Kiszakadt a kerekem a hanyag szerviz miatt, behajthatom a káromat?

szeptember 11., 12:15 Módosítva: 2020.09.14 06:09
754
das header

Tisztelt TotalCar szerkesztőség!

Szeretném megosztani Önökkel röviden a horror sztorit amit a napokban éltem át, egy komolytalan hanyag autószerviz jóvoltából.

Sajnos jogilag ha jól tudom nemigazán tudok fellépni, de talán Önök ezt máshogy látják, esetleg eltudnak látni engem néhány jó tanáccsal hogy mitévő legyek.

A történetem röviden:

- Opel Astra kombim júniusban lett szervizelve Ausztriában mivel ott élek az év nagy részében, fékcsere illetve a szokásos szerviz

- Múlt hetet Magyarországon töltöttem, amikor is halk de visszatérő kattogást-zakatolást hallottam vezetés közben, ami nem hagyott nyugodni

- Betértem egy balatoni szervizbe (nagy autószerviz, több beálló, komoly műhely) ahol a kolléga soron kívül próbaútra jött, majd ezután akna felé állt, rázópad segítségével ellenőrizte a kocsit

- mivel nem történt szerelés, csak ellenőrzés így sajnos sem számlát, sem más bizonyíték jellegű papírt nem kaptam, pénzt sem kértek az ellenőrzésért

- többszöri rákérdezésemre, hogy az autó biztonságos e, visszatudok e vele menni Ausztriába a kolléga azt mondta hogy igen, nyugodtan vezessek vissza Ausztriába

- a kattogás okaként a féltengely, esetlegesen gömbcsukló mozgását, kattogását említette meg, melynek szerelését nem tartotta sürgősnek

- Vasárnap az osztrák autópályán kb 120 km/h sebességnél érzékeltem a kattogás-zakatolás erősödését, sajnos már lehúzódnom nem sikerült

- hatalmas zaj mellett a bal első kerekem kiszakadt a helyéről, én az irányíthatatlan autót próbáltam a leállósávba kivezetni és elkerülni azt hogy másokkal ütközzek

- hála a jó Istennek sem az elszabadult kerék, sem én a háromkerekű kocsimmal nem okoztam másnak kárt

- műszaki mentés megtörtént, második napja várom egy útszéli panzióban hogy elkészüljön a kocsim és hogy haza mehessek a családomhoz

- autószerelő kb. 2 és 3 ezer Euro közé saccolja a káromat, ezt majd a teljes javítás után tudják pontosan megállapítani, ha sikerült a baleset előtti állapotot visszaállítani

Én naivan bíztam benne hogy a szerviz tulajdonosa a történet hallatán esetleg partner lesz abban hogy a felmerülő költségeim egy részét állja, de jó magyar szokás szerint minden felelősségvállalás elől elzárkózik, annak ellenére hogy pontosan név szerint tudom melyik alkalmazottja mondta azt hogy nyugodtan használhatom az autót hosszú úton.

Amennyiben Önök szerint van bármi mód arra hogy a költségeim egy részét legalább a szerviz állja nagyon szívesen felveszem Önökkel a kapcsolatot.

Sajnálatosnak tartom hogy ilyen előfordulhat 2020-ban, nem a felelőtlen dolgozókon múlt hogy nem halt meg több ember az autópályán, pusztán a szerencsének köszönhető.

Köszönöm ha olvassák soraimat, minden jót kívánok a TotalCar összes dolgozójának.

Üdvözlettel: Szabolcs

Távolról sincs vége, olvasson még

Új VW e-UP gyors halála

szeptember 8., 14:21 Módosítva: 2020.09.11 07:04
0
das header

Sziasztok,

Precedenst ill. ilyen ügyben jártas ügyvédet keresek.

2020 május közepén új VW e-UP átvesz.

Az első 4764km szuper.

2020.07.20 reggel az autó meghalt. Álltában, reggelre elektromos főrendszeri hibával. Tréler - Óbudai autójavító - csereautó.

Az autó azóta is szervizben, alkatrészre vár.

Ilyen esetben - többszörös fődarabok cseréje esetén - érdemes-e, lehet-e pattogni valamilyen kárpótlás, másik autó vagy bármilyen témában.

Ha igen, akkor hajrá...

Előre is várom válaszotokat...

Köszönettel

Péter

Távolról sincs vége, olvasson még

Állóra fékezte magát a gyorsító sáv végén, belementem - biztosan csak én hibáztam?

szeptember 4., 15:40 Módosítva: 2020.09.14 06:12
1347
das header

Tisztelt Autójogász,

Néhány napja az M0-ra felhajtó gyorsítósávban próbáltam besorolni a forgalomba, mire az előttem haladó autós a gyorsítósáv legvégén állóra fékezte az autóját. (azt mondta, nem tudta, mit is kéne csinálnia) Mivel a mellettem haladó forgalmat figyeltem, nem számítottam erre a manőverre, így ütközés lett a vége, annak ellenére, hogy kb 60-70-es tempónál bőven tartottam követési távolságot.

Rendőrt hívtam, a rendőrök szerint egyértelmű a helyzet, én vagyok a hibás, így el is ismertem a felelősségem. (a másik autó vezetőjével addig nem beszéltünk a vétkes fél kilétéről)

Ugyanakkor furdal a kíváncsiság, hogy vajon mit is kellett volna tennem, az én véleményem szerint nem hibáztam. Ha pedig (ahogy valószínűleg van), mégis én vagyok a ludas, akkor talán másnak tanulságos ez a történet.

Üdvözlettel,

Ákos

Távolról sincs vége, olvasson még

Rozsdásodó autó garanciaidőn belül

augusztus 31., 13:06 Módosítva: 2020.09.08 07:17
0
das header

Tisztelt Autójogász,

azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy mit tehetek akkor, ha az autóm jobb hátsó sárvédőjén kezd megjelenni a rozsda, habár még nincs 10 éves és az átrozsdásodás ellen 12 évet garantál a gyártó?

Az autó nem volt összetörve vagy sérülve, tehát ez nem lehet ok a rozsdára, továbbá az autót rendszeresen takarítom kívül-belül, viszont úgy gondolom, hogy a normál használat alatt a kerékdobba jutott só, sár vagy egyéb szennyeződés nem kellene hogy korróziót okozzon, legalábbis a vállalt 12 év előtt semmiképpen.

Szeretném megakadályozni a rozsda tovább terjedését, de nem tudom, hogy ebben az esetben fordulhatok e a márkaképviselethez a panaszommal, illetve kérhetem e a probléma megoldását a garancia keretében?

Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel,

Szabolcs
Távolról sincs vége, olvasson még

Csak fényjelzést használva is letolhatnak a sötétített autók?

augusztus 24., 11:11 Módosítva: 2020.09.02 10:44
1678
das header

Tisztelt Autójogász,

A KRESZ szerint a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjárműnek elsőbbséget kell adni. Gyakran találkozom olyan esettel (jellemzően a politikusokat szállító sötétített autók), amikor csak a fényjelzést használják (gondolom zavarja az méltóságokat a hangos sziréna), de ugyanúgy "tolják" félre a forgalmat.

Azt olvastam, hogy amennyiben csak a megkülönböztető fényjelzést használják, ez esetben a sebességhatárra vonatkozó szabályokat figyelmen kívül hagyhatják (de csak ezt) - ha ez nem veszélyezteti a többi közlekedőt. Viszont az alapból veszélyhelyzetet okoz, ha lényeges sebesség-különbséggel, agresszívan, és hangjelzés nélkül közlekednek az utakon, gyakran csak egy rosszul látható kis mágneses villogóval a tetőn. Hogyan kell kezelni az ilyen helyzeteket? Mennyire kell igyekezni elengedni őket?

Köszönettel,

Gyula

Távolról sincs vége, olvasson még

Durva szabálytalanságot videóztam, hogyan küldhetem el a rendőrségnek?

augusztus 18., 10:22 Módosítva: 2020.08.31 07:07
1542
das header

Tisztelt Autójogász,

Budapesten a Dagály fürdőnél haladva voltam a szemtanúja, amint egy Mercedes kisbusz a gyalogátkelőhelyhez másodikként érkezve, a másodpercek óta neki piros lámpa ellenére az előtte haladó mögül kivág, és átdönget a piroson, majdnem elsodorva a szabályosan áthaladó bicikliseket és gyalogosokat.

Az esetről a gépkocsim fedélzeti kamerája jó felvételt készített, a rendszám, időpont tökéletesen látszik.

Szerettem volna ezt elektronikusan elküldeni a rendőrségnek, hogy vizsgálják ki az esetet, mert véleményem szerint ez nagyon súlyos szabályszegés volt.

Sajnos akárhogy böngészek, nem akadok rá a megfelelő oldalra ahol ilyen bejelentést lehet tenni (túl vagyok a police.hu-n és a magyarország.hu-n).

Kérem, ha tudja, mondja meg hová küldhetem el a videót?

Köszönettel,

Z

Távolról sincs vége, olvasson még

Pattog le a lakk az új Kiánkon

augusztus 16., 14:19 Módosítva: 2020.08.26 07:24
1079
das header

Tisztelt Autójogász,

Cégünk 2019 decemberében 2 db új, teljesen egyforma Kia Sportage-ot vásárolt. Az egyik autón egy hónappal ezelőtt el kezdett lepattogni a lakk kisebb foltokban, helyenként a festés is már lejött.

Küldtünk fotókat és leírtuk a problémát a kereskedésnek, ezt írták vissza: "Jeleztük a magyarországi vezérképviseletnek. Sajnálatos módon a gépkocsi fényezésnek javítása nem vonható a garanciális ügyintézés alá, mivel a látott hibák egyértelműen nem gyártóműi illetve anyagminőségi hibára vezethetők vissza! A készített képek alapján, a fényezésen látható sérülések és hámlások külső környezeti hatások, mint pl. madárürülék és egyéb szerves savak különböző mértékű szennyeződöttségétől keletkeztek."

A két autó 90%-ban ugyanott parkol, egyiken sem állt hetekig madárürülék, s a másiknak semmi baja. Beszéltünk autófényező szakemberrel, aki azt mondta, hogy valóban csinálhat ilyet egy ilyen külső behatás, de egy féléves fényezésben még akkor sem tehetne kárt. Mértünk rétegvastagságot, de nem találtunk eltérést a két autó között.

Ha valóban a mi hibánkból keletkezett volna kár az autóban, nyilván nem lenne garanciális a probléma. De egy 15 ezer km-t futott, féléves autónál hogy lehet, vagy lehet-e egyáltalán bizonyítani, hogy nem a mi hibánkból fakadóan keletkeznek egymás után ezek a lepattogzások?

Köszönettel,

Adrienn

Távolról sincs vége, olvasson még

Forgalomból ideigelenes kivont autót is el lehet adni?

augusztus 11., 11:07 Módosítva: 2020.08.19 06:45
231
das header

Tisztelt Autójogász,

adott egy motorhibás 2002. évi Skoda Fabia. Több szerelő véleménye szerint a motort nem éri meg javítani/cserélni. Néhány hónapja ideiglenesen ki lett vonva a forgalomból.

Az egyetlen érdeklődő egy színesfém-kereskedő. Eladhatom-e így az autót? Mire érdemes figyelnem, hogy ne legyen később problémám az eladásból, egy esetleges szabálytalan bontásból.

Üdvözlettel,

Mátyás

Távolról sincs vége, olvasson még

A kutas rontott, jött a pótdíj, én pedig nem értem az egészet

augusztus 9., 14:38 Módosítva: 2020.08.14 06:17
418
das header

Tisztelt Autójogász,

A napokban használtam az autópályát Tiszaújváros-Budapest, természetesen matricát vásároltam! Kaptam egy felszólítás pótdíjfizetésre...

Mikor ellenőriztem a bizonylatot, észrevettem hogy a felségjel RO. A vásárláskor kérdezték hogy helyes a rendszám, helyes is volt csak senki nem kérdezte hogy a felségjelzés is helyes... A kérdésem az hogy miért kell 1470 ft. fizetni az átírás eljárási díját?

Én mind magyar állampolgár vásárolok magyar benzinkútnál pálya matricát magyar rendszámra miért kell foglalkozni a felségjellel? Kérdezném a véleményét.

Üdv

Ferenc

Távolról sincs vége, olvasson még

Akkor is kivilloghatnak a belső sávból, ha teljesen szabályosan használom?

július 31., 11:38 Módosítva: 2020.08.12 06:10
10599
das header

Tisztelt Szerkesztőség!

A minap épp hazafelé tartottam Budapestről Zalaegerszegre az M7 autópályán, ami egy kb 160 km egyenes út, és a konkrét példán kívül még rengeteg mindennel találkoztam már, de most felmerült bennem egy kérdés. Ha én a megengedett sebességgel haladok a belső sávban indokoltan, mert mondjuk egy 5-6 kamionból vagy utánfutót vontató járműből vagy bármi más lassabban haladó járműből álló sort előzök szabályosan, és eközben nagy lendülettel becsapódik mögém nevezzük Jony-nak a 4 kerekű "játszós" autójával, a követési távolságról szóló szabályokat mint egy diffundálva próbál engem sávváltásra "kényszeríteni"/"felszólítani" villogtatással. Ilyenkor nekem kötelező szabad utat biztosítanom neki miközben amúgy teljesen jogszerűen és szabályosan haladok a belső sávban?

Azt meg már meg se merem kérdezni hogy lépésben haladva miközben jól láthatóan előttem is és a másik sávban is folyamatos a kocsi sor ugyanígy mögém ér Jony és jól láthatóan szeretne tovább haladni, akkor is van-e bármilyen kötelezettségem vele szemben?

Válaszukat előre is köszönöm,

Ádám

Távolról sincs vége, olvasson még

Éppencsak eladtam, máris jöttek a pótdíjak. Sejtem, hogy miért nekem küldik

július 30., 12:15 Módosítva: 2020.08.03 06:23
155
das header

Tisztelt Autójogász!

Eladtam az autómat. Az adásvételi szerződésen a tulajdonjog átruházás kelte 2020.07.05. 13 óra 06 perc. Vasárnapi nap volt, így a helyi okmányirodában másnap tudtam bemutatni az adásvételi szerződést, amit 10-11 óra között tettem meg.

Ma kaptam a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatótól 2 levelet miszerint a járművel jogosulatlanul használtak fizetős utakat, ezért pótdíj fizetésére köteleznek. Az út használat ideje 2020.07.05. 13 óra 35 perc, illetve 2020.07.06. 18 óra 21 perc.

Természetesen felvettem a szolgáltatóval a kapcsolatot, kérték, hogy e-mailben küldjem el nekik az adásvételi szerződésről készült fotót. Ennek eleget tettem.

Mire számíthatok? Melyik időpont a mérvadó, a szerződésben szereplő, vagy az okmányirodában történt megjelenés?

Előre is köszönöm válaszát!

Tisztelettel! Norbert!

Távolról sincs vége, olvasson még

Szándékosan gyorsítanak, miközben előzök. Mi a teendő?

július 24., 15:44 Módosítva: 2020.07.31 18:08
5749
das header

Tisztelt Autójogász!

Egy tudtommal még fel nem tett, az ilyen helyzetekben élet-halál kérdésre szeretnék választ kapni és felhívni rá a figyelmet.

Hogyan lehet jól, és főleg élve kijönni egy helyzetből, amikor egy szabályosnak induló előzés közben az előzött jármű sofőrje szándékosan gyorsít, minél több ideig a szembesávba kényszerítve ezzel? (Az előzés megszakítása feltorlódott, szintén előzni készülő kocsisor esetén akár még veszélyesebb helyzetet is teremthet.)

Korábban egy évben egyszer tapasztaltam ilyet, most egy napon három előzésből kétszer, köztük fél óra különbséggel. Az adott távot - esetemben a 21-es és 23-as, helyismeretet megkövetelő és hegyeken átvezető úton - korábban már több százszor megtettem. Minden előzés megkezdése előtt megvártam tehát a kevés jól belátható, viszonylag hosszú egyenes szakaszok egyikét. Szabályos keretek között adott lett volna a megfelelő sebességkülönbség is, hiszen az említett járművek itt is csak legfeljebb 70-75 km/órával haladtak a megengedett legnagyobb 90 km/óra helyett. A háromból két esetben azonban az előzés megkezdése után még több gázt adtak, velem együtt 100-110 km/h-ig gyorsulva, majd az utolsó pillanatban "kegyelemből" éppen elég helyet hagyva visszatérni a jobb szélső sávba. Visszalassítva normál tempóra, majd a tükörbe pillantva láttam, hogy a helyzet elmúltával ismét a korábbi, ráérős tempóban folytatták útjukat.

Erre a szándékosságon és rosszindulaton kívül nem találok más észszerű magyarázatot. Miért birtokolhat jogosítványt, alkalmas-e pszichológiailag a vezetésre valaki, aki egy előzést személyes támadásnak, emberkedésnek vesz? Ha ez lett volna a célom, most mélyen hallgatnék az esetekről. Hogyan lehet felelősségre vonni az elkövetőket? Soha nem láttam még, hogy valaki napi szinten az autótól jobbra eső holtteret is menetrögzítővel filmezné. Legfeljebb egy hátsó kamera képén látszódna az éppen előzött autó hiánya. Tisztában vagyok vele, hogy nem enyhíti a gyorshajtás tényét egy ilyen kényszerű helyzet, ám ha egy bírság az ára, hogy egy ilyen esetnek következménye legyen az elkövetőre nézve, akkor boldogan állom.

Tisztelettel,

Zoltán

Távolról sincs vége, olvasson még

870 ezerért vettem, 300 ezerbe kerülne a klíma javítása – behajthatom az eladón?

július 20., 13:15 Módosítva: 2020.07.29 06:13
1307
das header

Kedves Autójogász!

Idén februárban vásároltam egy 2004-es évjáratú VW Golf V-ös gépjárművet kereskedésből. A klíma nem működött, többszöri kérdésemre a nepper mindig azt válaszolta, hogy fel kell tölteni, a klíma egyébként rendben van.

Elvittem szerelőhöz, sajnos kiderült, hogy a teljes rendszer rossz: kompresszor, hűtő, átmosás. Kb. 300.000 Ft.

Az autót 870.000 Ft-ért vettem és már költöttem is rá, szóval túlzottnak tartom az eddigi ráfordításokat.

Kérdésem, hogy milyen esélyekkel indulok ha a klíma szerelési költségét szeretném a kereskedésre hárítani?

Várom szíves válaszát!

Üdvözlettel:

Andrea

Távolról sincs vége, olvasson még

A JSZP szerint nem stimmelnek az egyedi azonosítók, de a kereskedő szerint ez semmiség

július 16., 12:40 Módosítva: 2020.07.21 06:16
73
das header

Tisztelt Autójogász!

Kinéztem egy használt autót egy autókereskedésben. Tudatos vásárló módjára próbálok mindennek utánanézni és a JSZP rendszerben az eredetvizsgálat adatai között ezt találtam:

"VIZSGÁLAT SORÁN TETT MEGÁLLAPÍTÁSOK

Alvázszámra tett megállapítás

A jármű alvázszáma eredeti.

Motorszámra tett megállapítás

A jármű motorszáma eredeti.

Rendszámra tett megállapítás

Regisztrációs matricára tett megállapítás

Minősítés

A jármű egyedi azonosító adatai és a járműokmányon szereplő egyedi azonosító adatok egymástól való eltérését megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy a jármű vizsgált műszaki adatai és a járműhöz tartozó okmány műszaki adatai eltérnek egymástól, de külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható. Az eltérés adminisztrációs, illetve gyártási hiba miatt következett be."

A kereskedő szerint ez semmiség, egyszerűen valaki elírta az azonosítókat, amikor megveszem az autót és újabb eredetvizsgálat készül, akkor majd javítják a dokumentumokat.

Kérdésem, hogy ez valóban így van-e, illetve lehet-e ebből később valami jogi problémám.

Egyébként az autó többi adata rendben van, érvényes magyar forgalmija van, körözés alatt nem áll.

Köszönettel: Zsuzsa

Távolról sincs vége, olvasson még

Minket előző mentővel ütköztünk, mire számíthatunk?

július 14., 14:19 Módosítva: 2020.07.23 06:14
0
das header

Tisztelt Autójogász!

Egy balesettel kapcsolatban szeretnék segítséget kérni.

Városból kivezető úton szerettünk volna balra lefordulni, még lakott területen belül, nem vettük észre a mögöttünk messzebbről érkező, de gyorsító mentőt, aki csak fényjelzést használt, a hangjelzést pedig nem.

Nem indexeltünk legalább 2 másodperccel hamarabb, hanem ahogy indexelt a sofőr, már meg is kezdte a kanyarodást. A mentő pedig megkezdte a balról való előzést, és nekiütközött az autónk bal hátsó sarkának. Nyilván tudom hogy a megkülönböztető jelzéseit használó járműnek mindig elsőbbsége van, a kérdésem csak annyi lenne hogy milyen jogi szankciókra számíthat a járművet vezető személy. Az autón volt casco. Ilyen esetekben hogyan jár el a biztosító?

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyorshajtási bírság Ausztriából – ott sem voltam akkor

július 9., 10:33 Módosítva: 2020.07.20 07:57
1342
das header

Tisztelt Autójogász!

A napokban 2019 novemberi 30-ai gyorshajtási bírságot kaptam Ausztriából, miszerint éjjel 22:48 perckor gyorshajtást követtem el a B317-es úton.

50 helyett 58 km/h haladtam amiért 30 EUR bírságot van lehetőségem megfizetni.

Ezzel a legfőbb problémám az, hogy én épp (otthon) az igazak álmát aludtam, az autó pedig a garázsomban állt Magyarországon.

Még sosem jártam az említett útszakaszon.

Ez egy szerdai nap volt és aznap valamint csütörtökön is dolgoztam (igazolhatóan).

Képtelenség, hogy az éjszaka közepén Ausztria közepén jártam volna.

Minden megadott elérhetőségen próbáltam felvenni a kapcsolatot a dokumentumot kiállító muraui illetékes hatósággal, de az e-mailekre nem jön válasz, telefonon pedig egy automata üzenetet ismételnek angol nyelven, ami tartalmilag azonos a kapott levélben leírtakkal. Ügyintézővel nem lehet beszélni.

Felvettem a kapcsolatot a Budapesti Osztrák Nagykövetséggel, de ők a Bécsi Magyar Nagykövetséghez irányítottak, akik közölték, hogy nem áll módjukban segíteni ilyen ügyben.

Annyit azért megtudtam tőlük, hogy könnyen lehet, hogy nem lesz fotó a szabálysértésről, mert az is elég ha két osztrák rendőr azt állítja, hogy szerintük ott voltam.

Mit tanácsol, egyáltalán mit tudnék tenni annak érdekében, hogy kiderüljön, hogy csalók próbálkoznak vagy tényleg a hatóság szeretne alaptalanul megbüntetni?

Utóbbi esetben ki kell fizetni egy olyan büntetést ami nyilvánvalóan nem valós szabálysértés következménye?

Mi védheti meg a vétlen embereket az ilyen "bevétel kiegészítésekkel" szemben?

Köszönettel,

Gergely

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem úgy gyorsul a Ranger ahogy ígérték, mit tehetek?

július 2., 10:35 Módosítva: 2020.07.12 07:04
895
das header

Kedves Autójogász!

Januárban vásároltam egy Ford Ranger Wildtrak 3.2 kéziváltós tgk-t. Azért választottam ezt a típust, mert 13 éve hajtok egy 2.5 TDCI Rangert teljes megelégedéssel, illetve a Wildtrak teljesítmény adatai impozánsak voltak, 200le, 470nm, 10.9s 0-100km/h. Számolgattam és a súly lóerő arány is jóval kedvezőbb volt mint a régi gépé, és az jól ment, pedig a 0-100 csak valahol 17s körül tudta, ez a gyár által közöltek szerint csak jobb lehet.

Átvettem az autót és kifejezetten lomhának tűnt, de azt gondoltam, hogy majd a bejáratás után...

Az igazat megvallva semmi sem változott, azt leszámítva, hogy 5500 km-nél porlasztócsúcsot kellett cserélni az egyik hengernél, mert, alkalmanként megtorpant, rángatott, tempomatnál leejtette a sebességet.

Ezt követően már kíváncsi voltam, hogy hol van az impozáns 10.9 0-100? Optimális körülmények között gyorsultam háromszor, és 18s, 20s, 21s, volt az eredmény. Az eredmény borítékolható volt, a napi használat tapasztalatai alapján.

A motor teljesítményét még nem volt alkalmam megméretni, de erre is szert kerítek majd.

Kérdésem az lenne, hogy mit tehet az a tulajdonos, aki a gyár által közölt teljesítmény adatok alapján választja ki a megvásárolandó gépjárművet és a valós teljesítmény köszönő viszonyban sincs azokkal? Úgy érzem erősen megtévesztettek, hisz a vásárlói döntésemben, pont a kiemelkedő teljesítmény volt az egyik legfontosabb tényező, de ez az autó ezt nem tudja, prezentálni!

Válaszát köszönve, Tisztelettel!

Zoltán

Távolról sincs vége, olvasson még

Él a gyári garancia, mégis rajtam vernék le a csere árát

június 25., 13:17 Módosítva: 2020.07.12 11:36
173
das header

Üdvözlöm!

Az alábbi ügyben szeretném állásfoglalását kérni. Van egy 2015.12 havi 1.6-os benzines Nissan Juke-unk, amire a vásárláskor Nissan Garancia 5* szolgáltatást vásároltunk. Az autóra még 1/2 év garancia van ebből, és most szükség is lenne rá.

Az autó fordulatszámmérője rettenetesen zörög, valószínűleg egy fogaskerék okozhatja. Bejelentettem hibára annál a márkaszerviznél ahová az autót egyébként is hordom, hogy vizsgálják meg a problémát. Először azt mondták, ez a kerregés teljesen normális, és ne mondjam, hogy ez eddig nem volt ilyen. Mivel tudom, hogy korábban nem zörgött, bejelentettem ismét hibára, de elutasították azzal, hogy az autó mérőműszereire vonatkozik a garancia, de a kilométerórára nem, és mivel az egész műszeregység csak a kilométerórával együtt cserélhető, ezért az egész műszeregység kivételt képez a garancia alól.

Ez nem állja így meg a helyét, ezért az importőrhöz fordultam, aki szintén ki akar bújni a javítás alól, ugyan erre a pontra hivatkozva, amely így szól: Mérőműszerek garanciális alkatrészek, „kivéve a sebességmérőt / kilométerórát„. A kilométer óra egyben rendelhető külön alkatrészekre nem bontható, ezért a „kivétel” részbe tartozik.” Ez utóbbi a garanciális szerződésben már nem szerepel. Ezek szerint, ha a kijelző romlik el benne, amiről minden adat leolvasható, és az üzemeltetés nem valósulhat meg nélküle, arra sem vonatkozik a garancia?

Létezik, hogy azért, mert bizonyos dolgok egybe vannak építve, okod adhat arra, hogy kibújjanak a kötelezettségük alól?

Köszönettel.

István

Távolról sincs vége, olvasson még

Lakott terület után előző furgon vs. padlógázt adó autó

június 19., 14:10 Módosítva: 2020.07.03 06:15
1011
das header

Tisztelt Szerkesztőség!

Néhány nappal ezelőtt Pest megyei településen autózva kényesen ügyeltem a 45-50 kph sebességgel való közlekedésre, emiatt a mögöttem közlekedő furgon vezetője fél perc közös autókázás után úgy döntött, hogy a lakott terület végét jelző tábla vonalánál engem elkezd megelőzni.

Az előzés megkezdésének pillanatában (furgon részéről irányjelzés meglétére, vagy hiányára nem emlékszem) jómagam vagy 3-as sebességfokozatban padlógázt adva megkezdtem a 90-re való kigyorsulást, vagy még vissza is váltottam 2-es sebességbe.

Mondjuk, hogy már koppant a padlólemezen a gázpedál és gyorsított is mind a 100 lóerő, amikor a tükörben megláttam a megkezdett előzést. Az is nyilvánvaló(nak tűnik számomra), hogy én személyautóval kielégítő mértékben jobb gyorsulásra vagyok képes, mint egy furgon és könnyen érzékelhető külső szemlélők által, hogy épp gyorsítok (billen az autó, nagyobb fordulatszám, más hangja lesz).

Furdal a kíváncsiság, hogy ilyen helyzetben nekem kellett volna visszavenni a gázt, amikor már 1 másodperce gyorsultam és még 2 másodperc lett volna elérni a 90kph-t, vagy ebben a közlekedési helyzetben elfogadható volt, hogy én tovább gyorsítottam? Ami szerintem fontos, hogy a furgon még nem ért az autóm mellé, csak kisorolt a szembejövő sávba (2x1 sávos út). Kvázi nem tudott annyira gyorsulni, hogy beérjen.

Jogi szempontból azért érdekes ez a helyzet, mert nem tudom egyértelműen megmondani, hogy egy ilyen szituációban értelmezhető-e a "megkezdett előzés akadályozása gyorsítással" szabálysértés, hiszen nem haladtunk huzamosabb időn keresztül egy bizonyos sebességgel és nem az előzést észlelve gyorsítottam, azt megakadályozandó, hanem a mögöttem haladótól teljesen függetlenül, egy általa is egyértelműen észlelt sebességkorlátozás-változás hatására.

Veszélyhelyzet nem alakult ki, de kb. 400 méterre jött velünk szemben egy jármű, így ha a furgonos nem sorol vissza, én pedig nem padlógázzal gyorsítok (vagy a furgon erősebb, vagy az én autóm gyengébb, stb.) és egymás mellett haladtunk volna, neccessé válhatott volna a helyzet. Például ha egyszerre döntünk úgy, hogy

1) én fékezek, hogy beengedjem magam elé

2) ő fékez, hogy beférjen a hülyebunkóakinemengedibe mögé abból koccanás, vagy a részéről frontális ütközés is lehetett volna. Ismétlem, ettől NAGYON messze volt a szituáció.

Az tiszta sor, hogy a furgonos menni akart, várt az előzéssel a település végéig és (ha használta az irányjelzőt) úgy mindent szabályosan csinált. Lehetett volna türelmesebb, de nem tudhatta, hogy mire készülök, nyilván arra számított, hogy kényelmesen, fél perc alatt tötymörgök fel 90-re.

Szerintem ő is lehetett volna türelmesebb és én is hagyhattam volna, hogy leelőzzön, hadd menjen, én nem siettem. Ezúton is bocsánatot kérek tőle, ha hátráltattam.

A választ előre is köszönöm,

András

u.i.: emberfeletti Paint-képességemmel illusztráltam a helyzetet.

varoshatar-elozes.png
Távolról sincs vége, olvasson még

A garancia lejárta után van-e garancia?

június 10., 12:52 Módosítva: 2020.07.09 10:06
388
das header

Tisztelt Autójogász!

2015-ben vásároltam egy 2014-es évjáratú Ford S-Max 2.0 TdcI gépkocsit Powershift automata váltóval, 20 000 km-es futásteljesítménnyel. Ugyan az ügy szempontjából nincs nagy jelentősége, de első tulajdonosa az importőr volt, náluk volt szolgálati autó és egy ott dolgozó ismerősön keresztül vettem meg.

A kötelező szervizeket mindig márkaszervizben végeztettem el és az autóra kiterjesztett 5 éves garancia volt. Az autónak egyetlen problémás eleme van, az automata váltója. Az első problémák 40 000 km körül jelentkeztek, elismerték a hibát és garancia keretén belül javították. Sajnos a megoldás csak átmenetinek bizonyult és kb. 60 000 km-nél ismét előjött ugyanaz a hiba és ismét garancia keretében megjavították. Ekkor már félve vártam a következő 20 000 km elteltét és ez nem volt alaptalan, mert 85 000 km-nél ismét jelentkezett a szokásos hiba és ekkor úgy döntöttek, hogy kicserélik az egész váltót, mert nem tudják, hogy mi okozza a visszatérő hibákat.

Ekkor már közel 5 éves volt az autó és lassan a végéhez közeledett a garancia, így félve attól, hogy esetleg a váltócsere ellenére is visszatérhet a probléma rákérdeztem, hogy az újonnan beépített váltóra milyen garancia vonatkozik és azt a választ kaptam, hogy igazából semmilyen, ha letelik az 5 év, akkor nincs további garancia az autóra, az új váltóra sem. Ez egy elég nyugtalanító helyzet, mert már erősen élt bennem a félelem, hogy ebben az autóban a 20 000 km-es olajcsereperiódussal párhuzamban 20 000 km-enként a váltót is javítani kell. De persze azért optimista voltam. Kb másfél év telt el a váltócsere óta, az autó elmúlt 6 éves és 110 000 km környékén ismét előjött a szokásos hiba. Mivel amúgy is esedékes volt az időszerű karbantartás, ezért kértem a márkaszervizben, hogy végezzenek el egy számítógépes diagnosztikát, ami azt a hibaüzenetet adta, hogy "az adaptív tanulás nincs elvégezve". Azt javasolták, hogy csináltassam ezt meg valamikor, 1-2 órát vesz igénybe. Nem egy horrorisztikus költség, be is vállalnám, de egy sor kérdés felmerül bennem.

A probléma és a tünetek minden alkalommal ugyanazok voltak, így felmerül bennem az a kérdés, hogyha korábban komoly javításokkal tudták megoldani a problémát, akkor most elegendő lenne egy egyszerű "szoftverfrissítés"? Minden javítás alkalmával hibátlan állapotban kaptam vissza az autót, legutóbb is, vagyis biztos, hogy a szükséges szoftveres tanítást is elvégezték rajta, de úgy tűnik, mintha egy idő után azt elfelejtené. A kérdésem lényege: másfél évvel a váltócsere után, van-e lehetőségem garanciát érvényesíteni a váltóra vagy sem.

Válaszát előre is köszönöm

Üdvözlettel

Gábor

Távolról sincs vége, olvasson még

GPS-adatot is rögzítenie kell a fedélzeti kamerának, hogy bizonyíték legyen a felvétele?

június 2., 10:58 Módosítva: 2020.06.12 08:47
47
das header

Kedves Autójogász!

Olyan kérdéssel fordulunk önhöz, hogy a menetrögzítő kamerának a GPS adatokat kell-e rögzíteni, hogy hivatalos bizonyítékként felhasználható legyen egy esetleges vitás kérdésben vagy elegendő maga a felvétel melyet rögzít.

Válaszát megköszönve,

Üdvözlettel,

Dániel

Távolról sincs vége, olvasson még

Szerelni hagytam ott az autót, aztán összetörték

május 25., 16:58 Módosítva: 2020.06.05 15:50
308
das header

Tisztelt Címzett!

Ez év január 3-án, egy ismerősömnél szerelés céljából ott hagytam a tulajdonomban levő autót. Ezzel az autóval jan. 8-án anyagi káros balesetet okozott. A napokban kaptam meg a rendőrségi határozatot, miszerint ő volt a felelős a koccanásért. A kérdésem az lenne, hogy lehet rá terhelni az okozott kárt, hogy a biztosításomban ill. más anyagi költségben ne én legyek terhelve.

Az autót nem adtam neki kölcsön, szóval kölcsönadási szerződés sem készült, ennek ellenére vezette a megőrzés helyétől messzebb az autót.

A biztosítótól előzetesen azt az információt kaptam, hogy a "gépkocsit vezető személyre nem terhelhető rá az okozott kár összege tekintettel arra, hogy a gépkocsit az Ön tudomásával használta (vezette), így Ön vállalta annak kockázatát, hogy a gépkocsival kárt szenvedhet, illetve okozhat."

Még egyszer hangsúlyozom, hogy én nem adtam neki engedélyt arra, hogy vezesse az autót. Szerelés céljából hagytam nála.

Segítségüket előre is köszönöm, várom mielőbbi válaszuk

Üdvözlettel Éva

Távolról sincs vége, olvasson még

Tankolás után komoly bajok az üzemanyagrendszerben – ki fizeti a káromat?

május 21., 10:30 Módosítva: 2020.06.05 15:51
1129
das header

Tisztelt Totalcar!

Segítséget szeretnék kérni a következő gondommal kapcsolatban!

Honda Accord 2.2i-dtec 2009-es autóm van (magyar 336e km).

Az egyik kúton tankoltam a drágábbik gázolajból teljesen teli a szinte üres tankomat, kb 100 km megtétele után lerobbant az autóm!

Szerelő átvizsgálása után kiderült, hogy rossz kenés miatt tönkrement a nagynyomású szivattyú és az itt keletkezett fémforgács tovább haladva az üzemanyag rendszerben tönkretette a 4db porlasztót is, valamint bekerülhetett a visszafolyó ágon a tankba is ahol az AC pumpa is sérülhetett!

Elmondásuk szerint nem amiatt ment tönkre a rendszer, mert 336e km van benne, hanem egy hirtelen megszorulás miatt keletkezett a fémforgács levállás a szivattyúban.

Teljes üzemanyagrendszer cserét javasoltak, hiszen ebben az állapotban üzemképtelen az autóm! Azt szeretném megtudni, hogy ebben az esetben jogosan gondolhatom azt, hogy a kúton történt valami hiba, vagy ez csak egy véletlen egybeesés?

Szerelőket megkérdezve többször találkoztak ezzel a hiba jelenséggel akár egy "rosszabb üzemanyag" tankolását követően is!

Mivel hatalmas a javítási összeg, még ha bontott alkatrészeket is vásárolok (folyamatban), nagyon kíváncsi vagyok, hogy mit lehet ebben a helyzetben tenni!

Előre is köszönöm a válaszukat!

Üdv.: Dániel

Távolról sincs vége, olvasson még

Tényleg meg lett fizetve a vagyonszerzési illeték?

május 15., 11:02 Módosítva: 2020.06.05 15:51
105
das header

Tisztelt Autójogász!

Márciusban vásároltam az első autóm egy külföldről behozott használt Caddy képében. Az autót Szegeden vettem, és átvételkor csak felületesen ellenőriztem le, hogy minden papírt meg kaptam-e.

Otthon vettem észre, hogy a vagyonszerzési illeték megfizetéséről semmilyen irat sincsen a birtokomban. Felhívtam a kereskedőt, hogy mi a helyzet vele, ő állította, hogy odaadta a befizetett csekket, hiába mondtam, hogy egy csekkre biztosan emlékeznék. Majd megígérte, hogy küldjem át a forgalmit, ha a Kormányablakban jár, kér valamilyen igazolást, de nyugodjak meg, ezek a folyamatok már egymásra épülnek, nem lehet úgy forgalmit kapni, hogy nincs befizetve az illeték.

Azonban én mégis egy picit tartok a dologtól, emlékezve pár totalcaros cikkre.

Van-e rá mód, hogy leellenőrizzem ezt? Milyen hivatalhoz fordulhatok ez ügyben?

Köszönettel:

Attila

Távolról sincs vége, olvasson még

A vírus miatt hazazavartak, nem tudtam időben autópályamatricát venni - jogos a pótdíj?

május 10., 08:13 Módosítva: 2020.06.05 15:51
336
das header

Üdvözletem!

Szeretném Önnel, es a Szerkesztőséggel megosztani "jogtalan autópálya használattal" kapcsolatban az én esetemet. Elöljáróban szeretném elmondani, hogy pusztán az én véleményem szerint furcsa és érdekes az ügy, és pont ezért szeretném egy jogi ügyekben jártas személy véleményét is meghallgatni. A történet a következő:

Húsz éve dolgozom már a vendéglátásban Dél-Tirolban, Olaszországban. Az elmúlt télen november végén kezdődött a téli szezonom, és a korona vírus miatt nagyjából egy hónappal korábban ért véget, mikor egyik napról a másikra az összes vendéglátó helyet, szállodát, panziót bezárták Olaszországban.

Én március 15.-én, vasárnap tudtam a személyautómmal haza indulni. Az olasz-osztrák határon (Sillian) az osztrák rendőrség megállított, majd regisztrálta a belépésemet. Ellenőrizték a teli tankot is, mivel megállás nélkül voltam köteles áthaladni Ausztrián, a lehető leggyorsabban. Az olasz-szlovén határon, (Spielfeld) semmiféle ellenőrzést nem láttam. A szlovén-magyar határt Tornyiszentmiklós-nál léptem át az autópályán, ennek lesz még jelentősége. A határ után nem sokkal teljes útzárat alkalmaztak a magyar rendőrök, lázat mértek, illetve kérdezték hogy honnan érkezem. Mondtam hogy Olaszországból, így azonnal félre állítottak, és lefolytatták a regisztrációt, mivel kockázatos országból érkeztem, köteles voltam 14 napra karanténba vonulni. Az egész procedúra nagyjából 45 percig tartott. Majd utamra engedtek. Az M7 autópályán a legelső benzinkútnál (Zalakomár MOL kút) letértem, és megvettem az autópálya matricámat. Idehaza, még a karantén alatt érkezett egy ajánlott levél a NÚSZ-tól, (autópálya üzemeltető), hogy büntetést kell fizetnem, mert matrica nélkül használtam az M7 autópályat. először nem is értettem, hiszen a NÚSZ szabályzatában szerepel, hogy ha az ellenőrzéstől számított 60 percen belül megváltom az autópálya matricát, akkor mentesülök az esetleges büntetés alól. A karantén letelte után előszedtem a kesztyűtartóból a matricát és összehasonlítottam az adatokat. Az ellenőrzés március 15.-én 12:53 perckor történt, a matricát viszont 14:19 perckor vásároltam, így valóban átléptem a fent említett 60 perces határt. Ez azonban az említett teljes forgalom ellenőrzés miatt történt mint utólag rájöttem. Véleményem szerint tekinthető az esetem egy vis major esetnek.

Én azonnal írtam március 31.-én egy e-mail-t a NÚSZ-nak, amire jött is egy automata válasz, de ezen kívül érdemi választ az ügyemben a mai napig nem kaptam. Sem mail, sem posta formájában.

Így április 22.-én felhívtam a NÚSZ ügyfélszolgálatát, ahol az ügyintéző közölte, hogy az alap szabály úgy szól, hogy az autópályára való felhajtás előtt már rendelkeznem kell jogosultsággal, azonban hoztak egy könnyítést (talán 2018-ban) hogy az ellenőrzéstől számított 60 percen belül vásárolt matrica esetében eltekintenek a büntetéstől. Mivel az túlléptem, az ügyintéző szerint jogos a NÚSZ követelése.

Végül megkérdeztem az ügyintézőt, hogy ha azon az ominózus napon belépek Tornyiszentmiklósnál Magyarországra, és nincs rendőrségi ellenőrzés, majd az utamat folytatva a legelső lehetőségnél, Zalakomárnál A MOL benzinkúton megveszem a matricámat, kaptam volna-e büntetést?!

Határozott "NEM" volt a válasz.

Hát ennyi a történetem, természetesen minden dokumentum rendelkezésre áll, a matrica is, ezeket egyébként mellékletként csatoltam is a NÚSZ-nak írt mail-ban.

Köszönöm, és várom válaszát.

Csaba

Távolról sincs vége, olvasson még