Kis motor is lehet méltóságos
Erőmérő: Mercedes-Benz C230 Kompressor – 1995.
Kis méret, gazdaságos fogyasztás, de a nagyobb, hathengeres motorhoz méltó teljesítmény: ezt ígérte a Mercedes, amikor kompresszort épített a 2,3 literes blokkra. Hogy tényleg kiszolgálja mindkét urat, ahhoz trükközni kellett, több ponton is szabályzott a rendszer működése, így tulajdonképp két jól elkülönített üzemmódot ismer. A kérdés csak az, működik-e még mindez ma is.
A Mercedes W202 szériában, amit 190 helyett már C osztályként ismerünk, eleinte a hathengeres 280 volt az erős motor. 193 lóerővel valóban odébb lehet már állni, ám még a gyári adat is közel 11 literes átlagfogyasztást ígért cserébe. Ezért 1995-ben piacra lépett a C 230 Kompressor, amely szintén 193 lóerős, de a gyár szerint bő két literrel alacsonyabb fogyasztással beérte. Ráadásul a nyomatéka is több kicsivel, alacsonyabb fordulatszámon. Ma azt mérjük meg, mit tud egy ilyen csodamotor, 27 év és háromszázezer kilométer után.
Az Eaton M62 feltöltőjével szerelték az autót. Miért nem turbó? Elsősorban az alacsony fordulaton is használható motorkarakterisztika, azaz a hamar érkező erő miatt választottak kompresszort. Az M62 pedig nem a Szergej dízelmozdonyra utal, hanem hogy 62 köbhüvelyk levegőt nyom át egy fordulat alatt a fúvó. Sok ez, vagy kevés? Pont 1016 cm3, tehát ha a 2300 cm3-as motorra 1:1-es hajtással rákötnénk, akkor még csak fojtásként működne. 2300/2032=1,13 -as gyorsító áttételnél már tudna állandó légköri nyomást, vagyis még most sem nyernénk vele semmit. A gyári adatlap szerint 14000-es fordulatszámot visel el, így az itt alkalmazott cca. 0,4 bar túlnyomáshoz 1,4*1,13 = 1,58-as gyorsító áttétel már elég. Mellesleg a tuningja is pont ez, más áttételű hajtással nagyobb nyomást, így magasabb teljesítményt lehet elérni.

Az M111 gyári jelű motor tartogat más érdekességet is, mint a változó vezérlés ami a Mercedesnél akkor került sorozatgyártásba, hosszú kihagyás után. Vagy ott a nátriumtöltetű kipufogószelep, vagy a zajcsillapítás korszerű módszerei. A vezérműlánc alkalmazása és a hidrotőkés szelephézag állítás jót tett a karbantartási költségek csökkentésének. Hiába közelít a veterán korhoz, mégis technikás gép ez.
Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!
Korábbi méréseink
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
