Fólia az ablakra és az autóra: mit szabad és mennyibe kerül?
Ha autófóliázásról volt szó, nekem először mindig a mindenféle lehetetlen színben pompázó tuningköltemények jutottak eszembe, na, meg persze a sárga taxik. Ennek megfelelően porig ültetett Calibrákra, megvalósíthatatlan álmokra és besárgulásra váró Priusokra számítottam, amikor meglátogattam egy fóliázó műhelyt. Előítéleteim csak félig igazolódtak be.
A helyiség egyik oldalán Ámon Olivér Mercedes C600-as driftautója várta az átvedlést, de a másikon két teljesen hétköznapi autó, egy fiatal 3-as BMW és egy H-Astra várja, hogy lefóliázzák az ablakait.

Karosszériát fóliázni nemcsak azért érdemes, hogy a gyáritól eltérő színt varázsoljunk az autónknak a költségesebb és macerásabb átfényezés nélkül. A műfaj minden ágával foglalkozó Orosz Tamás (Thomy Folia) munka közben mesélte el, hogy manapság a megrendelők nagyobb hányada a védőrétegek gyakorlati haszna miatt keresi fel a céget. „Esztétikailag továbbra is fontosnak tartják az ablaksötétítő fóliát, de sokakat már az is érdekel, hogy milyen egyéb funkciói lehetnek a fóliáknak. Amellett, hogy nehezebb kívülről belátni az utastérbe, az ablakfólia véd az UV-A sugárzástól, ami a bőrrákért felelős. Az autók üvegei általában csak az UV-B-t szűrik, ami a leégést okozza. Ha hosszú sorban, például a határon vagy dugóban kell akár órákon át várakoznunk, egy jó fóliának köszönhetően nem kell az ablakra teríteni valamit, a fólia véd és még rendesen ki is látunk majd. Ez különösen kisállatok szállításakor, vagy akkor hasznos ha gyerekek is utaznak az autóban, mert ők a napszemüveget sem tűrik meg magukon.” – mondja Tomi, a műhely vezetője.
Közben megkezdjük a 3-as Touring hátsó szélvédőjének fóliázását. A legfontosabb a tisztaság, hiszen bármilyen ujjlenyomat, porszem, vagy sérülés a felületen megakadályozhatja, hogy a fólia megfelelően tapadjon az üvegre. A sok tisztítás miatt a környező felületeket letakarják, hogy a samponos víz ne okozzon kárt a beltérben. Egy ilyen E91-es BMW ablaküvegeinek a fóliázása fajtától függően 50-60 ezer forintba kerül.

Arra számítottam, hogy az egyes ablakokra, karosszériaelemekre való fóliák már készen, méretre vannak vágva amikor megérkezik az autó műhelybe, de a folyamat ennél sokkal manuálisabb. Egy feltekert állapotban lévő fóliahengerből vágnak le nagyjából akkora darabot, ami az adott felülethez szükséges. Minden egyes ablakfelületre olyan fóliát raknak, amiben már szerepel az anyag engedélyszáma is. Ez azért fontos, mert a munka végeztével a tulajdonos műbizonylatot kap az autóüveg fóliájáról, ami műszaki vizsgánál szükséges és a rendőr is kérheti egy ellenőrzés alkalmával.
Az első szélvédő és a fólia együttes fényáteresztő-képessége a törvényi szabályozások szerint nem lehet kevesebb, mint 75%, az első oldalablakok esetében ez az érték 70%. A 'B' oszlop mögötti üvegek (hátsó oldalablakok és a hátsó szélvédő) lehet akár teljesen sötét, 3-5%-os is, de csak akkor ha a pótféklámpát nem fedi a fólia.
A teljes karosszériafóliázás nem olcsó dolog
Ha az átlátszó fóliákat kevesellné, és feketéből fehér autót csináltatna, az azért már zsebbe nyúlósabb lesz. Ahhoz, hogy a végeredmény tartós legyen, az autó teljes felületét elő kell készíteni egy szakszerű takarítással. Ez már önmagában felemészthet 20-30 ezer forintot, és akkor még nem beszéltünk a szétszedésről. A szép munkához le kell szedni a tükröket és a kilincseket, de Szebeni József (Vill-Ker Kft.) dolgozott már BMW i8-assal is, amiknek a szárnyelemeit 250 ezerért szedték le és tették vissza a márkaszervizben.

Megdobhatja az árat az is, hogy bizonyos elemeket nem arra terveztek, hogy leszedegessék őket, így a legnagyobb odafigyelés mellett is törhetnek a patentok. Viszont a fényezetlen műanyag elemeket nem szokták fóliázni, úgyhogy kamuterepjárók, Allroad, Stepway modellek előnyben.
Persze, nem egy i8-asból kell kiindulni, hisz egy taxit már nettó 160 ezer forintért besárgítanak (a tömeggyártás miatt olcsóbb), egy átlagos kompaktot (pl egy hatos Golfot) nettó 200-220 ezer forintért színeznek át, de különleges fóliákkal akár duplázódhat is az ár. Fontos, hogy a munka végeztével az okmányirodában be kell íratni a forgalmi megjegyzés rovatába, hogy az autó színe megváltozott. Ahogy az ablakoknál, úgy itt sem engedélyezettek a tükörfényű fóliák balesetvédelmi szempontok miatt. A matt fehér fóliák jól néznek ki, de a forgalomban akár néhány hónap alatt be tudnak szürkülni és utána a tisztítás sem olyan egyszerű.

József kiemeli, hogy különösen az autók illesztési hézagainál kell óvatosan bánni a gőzborotvával, mert felszedheti a fóliát. Főleg télen okozhat meglepetéseket ez az olcsó tisztítási mód, mert sokkal nagyobb lehet a kinti hőmérséklet és a borotva közötti hőmérséklet-különbség. Gépi mosóba lehet vinni a fóliázott autót, de a kockázatok ugyanazok lesznek, mint a normál fényezésnél. Az öngyógyuló fólia persze itt is segít megóvhat az apróbb karcolódásoktól. Jó minőségű fóliát polírozni is lehet, akár többször is.
Az elkészülési idő szétszedésekkel, mosással együtt 2-2,5 nap. A munka lényegi része hamarabb is kész van, de ahhoz, hogy tartós is legyen, meg kell várni, hogy a ragasztó megszáradjon.
Két további szabály van: az autóüvegfólia nem lehet színátmenetes és tükröződő felületű sem. Persze, renitens próbálkozók mindig akadnak.
„Volt olyan ügyfelünk, aki azt mondta, nem baj, menjen a teljesen sötét fólia mindenhová, majd megoldja. Az sem érdekelte, hogy megbüntethetik. Két hét múlva aztán visszahozta, hogy szedjük le, mert este nem látott ki az autóból.” - meséli Tomi.

A fólia levágása után a szakember kézzel szabja ki az ablak alakjának megfelelő mintát. Először csak elnagyoltan, utána pedig előkerül a hőlégfúvó is. Erre azért van szükség, mert a modern autók szélvédői (elsősorban a hátsók, de egyre többször az oldalablakok is) két ívben is hajlanak. Ha ezt a lépést kihagynák, a fóliát később nem lehetne szépen felhelyezni. A hőlégfúvó lassan elhallgat, nekem pedig kikerekednek a szemeim: csattan a snitzer Tomi kezében – a mester nekilát a munkának.

Mikor jelzem, hogy ezt rossz nézni, Tomi csak annyit mond: „Nekem is rossz, ha más vág így, mert tudom, milyen következményekkel járhat.” – aztán elárul néhány titkot is. „Rozsdamentes pengét használok, és olyan szögben tartom a kést, hogy ne tudjam megkarcolni az üveget. Minden művelet előtt letörök egy darabot a snitzerből, máskülönben a tompább pengét önkéntelenül rányomnám a felületre és kész a baj. Azért csinálom ilyen precízen, mert ha belülről valaki ránézne azt lássa, hogy nem olyan, mint egy ökörhugyozás, hanem szép formája van.” – aha, így már mindjárt más.
Tomi végtelenül precíznek és elhivatottnak tűnik, ahogy ő mondja, erre a szakmára tette fel az életét. Habár hiszem, hogy minden tevékenységben meg lehet találni a flow-t, azért mégis érdekelt, mi vesz rá valakit arra, hogy ezzel foglalkozzon, sőt eljárogasson fóliázó versenyekre is.
„Befóliáztattam az autómat, de nem éreztem díjnyertesnek a végeredményt, úgyhogy fogtam magam és megcsináltam újra. Az máris sokkal jobb lett. Ezután az ismerőseim meglátták a művemet, és mondták, hogy csináljam meg az ő autóikat is. Ez adott akkora inspirációt, hogy egyik este nekiálltam kézzel írott szórólapokat gyártani, amiket másnap a közeli lakótelepeken szétszórtam. Harmadik nap azt figyeltem meg, hogy egész nap szól a telefon. Amit ekkor kerestem, azt arra költöttem, hogy a következő adag szórólapot már fénymásoló szalonban készítessem el, pihenésre tudtam fordítani a korábban szórólapírással eltelt időmet. – mesél a kezdetekről, aminek most már több, mint húsz éve.

Az anyag pihentetése közben Ámon Olivér Mercedese is szabadulgat a régi fóliájától. Nem könnyű feladat ez, mert melegíteni kell ahhoz, hogy ne apró darabokban szakadozva jöjjön le az anyag, viszont ha túlmelegítik, a speciális karosszériaelemek is sérülhetnek. Ennél az autónál a felület-előkészítés akár két napba is telhet.
A méretre vágott fólia végül az ablak belső oldalára kerül. Ott nincs kitéve az időjárás viszontagságainak. Hogyha egy belső felhasználásra kifejlesztett fóliát kívülre ragasztanánk fel, akkor rövid időn belül (kb. 6 hónap), a karcálló réteg elkezdene felválni, pikkelyesedni. Ettől függetlenül épületeken az ablaküveg-fóliázások alkalmával speciálisan erre a célra (külső felhasználás) kifejlesztett fóliákat alkalmazunk, melyek erősített karcálló réteggel valamint szennyeződéstaszító – vízlepergető (NANO) réteggel vannak ellátva.
Így, beszélgetve is nagyjából 40 perc volt a hátsó üvegek fóliázása. A felület teljes kiszáradására általában harminc napot kell várni, amikor általában vissza is rendelik a megrendelőt, hogyha szükséges akkor rásimítsanak a fólia széleire, mert a karosszériába beragasztott üvegek (első - hátsó szélvédő, fix és háromszög) szélein látható pöttyök (raszter) eltartják a fóliát az üvegtől és miután onnan kiszáradt a víz, szépen rá lehet nyomni.

Látható, hogy a fóliázás egyáltalán nem csak a tunerek lázálma, hanem nagyon is logikus és hasznos megoldás lehet. Egy jól fóliázott autó tovább marad szép, a fólia védi a káros napsugaraktól és a klímát is ritkábban kell használni. A napsugárzás, a hővédelem és a privát szféra mellett személyi- és vagyonvédelmi funkciója is lehet egy fóliának. A betörésbiztos és kavicsfelverődés ellen védő fóliák persze vastagabbak és előbbiek felrakásához ki kell szedni a teljes ablaküveget. Utána viszont egy balesetnél kevésbé kell majd attól tartani, hogy az üvegszilánkok sérülést okoznak az utasoknak és dugóban sem törik fel az autót pillanatok alatt, mert a fólia egyben tartja a felületet.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
