Sokkal többet eszik, mint a szalonban mondták – le fog menni?
Tisztelt Autódoktor!
Másfél hónapja vettünk egy Kia Rio-t, 1 literes, 3 hengeres t-gdi, 120 lóerő, 6 sebességes. Jelenleg az autó ment 2800 km-t és nem ment le a fogyasztás. Most 8,9 literen van, 98-as üzemanyagot tankolunk bele. A mai napon visszavittem az autót a szalonba, hogy nézzék át és közölték, hogy ez a fogyasztás teljesen normális és le fog menni maximum 7 literre a turbó miatt.
Igaz a szalonban, amikor vettük, azt mondtak többször is, hogy 5,5 l az átlag fogyasztás (városi és autópályán vegyesen). Azt mondjak, varjunk 5-6000 km-ig, akkor fog beállni a fogyasztás. Mi a véleménye, le fog menni legalább 6 l/100km -re?
Attila
Kedves Attila!
Bízzon a mérnökökben, mást egyelőre nem nagyon tehet. A prospektusokban természetesen előfordulhatnak kisebb-nagyobb túlzások, túlkapások: ezekről az autók teszteléseit végző kollégáim többet tudnának mesélni. Az autó fedélzetén felvonultatott technológia rendkívül fejlett, a környezetvédelmi szabályozások pedig nagyon szigorú keretek között tartják a károsanyag-kibocsátást ami az üzemanyag-felhasználással is szoros kapcsolatban van.
Ha ez az első turbós, közvetlen befecskendezésű, modern autója, bizonyára szokatlan lehet a jármű viselkedése: az előző generációs, háromhengeres, ezres kisautók régebben majdhogynem' a leállósáv és a gyep közötti szűk vonalon poroszkálhattak az autópályán, ma pedig a belső sávban koptathatják a bal indexeiket ha a sofőr éppen sietősre venné.
Ezzel együtt visszafogott stílusú vezetéssel akár megdöbbentően kevés benzin fogyhat egy ciklus alatt. Érdemes alkalmazni az autó által biztosított fogyasztáscsökkentő segítségeket - pl. sebességváltás esedékesség-jelző, tempomat, stop-start: ha az ember a saját feje után megy, általában súlyos deciliterekkel többet gurít le az autó torkán (pl. egy DSG váltó kézi kapcsolgatása mindig rosszabb fogyasztást eredményez, mint a gyári, komótos tempót diktáló automata üzemmód) A nyugodt stílusú, lendületből autózással szintén energiát lehet spórolni, ahogy a klíma és a világítás ésszerű használatával is. Ismerje ki az új autó viselkedését, tulajdonságait, használati módjait.
Érdemes néhány márkatárssal összeismerkedni - erre a mai közösségi oldalakon percek alatt lehetősége van, továbbá rengeteg letölthető alkalmazás is segít a fogyasztás állandó, pontos regisztrálásában.
Az új gyártási metódusok, technológiák miatt a "bejáratós motor" fogalma homályba vész, mégis előfordulhat, hogy a nullkilométeres motor fogyasztása magasabb lehet az első néhány ezer kilométer alatt. Mivel a vezérlőegységekbe sem látunk bele - a gyárak meg nem kötik az orrunkra - az sem elképzelhetetlen, hogy a motorvezérlés teljesen más keverékképzési stratégiát használ az új autó esetében az első időszakban, melyet automatikusan felülírnak az eltelt kilométerek, vagy a kollégák az első szervizlátogatás alkalmával.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu