Többet tud, mint amennyit mutat
Totalcar Erőmérő: Hyundai Coupe 2.0 16V – 2007.
Az Autókorbelnél ahol az olvasók autóinak a teljesítmény mérése folyik, ezúttal egy alulbecsült kupé állt a mérőpadra. A Hyundai Coupe sok érdekességet rejt a motortető alatt, ráadásul formája is kívánatos. Vajon elég erős?

A Hyundai Coupe soha nem akart sportkocsi lenni, a korabeli hirdetések is inkább a praktikumról és a szép formáról szóltak. Utóbbin lehet vitatkozni, a praktikum viszont tényleg adott: a hátsó fejtér kicsi, de a nagy csomagtérfedél nagy csomagteret rejt, ha az üléseket előredöntjük. A praktikumot kupé mértékkel kell nézni - nem családi kombi a Hyundai, viszont a 2+2 ülésrend mellett is még elfogadható a használhatósága.
Inkább valamiféle GT, a vonalvezetése és az arányai egészen jók. Viszont minket inkább a motorja érdekel, amelynek már a története is elég érdekes. A Hyundai korábban a Mitsubishi által tervezett, de Koreában gyártott blokkokat használt, 1995-től viszont a Beta-motorcsaládot, melynek tagjait helyben tervezték, továbbra is a Mitsubishi 4G motorcsalád alapjaira.

Változást hozott a Hyundai életében a 2002-ben alapított Global Engine Manufacturing Alliance, amely a DaimlerChrysler, Mitsubishi és a Hyundai közös vállalkozása volt. Célja a motorblokkok közös tervezése, a költségek optimalizálása volt. A Hyundai első GEMA-tervezésű motorja nem a Beta volt, hanem a Theta, tehát a következő generáció, azonban a Beta legutolsó változatának a hengerfeje is már a közös leányvállalattól származik.

Klasszikus felépítésű, dupla, felülfekvő vezérműtengelyes (DOHC), kétliteres szívómotor, melyen a kipufogóoldali vezérműtengelyt fogazott szíj hajtja, az áthajtást a két tengely között pedig rövid, egysoros lánccal oldották meg. Ezen a tengelyen található az állítómű is, amely a két tengely egymáshoz viszonyított helyzetét módosítja a motor terhelésének és fordulatának függvényében. Nincs tehát változó szelepemelés, csak időben változó vezérlési idők. Viszont a szabályozás nem állásos, tehát nem átkapcsol egy bizonyos üzemállapotban, hanem az egyenletes karakterisztika érdekében folyamatos.
A hengertömb nagyon hasonló a Mitsubishi 4G blokkhoz. Ez is öntöttvas, a hengerfej pedig alumíniumból készült. A főtengely öt helyen csapágyazott, kovácsolt. Ezt a kétliterest Amerikában is forgalmazták annak idején, a tuningosok nagyon kedvelik, mert a hengertömb masszív, jó anyagokból épül fel a blokk, mechanikailag nagyon strapabíró. Turbósítva a 200 lóerő feletti teljesítményt is tartósan bírja, szériaállapotban pedig a félmillió kilométer sem gond neki. Aki nem turbósítja, a gyáritól eltérő vezérműtengelyekkel 8000 fordulat fölötti fordulatszámot is elérhet vele, így is közel 200 lóerő a végeredmény, ennek ellenére változatlanul nagyon tartós marad a motor az erős főtengelynek és a jó kiegyensúlyozásnak köszönhetően.

Mi ezúttal is arra vagyunk kíváncsiak, hogy a Hyundai Coupe 162 ezer kilométerrel a háta mögött mit tud a teljesítménymérő-padon, és milyen görbét rajzol a mérés végén. Tudjuk, az 1400 kilós kupé nem lesz versenyautó ezzel a motorral, és a 9 másodperces 100-as sprinttel, de a görbékből sok tulajdonsága kiderül majd.
A mérés ezúttal könnyedén lefutott, a Hyundai szépen elforgott a leszabályozásig, a görbék pedig példásak lettek. Nézzétek meg a videót, a végén elemezzük kicsit az eredményeket, illetve megfejtjük, mire gondolt a költő a motor tervezése közben.
Ha pedig érdekesnek találjátok a hetente jelentkező sorozatunkat, az Erőmérőt, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, mert még sok érdekes autó következik!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
