A meglepetésautó
Totalcar Erőmérő: Citroen C4 VTS – 2006.
Az Erőmérőben a hitelesített, profi teljesítménymérő padon az Autokorbelnél megmutathatják az autók mit tudnak valójában. Már többször elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett önkéntesek autóit, és sok érdekesség kerül fel a mérőpadra. Most egy, az utca forgatagában szinte láthatatlan, de mégis érdekes autó tekeri meg a pad görgőit.
Nem biztos, hogy mindenki egyetért velem, de a Citroen Xsarát 2004-ben leváltó C4-esnek nevezett új modell a Xsarához képest egy nagy ugrás volt. Formabontó megoldások, formai trükkök tárháza volt, de úgy, hogy a használhatóság, a praktikum megmaradjon. A szakma díjazta is a koncepciót, 2005-ben a Citroën C4 második helyezést ért el az Év Autója választáson.
Mindezek ellenére a C4-es olyan módon szürkült bele a hétköznapokba, hogy teljesen észrevehetetlenné vált az utcán. Valahogy megszoktuk a púpos, kicsit kupészerű formát, a furcsa ötödik ajtót, már nem kapja senki fel a fejét egy első generációs C4-esre.
Valahogy a sportosság sem jut eszünkbe róla, pedig 2007-ben még a rali világbajnokságon is indultak, és Sébastien Loeb az első évben azonnal világbajnok lett, pedig nagy volt a csata a fordos Marcus Grönholmmal.
A mérésen szereplő Citroen C4 VTS modell viszont megérdemelné, hogy az autókedvelők kicsit jobban emlékezzenek rá.
Korábbi Erőmérőben már szerepelt egy sportos francia autó, a Renault Clio RS, ezek közös vonása pedig a Mecachrome által átdolgozott motor. Ez egy vérprofi tuningcég, számunkra leginkább a Williams Renault F1-es autókba fejlesztett motor az érdekessége, de ipari gépek speciális motorjait és repülőgépek hajtóműveit is fejlesztik.
A C4-es EW10 kódú kétliteres alu blokkját is alaposan átdolgozták, bár a furat és löket megmaradt, a felhasznált alkatrészek különböznek. Megnövelték a kompresszióviszonyt, könnyebb kovácsolt dugattyúkat kapott a motor, amelyeket erősebb hajtórudak kötnek a könnyített főtengelyhez. A hűtést és kenést is módosították a növelt teljesítménynek megfelelően.
A hengerfej teljesen más lett, a szívócső pedig változó hosszúságú hangolt egység, amely a gázlengések jobb és szélesebb fordulatszám-tartományban való kihasználását hivatott szolgálni.
Szükség is van erre, hiszen a motor leszabályzási fordulata 7400 és a maximális teljesítményét is magasan éri el, a hétköznapi használhatóságot korlátozná, ha fixen ide lenne hangolva a motor.
Nem erről van szó, a motornak nagyon szépen épül fel a teljesítménye a fordulat növekedésével, de alsó tartományban is nyomatékos a változó szelepvezérlésnek és a hangolt szívócsőnek köszönhetően. Kétezres fordulaton már 160 Nm nyomaték van, a maximális 202 Nm pedig 4750-en érkezik. Jellemzője ennek a sportos motornak is, ahogy minden jól hangolt sportos motornak, hogy a maximális teljesítményhez tartozó fordulat és a maximális nyomaték fordulata között nincs nagy távolság, a motort ott fent kell tartani és akkor mutatja meg mit tud igazán.
Kicsit üröm a örömben, hogy a szigorodó ütközésvédelmi szabályok és igények miatt a kaszni elég nehéz, hiába a kétségbeesett könnyítés az alu motortér fedéllel és a műanyag sárvédőkkel, az 1400 kg nem kevés, de legalább merev, ami jót tesz az úttartásnak.
A mérésen is jól szerepelt az autó, az értékek is rendben vannak, mégis inkább a görbék alakját, futását emelném ki. Ez egy nagyon jól hangolt, jól tervezett motor, a görbék iskolapéldát mutatnak: szépen emelkednek, nincs beszakadás, hirtelen meredekség váltás, ez egy nagyon jól megcsinált szívómotor.
Érdemes megnézni és meghallgatni a videót, szépen zenél a VTS. Ha pedig érdekesnek találjátok ezt a sorozatot, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, sok érdekes autó jön még!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
