Új típusaikat, sőt, még a modellfrissítésen átesetteket is kivétel nélkül óriási csinnadratta kíséretében tálalják az autógyárak. A megszűnés körül már nem csapnak nagy hűhót, a többség fű alatt, észrevétlenül távozik a kínálatból. Azért, hogy utoljára még reflektorfénybe kerüljenek, összeszedtük a legfontosabbakat a letűnő típusok közül. Ezek között olyan is akad, amelyikkel máris egy komplett kategória búcsúzik mindörökre, míg mások távozása további kategóriák jövőjére vet sötét árnyékot.
Mára egy, csak egyetlen egy maradt talpon a vidéken a kis kategóriás kombik közül, a Skoda Fabia Combi. Tavaly Mutatkozott be a Fabia legújabb generációja, és már akkor tisztázták: az újból már nem készül a pakolhatóbb karosszériaforma, csakis és kizárólag ötajtós lesz belőle. Idén nyárig hosszabbították meg az előző generációs kombi gyártását, később már csak a raktárban maradt példányok vásárolhatók meg korlátozott számban. A Fabia Combi távozásával egyúttal végleg megszűnik a kiskombik egész kategóriája. Az okok ismertek, a kis méretű SUV-ok egyszerűen letarolták korábbi piacukat. A kiskombik csaknem három évtizeden át tartó pályafutásukat praktikusságuknak köszönhették, amit minden híresztelés ellenére a kis SUV-ok nem képesek teljesen kiváltani. Utasterük ugyan hasonló méretű, de míg utóbbiak csomagtere alaphelyzetben ritkán nagyobb 400 liternél, a Skoda Fabia Combi 512 litert kínált, és előnye megduplázódott a hátsó ülések előrehajtása után. De mit tegyünk, a divat az divat, és kész!
Egy szintén fogyatkozó faj egyedei a középkategóriás limuzinok, főként a tömeggyártók kínálatában. A prémiumoknál azért még tartják magukat, bár közülük is távozott a Lexus IS. A tömeggyártók középkategóriásai közül a jól ismert és népszerű képviselőjük, a Ford Mondeo ezzel az évvel vált múzeumi darabbá, de most újabbak követik. A Renault a Talismant búcsúztatja, a Samsung eredetű típus távozása azonban nem ver nagy hullámokat, mert sem különösebb ismertségre, sem népszerűségre nem sikerült szert tennie. A limuzinnal együtt a kombi is távozik belőle, tehát a típust kompletten nyugdíjazták.
A másik búcsúzó limuzin sokkal fajsúlyosabb játékos és távozása éppen emiatt eléggé elgondolkodtató. A VW Passat négyajtós változata az illető, amit éveken, sőt, évtizedeken keresztül úgy emlegettünk, mint a középkategória etalonját. Azt, hogy mennyire mértékadó volt, talán az is jelzi, hogy még nem is olyan régen, 2015-ben elnyerte az Év Autója díjat. Igaz, nem egyedül, hanem a kombival együtt, ami azonban továbbra is gyártásban marad.
Ezzel együtt erősen megfogyatkozik a tömeggyártók által kínált középkategóriás típusok száma. Gyors leltárt készítve a túlélők közé tartozik a Mazda 6, az Opel Insignia Grand Sport, a Peugeot 508, és a Skoda Superb, bár közülük is a 2013 óta gyártott Mazda 6 és a 2017 óta kapható Opel Insignia napjai várhatóan lassan megszámláltatnak, utódjuk érkezése pedig finoman szólva kétséges.
A legnagyobb vérveszteséget idén egyértelműen az egyterűek kategóriája könyvelheti el. Összesen öten távoznak szinte egyszerre közülük, és egy hatodiké is a küszöbön áll. Az érintettek alfabetikus sorrendben: BMW 2 Gran Tourer, Citroën Grand C4 Spacetourer, Fiat 500 L, Renault Scenic, Seat Alhambra. Az a bizonyos hatodik az Alhambra testvérmodellje, a VW Sharan. Azt ugyan még gyártják, de megkongatták felette a lélekharangot, lehet, hogy jövőre már nyugdíjazott típusként beszélünk róla.
Az egyterűek sikersztorija lassan indult be, de azután a praktikus, nagy térkínálatú autókat keresők táborában sok rajongóra talált. A döcögős kezdés oka az lehetett, hogy első európai képviselőjük, a Renault Espace különleges gyártástechnológiája miatt meglehetősen sokba került. A műanyagból készült karosszéria másik hátránya törékenysége és drága javítása volt, ami miatt mára szinte hírmondó sem maradt belőlük. Talán azt is érdemes és érdekes még felidézni, hogy a középkategóriás egyterűnek számító első Espace hossza körülbelül akkora volt (425 centi), mint ma egy kiskategóriás SUV-é.
Az egyterűek igazi diadalútja egy másik Renault típussal, az alsó középkategóriás Mégane Scenic-kel kezdődött. A koncepció annyira ígéretesnek tűnt, hogy a típust mindjárt meg is választották az 1997-es Év Autójává. A siker nem maradt el, és a Scenic számos követőre talált, lényegében minden tömeggyártó tartott egy ideig egyterűt a kínálatában. Azután megérkeztek a SUV-ok, és az egyterűek elkezdtek fogyatkozni. Először a távol-keleti gyártók vonták ki őket a kínálatukból, mert nekik kevésbé érte meg az elsősorban Európában népszerű karosszériaforma gyártása.
A japán és koreai gyártók példáját szépen sorban követték a többiek. Megszűnt például a korábban népszerű Ford C-Max és Opel Zafira gyártása, míg más egyterűek átalakultak. A mai Espace már inkább crossover, míg például a Peugeot 5008-as inkább SUV-ként szeretne tündökölni. Igazi egyterűből így csupán pár hírmondó maradt. A prémiumgyártók közül BMW a 2-es Active Tourert és a Mercedes a B osztályt tartja még í kínálatában, míg a tömeggyártók közül a Ford a 2007-ben Év Autója díjat nyert S-Max-ot és a Galaxyt, valamint a Volkswagen a Tourant kínálja még eladásra. Kérdés meddig, mert már egyik típus sem számít fiatalnak, legtöbbjük életének hetedik-nyolcadik évét tapossa, vagyis mandátumuk hamarosan lejár. Pótlásuk pedig eléggé bizonytalan.
Talán mondani sem kell, a SUV-ok térnyerése pecsételte meg végleg az egyterűek sorsát. Véleményem szerint kár értük, mert ha már mindenképpen a Nemzeti Múzeuméval összevethető homlokfelületet kell tolni a menetszéllel szemben, akkor már az egyterűeknél több értelme van meghozni - a nagyobb fogyasztás formájában jelentkező - áldozatot. Náluk ugyanis többet kapunk ezért cserébe: sokoldalúságot, több teret és praktikumot. Igaz, nem annyira divatos formába csomagolva.
Csak azért, hogy még ellentmondásosabb legyen a helyzet, miközben új autóként lassan megszűnnek az egyterűek, használt autóként nagyon is keresettek. Szerencsére azoknak, akiknek a térkínálat és a használhatóság fontosabb, mint a forma, vagy a divat, új autóként is maradt még egy menekülőútjuk. A furgonok személyszállító kivitelei, amelyek ráadásul több méretben elérhetők. Ezeket még mindig több márka tartja a kínálatában, aminek a magyarázata épp származásuk. Mivel teherszállító járművek átalakításával készülnek, ezért gyártásuk olcsóbb, mint a teljesen önálló típusként kínált egyterűeké.
Apró, bár nem jelentéktelen eltérés, hogy egyes típusok, mint például a Renault Kangoo személyszállító változata csak elektromos hajtással vásárolható meg, míg a teherszállító kapható belsőégésű motorral is. Félig-meddig hasonló a helyzet a Peugeot e-Rifter és ikrei, a Citroën e-Berlingo és az Opel Combo e-Life esetében, amelyek személyszállítóként szintén csak elektromotorral kaphatók, ám a negyedik iker, a Toyota kivétel, a Proace City Verso ugyanis még személyszállítóként is elérhető belsőégésű motorral, sőt, kizárólag csak azzal!
Bár új autóként jelenleg tarolnak a SUV-ok, egyet közülük is utolért már a végzet. Az illető a Mazda CX-3, ami azonban nem külső támadásnak esett áldozatul. Nem azért nyugdíjazták egyetlen generáció után, mert nem állta volna a konkurenciával szemben a versenyt. Vesztét házon belüli támadásnak köszönheti. Egyszerűen kannibalizálta őt a 2019-ben érkezett CX-30. A nagyobb számjelű és méretben is testesebb crossover egyszerűen nem volt annyival drágább, mint amennyivel többet nyújtott vásárlóinak.
Ami a jövőt illeti, már megérkezett a hír, hogy a Mazda CX-3-éhoz hasonló okokból az Audi hamarosan ejti a Q2-es típusát, ami azért inkább crossover, mint SUV. Szintén az Audi jelentette be, hogy megszüntetik az A1-es gyártását, így az A3-as lesz a legkisebb négykarikás típus. A BMW és a Mercedes pedig azt lebegtette meg, hogy az egy autón elérhető nagyobb nyereség miatt a jövőben a nagyobb típusokat részesítik előnyben, ami a müncheniek esetében az 1-es, a stuttgartiakéban pedig az A osztály jövőjét kérdőjelezi meg.
Hosszabb időtávlatban azonban még az is megtörténhet, hogy egyes most elsiratott kategóriák a jövőben mégis visszatérnek, mint a skót felmenők kísértetei a várkastélyukba. Az elektromos hajtású padlólemezek modularitása nagyon kedvez annak, hogy viszonylag olcsón lehessen különböző karosszériaformákat megvalósítani. Gondoljunk például arra, hogy a VW konszern MEB platformjára már most is épül például ötajtós, SUV, kupé SUV karosszériájú típus, és ha minden igaz, még idén kezdődik az ID Buzz forgalmazása, amely igazi, hamisítatlan egyterűnek ígérkezik. Lehet, hogy még sincs minden veszve?