Miért nem járunk inkább gázautóval?
ADAC: a valóban környezetbarát autók
Hiába fordul a világ egyre inkább az elektromos autók felé, ezek még mindig nem érnek fel a sűrített földgázzal hajtott modellekhez. Legalábbis bizonyos körülmények között. Ezt mutatják a legfrissebb tesztek, na meg azt, hogy hiába plug-in hibrid valami, ha közben egy böszme nagy SUV.
Sokfélék a hajtásláncok
Nem is olyan régen még egészen szűk volt a választék, ha új autót akartunk: benzines vagy dízel. Használati szokásainktól függően még a választás sem volt kimondottan nehéz. Mostanra viszont ott tartunk, hogy már elektromost, hibridet (abból akár konnektorosat), esetleg tüzelőanyag-cellásat vagy akár gázhajtásút is vehetünk. Igaz, a környezetbarát működés nem mindenki számára szempont – és tegyük is gyorsan hozzá, nem véletlenül. Az új autók eleve drágák, az árak emelkedőben vannak, de ezek között sem az olcsóbbak közé tartoznak a részben vagy tisztán elektromosak.
A Datahouse adatai alapján korábban mi is megírtuk, hogy bár látszólag nagyot nőtt a hibridek aránya az idehaza eladott autók között, de az igazság az, hogy ezek zöme csupán lágy hibrid, vagyis gyakorlatiasan nézve a legtöbben még mindig benzinest választanak. Dízelből valóban kevesebb fogy, mint korábban, de a tisztán elektromos autók piaci részesedése alig négy százalék.
Nem egyértelmű a választás
Ha viszont valaki abban a szerencsés helyzetben van, hogy új autót vesz, ráadásul még igényei és szempontjai is lehetnek, hovatovább még a környezetvédelem is felmerül a döntést befolyásoló tényezők között, nem érdemes csak az alapján ítélni, hogy mi van ráírva egy kocsira. A német autóklub, vagyis az ADAC szakembereinek kezei között évről évre rengeteg autó megfordul, ők pedig le is mérik azok tényleges fogyasztását, valamint károsanyag-kibocsátását, és rangsorolnak. 2021-ben összesen 112 autót teszteltek, és kissé meglepő eredmények születtek: a listát nem villanyautók vezetik, az utolsó helyen nem dízel kullog, és egyik-másik hibrid sem teheti ki az ablakba az osztályzatát.
Miről szól a teszt?
Fontos már az eredmények taglalása előtt leszögezni, hogy ezek a ranglisták nem általános és örök érvényűek. Jelentősen függnek például attól, hogy melyik országban használják az adott autót. Ugyanis az ADAC szakemberei minden hajtásmódnál Well-to-wheel, azaz forrástól a kerékig számítják a károsanyag-kibocsátást. Nemcsak annak van tehát jelentősége például, hogy a teszt során mennyi szén-dioxidot okád magából a jármű, hanem az üzemanyag előállítása során felszabaduló mennyiséget is kalkulálják.
Ehhez szükség van az energiamix ismeretére, vagyis tudni kell például, milyen arányban használnak fel megújuló energiát az üzemanyagok előállításához. E tekintetben elég nagy eltérések mutatkoznak Magyarország és Németország között. És éppen a Well-to-wheel értékek miatt áll elő az a – sokak számára elsőre talán furcsa – helyzet, hogy a villanyautók mellett is feltüntet az ADAC listája kibocsátási értékeket. Az elektromos járművek ugyan lokálisan tényleg emissziómentesek, magyarul használatuk során nem pöfögnek a világba káros anyagokat, de a villamos energiát is elő kell állítani valahogy.
Ennél mélyebben talán nem is érdemes belemenni a német autóklub metodikájába, hiszen az egy különálló, nyolcoldalas PDF-et tesz ki a saját weblapjukon, és elég összetett számításokat is tartalmaz. A lényeg: az összpontszám két fő részből tevődik össze. Egyrészt a szén-dioxid-kibocsátásra, másrészt pedig a károsanyag-kibocsátásra kapnak pontokat, ezek összegéből származik a végső rangsor.
A gázautó a tuti?
Ahogy a bevezetőben is említettük, nem a villanyautók vitték a prímet az összesítésben, hanem a gázhajtásúak. Ezen belül is a CNG-sek, azaz sűrített földgázzal közlekedő modellek. Az abszolút győztes a Seat Leon TGI lett, amely mindössze 4,2 kilogramm CNG-t fogyaszt el száz kilométeren, ebből pedig 91 grammos szén-dioxid-kibocsátást számoltak kilométerenként a szakemberek. Ebben nyilván annak is szerepe volt, hogy a németországi CNG-mix elég kedvező összetételű, 40 százalék a biogázok aránya. Ugyanez az autó dízelmotorral hiába fogyasztott szemtelenül keveset, 4,7 litert a teszt során, ha közben 147 g/km volt a CO2-kibocsátása.
A második helyen a Volkswagen Golf TGI-t találjuk, nem is túl meglepő módon. Hiszen a Volkswagen-konszern nagy legós dobozából pakolták össze mindkét modellt, osztoznak a hajtásláncon is, a gázt mindkettőben 1,5 literes Otto-motor égeti el, miközben 130 lóerőt adnak le, hatótávjuk pedig a 17,3 kilogrammos tankkal nagyjából 400 kilométer. Hajszálnyi különbség mégis van, nem mindegy, ugyanaz a technika milyen kaszniban és milyen felszereltségi szint mellett dolgozik.
Mégsem jósolhatunk nagy jövőt a CNG-s autóknak, miközben jelenük és múltjuk is elég súlytalan. Eleve láthatjuk, hogy idehaza meglehetősen szűkös a kúthálózat, de még az elég jól ellátott Németországban is inkább a töltőállomások számának csökkenésére számítanak, mintsem a bővülésre. Kicsit olyan érzésünk lehet, hogy az autóipar porcelánboltjába beszabaduló akkumulátoros elefánt mindent lever, ami belső égésű, pedig a jelek szerint a gázhajtás is jó alternatíva lehetne, legalább egy átmeneti időszakra.
ADAC Ecotest – 2021. - Ötcsillagos autók | ||||||
Márka | Modell | Üzemanyag | CO2-kibocsátás (g/km) – ADAC-mérés (WtW) | CO2-pontszám | Károsanyag-pontszám | Összpontszám |
Seat | Leon 1.5 TGI | CNG | 91 | 53 | 50 | 103 |
Volkswagen | Golf 1.5 TGI | CNG | 93 | 52 | 50 | 102 |
Hyundai | Kona Electric (64 kWh) | elektromos | 84 | 55 | 46 | 101 |
Fiat | 500e Cabrio (42 kWh) | elektromos | 87 | 54 | 45 | 99 |
Renault | Twingo Electric | elektromos | 88 | 54 | 44 | 98 |
Polestar | 2 Long Range Single Motor | elektromos | 93 | 52 | 43 | 95 |
Opel | Corsa-e | elektromos | 94 | 52 | 42 | 94 |
Toyota | Mirai | üzemanyagcellás | 120 | 43 | 50 | 93 |
Suzuki | Swace 1.8 Hybrid | hibrid | 126 | 41 | 49 | 90 |
Toyota | Yaris 1.5 Hybrid | hibrid | 131 | 40 | 50 | 90 |
Elektromosból a kicsi, játékos a nyerő
Persze a legjobbak közt azért így is – vagy talán épp ezért? – túlsúlyban vannak az elektromos autók. A top tízből öt ilyen, méghozzá zömében kisautók. A Hyundai Kona Electric 64 kWh-s akkuval szerelt változata volt a legjobb közülük, amely 16,7 kWh-t fogyasztott százon, ezzel pedig elég jó Well-to-wheel kibocsátási értéket tudott magának kiharcolni. Megelőzte a 42 kWh-s akkupakkal megrakott Fiat 500e Cabriót, valamint a Renault Twingo Electricet. Közvetlenül utánuk jön a Polestar 2 hosszú hatótávú, egymotoros konfigurációjú kivitele, bizonyítva, hogy nemcsak a legkisebb villanyautók rúghatnak labdába.
Ha a gázautókra azt mondtuk, eléggé alulreprezentáltak a listában, akkor a tüzelőanyag-cellás megoldásra mit szólhatnánk? Ebben a műfajban az egyedüli versenyző a Toyota Mirai, amely úgy került be a legjobb tízbe, hogy minden hibridet megelőzött. Apropó, hibridek, azok közül mindössze kettő jutott be az ötcsillagosok szűk körébe, és mindkettő Toyota – a maga módján. Mert hogy egyikük a Suzuki Swace, amely a lemezek alatt a Corolla 1.8 Hybriddel egyezik meg, a másik viszont az orrán is Toyota-emblémát visel: a Yaris 1.5 Hybridről van szó.
Nem is a dízel az ördög?
A következő fejezet a négycsillagos autóké. Természetesen itt is elég szépen sorakoznak az elektromos autók, és immár a hibridek előfordulása is gyakoribb, mégsem erre érdemes felkapni a fejünket. Hanem arra, hogy itt bizony vannak dízelek is. A magyarázat egyik lába, hogy ezek a modern dízelmotorok a tesztúton igen keveset kajáltak, a másik láb pedig, hogy az aktuális Euro-normáknak elég jól eltalált kipufogógáz-tisztító rendszerekkel felelnek meg. Amúgy a dízelek közül a VW-csoport 2.0 TDI-je lett a legjobb, ez több márka különböző modelljeiben is felkerült a listára, sőt egyes típusok (pl. a Škoda Octavia) azért szerepelnek kétszer, mert több modellváltozatot is megmértek.
Ezzel szemben a legjobb benzines az 1,2-es Kia Picanto volt, amelynek 5,4 literes átlagfogyasztása 151 g/km-es CO2-kibocsátással járt együtt – összehasonlításképp: a Leon TDI értéke 147 gramm volt. Mondjuk, a Picanto még így is hajszálra ugyanolyan pontszámot kapott, mint a Tesla Model Y. Akadnak még ezen a szinten turbós benzinesek, de ha jól megfigyeljük, többségül kisautó vagy kompakt, és persze SUV-okból sem a legnagyobbaknak sikerült jó eredményt elérni.
ADAC Ecotest – 2021. - Négycsillagos autók | ||||||
Márka | Modell | Üzemanyag | CO2-kibocsátás (g/km) – ADAC-mérés (WtW) | CO2-pontszám | Károsanyag-pontszám | Összpontszám |
Opel | Mokka-e | elektromos | 102 | 49 | 40 | 89 |
Renault | Clio E-Tech Hybrid 140 | hibrid | 134 | 39 | 48 | 87 |
BMW | iX3 | elektromos | 106 | 48 | 38 | 86 |
Ford | Mustang Mach-E Extended Range | elektromos | 108 | 47 | 37 | 84 |
Seat | Leon 2.0 TDI | dízel | 147 | 34 | 50 | 84 |
Škoda | Octavia Combi 2.0 TDI SCR | dízel | 148 | 34 | 50 | 84 |
Volkswagen | Golf 2.0 TDI SCR | dízel | 149 | 34 | 50 | 84 |
Škoda | Enyaq iV 80 | elektromos | 109 | 47 | 36 | 83 |
Honda | e | elektromos | 113 | 46 | 36 | 82 |
Škoda | Octavia Combi 2.0 TDI SCR | dízel | 154 | 32 | 50 | 82 |
Kia | Picanto 1.2 | benzin | 151 | 33 | 48 | 81 |
Tesla | Model Y Maximum Range | elektromos | 113 | 46 | 35 | 81 |
Toyota | Yaris Cross 1.5 Hybrid | hibrid | 154 | 32 | 49 | 81 |
Fiat | Panda Cross 1.0 Hybrid GSE | benzin | 154 | 32 | 48 | 80 |
MG | ZS EV | elektromos | 114 | 45 | 35 | 80 |
Volkswagen | ID.4 Pro Performance (77 kWh) | elektromos | 114 | 45 | 35 | 80 |
Volkswagen | Golf Variant 2.0 TDI SCR | dízel | 159 | 30 | 50 | 80 |
Hyundai | I10 1.0 T-GDI | benzin | 155 | 32 | 47 | 79 |
Opel | Mokka 1.2 DI Turbo | benzin | 167 | 28 | 50 | 78 |
Volkswagen | Golf GTD | dízel | 164 | 29 | 49 | 78 |
Audi | A5 Sportback 40 TDI | dízel | 173 | 26 | 50 | 76 |
Dacia | Sandero Stepway TCe 90 | benzin | 173 | 26 | 50 | 76 |
Mazda | MX-30 e-Skyactiv | elektromos | 120 | 43 | 33 | 76 |
Škoda | Octavia Combi 1.5 TSI ACT | benzin | 172 | 26 | 50 | 76 |
BMW | 530d Touring | dízel | 174 | 25 | 50 | 75 |
Opel | Insignia Sports Tourer 2.0 Diesel | dízel | 174 | 25 | 50 | 75 |
Hyundai | Bayon 1.0 T-GDI 48V Mild Hybrid | benzin | 157 | 31 | 43 | 74 |
Aiways | U5 | elektromos | 124 | 42 | 31 | 73 |
Peugeot | 3008 1.5 BlueHDI 130 | dízel | 181 | 23 | 50 | 73 |
Renault | Mégane TCe 140 GPF | benzin | 179 | 24 | 49 | 73 |
Škoda | Kamiq 1.5 TSI ACT | benzin | 176 | 25 | 48 | 73 |
Renault | Mégane Grandtour E-Tech Plug-in 160 | plug-in hibrid | 153 | 32 | 40 | 72 |
Audi | Q2 35 TFSI | benzin | 181 | 23 | 48 | 71 |
Hyundai | i30 1.0 T-GDI 48V Mild Hybrid | benzin | 172 | 26 | 45 | 71 |
Hyundai | i20 1.0 T-GDI 48V Mild Hybrid | benzin | 172 | 26 | 45 | 71 |
Kia | Proceed 1.4 T-GDI | benzin | 185 | 22 | 49 | 71 |
Nissan | Qashqai 1.3 DIG-T MHEV | benzin | 186 | 21 | 50 | 71 |
Renault | Captur E-Tech Plug-in 160 | plug-in hibrid | 160 | 30 | 41 | 71 |
Citroën | C3 Aircross PureTech 110 Stop&Start | benzin | 187 | 21 | 49 | 70 |
Mercedes-Benz | E 300 d | dízel | 191 | 20 | 50 | 70 |
Renault | Arkana TCe 140 | benzin | 191 | 20 | 50 | 70 |
Volkswagen | Tiguan 2.0 TDI SCR | dízel | 189 | 20 | 50 | 70 |
Nem szégyen a közepes
Vannak azért érdekességek a háromcsillagos autók között is. Itt találjuk egyebek mellett a hazánkban igen népszerű Suzuki Vitarát, amely ugyan immár kizárólag hibridként kapható, de nem véletlenül szerepel az ADAC listájában sima benzinesként, a németek az enyhe hibrideket teljes joggal vették egy kalap alá a többi benyással. Valamelyest más tészta az új, 1,5-ös hibrid, de ők még nem azt tesztelték.
És hogy mennyire sokféle autó kapott hasonló értékelést, jól mutatja, hogy a Vitarához hasonlóan 67 ponttal zárt az Audi E-Tron GT, alig maradt le 64-gyel a BMW 840d Gran Coupé, de 61 pontot még a Q5 40 TDI is elért. Az 56 pontos VW Golf GTE lényegében elbujdokolhat a dízel testvérei mögött, a Mercedesnél pedig a fenséges S 500, ha kicsivel is, de megelőzte a GLA 250 e hibridet. Mindez persze nem a CO2-kibocsátáson múlt, a 238 grammra alig kapott pontot a luxus-Merci, de káros anyagokból elég jól állt a jelek szerint.
ADAC Ecotest – 2021. - Háromcsillagos autók | ||||||
Márka | Modell | Üzemanyag | CO2-kibocsátás (g/km) – ADAC-mérés (WtW) | CO2-pontszám | Károsanyag-pontszám | Összpontszám |
Hyundai | Kona 1.6 GDI Hybrid | hibrid | 145 | 35 | 34 | 69 |
Kia | Rio 1.0 T-GDI 100 | benzin | 178 | 24 | 45 | 69 |
Opel | Crossland 1.2 DI Turbo | benzin | 186 | 21 | 48 | 69 |
Seat | Leon Sportstourer 1.5 eTSI | benzin | 181 | 23 | 46 | 69 |
Audi | A3 Sportback 35 TFSI | benzin | 184 | 22 | 46 | 68 |
Mazda | 3 Fastback e-Skyactiv-X 2.0 M. Hybrid | benzin | 159 | 30 | 38 | 68 |
Peugeot | 5008 2.0 BlueHDI 180 | dízel | 196 | 18 | 50 | 68 |
Renault | Kangoo TCe 130 FAP | benzin | 197 | 18 | 50 | 68 |
Toyota | RAV4 2.5 Plug-in Hybrid | plug-in hibrid | 152 | 33 | 35 | 68 |
Audi | e-Tron GT | elektromos | 132 | 39 | 28 | 67 |
Seat | Ateca 1.5 TSI ACT | benzin | 199 | 17 | 50 | 67 |
Suzuki | Across 2.5 Plug-in Hybrid | plug-in hibrid | 155 | 32 | 35 | 67 |
Suzuki | Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid | benzin | 175 | 25 | 42 | 67 |
Toyota | Highlander 2.5 Hybrid | hibrid | 181 | 23 | 43 | 66 |
Volkswagen | ID.4 GTX | elektromos | 135 | 38 | 27 | 65 |
BMW | 840d Gran Coupé | dízel | 207 | 14 | 50 | 64 |
Hyundai | Tucson 1.6 CRDI 48V Mild Hybrid | dízel | 192 | 19 | 45 | 64 |
Kia | Stonic 1.0 T-GDI 120 48V Mild Hybrid | benzin | 180 | 23 | 41 | 64 |
Hyundai | i30 Kombi 1.5 T-GDI 48V Mild Hybrid | benzin | 198 | 17 | 46 | 63 |
Volvo | XC60 B4 Diesel | dízel | 214 | 12 | 50 | 62 |
Audi | Q5 40 TDI | dízel | 218 | 11 | 50 | 61 |
Mercedes-Benz | E 400 d T-Modell | dízel | 216 | 11 | 50 | 61 |
Mitsubishi | Eclipse Cross 2.4 Plug-in Hybrid | plug-in hibrid | 181 | 23 | 38 | 61 |
DS | 9 E-Tense 225 | plug-in hibrid | 165 | 28 | 32 | 60 |
Mazda | CX-30 e-Skyactiv-G 2.0 M Hybrid 150 | benzin | 171 | 26 | 34 | 60 |
Volvo | V90 T6 | plug-in hibrid | 185 | 22 | 38 | 60 |
Volkswagen | Arteon Shooting Brake 1.4 eHybrid OPF | plug-in hibrid | 149 | 34 | 26 | 60 |
Ford | Kuga 1.5 Ecoboost | benzin | 214 | 12 | 47 | 59 |
Volkswagen | Tiguan 2.0 TDI SCR | dízel | 211 | 13 | 46 | 59 |
BMW | 540i | benzin | 226 | 8 | 50 | 58 |
Hyundai | Tucson 1.6 T-GDI Hybrid | hibrid | 173 | 26 | 32 | 58 |
Volvo | XC40 Recharge Pure Electric Twin | elektromos | 144 | 35 | 23 | 58 |
Škoda | Superb Combi 1.4 TSI iV | plug-in hibrid | 151 | 33 | 24 | 57 |
Ford | Galaxy 2.5 Hybrid | hibrid | 202 | 16 | 40 | 56 |
Volkswagen | Golf GTE | plug-in hibrid | 160 | 30 | 26 | 56 |
BMW | M440i Coupé | benzin | 236 | 5 | 50 | 55 |
Citroën | C5 Aircross Hybrid 225 Stop&Start | plug-in hibrid | 182 | 23 | 32 | 55 |
Volkswagen | Touran 2.0 TDI SCR | dízel | 191 | 20 | 35 | 55 |
Volkswagen | Tiguan 1.4 eHybrid OPF | plug-in hibrid | 165 | 28 | 27 | 55 |
Mazda | CX-5 Skyactiv-D 150 | dízel | 182 | 23 | 30 | 53 |
Mercedes-Benz | S 500 | benzin | 238 | 4 | 49 | 53 |
Kia | XCeed 1.5 T-GDI 48V | benzin | 196 | 18 | 34 | 52 |
Kia | Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid | plug-in hibrid | 177 | 24 | 27 | 51 |
Mercedes-Benz | GLA 250 e | plug-in hibrid | 178 | 24 | 26 | 50 |
Suzuki | Jimny 1.5 (haszonjármű) | benzin | 229 | 7 | 43 | 50 |
Volkswagen | T6.1 Multivan 2.0 TDI BMT | dízel | 273 | 0 | 50 | 50 |
Ha nagy vagy erős , már nem túl zöld
A kétcsillagosok listáját a Polestar 2 vezeti, méghozzá a kétmotoros kivitel – emlékezzünk csak, az egymotoros konfigurációval top tízes az autó, de így már 18,5 kWh helyett 29,2-t nyal be száz kilométerenként. Villanyautók közül más már nem is süllyedt ilyen mélyre, de hibrid azért jutott ide is. A konnektoros Opel Grandland X négy liter benzin mellé nyelte le a 10,5 kWh-t, ez az aktuális energiamix szerint inkább a károsanyag-kibocsátást rontotta le, de a CO2 sem volt acélos.
És ha egy autó nagy, valamint a homlokfelülete is méretes, akkor annak a mozgatásához energiára lesz szükség. Sok energiára. A Hyundai Santa Fe, az Isuzu D-Max és a Genesis GV80 így nem indult harcba jó esélyekkel, és nem is sikerült rácáfolniuk az előzetes várakozásokra. Na, meg persze a nagy menést is üzemanyagból állítjuk elő a tudomány jelenlegi állása szerint, ahhoz képest még emberes is az ötliteres V8-as Mustang 36 pontja.
ADAC Ecotest – 2021. - Kétcsillagos autók | ||||||
Márka | Modell | Üzemanyag | CO2-kibocsátás (g/km) – ADAC-mérés (WtW) | CO2-pontszám | Károsanyag-pontszám | Összpontszám |
Polestar | 2 Long Range Dual Motor | elektromos | 160 | 30 | 18 | 48 |
Subaru | Impreza 2.0ie | benzin | 207 | 14 | 34 | 48 |
Hyundai | Santa Fe Seven 2.2 CRDI | dízel | 215 | 12 | 35 | 47 |
Subaru | Outback 2.5i | benzin | 217 | 11 | 35 | 46 |
Kia | Sorento 2.2 CRDI | dízel | 219 | 10 | 35 | 45 |
Opel | Grandland X 1.6 DI Turbo Hybrid | plug-in hibrid | 168 | 27 | 17 | 44 |
Subaru | Forester 2.0ie | benzin | 224 | 9 | 35 | 44 |
Isuzu | D-Max Double Cab 1.9 Diesel | dízel | 270 | 0 | 43 | 43 |
Ford | Mustang Fastback 5.0 Ti-VCI V8 | benzin | 291 | 0 | 36 | 36 |
Genesis | GV80 3.0D | dízel | 286 | 0 | 35 | 35 |
Genesis | G80 2.5T | benzin | 248 | 1 | 33 | 34 |
Szégyenfal: konnektoros batár
Egy, csak egy legény... Egyetlen csillagot csupán egy autónak ítéltek meg: ez a Porsche Cayenne E-Hybrid. A 2,4 tonna körüli óriás 462 lóerős benzinmotorjához társul egy villanymotor is, homlokfelülete 2,83 négyzetméter, míg egy Golfé durván 2,19. A lovakat etetni kell, így száz kilométeren bekapott 6,9 liter benzint, mellé elmajszolt 14,7 kilowattórát. Vagyis benzinből többet kér egy kicsivel, mint egy 1,3-as turbós Nissan Qashqai, csak még benyal hozzá majdnem annyi áramot, mint egy Hyundai Kona Electric.
ADAC Ecotest – 2021. - Egycsillagos autók | ||||||
Márka | Modell | Üzemanyag | CO2-kibocsátás (g/km) – ADAC-mérés (WtW) | CO2-pontszám | Károsanyag-pontszám | Összpontszám |
Porsche | Cayenne E-Hybrid | plug-in hibrid | 262 | 4 | 23 | 27 |
Melyik a legjobb?
Azt, hogy melyik autó szennyez legkevésbé, még a teszteredmények láttán is nehéz egyértelműen megmondani – már ha azt az eshetőséget nem vesszük számításba, hogy az álló autó. Sok függ az energiamixtől, ami ráadásul nem is fix tényező, hanem egy változó. Emellett a vezetési stílus és a felhasználás körülményei is lényegesek. Általánosságban elmondható azért, hogy a nagy batárok szinte mindenféle hajtásmóddal megterhelik a környezetet, és nyilván azt sem szabad feledni, hogy bár a villanyautók Well-to-wheel nem tökéletesen tiszták, végeredményben mégsem nyomják tele a városokat mocsokkal.
Ha a tavalyi Ecotest eredményeit is böngésznéd, itt találod:
Ezt olvasónk, Tamás át is számolta a hazai mixre:
Arról is írtunk már, hogy egy-egy villanyautó tényleges fogyasztása mennyiben tér el a gyárilag megadottól:
De persze nemcsak a villanyautók, hanem a belső égésűek is csalhatnak:
Itt pedig tippeket adunk, hogyan vezess takarékosan:
Forrás: ADAC; borítókép: Green NCAP