október 6., 18:27 Módosítva: 2024.10.07 15:10

Kedves Szerkesztőség!

Volkswagen Touran 1,4 tsi (2009, 160 lóerő) autóm a Mátrában egy indítás után elgyengült, hibalámpát kapcsolt és motorja kicsit zörgősebben is jár. Hazajöttünk vele Szegedre, lehet vele menni, de sokkal jobban kell pörgetni, hogy előzzek, a turbók működését nem lehet érezni, feleségem Aveója simán gyorsabb.

A szerelőm a számítógépből kiolvasva benzinszivattyúra gyanakodott, kicserélték egy bontottra. Hiba nem változott sokat, a benzinnyomás is túl sok szerinte, a hibalámpa is azonnal visszakapcsol, egy újat javasoltak. Rábólintottam, beszerelték. Hiba maradt. Gyári újra beszélnének rá, az utángyártottat visszavennék, de kétségeim vannak.

Mit javasolnátok? Tibor

Távolról sincs vége, olvasson még
október 6., 11:46 Módosítva: 2024.10.08 06:27

Tisztelt Autódoktor!

Vásároltam egy második Honda Jazz-t a háztartásomba. (2011 1.4 benzin, 5seb L13Z1) Minden olajat, szűrőt, hűtőfolyadékot cseréltem. És persze gyertyákat és üzemanyag-szivattyú szűrőt is.

Természetesen, az autó azóta nem indul...

A legutóbb amikor üzemanyag szűrőt cseréltem az előző Jazz-en, a "tehetetlenségi érzékelő, inercia(?)" kapcsolója szivatott napokig. Egy fórum társ segített ki, (nem tudom leírhatom-e a nevét és örülne-e neki) és írta meg, hogy azt ellenőrizzem le. Az volt a ludas, utána azonnal indult.

Most elsőnek azt ellenőriztem, sőt azóta többször is, de az rendben van.

Biztosítékok szemrevételezéssel és multiméterrel is ellenőrizve. Mind jó.

Az üzemanyag pumpa nyom üzemanyagot. Ellenőrizve, (palackba csekkolva) és gyújtáskor feltölti a rendszert. Hallani és látható is mert a palackba kinyom üzemanyagot. Az üzemanyag relé, hallhatóan kattan gyújtáskor és érezhető is, mert éreztem az újaimmal.

Féktisztítót fújtam a légszűrőházba, az autó azonnal indult, kb 5 másodpercig járt, majd leállt. Tehát ha jól gondolom, szikra van, és az immobilizer is oké.

Kínomban már átraktam az üzemanyag pumpát a régebbi Jazz-ből, ami azóta is szuperül működik mióta visszanyomtam a borulásérzékelőt, tehát az üzemanyagnyomásnak jónak kellett lennie, de azzal a pumpával sem indult. Kiolvastam a komputert is egy OBD II/EOBD/JOBD+CAN olvasóval. (MS309Pro).. Nincs hibakód tárolva, nincs hibakód a scanner szerint.

Még egy dolog.. lehet összefügg az indítási gonddal. Az autó ha kinyitottam a távirányítóval, vagy a kulcsot beraktam a gyújtáskapcsolóba, anélkül, hogy gyújtásra tettem volna, felkapcsolta a műszerfal világítást. Na, ez se működik egy ideje, de nem emlékszem, hogy mióta.. Az biztos, hogy amikor elkezdtem a szervizt az autón, akkor még működött... Feladtam.... Nincs több ötletem.. 6 napja áll az autó, miközben mindent rendbe szedtem rajta.. Angliában élek, nem mennék szervizbe ha nem muszáj. Nem is a pénz miatt, hanem mert az autó hibátlan, leszámítva, hogy nem indul... :D

Ma már kínomban mobil szerelőket hívogattam, hogy jöjjenek és csináljanak vele valamit.. 3-ból, egy jött volna el.. Jövő hét végén.... Bármilyen ötletet nagyon megköszönök!

A segítségét előre is köszönve: Szunyogh Attila

Távolról sincs vége, olvasson még
szeptember 21., 20:44 Módosítva: 2024.09.22 13:09

Tisztelt Autódoki!

2012-es évjáratú 2,7 benzines Audi A6 sportline 90 000 km-t futott gépkocsimnál havonta egyszer felvillan a check engine lámpa. A lámpa világít míg hibakód olvasóval nem törlöm. Aztán egy darabig minden ok, de idővel újra előjön. A hibakód a szekunder levegő bevezetés elégtelen áramlás PO 491 Hibakóddal is ugyanúgy működik az autó mintha minden rendben lenne, csak világít a lámpa és ez zavaró.

A kérdésem az lenne, hogy okozhat-e valami komolyabb gondot a motorban ez a hiba? Mennyire sürgős felkeresni egy szerelőt? Illetve milyen problémára utalhat a hibakód?

Válaszod előre is köszönöm! László

Kedves László!

Működésben valószínűleg nem lesz észrevehető probléma, a világító hibalámpa egyre gyakrabban jelentkező, romantikus fényétől eltekintve. Romantikára nagyon is szükség van, mert nagyon kell szeretni azt az autót, ha a tetőlemeze felett tornyosuló viharfelhők elhessegetése a cél a jövőben.

A probléma forrása, előidézője ugyanaz az anyag és jelenség, amely a belsőégésű motorokat sanyargatja lassan harminc éve: a koromlerakódás okozta keresztmetszet-szűkület/elzáródás. A hengerfejekben elvezetett vékony csatornák lassan beszűkülnek, végül elzáródnak. Ennek folyományaként a "kis hajszárító", azaz a szekunder légszivattyú túlterhelődik és tönkremegy. Időközben a hibalámpa jelenléte állandósul.

A csatornák tisztítása meglehetősen költséges, látványos megbontással jár, ez a V6 már a kompakt motorépítés korszakának szülötte. Alkatrészek, részegységek egymásra halmozva, számos műanyag alkatrésszel, melyek cseréje erősen javasolt megbontásuk után. Ezért a járulékos költségekre is számítani kell.

Megelőzés? Hmmm... nem igazán lehetséges, de 90 000 km elég kevés a hiba eszkalálódásához, valószínűleg még bőven van időd hibalámpa mentes túrákat megtenni a nagy német hajóval, a havi egy hibatörlés nem olyan vészes. Beszélj a szerelőddel, készüljön fel lélekben, addig ne menjen nyugdíjba. Ha a motorvezérlő véletlenül hekkerek kezére kerülne, bizonyára tömegesen hullanának a bébifókák. Azokat meg szeretjük, mert csak néha halszagú a leheletük.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

 

szeptember 14., 16:44 Módosítva: 2024.09.19 10:51

Üdv!

Mazda 2 DY 1.4 diesel autóm van. Az utóbbi napokban az alábbi jelenséggel állt elő: indításkor elindul a motor, majd 4-5 mp alapjárat után leáll. Ha felpumpálom kézzel a gázolajat a motor térben, hallom a szortyogást a rendszerben. Utána - kissé hosszabb indítózás után - elindul, és minden gond nélkül működik. Leállítás után kb. fél óra múlva ugyanez a jelenség ismétlődik!

Mi lehet a gond? A segítséget előre is köszönöm!

Tisztelettel, Deák Zsolt

Kedves Zsolt!

A légszűrő házának eltávolítása után látható lesz a kisnyomású műanyagcső-hálózat, ami alkatrész rendelésnél, cserénél egy egységet képez, például magában foglalja a kézipumpát is.

A csövek bepattintós fészekben kerültek rögzítésre, de sajnos típushibaként említendő meg a rezgéstől bekövetkező kopásuk, amely szivárgást okoz. A szivárgás egyrészt gázolajszaggal jár - géptető kinyitáskor megcsapja az ember orrát a gázolaj szaga, másrészt az ön által említett nehézkes indulást, lelevegősödést is magával hozza.

Ha a csöveken nem látszik sérülés, kopás, szivárgás nyoma, a kézipumpa meghibásodása is elképzelhető.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

június 2., 16:00 Módosítva: 2024.06.24 16:24

Üdv.

Segítséget szeretnék kérni. Nemrég vettem egy Ford Fiestát. 1.0 EcoBoost Business Technology,  motorszám csatolva.

A neten 30 000 km-ként írják az olajcserét, és 240 000 km után a vezérlés cserét. Ez mennyire lehet reális? Az én autómban most lesz 180 000 km. Megelőzésképp érdemes lehet a mostani esedékes olajcserénél a vezérlés cserét is megcsináltatni? Minden olajcserénél szükséges a gyertyák cseréje is? (Szerviz előzményeknél megtörtént 30 000 km-ként az is.)

Köszönöm a segítségét!! VM

Kedves VM!

Ha jól láttam az adatok alapján, sajnos egy olajban futó vezérlésű járművet szerzett be. Érdemes minél hamarabb lecseréltetni a vezérlést, mert a vezérműszíj és a motorolaj sosem voltak, nem is lesznek barátok. Szerencsés esetben az olajbetöltő sapka letekerésével láthatóvá válik a szíj, melyet minden karbantartásnál érdemes ellenőrizni. Vannak olyan kivitelek is, ahol a szíj már nem látható, az erősen orosz rulett jellegű felhasználás.

A motorolaj jelenléte sajnos a vezérműszíj felületét pikkelyessé, repedezetté teszi, ami a szíjat is roncsolja, a róla leváló darabkák pedig az olajteknőbe jutva a felszívó kosár fémhálós előszűrőjére tapadnak, ezzel blokkolva azt.

A tanfolyamokon azt hallani, a gyári előírás szerinti motorolaj használatával a probléma elkerülhető. Ez bizonyára a tervezői felületeken így lehet, de a való élet nem ezt bizonyítja. Számos olyan példánnyal találkoztunk, amely karbantartását gyári szerviz végezte - lelkiismeretesen, mindent dokumentálva, ahogy kell - a vezérműszíj mégis mikrorepedések tucatjaival jelezte: itt az idő a nyugdíjazására.

Ha 180 000 kilométer van az autóban, érdemes a nagy karbantartásra költeni, nem vitás. A felhasznált anyagokon nem szabad spórolni, a gyári szettet javasolom a legjobban, de a gyári beszállítói minőségnél ne adja alább. Sajnos nem ritka, hogy 80-100 ezer kilométernél a szíj már múmiás kinézetet produkál, amikor nemhogy visszaváltva gyorsítani, de beindítani sem szeretné az ember. Ha látná.

Az olajcsere 30 ezres ciklusa túlzott. Ha sok a városi üzemeltetés, a 15 000 kilométeres ciklus barátibb lenne, ha a hosszútávú használat a cél. A gyújtórendszert minden karbantartásnál ellenőrizni kell, ekkor a gyertyák állapota ellenőrizhető. Általában 40-50 ezer kilométer után lesznek cserére érettek emlékeim szerint.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

március 31., 06:41 Módosítva: 2024.04.24 06:43
93

Kedves Autódoki!

Van egy Volvo V40-em 2002-ből, B4184S2 motorral, vagyis 1.8 benzin, 122 ló, x Nm. Tavaly januárban kapott egy új kuplungot (alvázszám alapján kettőstömegűs, de valójában nem az volt az autó alatt, így volt vele egy kis kavarás, de végül lett hozzá minden). Ugyanekkor ki lett cserélve a VVT avagy okoskerék is, gyanúm szerint a megnövekedett olajfogyasztás miatt nem kapott elég kenést időnként, vagy nem tudom, de az előző 30 ekm-t bírt csak.

Az autót az olajfogyás miatt tavaly szeptember közepe-végén leadtam motorfelújításra a szerelőmnél (lehúzó gyűrűk cseréje, hónolás, hajtókarcsap gyak, szimmeringek). Sajnos egy vezérlésvédő műa. burkolatra vártunk vagy 3 hónapot mire megjött Svédországból, ezért (meg mert egy halom autó az enyém elé sorolódott...) most január végén kaptam vissza a kocsit.

Azért írok, mert azóta kb. 900 km került bele és nem múlik a következő jelenség:

4-es és 5-ös sebességi fokozatban olyan 2400-as fordulatszámtól, ha nyomok egy padlót (előznék...) felpörög a motor, elszalad a fordulatszám. Vagyis csúszik a kuplung. Induláskor, 2-, 3. fokozatban nem tapasztalom. Legutóbb próbáltam már ezekben a fokozatokban is a padlógázt (az elején még a bejáratás miatt nem), de itt nem tapasztalom a jelenséget. Eddig a szerelőmet is beleértve bárkit kérdeztem, nem tudnak rá értelmes (semmilyen) magyarázatot adni.

A másik kiábrándító jelenség, hogy néha most is csörög az okoskerék, pedig a tavalyi csere óta 7-8 ekm került csak bele és a vezérlő szoleonidját már cseréltem tavalyelőtt, hátha az vacakol. (ez utóbbinak jó volna tudni az elektromos paramétereit). Köszönöm, ha tud tanácsot adni, mitévő legyek a kuplunggal.

Üdvözlettel: Szita Sándor Attila

Kedves Sándor Attila!

A vezérműtengely mágnesszelepe 5-9 Ohm-os ellenállással rendelkezik, és normál fedélzeti feszültséggel működik. Működése célműszer képernyőjén, vagy oszcilloszkóppal figyelhető meg, menetteszt közben. Ha a hengerfejben megfelelő az olajnyomás, a rendszer hidraulikusan is működésre kész (a nevezett motor nem hidrotőkés, tehát szelepcsattogás nem fogja jelezni a nyomás hiányát - az olajnyomás megléte csak műszeres méréssel bizonyítható).

A csörgő hang sajnos az "okoskerék" hibájára utalhat - feltétlenül érdemes kipróbálni, hogy terhelés alatt a kerék működése közben a hang megszűnik-e. A kuplung megcsúszása egyik fokozatban sem normális dolog és létezik az ön által leírt hibajelenség, amikor a nagy áttételű, alacsonyabb fokozatokban nem tapasztalható csúszás - pedig elvileg ott kéne a legjobban észlelni a hibát - viszont a magasabb fokozatokban mégis szlip tapasztalható. Az erőátvitel megbontásos ellenőrzésére szükség van, az is előfordulhat, hogy olaj/fagyálló jut a tárcsára, ami erősen rontja a tapadást.

A kettőstömegű lendkerekes mechanika kiváltása sok esetben lehetséges, de ismerni kell a típusokat alaposan ilyen művelethez, mert előfordulhat, hogy alapvető méretek nem stimmelnek, ami előbb-utóbb hibaként jelentkezhet. Nincs mit tenni, bele kell nézni a jávorszarvas hasába.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

március 16., 19:12 Módosítva: 2024.04.07 18:07
157

Sziasztok TC!

Évek óta hibátlanul működő Nissan Note járművem a bolondját járatja velem és a szerelőkkel is néhány hete. Melegen, terhelésre (autópálya, domb, erős gyorsítás) egy henger leáll és a zöld start-stop lámpát villogtatja a műszerfalon, de előfordul a sárga hibajelzés is. Van olyan is, hogy csak ellustul a motor, hibalámpa felkapcsolódása nélkül. Ilyenkor is a félreállás, negyed órás rádió hallgatás megoldja a problémát. Az autó 130 000 kilométert futott, a kopott gyertyái szettben, gyári trafói közül a leállós hengernél levő cserére került. A jelenség egy idő után visszatért sajnos. Az autó 2014-es, 1.2-es.

Mi lenne a megoldás? Gyuri

Kedves Gyuri!

Feltétlenül végeztessen egy célműszeres vizsgálatot menet közben és statikusan is, a zöld visszajelzőn kívül a hagyományos, sárga motorhibalámpa (MIL) is fel kellene villanjon időnként és a motorvezérlő tárolója sem lesz üres.

A leírtak alapján a gyújtás hibáját az érintett hengerben kizárhatjuk, a befecskendező szelepet érdemes még ellenőrizni, habár nem jellemző a meghibásodásuk. Az oszcilloszkópos mérés jó irány lehet, de a vezérlőegység az égéskimaradás detektálásának pillanatában leállítja az adott hengerben a befecskendezést, így a nem kiérkező jelfolyam átverős lehet.

Sajnos ennél a motornál is kicsit túlbillent a mérleg az egyszerűsítés és súlycsökkentés irányába a tervezésnél, mert az automatikus, hidrotőkés szelephézag-kiegyenlítés helyett hagyományos, csésze-lapkás megoldást alkalmaztak, amely 100 000 km-es futás után képes üzemmeleg állapotban a totális hézagvesztésre, amely kompresszióhiányt okoz. Ha a hiba tapasztalásakor végzett kompressziómérés nem az elvárható 12-14 baros értéket mutatja, az előbb említett probléma körvonalazódik. Ha az első hengernél panaszolja a vezérlő a problémát, komplikáltabb a dolog, mert a nevezett hengerhez csak a szívócső leszerelése után lehet hozzáférni. Az pedig pont elegendő idő ahhoz, hogy a mechanika visszahűljön és ismét legyen elégséges szelephézag a rendes működéshez.

Gyártás szempontjából királyság a kompakt motorépítés, karbantartás/javítás szempontjából azonban nem annyira, tehát globális szinten néhány konstruktőr-édesanya titokzatos módon, időről időre csuklani kezd.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

március 10., 16:06 Módosítva: 2024.03.13 06:36
30

Üdvözlet!

Problémám a következő: Adott egy 2010-es B6 1.6 CAY motorkódú dízel Passat. Tavaly tél végén kezdte el, hogy alacsony fordulaton el kezd villogni az izzítás lámpa és check engine lámpa világít. Ahogyan kitavaszodott, megmelegedett a idő elhagyta a hibát. Most a hidegek beálltával újra előjött a hiba, és amikor kiolvasót dugunk rá turbólapát szabályzó hibát ír ki. Kérdezném tapasztalt-e valaki hasonlót, elég lehet-e csak a szabályzó gombát kicserélni, vagy valami más is okozhatja a hibát?

Előre is köszi ha valaki válaszol, és baleset és hibamentes jövőt!

Kedves Érdeklődő!

A típusra jellemző vákuumcső-problémákat érdemes kizárni, a gumicsövek, csatlakozók sérülése gyakori probléma, valamint a nyestek is megrágcsálják őket néha. A mágnesszelepek is képesek elereszteni a vákuumot, ekkor az összes, vákuummal működő rendszer hibásan kezd működni. A lapátsor a lerakódott korom miatt is meg tud szorulni - egy turbó kiszedést és tisztítást érdemes beiktatni a következő karbantartások közé, de az elmúlt 14 év bizonyára nem múlt el nyomtalanul a mechanikát illetőleg sem: sajnos az esetek egy részében a kitisztított lapátsor is képes megszorulni, ha kopott. Ez utóbbi esetben csak a csere segíthet. A turbó vizsgálatával, javításával kapcsolatban érdemes egy turbókra specializálódott céget felkeresni, hosszabb távon biztosan jobban jön ki a matek, mint négyszer kivenni a feltöltőt és mindig hekkelni valamit rajta.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

március 2., 14:25 Módosítva: 2024.03.05 06:15
186

Kedves Autódoktor!

Opel Astra H (2010; 1.4 16V Ecotec motor) motorteréből gyorsításkor egyre intenzívebb, fémes, mély, súrlódó hangot hallok, az ehhez tartozó rezgés a váltón is érezhető. Folyásnak, kellemetlen szagnak nincs nyoma, de a fék csikorgását gyakran hallottam már korábban is. A fékkel lehet a gond vagy más a probléma?

Válaszát előre is köszönöm, Üdvözlettel, Tamás

Távolról sincs vége, olvasson még
2023. november 26., 10:05 Módosítva: 2023.11.29 16:43
182

Tisztelt Cím!

Azt szeretném megkérdezni, hogy a mai "modern" belső égésű motoroknál, miből derül ki, hogy a kokszosodás megelőzése érdekében már részlegesen használnak szívócső befecskendezést is, nem csak alapvetően direkt befecskendezést. Szinte egyik prospektusban sem találok erre utaló információt.

Ha tegyük fel nem szeretném 70 ezer km-ként dióhéj tisztításnak alávetni a motort. Amennyiben van ilyen technikai részlet, ez miért nem marketing előny? Vagy miért kell elrejteni (csak szemrevételezéssel állapítható meg, ha hozzáférhető egyáltalán a szívócső befecskendező, és még a puszta jelenléte sem garancia, mert az üzemmódja rejtély). Pl.: Volkswagen 2.0 TSI, TFSI, vagy az 1.5T GDI Kia, Hyundai stb. Vagy a koksztól majd átég a rendszer, és lehet venni másikat... Van még korrekt autógyártó?

Tisztelettel: Lajos

Kedves Lajos!

Nem lennék egy autógyártó helyében sem, a "régmúlt" romantikus autógyártása már csak a múzeumokban (továbbá például a Parkoló Parádékon) tekinthető meg. Hogy ez a túlerőltetett technológiai hajsza hova fog kifutni, senki sem tudja. Rengeteg konstrukciós hiba van, ami a jármű tervezésekor nem derül ki, csak néhány év múlva jelentkezik - lásd kokszosodó szelepek/dugattyúk, átugró láncok, szánalmas nedves vezérműszíjak, túlkomplikált/gazdaságtalanul javítható eszközök, elrohadó bölcsők, beragadó EGR szelepek, tönkremenő ABS kockák stb...

De valahol a természet evolúciója is hasonlóan működik: az UV-zöld makákó elég hamar prédává válik, inkább a barna színű egyedek szaporodtak, sokasodtak. Ezért lesz húsz év múlva is működő nyolcszelepes, szívó-benzines Opel az utakon, viszont 1.0 Ecoboost nem biztos. Ez utóbbiban esetleg előfordulnak majd zöld makákók.

Az alvázszámból minden kiderül, melyik erőforrás van a géptető alatt. Ha autóvásárlás előtt áll, feltétlenül nézzen utána a vágyott tárgy jellemzőinek, ezt manapság néhány kattintással megteheti a márkaklubok virtuális felületein, az autós találkozók kötetlen beszélgetései folyamán, vagy érdeklődjön az autóját karbantartó szervizben, ahol szintén sok tapasztalat gyűlik a műszaki problémákról. Így megszerezhető az információ az aktuális motorkódról, verzióról, megoldásról, ami az adott típushoz tartozik. Nem hiszem, hogy hetvenezer kilométerenként kritikus helyzet alakulna ki egy átlagos használatú, direktspricces motorban, sokkal inkább 200 ezer kilométer után várható hasonló probléma. Akkor pedig igazán belefér egy kétszázezres karbantartási tétel szerintem, ami több is lesz, hiszen akkor már várható a generátor, indítómotor, benzinszivattyú első elkopása is, valamint az általános vezérlés-karbantartások is erre az időszakra esnek általában.

Napi szinten nyúzok egy 1.4 TSi-t, a rettegett, csattogóslepke-láncú sorozatból. Eddig 260 000 km van benne, bontatlan szívósorral. Eddig nincs nyoma koksszal kapcsolatos gondoknak. Ha lesz, úgyis jelzem majd.

Az éves, rendszeres karbantartás alkalmai ezért is fontosak, mert ekkor például a dugattyútetők megfigyelhetőek, a célműszeres vizsgálat során az esetleges égéskimaradások leleplezhetőek, az autós beszámolhat a felhasználási tapasztalatairól, így a szakavatott szakember össze tudja rakni a képet, ha motor mechanikai kockázat áll fenn - hasonlóan egy meszes érhálózat/vérnyomás problémák/szédüléses gondok esetén a háziorvosnál.

A mai felhasználó már egyre inkább tojik a műszaki tartalomra, felhasználni-elhasználni akar és lustálkodva utazni a szomszéd szobáig is (sajnos erre neveli a piac, a bolygó védelme hiú ábránd csupán, egy jól csengő marketing maszlag) A prospektusokban (létezik még olyan?) már ezer éve hangulatokat kap az érdeklődő: mosolygós családok, fiatal párok pózolnak a naplementében vagy a tengerparton, siker-fény-csillogás, fókuszban a termékkel. A "vigyázz a cuccaidra és sokáig használhatod majd őket" mottó már egy cégéren sem szerepel. Azaz majd kiderül. Én drukkolok az autóknak, autós majomként tehetnék-e egyebet? Fel a fejjel, vannak még jó autók, csak keresni kell őket.

Remélem segíthettem, Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2023. november 18., 09:54 Módosítva: 2023.11.21 14:56
251

Üdvözletem!

Olyan hiba van jelen az autómnál, hogy gázadásra néha csak 2-3 másodperc elteltével reagál a kocsi. A hiba kb. hét-nyolc hónapja áll fenn és az az érdekes, hogy csak időszakosan műveli. Van úgy, hogy egy 20-30 km-es út alatt szinte folyamatosan, van hogy csak néha. Aztán nemrég voltunk egy összesen 700 km-es kiránduláson és az alatt egyszer sem. Már azt hittük megjavult, de másnap megint elkezde.

A hibát úgy kell elképzelni, hogy simán elindul, aztán gyorsítani akarok és semmi, utána pedig hirtelen úgy megindul amikor elkapja, hogy majd kitépi a kezemből a kormányt. Természetesen nem csak elinduláskor csinálja, hanem menet közben is vagy például sebességváltás után, amikor elveszem a gázt és gyorsítani akarok. Ezért előzésbe is csak óvatosan merek belekezdeni. Egyébként jól indul, nem eszi az olajat, sima az alapjárat és az erő is megvan benne. Az autó egy 2008-as Mk4-es Ford Mondeo 2.0 TDCI. Mi lehet a probléma?

A választ előre is köszönöm: Gábor

Kedves Gábor!

Lassan már tényleg nincs autós probléma digitális beavatkozás nélkül, legyen az egy fékbetét csere (elektromos féknyergek in/re-aktivizálása), egy gumicsere (TPMS rendszer inicializálása), vagy egy sima olajszint ellenőrzés (nívópálca nélküli modellek hideg üzemi szintellenőrzése). Hogy ez jobb-e így, mint 20 éve, nem az én tisztem eldönteni, de az OBD csatlakozó használata az ön problémájával kapcsolatban is használatba kell kerüljön legalább néhány perc erejéig, hogy látni lehessen a fedélzeten történteket.

Mivel gázbowden és adagoló sincs a TDCi Mondeóban, az elektromos gázpedál jeleit kellene először vizsgálat alá venni hibátlan és hibázós üzemben is. Ha ott minden oké, akkor utána jön a fejvakarós rész, de természetesen ezt ismét néhány tesztkör előzi meg célműszerrel a jobb egyben. Érdekes kérdés, hogy vajon a hiba meglétekor az álló autó motorjának felpörgetése lehetséges-e, vagy akkor is jelentkezik a nevezett probléma. Valamint, ha van a autóban tempomat, az automatikus gyorsítás folyamán azonnal reagál-e az autó. Ha esetleg utólagos gázpedál tuningbox van a kocsiban, azt érdemes lekötni néhány napra, legyen minden gyári a gépben, ugyanez igaz az utólagos audio-fejegységre is.

Okostelefonos OBD olvasás is működhet, baj nem lehet belőle, a jelenleg gumiszezon miatt túlterhelt szervizekben valószínűleg várni kell az időpontra.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2023. november 12., 17:36 Módosítva: 2023.11.16 18:46

Tisztelt Szerkesztőség!

Érdeklődéssel olvastam a VW motorra vonatkozó cikküket, engem is hasonló ügy érdekel, csak az én autóm egy Renault Megane grandtour 81kW 110 Le Diesel motorral,(1461 CM3,) üzembehelyezés éve 2014. 06.17. Az autó 141 000 km-t futott eddig.

Sajnos nem találom a használati leírásban, hogy mikor ajánlott a vezérlés csere. (első tulajdonos vagyok, a garanciális időszakban -5 év- a Renault szakszervizbe hordtam az autót, azóta máshol szervizeltetem, az olajat 15-20 000 km-nél cseréltetem -az előírás 30 000, kíméletes stílusban vezetek, 75 éves vagyok, de autópályán a 120-130 km-t tartom)

Kérem szíves javaslatukat,

Üdvözlettel: Tóth Béla

Tisztelt Tóth Úr!

A nevezett jármű vezérlésének karbantartása a gyári ciklus szerint 160 000 kilométer megtétele, vagy 6 év eltelte után javasolt. Ez utóbbi már le is járt, a kilométer pedig már majdnem ott van, tehát az idei éves karbantartás elvégzésével érdemes egybekötni a vezérlés cseréjét is.

Remélem segíthettem, Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2023. november 5., 12:51 Módosítva: 2023.11.09 05:57
20

Tisztelt Autódoktor!

2005-ös 1,4 bca motoros Octaviam van. Hideg/meleg motornál is előjön az a hibajelenség, hogy kis (1250 és 1750) fordulaton 1-1 pillanatra kihagy a motor gyorsítás közben, kisebbet ránt az autón. Eddig csak 2 és 3. fokozatban vettem észre, tegnap már 4. fokozatban is észleltem.

Magasabb fordulaton (és minden más tartományban) semmi baja az autónak, nincs hibakód, jól fogyaszt, olajat nem eszik, gyertyában nincs 10e km, nemrég kezdte ezt. Szerelőm szerint amíg nincs hibakód nem kell vele foglalkozni, engem határozottan zavar. Befordulok egy utcában 20-al, visszarakom 2-ba előtte, elkezdek gyorsítani és ránt egyet... vagy nem, mikor hogy.

Köszönöm előre is! Üdv. Jani

Kedves Jani!

Ha egy-két égéskimaradás van a motorban, azt a vezérlőegység nem fogja detektálni, általában csak több tucat kimaradás után kerül sor bejegyzésre. Kétezres fordulat alatt azt a motort nincs értelme használni, értelmezhető nyomaték csak magasabb fordulaton kérhető tőle. Alvázszámot nem kaptam, a motorkódból kiindulva hengerenkénti trafós kivitelűnek látszik az autó, de gyújtókábeles alternatívát is említ a program.

Én a gyújtásrendszer elemeit vetném alá tüzetes vizsgálatnak, elég egy kis hiba és párás környezetben már ugrik is a szikra valahová máshova, hogy ne a gyertya szikraközét használja. Pár napja egy néhány napos gyújtáskábelt kóstolt meg a nyest úgy, hogy csupán két tűhegynyi lyukat hagyott maga után névjegyéül. A tapasztalható hiba megegyezett az ön által említett esettel. Ha gyújtáskábeles az autó, ki kell húzni az összes kábelt, a végei szeretnek korrodálni/oxidálni, ha hengerenkénti trafós, akkor a testén levő illesztések/fémborítás körül is lehet áthúzásnyom.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

A címlapkép illusztráció, kivitelben a tárgyalt autótól eltér! - Fotó: Wikimedia Commons

2023. október 28., 11:47 Módosítva: 2023.11.01 08:40
415

Üdv doki,

Bár sejtem a lehetséges válaszát, de azért röviden a problémám: VW Touran 1T, 2005 évjárat 1984 cm3 FSI motorral. 2010 óta van nálunk, akkor 119 ezer km volt benne, jelenleg 134 ezer. 2015-ben komplett vezérléscsere megvolt, Continental szíjjal. Most,a kevés futás ellenére a szóbeszédre hallgatva ( 8 évente ) mielőtt rászántam magam az újabb műveletre megkerestem a szervizkönyvében a vonatkozó utasítást ami meglepetésemre 180 000 km-nél ír elő először ilyet.

Tisztelettel kérdezem és megbízva a sokszoros tapasztalatában : Ön hogyan döntene ?

Köszönöm ha válaszol, megszívlelem !

Kedves Levélíró!

A VW leírását idézve a vezérlés karbantartásával kapcsolatosan a következő olvasható: "180 000 kilométerenként, függetlenül az eltelt hónapoktól". Vannak gyártók, melyek 6 év után új vezérlést írnak elő, legfőképpen a vezérműszíj öregedése miatt a biztonság érdekében és vannak olyanok is, melyek olajban futtatják az egészet és mégis elnyerték az év motorja díjat pár éve.

Alapvetően lecserélném a vezérlést az ön helyében, de az a módszer is működhet, hogy a burkolatok levétele után alaposan, lassan átforgatva a motort, minden fogat megvizsgálva (és hibátlannak, repedés és leválás-mentesnek ítélve) még adhat neki mondjuk egy-két évet. Többet azért nem kockáztatnék. Ha valóban 15 000 km van a vezérlésben 2015 óta, megfelelő vizsgálatok után a görgők/vízpumpa/szimeringek is maradhatnak. A nagy könyv nem ezt írja, de a költségek optimalizálása így valósítható meg. Felmerül a kérdés, hogy évi 2000 kilométer autózásért megéri-e autót fenntartani, de nyilván a személyes mobilitás nagy kincs, ez nem vitatéma.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Címlapkép forrása: Volkswagen

2023. október 14., 13:19 Módosítva: 2023.11.16 18:46
147

Tisztelt Autodoktor!

Vásároltam egy 2019-es évjáratú utolsó szériás B7DA motorkódú Ford C-Max 1.0 Ecoboost gépkocsit. Próbáltam utánanézni, hogy ez a motortípus milyen karbantartási ciklusokkal rendelkezik, mire érdemes odafigyelni, így belefutottam egy olyan dologba, ami kapcsán nem találtam pontos információt.

Amiben bizonytalan vagyok az autó kapcsán, az a vezérlés, ugyanis nagyon sok oldalon azt az információt találtam, hogy ez a B7DA motorkód ez már mondhatni a 3. generációja a Ford 1.0 motorjának (2011-2014, 2014 -2018 és 2018-), talán a Focus 4-es szériába is már ez került, így ebben már nem szíj hanem vezérműlánc került beépítésre. Ez valóban így van?

Mennyire tartós ez a lánc? Mikor kell cserélni ha egyáltalán kell? A korábbi szíjas verziónál úgy tudom a motort is ki kellett venni vagy meglehetősen megbontani a csere miatt, ennél a verziónál ez ugyan úgy fennáll (esetleg van beépítve olyan szíj aki miatt mégis meg kell bontani hogy hozzá lehessen férni)? Örömmel venném, ha tudna segíteni a kérdéses témában.

Üdvözlettel Péter

Kedves Péter!

A B7DA valóban láncos, mely esetében a gyár 240 000 kilométer, vagy 120 hónap után javasol cserét. A művelet itt is jelentős megbontással jár, de legalább nem kell annyira izgulni a használat közben, mint az olajban futó vezérműszíj esetében, ami miatt az öreg Henry bizonyosan nem rázna elégedetten kezet a felelős konstruktőrökkel.

A megbontás miatt a kiegészítő hajtószíjat mindig cserélni kell - a feszítő nélküli "sztrecsi" szíj cseréje az autópálya szélén lerobbanva esélytelen. A felhasznált anyagok legyenek gyáriak, vagy származzanak a gyári beszállítótól. Olajcsere 15 000 kilométerenként javasolt, ha sok a városi ingázás, talán még hamarabb is. Azt hiszem, dióhéjban ennyi.

Ha elektromos kézifék van az autóban, fagyos és nagyon áztató esős éjjelekre inkább ne engedje az automatikának, hogy behúzza azt, mert reggelre meglepetés érheti a ráfagyott/ráragadt betétek miatt. Használati utasítás végigolvasása kötelező, mint minden mai autó esetében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2023. október 1., 17:06 Módosítva: 2023.10.04 20:41
198

Üdv doki,

4 éve vettünk egy 2007 , 1,2 (80 LE) Opel Corsa D - t. Akkor 14 000 km volt benne. Valós futás, mert idős rokoné volt, aki valóban csak 1000 - 1200 km - t ment vele évente. Minden szerviz elvégezve időben. Az a gondunk vele, hogy nagyon lusta a motor. Előtte egy C Corsa volt ugyanezzel a motorral, csak 75 LE változatban. Az gyönyörűen ment. Ez meg a legkisebb emelkedőn sem tud 80 - al felmenni, vissza kell kapcsolni, leginkább 3. - ba, de akkor is alig gyorsul. Sík területen elfogadhatóan megy, de ha van egy kis emelkedő megadja magát. Az okosok szerint azért, mert az előző tulajdonosa nem hajtotta, ellustult a motor. Jól meg kell hajtani, majd helyre jön. Próbálkoztunk 140-el Pestig, meg vissza, többször is, de semmi.

Azt szeretném tudni, hogy ez hiba, vagy tulajdonság?

Köszönettel: János

Kedves János!

Érdemes hozzáértő, gyári szintű szoftverrel rendelkező szervizbe leadni az autót, a jelenség pontos leírásával. Sőt, a legjobb lenne a rádugott géppel való probléma demonstráció, a szakember rengeteg információt gyűjtene a képernyőn látottakból, valószínűleg hamar összeállhatna a kép és a megoldás is. A probléma mögött simán állhat egy hibás lambdaszonda, egy elégtelen mennyiséget szállító üzemanyagpumpa, szennyeződött/meghibásodott légtömegmérő, egy részlegesen eldugult kipufogórendszer/EGR, vagy akár egy elhangolódott vezérlés - és még sokan mások.

Furcsa, hogy nem világít a műszerfalon a motor hibalámpája, de nem ez lenne az első hasonló csoda az életben. Ha viszont már négy éve ilyen a jármű és így legalább négyszer volt éves karbantartáson, furcsa, hogy nem jött bármilyen, a problémára vonatkozó, műszaki visszajelzés a munkát elvégző szerviztől. Elméletben eddig lehet eljutni, most itt az idő a gyakorlati vonal erősítésére! Utórezgés: A két modell (Corsa C/D) között biztosan van környezetvédelmi besorolási különbség (Euro X/Y). Valószínűleg a váltók áttételei sem azonosak. Érdemes lenne egy ugyanolyan Corsa D-vel gurulni egy kört, csak a tuti tesztelés kedvéért.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2023. szeptember 24., 15:52 Módosítva: 2023.10.18 06:34
45

Tisztelt Autódoki!

2004-es évjáratú 1.6 benzines Lanceremnél felvillan a check engine lámpám időnként. A lámpa világít míg hibakód olvasóval nem törlöm. Aztán egy darabig minden ok de idővel újra előjön.

A hibakód a P0421 Warm Up Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1).

Hibakóddal is ugyanúgy működik az autó mintha minden rendben lenne, csak világít a lámpa és ez zavaró. A kérdésem az lenne, hogy okozhat-e valami komolyabb gondot a motorban ez a hiba? Mennyire sürgős felkeresni egy szerelőt? Illetve milyen problémára utalhat a hibakód?

És még egy utolsó kérdésem lenne. Szerinted az normális-e hogy Elm327 hibakód olvasó szerint 98-102 celsius között van az üzemmeleg vízhőfokom de viszont a műszerfalon a visszajelzőn normál értéket mutat. Ott viszont nincs szám skála csak a helyzetéből tudok viszonyítani.

Válaszod előre is köszönöm! János

Kedves János!

A katalizátorod hatásfoka már csak árnyéka újkori önmagának, legalábbis a hibakód szerint. Az említett, okostelefonnal párosítható OBD egység meglepően jól használható, jelen esetben a két lambda szonda működése - rajtuk keresztül a katalizátor valós üzeme is - vizsgálható. Természetesen egy szervizekben használt diagnosztikai eszköz biztosabb szerszám a feladatra. Egy gázelemzős vizsgálattal kiegészítve a dolgot, eléggé átfogó képet kaphatsz a motor keverékképzésének állapotáról (térj be egy közeli vizsgaállomásra, a mérés térítés ellenében gyorsan lefuttatható).

Nagy eséllyel a katalizátorod az üzemi hőfok elérése után már jól teszi a dolgát, de sokkal lassabban kel életre, mint azt a gyár megtervezte 2004-ben. Az autó biztonságos használatát nem veszélyezteti, a gázelemzős méréssel láthatóvá tehető, ha üzemmelegen sem tudná a szabványos értékeket - ebben az esetben az autó a környezetvédelmi szempontok miatt azonnali javításra szorul. Papíron már most is, ha lassabban melegszik be, mint kellene.

Fontos tényező, hogy a katalizátor idő előtti halálát okozza, ha a motor keverékképzése nem jól üzemel (üzemanyag jut a katalizátorba), vagy ha esetleg már sok a kilométer a gépben és nem veti meg az olajat.

Az említett vízhőfok a normál tartományban van, a műszerfal visszajelzői, műszerei - főleg a 2000 utáni autókban - már erősen átlagolják, leegyszerűsítik a közölt értéket. Például egy termosztát-nyitást egy kilencvenes évek elejéről származó autó vízműszerén még simán meg lehetett figyelni, egy 2004-esben már ez nem jellemző. Nagyon sok autóban már eleve nincs vízhőfokot mutató műszer, ami pedig az alapok alapja lenne szerintem. De valljuk be, az autót napi szinten használó emberek között egyre kevesebb a műszaki érdeklődésű.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2023. szeptember 17., 15:26 Módosítva: 2023.09.20 16:56
48

Üdvözlöm!

Azt szeretném kérdezni mi lehet az oka az alábbi hibának: Peugeot 207 1.4 hdi (130 000 km) tegnap óta a leállítás után 1-2 perc múlva bekapcsol az ablaktörlő és a tompított fény. Az ajtó kinyitása után leáll, majd 1-2 perc múlva újra kezdi. Nincs hibaüzenet, rendben működik minden. Le kell vennem az akkusarut.

Üdvözlettel: Csonka Zoltán

Kedves Zoltán!

Sajnos már nem nagyon van olyan válasz, ami nem célműszeres autófaggatás javaslatával indulna. Nincs mit tenni, az aggyal kell beszélni, mielőtt bármit is megbontana az ember. Gép nélkül, vakon megpróbálnám lehúzni az eső és fényérzékelő csatlakozóját (a belső tükör konzolja közelében kellene lennie), de még az előtt érdemes kikapcsolni az autóban az automata lámpa és ablaktörlő funkciót, ha lehet. Ha ezek után sem történik változás, a motortér felnyitása után vegye le a bal első fényszóró mögött/mellett levő nagy fekete burkolatot, vegye le az akkusarut és a csatlakozók óvatos lehúzása után nézzen be az elektronika alá a doboz aljára. Ha nedvességet talál, szárítsa ki (rongy, óvatos hajszárítózás, napfény). Ha ezek után is marad a hibajelenség, tényleg nincs más út, csak a diagnosztikai eszköz használatával egybekötött vizsgálat. A kormányoszlop modulja, vagy az előbb említett motortéri modul is vacakolhat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2023. szeptember 7., 16:15 Módosítva: 2023.10.03 06:19
102

Üdv Autódoktor!

Van egy 2 literes 136 lovas 2011-es Citroen C5-ös kombi autóm. Volt részecskeszűrő tisztításon pár hete, a szerviz szerint nagyon jól sikerült. Most az a probléma, hogy néha (gondolom, mikor jobban megtelik a FAP szűrő) akkor nagyobb terhelésnél elő jön a hibalámpa. Pár másodpercig marad, majd eltűnik.

Kedves autódoki, foglalkozzak vele, vagy nem fontos? Bond

Kedves Bond!

A részecskeszűrők esetében is rendszerben kell gondolkozni, nagyon fontos az ok-okozat keresése és megértése. Elsőként nagyon jó lenne tudni, mit tárolt a motorvezérlő akkor, amikor a hibalámpát felkapcsolta a műszerfalon? Simán előfordulhat, hogy nem is a részecskeszűrőre panaszkodik, hanem mondjuk a turbónyomás (elnézést, szívócsőnyomás) nem megfelelően szabályozott, vagy egy kipufogó hőmérő értéke nem felel meg az elvárt értékeknek.

Az első figyelmeztetés a hibalámpa, a második tipikus - és elég drasztikus, mondhatni szemét - lépés a motorvezérlőtől a teljesítmény csökkenése (erre mondja a köznyelv, hogy "letiltotta a turbót"). Ez utóbbi azért nem teljesen etikus, mert ha éppen a sárga buszt előzzük és a kék jön szemben, akkor is elveszi a kraftot, ami életveszélyes szituációt okozhat szempillantás alatt. Ezért IGEN, csínján kell bánni a világító hibalámpákkal.

A részecskeszűrők karbantartásának, tisztításának számos módja van. Ugye az nem kérdés, hogy meg fognak telni, az a kérdés, hogy mikor. Az is fontos dolog, hogy üzemszerűen korommal telnek meg, melyet az autó szabályozott regenerálás közben hamuvá éget. A hamu már nem hagyja el a szűrő testét, így szép lassan megtelik és végső esetben jöhet a hibajelzés, mikor az egyre szaporodó regenerációs próbálkozások ellenére sem csökken a telítettség.

A hamutartalmat a szűrő kiszerelése után lehet eltávolíttatni, történhet a szűrő célgéppel történő alapos átmosásával (ekkor a szűrő háza érintetlen marad) és létezik a szűrő szétvágásával, darabokra szedésével operáló folyamat is. Ez utóbbi számottevően drágább, de alaposabb is, mert kézben fogható minden belső elem. Ha a kerámiatestek valamelyike sérült/olvadt lenne, így cserélhető azonnal.

Ha a felújított, tiszta részecskeszűrő visszaszerelve hamarosan hibát jelez, simán elképzelhető, hogy például nem állították vissza az adaptációs számlálóit az autó összerakása után, vagy nem cserélték ki a differenciálnyomás-szenzorát - melyet nagyon is javasolt megtenni minden szűrőfelújítás alkalmával. Az is lehet, hogy a motor rejtett problémái miatt a regeneráció nem valósulhat meg: alacsony a hőfok regenerálás közben, dugulás/átalakítás van a kipufogóban, a szívórendszerben hiba/átalakítás (lefalazott EGR és társai) találhatóak, stb. Az egyik legfájdalmasabb tétel pedig az lehet, ha az üzemanyagrendszer fájlalja tagjait: injektorhiba, üzemanyagnyomás/szabályozás probléma. Jártunk már úgy, hogy a fél éves injektorok közül az egyik hibásan fecskendezett, melynek folyománya a csendben kormoló motor volt, ami a részecskeszűrő erős túlterhelését okozta, állandó regenerációra serkentve azt. Ekkor volt tapasztalható a nagy terhelésre azonnal felkapcsolódó, majd lassításkor lekapcsolódó hibalámpa. A tárolóban ekkor a szűrő túlterhelését jelentő hibakód volt található, a menettesztek alatt pedig egyértelműen látszott a szűrő telítettségét mutató érték. A probléma nem oldódott meg amíg a hibás injektor javítása meg nem történt.

Jelentkezzen be a szűrő tisztítását elvégző műhelybe egy műszeres ellenőrzésre, hogy a kollégák ellenőrizhessék a rendszer állapotát és rendes működését. Ha a fenti tételek közül valami kimaradt, érdemes pótolni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2023. augusztus 6., 16:06 Módosítva: 2023.08.10 16:33
136

Kedves Autódoki!

Van egy 2007-es Fiat Lineánk (1.3 Mjet), melynél 20 km/h elérésekor automatikusan lezárja az ajtókat a központi zár. A menüben nincs opció ennek az "extrának" a kikapcsolására. Korában egy hasonló évjáratú Fiat Panda is volt a tulajdonunkban, annál az autónál a menüből állítható volt, hogy szeretnénk-e az ajtók automatikus lezárását. Kicsit meg vagyok lőve, mert inkább zavar ez az extra, mint az életünket könnyítené. Létezik megoldás a problémára a kp zár kiiktatásán kívül?

Előre is köszönöm a választ! Üdv Józsi

Kedves Józsi!

Érdemes egy Fiat márkaszervizben, vagy Fiat gyári szintű műszerrel dolgozó szervizben megkérdezni a szoftveres kikapcsolás lehetőségét, de nem lepődnék meg, ha fejrázás lesz a válasz - ahogy sok Renault-nál is hasonló a helyzet. A probléma villamossági megoldásához kapcsolási rajz és rendszerismeret szükséges.

Ha minden kötél szakad és a modul nem leválasztható a rendszerről - és a közvetlen sebességjel sem vehető el tőle - egy utólagos, univerzális központi zár vezérlővel megoldható a dolog, a zárak analóg megvezérlésével. A plusz távkapcsolókat kell csak megszokni, a belső záró/nyitógomb rendszerben hagyhatósága szintén az alkalmazott eredeti szerepétől függ. A probléma egyébként nem egyedi, nagyon sok embert zavarnak az automatikus extrák. Egy helyi kis flottában például ölre mennek azért, hogy nap mint nap ki mehet a régebbi, sávtartó és automatikusan ráfékező rendszerek nélküli autóval. Ennyi.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

 

2023. július 23., 08:18 Módosítva: 2023.07.27 06:33
476

Tisztelt Autódoktor!

Egy pár napja felfedeztem az autómon (2013 Citroen C5 2.0 HDi), hogy kb 1400-1800 fordulatszám között gyorsításnál fémes, ciripelő hangot ad ki, előtte-utána nincs ez a hang csak abban a tartományban. Konkrétan a vezető ülésből, magam előtt vagy inkább balra hallom. Valamint hirtelen gyorsításkor be is csörög a motor, ez egy sokkal mélyebb hang, mint az előbb említett ciripelés. Ez nagyjából 1-2 másodpercig van jelen amíg be nem tölt a turbó, ezt egy kicsit régebb óta csinálja, és nem is mindig.

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A hangokkal leírt állapotban nehéz pontosan dűlőre jutni, a műhelyben is mindig az autó tulajdonosával megyünk egy pár tesztkört a hibás járművel, hogy a rendellenesnek titulált hangot azonosíthassuk, nehogy valami más hangot szüntessünk meg a javítás során, mint amire a tulaj gondolt. A C5 is tele van már rengeteg műanyag burkolattal, melyek simán zöröghetnek egy rosszabb útburkolaton autózáskor, vagy terhelés alatt. A vezetőüléssel egy vonalban, vagy balra leginkább a váltó/féltengely/kerékjárat van, ott nem nagyon akad ciripelő alkatrész, azaz a mechanikai lógások/kopások egy emelőn való vizsgálat alatt egyszerűen azonosíthatóak.

A leírása alapján esélyes problémák inkább az üzemanyagrendszer környékén keresendőek, ha valamelyik injektor már nem úgy fecskendez, ha az üzemanyagnyomás nem követi hűen a gyárilag meghatározott görbét, ha a szívórendszerben erőteljes lerakódások vannak, ezek külön-külön és együtt is okozhatnak problémát.

Egy célműszeres vizsgálaton sok minden kiderül a sorok között olvasva, a részecskeszűrő telítettsége, regenerálási ciklusai árulkodóak lehetnek, ahogy egy olyan tesztkör is, amikor a gépen megfigyelhetőek a ciripelés közbeni értékváltozások.

Tapasztalataink alapján az injektorok próbapadi vizsgálata simán aktuális lehet, azonban a felmerülő költségekkel kapcsolatban nincs pontosan meghatározható keret - már ami a javítást illeti. McGyver trükk, de érdemes meglépni az üzemanyagrendszer megbontása előtt: dízel injektor tisztító folyadék használata ebben az esetben javasolt. Nem vagyok pancsolmány-hívő, de ha a hang az adalék hatására csökken/megszűnik/változik, az igencsak beszédes dolog.

Tudom, a gyárak rengeteget matekoznak egy-egy autón a fogyasztás/emisszió/kellemes felhasználás háromszögben és azon kívül is, de én nem javasolnám az 1400-as fordulatszám körüli használatot. Az 1800 már jobban hangzik, de inkább maradjon 2000 felett a fordulat, ha gyorsításról van szó. Inkább kapcsoljon vissza egyet, védjük a lendkereket, erőltetés nélkül is egy gyenge láncszem a rendszerben.

Remélem segíthettem, Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2023. május 14., 11:31 Módosítva: 2023.08.15 06:23

Kedves Autódoktor!

Egyre bosszantóbb méreteket ölt a probléma, amit az alábbiakban taglalok, ezért szeretnék véleményt, ötletet kérni az ügyben. Peugeot 308-as (2007 I Hatchback, 1.6 16V /88KW 120 LE) gépjárművemben úgy 1~1,5 éve lambda-szondát cseréltek miután a témában is jegyzett “Anti-Pollution Faulty” üzenet és a felvillanó “Check Engine” lámpa a szívbajt hozta rám.

A csere után minden rendben ment = teljes nyugalomban zajlott a vezetés.

Minden rendben is ment, mígnem a műszaki vizsgára való felkészülés során, kb. 8 hónapja kiderült, hogy újból szondát kell cserélni, mert a frissiben belerakott ketyere menetét eltörték és biz’ megadta magát (ez alkalommal az autó semmilyen jelzést nem adott).

Ezzel az új érzékelővel megint elmentünk pár hónapig, mire ismételten felsírt az autó: “Anti-Pollution Faulty” Újabb kör… Újabb szonda… Ez utóbbi 1 hónapot sem ért meg… Pár nap után ismét jelzett az autó. A szerviz alkatrészhibát sejtett így garanciában javította az egészet… Vagyis újabb szonda került hozzánk.

Pontosan 1 hónap telt el azóta. Nyugodt hazafelé kocsikázásunkat éles sípolás szakította meg az üzenettel (“Anti-Pollution Faulty”) és a “barátságos” kis sárga lámpával…

Mi lehet vajon a probléma? Miért öli meg a szondát (ha egyáltalán ott van a probléma…) az autó? Megvallom, hogy ez az autó egy vérbeli díva (nyűgös és hangot ad a nemtetszésének vagy a törődés vélt hiányának).

Megköszönnék minden segítséget… Még annyit hozzátennék, hogy a több helyen – szerviz, laikusok által – javasolt “alacsony fokozat – magas fordulat és csapasd neki” módszert kipróbáltuk. Eredménytelenül…

X

Kedves X!

Az nem is hibalámpa, hanem már inkább "welcome light" és a keleti vallások szerint talán narancssárgában a legmegnyugtatóbb. Nyilván törvénykövetés szempontjából nem jó, ha világít, de a jármű biztonságos közlekedését nem fogja kockáztatni. Természetesen érdemes terv szerint gyorsan elhárítani a hibát.

A megjelent üzenet egy szabvány duma a gyártó részéről, én sokkal inkább a "fáradjon el a szervizbe" mondatot írtam volna ki a gyártó helyében - egyéb autómárkák egyébként pont ezt teszik (pl. Ford/VW). Találkoztunk már többször PSA esetében, hogy pollenszűrőt cseréltek otthon, mert az üzenet pollution része ragadt meg a szürkeállományban. Az egészség az első.

Pontos hibakód nélkül sajnos nem fogok tudni segíteni, még ha valójában a szerencsétlen lambda szonda felől érkezik is az üzenet. Egyrészt, mert legalább kettő van az autójában, másrészt, mert a szondák esetében is tucatnyi kód mutatja az irányt a hiba megoldása felé. Azért csak felé, mert pusztán a hibakódból kiindulni, netán alkatrészt cserélgetni majdnem azonos a sorsjegy kapargatással - mondjuk, ha valaki az izgalmat keresi, itt megtalálhatja a számításait.

Nem hiszem, hogy a szonda hibája okozza a problémát autója esetében - hacsak nem valami Dél-kínai, rizsföldön sodort kivitelt tesz bele sorozatban a nevezett szerviz, vagy egy totál nem a típusba való alkatrésszel próbálkozik. (nem valószínű egyik sem)

A szondák - főleg egy 308-as esetében - remekül vizsgálhatóak akár OBD, szabvány protokollon keresztül is. Nem a hibakódra, a valós működésre gondolok. Azonnali hibakódot legtöbb esetben akkor kreál a vezérlőegység, ha például kábelszakadás, biztosítékhiba van a rendszerben, így a szonda elektromos fűtése/jelfolyama nem valósul meg.

Nem elképzelhetetlen az sem, hogy a katalizátor kezd fáradni a járműben, melynek megfigyelése a hátsó, második szonda feladata.

Kérem, küldjön pontos hibakódot, hogy jobban segíthessek, habár levelezve ez sokkal nehezebb, mint egy teljes értékű, mindenre kiterjedő diagnosztika elvégzése egy felkészült szervizben. Ha trükkös a hiba, még az is előfordul, hogy érdemes pár napra a szervizben hagyni az autót, a hidegindítással kezdődő tesztek sok esetben nagyon is beszédesek!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2023. május 6., 13:28 Módosítva: 2023.08.10 06:29

Üdv doki,

KIA Sportage mk.2, szívó-benzines gépkocsim üzemelése hibátlan. (kop-kop-kop) Viszont a műszer szerint a vízhőmérséklet soha nem éri el az optimális hőmérsékletet, a mutató 2-3 milliméterrel a középvonal alatt van. Okoz-e komoly gondot, ha nem a műszer a rossz és tényleg kicsivel alacsonyabb hőmérsékleten dolgozik a motor?

H. Attila.

Kedves H. Attila!

Már vagy húsz éve aktuális, hogy a műszerfal visszajelzői nincsenek direkt kapcsolatban a motortér hőérzékelőivel, illetve ha mégis, akkor sem analóg módon. A Sportage nagyon ritka madár felénk, annyira nem ismerem részleteiben, de egy VAG/PSA konszernes jármű esetében simán előfordul, hogy habár száz fok felett van a hűtőfolyadék hőmérséklete, a műszerfal mutatója a nyugis kilencvenen áll, nehogy pánikba ejtse a sofőrt. (aki manapság sajnos egyre inkább az infotainment bugyraiban foglalja el magát a vezetés helyett). Hol van már annak a kora, mikor a vízhőfok mutatójának mozgásából látni lehetett amikor kinyitott a termosztát és hirtelen visszahűlt a víz egy kicsit.

Végül is most sem elérhetetlen az ilyen mértékű vizuális megjelenítés, csak egy kis trükk kell hozzá. Megbízható forrásból (sajnos úgyis kínai lesz) vegyen egy okostelefonra csatlakoztatható OBD olvasó eszközt és máris kiolvashatja az aktuális, valós, idealizálás-mentes értékeket. Ha az ott olvasható hőfok megegyezik az műszerfalon láthatóval - tehát állandóan jóval 90 fok alatt van, főleg ha a menetszél hűti az autót - érdemes a termosztát körül vizsgálódni egy kicsit. Ha tartósan üzemi hőfok alatt üzemel a motor, az például fogyasztásban biztosan felesleges pluszként regisztrálható hosszú távon, ami a károsanyag-kibocsátást is növeli, de akár még motorolaj-híguláshoz is vezethet.

Ha azonban a motorvezérlő stabil, 90 fok körüli értéket mutat az OBD adatok alapján, akkor lebuktatta a barba trükköt és nincs teendő a motortérben. A sofőr műszaki tájékoztatása egyre kevésbé divat, sajnos már az is előfordul, hogy egy sportosabbnak mondott (pl. bajor) autóban NINCS MOTOR-HŐFOKMÉRŐ elhelyezve a műszerfalon. Ezért is lesz jó a nemsokára megrendezésre kerülő Parkoló Parádéra kigurulni: ott biztosan lesz több száz autó, amelyben még analóg műszercsoport dolgozik.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2023. április 7., 11:02 Módosítva: 2023.05.09 06:20

Tisztelt Cím!

Segítséget szeretnék kérni. 2023.01.13 Tatabánya-Budapest közt volt egy autóbalesetem. Belerohantam egy autóba, de egyik légzsákom se nyílt ki. Ennek mi lehet az oka? Hogyan lehetne ellenőrizni a rendszert? Akitől vásároltam az autót (autókereskedő), levelemre nem válaszolt.

János

Kedves János!

A bekövetkezett baleset mértékéről nincs információm, azt tudni kell, hogy kisebb koccanásokkor a légzsák rendszerei nem lépnek működésbe, itt a "kisebb" szó erősen relatív, a vezérlőegység elsősorban lassulást mér, az emberi érzékelés nem feltétlenül összeegyeztethető a mérhető értékekkel. A levelében írt "belerohantam" szó azonban nem kis koccanást jelez, a probléma aktualitása reális.

A légzsák rendszerszintű ellenőrzése kizárólag célműszerrel lehetséges, azonban a járműben elhelyezett ütközés/lassulás/nyomásmérők ellenőrzése az áramköri épségük vizsgálatán túl nem lehetséges. Ha nincs szó a rendszer manipulációjáról (régi trükk volt a hibajelző lámpa lekapcsolása), akkor előfordulhat, hogy a frontális ütközés/lassulás érzékelője nem működik megfelelően. Az ajtókban levő szenzorok oldalütközés esetén kapnak szerepet, a frontális ütközést általában a vezérlőegységben elhelyezett szenzor detektálja, melyet esetleg egy, az autó elején elhelyezett érzékelő egészíthet ki. Alvázszám nélkül pontos egyéb lokációt nem tudok megadni.

Ha egyedül ült a járműben a baleset bekövetkeztekor, akkor elvi síkon csak az ön oldalán levő kormánylégzsák és övfeszítő lépett volna működésbe, a jobb első zsák nem aktiválódik. Az oldal/fejlégzsákok működésének szükségessége sem valószínű, de mindent a légzsák vezérlőegysége irányít a bejövő jelek alapján. Szó lehet sima vezérlőegység hibáról is, de az autó múltját nem ismerve akár az is lehetséges, hogy egy korábbi beavatkozás miatt üzemképtelen a rendszer. Láttunk már olyat, hogy a légzsák vezérlője nem volt rendesen rögzítve a tartójában, és olyan is előfordult az évek alatt, hogy egy nem megfelelő, bontott vezérlő került beépítésre a járműbe, így a benne levő konfiguráció nem stimmelt az autóhoz.

Nyilván nagyon kellemetlen, ha az autó egyik biztonsági védvonala nem látta el feladatát, de hasonlóan veszélyes az a szituáció is, amikor például a kulccsal kikapcsolt jobb első légzsák a tiltás ellenére kinyílik. Éppen ezért soha ne helyezzenek a menetiránynak háttal beépíthető (a légzsák működési zónájában levő) gyermekülést a jobb első ülésre akkor sem, ha a jobb első légzsák kikapcsolható, vagy az autó ülésfoglaltság-jelzője üresnek titulálja a helyet.

Ha az autóval kapcsolatosan felmerül a manipuláció esélye és fel kíván lépni az eladóval szemben - nem lesz könnyű dolga a bizonyíthatóság miatt - érdemes egy VW szakszerviz vizsgálatát kérni az ügyben a gyári műszerek "mindenhatósága" és a jegyzőkönyvön levő gyári VW logó miatt is.

Remélem segíthettem, Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2023. március 11., 13:38 Módosítva: 2023.04.09 16:10
8

Tisztelt Autódoktor!

Suzuki Wagon R+ 1.0 2001-es autómba szerettem volna kicseréltetni a benzinszűrőt, mivel indítási problémák kezdtek jelentkezni. A szerelő közölte, hogy ebben a típusban benzin szűrő nincs. Nem tudom ez hogy lehetséges, mert az ugyanilyen motorú Swiftben van szűrő! Ha valóban nincs szűrő gyárilag, akkor a motortérben érdemes-e egy szűrőt beépíteni az injektor elé, mivel az indítási problémák miatt cserélnem kell a befecskendező szelepet (nem két fillér) és nem szeretném ha ez is idő előtt tönkremenne a szűrő hiány miatt.

Köszönettel Csaba

Kedves Csaba!

Nagyon sok autóból már vagy két évtizede kihagyta a gyártó a cserélhető benzinszűrőt. Nekem az első hasonló szűrőkereső élményem - a végső sikerélmény nélkül - az évezred forduló előtt volt az akkor újnak számító Fiat Bravo esetében, abban már bizony nem volt cserélhető betét, noha a nagyker PAPÍR katalógusa bőszen hozta hozzá.

Az üzemanyagtankban a pumpamodulon levő durva háló és egy finom szita hivatott a tartály alján összegyűlt szennyeződést a rendszeren kívül tartani több-kevesebb sikerrel és ennyi. Ezért is érdemes néha belekukkantani a tankba (kitakarítva az alján összegyűlt zaccot) és ezért nem javasolt rendszeresen kétezerért tankolni a szegénységjelző lámpa állandó pislákolása mellett. Egy 2001-es autóban én erősen javasolok lassan egy tankszivattyú cserét, a Wagon R / Ignis járművekben viszonylag gyakran állnak meg a gyári szivattyúk ilyen korukra.

Utólagos szűrő? Hmmm... érdekes felvetés. A műanyag csövezés ellenére a dolog kivitelezhető (átalakításnak minősül), de azt gondolom, hogy ha az autó az elmúlt időszakot teljesítette jelen állapotában, akkor egy tank takarítással, új pumpával és a hozzá tartozó ÚJ előszűrőkkel a következő éveket simán teljesíti. A biotartalmú üzemanyag problémát okozható összetevőit meg a szűrő nem fogja megváltoztatni, úgyhogy én hagynám a gépet gyári kivitelben. Arra azért nagyon figyelni kell, hogy ha mégis utólagosan szűrősítene, nehogy a karburátoros autók kisnyomású, átlátszó alkatrészét építse be, mert az gyakorlatilag időzített bombaként bármikor elpukkanhat a tízszeres nyomáson.

Az injektorok halála a japán gyártó termékeiben nem feltétlenül a szennyeződések miatt következik be, a régi Swiftben is előfordul a probléma a központi befecsis példányoknál, pedig azokban tényleg ott a cserélhető filter alul a küszöb mellett. Más kérdés, hogy miért van sokszor gyári felirat azokon is aggastyán koruk ellenére...

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu