Ha keményen használják akkor pusztul
Totalcar Erőmérő: Land Rover Defender 300 Tdi – 1998.
A Totalcar Erőmérő sorozatában először szerepel olyan terepjáró Autokorbelnél, amelyet valóban terepen használnak és tényleg munkaautó. Többször leírtuk már hogy mi ez a sorozat, népszerűvé is vált az Erőmérő, köszönjük a sok biztatást. Egyelőre nem fogadunk újabb jelentkezéseket, mert olyan sok olvasói autó várja a nagy pillanatot, hogy ebben az évtizedben is nehezen végzünk a feladatainkkal.
Nincs két egyforma autó, nincs két egyforma mérés, minden alkalom hoz valami izgalmat, valami szórakoztató vagy tanulságos dolgot. Megszoktuk már, hogy aki az Erőmérőre jelentkezett, az valamilyen módon kedveli az autóját, ami meg is látszik rajta. Az Autokorbelhez érkező példányok általában tiszta, ápolt és jól karbantartottak. Ezért nem meglepő az sem, hogy csak nagyon ritkán van probléma a leadott teljesítménnyel, műszaki hiba pedig még egyszer sem volt a mérések alatt.
Nem titok az sem, hogy mi is emberek vagyunk és néha drukkolunk egy-egy autónak, hogy szép eredményeket énekeljen ki a mérőpadon, drukkolunk a szép alakú görbéért és a magas értékekért is, majd a végén együtt örülünk a tulajdonossal, ha mindez összejött.
Azt is megtanultuk már a több mint félszáz mérés alatt, hogy mindenki máshogy fogadja az esetleges kudarcot és néhány tulajdonosnak már a mínusz egy-két lóerő is veszteségérzést okoz, van aki nem tudja elfogadni az ilyesmit.
Mindezek után néhány hete megjelent az első valóban terepen használt terepjáró az Erőmérőben, egy Land Rover Defender. Egy 110-es modellről van szó, amely szám hüvelykben jelzi a tengelytávot, tehát ez a középhosszú modell, a híres 300 Tdi motorral. Kívülről kicsit ütött-kopott az 1998-as autó, kicsit horpadozott itt-ott, kicsit sáros, vagyis pont úgy néz ki, mint egy terepen használt munkagép. Nem nehezteltünk a gazdájára, amiért így jelent meg kedvencével, mert néha valahogy ez a küllem tűnik természetesnek.
A 300 Tdi motort már nem gyártják sorozatban, leváltotta a szintén népszerű Td5-ös PD (adagolófúvókás) konstrukció, viszont a 300 Tdi még sokáig köztünk lesz, mert nagyon jó és kedvelt motor. Egyszerű felépítésű motor volt a 300 Tdi, 2500 köbcentis, direkt befecskendezős dízel, Bosch-rendszerű forgóelosztós adagolóval, kétlépcsős befecskendezéssel.
A megjelenése után életbe lépő Euro II-es környezetvédelmi normát is teljesítette, sőt áthangolt kipufogógáz-visszavezetéssel az Euro III-at is, így egészen 2006-ig gyártásban maradt. Régi konstrukcióját jól mutatja, hogy OHV elrendezésű a vezérlése, nyomórudakkal működteti a szelepeket, a vezérműtengelyt pedig viszonylag rövid fogazott szíj hajtja. Ennek ellenére voltak bajok a fogazott szíjjal, de a szervizek hamar rájöttek a megfelelő karbantartásra, a 300 Tdi motor nagyon megbízható és igénytelen motornak bizonyult a kemény használatban is. Erőleadása, nagy nyomatéka egészen kis fordulatról nagyon jól passzolt a terepváltóhoz, egyesek szerint ezzel a motorral a Defender jobb terepen, mint a benzines V8-cal, amivel szintúgy szerelték a modellt.
A mai Erőmérőben szereplő autóban több mint 380.000 km volt, de pontos értet nem tudta a tulajdonos, mert számlálót hajtó spirál évekig el volt szakadva. Az idők során voltak kisebb műszaki problémák a Land Roverrel, mindenféle országokban robbantak le vele, de ahogy mondani szoktuk, a háborús évek duplán számítanak és ez az autó végigküzdötte az eddigi életét.
Mindezek ellenére azt vártuk, hogy a teljesítményméréskor meglesznek a gyárilag ígért lovak, mert semmi nem utalt meglévő problémára. Nem volt füst, nincs extrém olajfogyasztás és gyengének sem érződik az autó, sőt, a 300 Tdi motor jellegzetes hangja is megvolt, nagyon szépen szólt.
A mérés nem ezért volt nehézkes, de többet nem árulok el, minden kiderül a mai epizódból.
Érdemes megnézni a videót, mi eddig nem tudtuk, hogy azon kevés autók között szerepel a Defender, melyeknek képe még papírpénzre is rákerült. A mérés után mindannyian rácsodálkozunk a görbékre, megmagyarázzuk a bizonyítványt.
Ha szeretitek hetente jelentkező sorozatunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, érdekes mérések jönnek még!
Korábbi epizódok:
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
- Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
- Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.