.
A lökettérfogat növelése viszonylag könnyen megoldható a négyhengeres bokszereken, mert hengerei külön-külön cserélhetők és illeszthetők a blokkhoz.
A motorépítő azt ígérte, hogy optimális esetben, megfelelő karburátorokkal és kipufogórendszerrel, hozzá illeszkedő gyújtással a motor 190 SAE (azaz amerikai szabvány szerint mért) lóerőt teljesít majd. Az amerikai szabvány szerinti teljesítményt segédberendezések nélkül mérik, így a DIN-lóerő kicsit mindig kevesebb a SAE-nél, de azért 160 lóra számítottunk.
A karburátorok Weber IDA48-as ikerkarburátorok, a gyújtás pedig Hall-jeladós, egy 80-as évekbeli Volkswagenből származik, átalakításokkal. A kipufogórendszer német gyártmány, rozsdamentes csőkígyó, hangolt hengerenkénti csőhosszokkal, elrejtve a jobb hátsó sárvédő alatt.
A váltó egy egyedileg épített, négyfokozatú, hosszabb áttételes Rancho Highway Flyer, ez passzol az erős és nyomatékos motorhoz.
Az alapmotor magában hordozza a nagy teljesítmény ígéretét, azonban a beállítás, a hangolás nem kis feladat egy ilyen tuningmotornál. Egy rossz gyújtásgörbe, esetleg párosítva egy rossz karbibeállítással azt jelentheti, hogy a széria 1,6 literes motor is erősebb lehet, hiába a nagyobb lökettérfogat.
A karburátorokat tavaly állították be, először csak durva hangolással, fülre, hangra, szagra és érzésre, majd később egy AFR (kipufogógáz összetételét elemző) műszer segítségével. A Weber IDA ősöreg karburátor nem olyan, mint egy programozható befecskendező rendszer, itt az egyik paraméter viszi a másikat, módosítja az alapokat, nehéz és hosszadalmas munka a pontos beállítás.
Mégis, 2017 őszére a motor összeállt, a 800 kg-os karosszériát nagyon durva dinamikával vitte. A gázadást minden fokozatban azonnali és erős tolás követte, a 0-100-as sprint simán ment a 7 másodperc alatti tartományban. Végsebességét nem tudja senki, mert az 1302-es széria futóműve nem igazán alkalmas erre, de az autó viszonylag hamar eléri a 180-190 km/óra sebességet. Ilyenkor az eleje elkönnyül, és nem jó érzés tovább nyomni neki.
A mérés kezdetekor mindenkit meglepett a Bogár hangja és ahogy reagál a gázra. Kicsi a lendtömeg, ugrik a fordulatszám, a 2300 köbcenti pedig szépen szól a jól hangolt sportkipufogón keresztül.
Az autót én is vezettem korábban, a leggyorsabb Bogár amivel valaha mentem beleértve a külföldre távozott sajátomat is. A mérés előtt azt gondoltam, hogy olyan 160 lóerő körül leszünk, a tippem 165 volt. Aztán jött a pofára esés, nézzétek meg a videót, amiben megmagyarázom a bizonyítványomat.
Ha tetszett a mai epizód és érdekesnek találjátok a Totalcar Erőmérő sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, a különkiadás tuning autói jönnek a következő hetekben. Elhagyjuk a kispályát, megígérem!
Nézd meg az Erőmérő korábbi epizódjait is:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
- Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
- Egy versenyautó a vasfüggöny mögül – VFTS ВФТС
- A DTM csendőre
- Négyütemű Trabant, némi extrával
- A mi autónk turbóval a mérőpadon!
- Hány lóerőt tud az egyik legnépszerűbb hibrid?
- Kompresszorral tuningolták a kicsi Micrát!
- Mert az E30-at mindannyian szeretjük!
- Amikor a Mercedes mindenki más felett állt
- Az Audi Quattro még TFSI-vel is jó!
- Ebben még benne volt a technika!
- Ugye a 90-es évek volt az autógyártás fénykora?
- Nem metró, nem autópálya, de M3
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.