1 órája Módosítva: 2025.01.20 16:51

Tisztelt Olajdoktor!

Motorolajok dobozán, adatlapján feltüntetett jóváhagyások, minősítések, termékjellemzők hitelessége miatt írok. Honnan lehet tudni és mennyire lehetünk biztosak abban, hogy a termék valóban rendelkezik azokkal a gyártói jóváhagyásokkal (például MB 229.5; PORSCHE A40; VW 502/505), illetve API, ACEA minősítésekkel, amiket a csomagoláson feltüntetnek? Vizsgálja-e ezeket hivatalos szerv? Elképzelhető, hogy akár több év óta kapható termék kamu feliratokkal van kereskedelmi forgalomban?

Tisztelettel : Sz. István

Kedves István!

Ejj, de jó kérdés!

Szóval sehonnan nem lehet tudni. Pontosabban az adott gyártó oldalain meg lehet találni, hogy az ő jáváhagyásával mely termékek rendelkeznek valójában. Ehhez mellékeltem egy kifotózott anyag egy darabját 2017-ből. Küldtem egy fotót amin a Champion terméknél becsülettel fel van tüntetve, hogy Approval, azaz jóváhagyás.

unnamed.png

Tehát ez itt a Volkswagen szerint is tudja az 504.00/507.00 előírást nem csak a címkére írta fel az olaj gyártója. Az API és ACEA már jóval nehezebb ügy de azt sem lehetetlen felkutatni. Ugyanakkor van az a vonal amikor a címkére a gyártó felírja ezeket, de nem mint gyártói jóváhagyást hanem mint ami teljesíti azokat, vagy van olyan amikor “ajánlják oda ahol ez és ez az előírás”.

Amikor egy gyártó kiad egy jóváhagyást akkor két dolog történik. Egyrészt készül egy certifikáció amit az olaj gyártója be tud mutatni önnek a másik, hogy az adott olajtermék bekerülhet a garanciális rendszerbe mint garanciaidőn belül felhasználható termék. Ezt a certifikációt lehet elkérni a forgalmazótól, illetve megkérdezni, hogy az adott specifikációt mint gyártói megfelelőség tudja a termék vagy csak rá van írva mint “teljesítményszint”? Alapvetően nincs gond ha egy termék csak teljesítményszintként tudja az adott előírást. Ilyenkor garanciális időszakban az nem használható hivatalosan, viszont ezek jellemzően olcsóbb termékek. Ilyen termékeik a nagyobb gyártóknak is van. Szóval megijedni nem kell, de a nyitott szem mindig jó!

Üdv: Olajdoki

január 12., 15:06 Módosítva: 2025.01.13 06:01

Kedves Olajdoki!

Lehet, nem ez a megfelelő fórum, hogy leírjam a véleményemet a ma olvasott cikkről (Zabálja az olajat a vadiúj VW), de szeretném a tapasztalatomat megosztani Önnel.

Meglepődve olvastam a mai cikket, mert velem ugyanez az eset fordult elő valamikor 2006 tájékán. Egy vadiúj Transporter T6 2.5 kisteherautót vásároltam. 4990 km -nél ugyanezt a problémát érzékeltem. A továbbiak is hasonlóan zajlottak, mint az a cikkben olvasható. Kb. 80 000 km tájékán normalizálódott a helyzet, akkor már az olajcsere perióduson belül nem ment le nívópálca alá az olajszint.

Ami viszont akkor is és a válaszában is felháborított, hogy a kereskedő és Ön is a válaszában úgy próbálja ezt beállítani, mintha ez normális lenne. Ez nem normális, sok gépjárművet vezettem már hosszú időn keresztül, egyiknél sem fordult elő ilyen. Autóiparban dolgoztam, láttam, hogyan mennek a dolgok. Egyszerűen lejött egy szar darab a sorról, és most optimista vagyok, mert rosszabb esetben akár egy egész széria is lehet. Arról pedig nem beszélek, hogy akár konstrukciós hiba is történhetett a tervezésnél, ahol a gyártó azért szorít, hogy a gépjármű csak élje meg a garancia idő lejártát.

Ezt csak azért írtam meg, mert a válasza azt a látszatot kelti, hogy az eset teljesen normális. Nem normális és nem kellene azt a látszatot keltenie Önnek is. Sajnos a vevő kapott egy szar darabot, és ha szerencséje van, hamarabb adja el a darabot, mint ahogy az tönkre menne. Jelenleg egy boldog 17 éves Honda Accord 2.2 diesel tulajdonosa vagyok 400 000 kilométer felett. Ilyen egy rendes motor, úgy ketyeg, mint húsz évvel ezelőtt, csak egy kicsit mélyebb hangon és nem olajjal megy!

Kedves Levélíró!

Köszönöm levelét! Talán itt nem az a jó szó, hogy “normális”, hanem az, hogy ez van és kész. Az Otto- és a dízelmotor is eszi az olajat és pont. Kisebb nagyobb mértékben, de fogy a motorolaj, ami a konstrukcióból adódik.

Én sem vagyok ettől boldog még úgy sem, hogy sokadik Passatomat használom, és egyet sem adtam el 500 000 km alatt úgy, hogy problémamentesek voltak. A mostani is új volt. Most 150 000 van benne 2,5 évesen, és láthatólag nem fogyaszt olajat. Persze fogyaszt, csak a szint megmarad az egyéb szennyezők miatt, de ez már más kérdés. Ne haragudjon, nem akartam “felzaklatni”, és így remélem, jobban megvilágítottam, hogy mire gondoltam.

Üdv.: Olajdoki

január 6., 16:52 Módosítva: 2025.01.09 17:03

T. Cím!

Olajcsere előtt állok. Opel Zafira 1,8. 2004 benzin.

A korábbi cserékből megmaradt 1-1-1 liter 2-4-6 éves 10W40-es olajam saját bontott dobozban, és kb. 4 liter fér az autóba.

Beönthetem-e őket, mert ha igen, akkor csak 1 litert kellene vennem. Egy szakkereskedő szerint az Opel már nem ad ki engedélyt 10W40 motorolajra és az 5W40-et ajánlja, mert ez jobb. Mielőbbi válaszát várom.

Üvözlettel: Csaba

Kedves Csaba!

Igazából ide a 10W40 sosem volt ajánlott. 0W30, 0W40, 5W30 vagy 5W40-et látok a lehetőségek között. Ha most is 10W40 van az autóban és minden jól működik akkor akár maradhatna is így, de a bontott olaj, ha régi (2 évnél öregebb), akkor azt inkább engedje el.

Üdv.: Olajdoki

január 4., 11:12 Módosítva: 2025.01.07 16:10

Tisztelt Olajdoki !

Egy figyelmetlenség miatt túltöltöttem a motorolajat az autómban (Audi A6 3.0 TDI, 2008-as évjárat). Olajcsere során rampán dolgoztam, és véletlenül 8,2 liter olajat töltöttem bele, miközben a nívópálca a maximum szintet jelezte, így azt hittem, minden rendben van.

Ezzel az olajszinttel körülbelül 1500 km-t tettem meg, majd az autó elkezdett rendellenesen kékes füstöt kibocsátani. Elsőre arra gyanakodtam, hogy a turbóval van probléma, mivel a turbó körül olajos lerakódást találtam. Szerelőhöz vittem az autót, ahol megállapították, hogy a turbó egyik csövénél eltört egy bilincs. Ezt a bilincset kicserélték, és a szerelők nem tapasztaltak füstölést a javítás után. Ugyanakkor jelezték, hogy a motor nagy kartergázzal dolgozik, és valószínűleg előbb-utóbb gyűrűzésre lesz szükség.

Ezután elhoztam az autót, és újabb 300 km megtétele után a füstölés ismét előjött. Elkeseredésemben elkezdtem visszagondolni, mi történhetett. Eszembe jutott, hogy a problémák a motorolajcsere után kezdődtek. Ellenőriztem az olajszintet, és azt tapasztaltam, hogy jóval a maximum felett volt. Ezután 1-1,2 litert leszívtam az olajból, hogy a nívópálca éppen a maximum szinten legyen.

Leszívás után kb. 50 km-t tettem meg az autóval, és sem füstölést, sem kartergáz szagot nem tapasztaltam. Nagyon megörültem! Azonban további 100 km megtétele után a kékes füstölés ismét jelentkezett, bár csak időnként. A kérdésem az lenne, hogy ez a probléma megszűnhet-e, vagy komolyabb szervizre számíthatok?

Köszönöm előre is a válaszát és tanácsát! Üdvözlettel, Gergely

Távolról sincs vége, olvasson még
január 2., 15:51 Módosítva: 2025.01.08 11:55

Kedves Olajdoktor,

kérdezném, hogy a 0W-30 C2 és 0W-30 A5/B5 olajok között mi a különbség? Mert elvileg gyárilag a 0W-30 C2 való az én Puretech 68 Le Citroenembe, de van itthon korábbi autóból megmaradt bontatlan A5/B5 jelzésű, használható-e ez ehhez a motorhoz, például legalább utántöltésként?

Köszönettel: Károly

Kedves Károly!

Az első és legfontosabb különbség, hogy a C2 alacsony hamutartalmú motorolaj, míg az A5/B5 nem az. Ez leginkább a részecskeszűrő miatt érdekes túl azon, hogy az A5/B5 termék nem valószínű, hogy tudja a vonatkozó PSA előírást sem. Ha lehet, azt utántöltésre se használja. Ez alól csak a vészhelyzet a kivétel, amikor nincs kellő olajszint, és csak ez a termék van kéznél.

Üdv.: Olajdoki

2024. november 28., 07:50 Módosítva: 2024.11.29 16:09

Kedves Olajdoktor!

Van egy nagyon keveset használt, "megvigyázott" hobbiautóm. Télen nem nagyon szoktam elővenni, legfeljebb a városban rövid utakra, tehát lesz 2-3 hónap, amikor nagyjából állni fog. Bár csak most fogja elérni a 5 ezer km futásteljesítményt, és a gyári ajánlás szerint nem kötelező még, olajat cserélnék benne hamarosan. (20 évre tervezem megtartani és vigyázni szoktam a dolgaimra.)

A kérdés: mielőtt eltenném télire vagy miután elővettem tavasszal, értelmesebb olajat cserélni?

Köszönöm a tanácsot, Á

Távolról sincs vége, olvasson még
2024. október 13., 14:56 Módosítva: 2024.10.15 14:19

Üdv Olajdoki!

Kérdéssel fordulnék önhöz. 2008-as Ford Focus 1.6 benzin 100le autómban olajcsere után gázadásra kerregő és dízeles hatású hang lett. Motorcraft 5w30 olajat kapott Mann Filter olajszűrővel. Az autóba 213 000 km van.

Kérdésem az lenne hogy nem megfelelő az olaj az autóban vagy csak pont megadhatta magát valami alkatrész? Esetleg más gyártó olaját kellene használnom?

Távolról sincs vége, olvasson még
2024. október 4., 05:49 Módosítva: 2024.10.29 06:15

Tisztelt Olajdoki!

Esetemben az a szerencsés helyzet, hogy nem kell találgatni, vajon mennyi kilométer lehet az autóban, mert új járműről van szó, 150 LE 2000 ccm VW dízel motorral (Touran). Az első meglepetés az autó átvételekor ért, ugyanis 1 liter olajat adtak hozzá, csak úgy, nagyon fancy, cipzáros, jól szabott, a hátulján tépőzár elemekkel ellátott fekete kis tokban.

Kérdeztem, hogy mi ez a nagy pazarlás, a VW nem az a modell, amihez bármit osztogatnának, a Skoda testvérnél már nem lett volna kirívó az eset. Azt mondta az átadó , óóó, ez csak egy kedves gesztus, nem azért van ám, hogy zabálná az olajat, és később majd így mentesüljön a VW beállt motorok miatt, hisz ott volt benne az olaj, önokozás, ha nem töltögette valaki. Jót mosolygott a teóriámon, amolyan "orvos látott már ma?" kifejezés ült az arcán.

Az én mosolyom viszont nem volt ilyen őszinte, amikor 3 hónap és 4000 km normál használat múltán, nagy csippanás közepette kiírta a központi egység, hogy töltsön be olajat. Megnéztem az olajszintet, ráadásul melegen, és nem ért bele a nívó. Ha ez használt autó lett volna, azonnal hívom az eladót, hogy készítse a pénzt, hozom vissza a lomot. Az 1 liter olajat simán bevette, közép fölött picivel állt meg a szint.

Írtam egy kedves levelet a nagytiszteletű VW részére, hogy most " MI VAN ...?". Azt válaszolták, minden a legnagyobb rendben van, ez egy normális olajfogyás, nyugi van. Nem győztek meg, és némileg fel is húzták az agyam, amikor jött egy automatikus rendszerüzenet, hogy látja a Skynet, volt olajszint figyelmeztető hibajelzés, és szeretnék-e időpontot egyeztetni valamelyik szervizükkel. Gondoltam, ilyen modernség mellett lehetne akár rendes autót is gyártani. Nem szaporítom, 10 000 km, a szitu ugyanez, 1 L olaj be, a már amúgy sem vidám hangulatot felváltotta a "minket áthúztak?" életérzés.

Ezek után 15 ezernél soron kívüli olajcserét kértem, mert amúgy 30 ezer a szerviz intervallum, és bár nem az én tollamból származik, de nagyon találó, itt olvastam a totalcaron valahol, hogy "az a marketinges, aki kitalálta ezt az őrültséget, gépet közelről még nem szagolt".

Most 20 000 km van az autóban és 14 hónap, mivel szoktam nézni rendszeresen az olajszintet, bátran állítom, érik már a következő 1 L olaj beöntése. Annyi, hogy nem adtak új olajat a szép kis tatyóba, azokat már én vettem, mentségükre szól viszont, hogy ha van erre fél nap szabadideje az embernek, akkor a szervizekben ingyen feltöltik szintre. Hogy mi a kérdésem, gondolom nem kell bővebben kifejteni, "Mi folyik itt Gyöngyösön?". 4 - 6 ezer km / 1 L olaj.

Üdvözlettel: Csaba

Kedves Csaba!

Örülök, hogy a jókedvét megőrizte, ez nagyon kell az élethez! Ugyanakkor nincs baj. A gyári feltöltések nagyjából így szoktak viselkedni. Érdemes lett volna hamar (5000 km) csinálni egy olajcserét, mert utána ez javulni szokott. Pár tízezer után mérséklődik és beáll egy elfogadható, illetve normális szintre.

Ez egyrészt normális, mert a belső égésű motorok fogyasztják a motorolajat, másrészt én azt javaslom, hogy soha ne várja meg amíg 1 litert kell utánatölteni. Rendszeresen ellenőrizze a nívón az olajat és igyekezzen a nívó közepén tartani az olajszintet. Ne legyen az autó olyan helyzetben, hogy kevés az olaj, mert az ezt a folyamatot még erősíti is. A 30 ezres intervallum annyiban félreértés, hogy az mindig rugalmas. Ez azt jelenti, hogy az autó szól, hogy mikor szükséges cserélni, és ez nem lehet több, mint 30 ezer kilométer. Ezt nem marketingesek találták ki. Ez piaci versenyelőny, környezetterhelés csökkentés stb. okokból van így.

Ugyanakkor a szigorú csereperiódus ilyen esetekben 15 ezer kilométer szokott lenni, ami mindjárt máshogy hangzik. Mit javaslok én: 15 ezer kilométerenként egy köztes olajcserét. Az olajnívó folyamatos figyelését és inkább kéthetente egy deci, mint három havonta egy liter. Ez az olajfogyasztás biztosan csökkenni fog reményeim és tapasztalatom szerint.

Üdv.: Olajdoki

2024. szeptember 28., 12:07 Módosítva: 2024.10.10 06:24

Kedves Olajdoktor!

Mennyire tesz jót a motornak, ha adalékolom az üzemanyagot. Euro 5-ös dízel autóm van, amiben van DPF, és nem vagyok benne biztos, hogy ezek az adalékok "csak" jót tesznek. Hallottam már olyan álláspontot is, hogy az adalékok a DPF- et előbb eltömítik. Általában a Mannol Diesel Ester Additive 9930 adalékát használom, illetve télen a Metabond Megasel termékét.

Önnek mi a véleménye erről? Jót tesz vagy sem? Inkább tankoljak prémium üzemanyagot?

Köszönettel: Ferenc

Kedves Ferenc!

Én mindenképpen a prémium üzemanyag tankolását javaslom inkább. De ehhez is hozzáteszem, hogy ha 3-4 tankolásonként tankol egy prémiumot, az is elegendő, hogy az üzemanyag rendszer jó kondiban maradjon. Nem érdemes ezt a kérdést túlgondolni.

Üdv: Olajdoki

2024. szeptember 23., 17:24 Módosítva: 2024.10.08 12:29

Kedves Olajdoki!

Honda Civic 1.6D (2018, 200 000 km-t futott) indítása után pár másodpercig hangosabban szól a motor, kopogó hangot ad, majd 5-10 mp után elhallgat. Mintha nem egyből lenne ott az olaj, ahol lennie kell. Rendszeresen karbantartott 10 000 km-ként van cserélve olaj és olajszűrő is. Korábban próbálkoztam már hígabb olajjal is, 0W30. Mi lehet a probléma? Mit kellene megnézetni még az autón?

Üdv: Dávid

Kedves Dávid!

Nem derül ki, hogy milyen olajról van szó. Nem fordulhat elő, hogy túl alacsony viszkozitási osztályú (pl. 0W20) olajról van szó? Az olaj természetesen nem egyből van ott, ahol lennie kell, ez velejárója az üzemnek. Mindenképpen azt javaslom, hogy mutassa meg szervizben az autót.

Üdv.: Olajdoki

2024. szeptember 15., 15:55 Módosítva: 2024.10.16 11:52

Tisztelt Olajdoktor!

Tanácsért szeretnék Önhöz fordulni. Most szeptember elején lesz egy éve, hogy vásároltam egy 2010-es 1.6-os benzines (motorkód: 4A92AG9361) Mitsubishi ASX-et. Az autó újonnan itthon került forgalomba, nem külföldi példány, így a JSZP-n található adatok alapján valós a kilométer állása. Vásárláskor 123 100 km volt benne, jelenleg 158 200. Havonta átlagosan 2900 kilométert utazok vele, nagyobbrészt autópályán, autóúton.

Soknak találom az autó olajfogyasztását, ezért ritkán engedem háromezres fordulat fölé a fordulatszámot. Azonban így is 1500 km után félig van a jelzés a nívópálcán ami után kb. 3 dl olajat kell utántölteni (most nyáron voltunk vele külföldön ahol az autópályán a megengedett legnagyobb sebességgel közlekedtem, 10 nap alatt 3200 km-t utaztunk vele miután 6 dl olajat kellett utántölteni). Most lesz esedékes a következő olajcsere, amit magam szoktam megcsinálni a szűrővel együtt. Eddig kétszer Mannol Energy Formula PD 5W-40-es és legutóbb ENEOS Hyper 5W-40-es olajat használtam (kb. 12 000 km után került sor az olajcserére).

A fenti probléma miatt az alábbi kérdésekben kérem a segítségét:

1. Megfelelő-e az eddig használt olaj az autóhoz, illetve ha van alkalmasabb akkor milyet javasol hozzá?

2. Budapesten vagy a közelében tud-e esetleg olyan szervizt/szerelőt ajánlani akihez bizalommal fordulhatok az olajfogyasztási probléma megoldására?

Köszönettel: Zsolt

Kedves Zsolt!

Az előírásnak megfelelő megoldások: ACEA A3/B4 A5/B5 0W20, 0W30, 5W30, 5W40, 10W30, 10W40 viszkozitási osztályok valamelyike mellett.

Ez az olajfogyasztás bár bosszantó, de még nem ipari katasztrófa. Nem fogok rosszat mondani semmilyen márkáról, de azt merem mondani, hogy a családban nálunk senki sem használ Mannolt. Próbáljon meg egy szintetikus 5W30-at. Tudom, furcsa lehet a meleg oldalon a lefelé váltás, de nagyon sokszor hozott már jó megoldást, mivel jobb az áramlás, valamint a szintetikus motorolaj egyszerűen nehezebben épül le. A szintetikus alatt a valóban szintetikusra gondolok.

Üdv.: Olajdoki

2024. szeptember 1., 15:23 Módosítva: 2024.10.01 16:25

Tisztelt Olajdoktor!

W203-as 20 éves gépkocsim van, kis futásteljesítménnyel (48 700 km). Motorja 271-es,1.8 kompresszoros. A napokban volt olajcserén, a feltöltési mennyiség 5,5 liter. 4 liter 5W40-es lett először betöltve, majd a maradék 1,5 liter tévedésből egy másik négy literes kannából 0W16-os! Természetesen a motorolaj szűrő is-gyári-ki lett cserélve.

Mitévő legyek, nagy a baj? A gépkocsi manapság évente max. 500 km-t van használatban. Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!

Tasnadi Gyula

Kedves Gyula!

Cserélje le ezt az egyveleget a műszakilag belevaló olajra. Szűrő, stb, maradhat.

Üdv.: Olajdoki

2024. augusztus 20., 06:16 Módosítva: 2024.10.01 06:21

Tisztelt Olajdoktor!

Frissen vásárolt 2013-as Hyundai i30 1.4 MPI. Motorkód G4FA. 108 000 km. Tudomásom szerint az alulméretezett olajfuratok miatt problémás motornak számít. Vajon az olajcsere alkalmával motoröblítő használata segíthet ezen? Valamilyen szempontból aggályos motoröblítő használata? A motornak egyébként szép járása van, teljesen tünetmentes.

Köszönöm válaszát

Üdv. Tomi

Kedves Tomi!

Én elkerülném a használatát, nem látok rá indokot. Sokkal többet számít, hogy minden szempontból megfelelő olajat használjon amit a gyárihoz képest picit sűrűbben cseréljen esetleg. Erre a kérdésre akkor érdemes rátérni, ha a gondos olajválasztás és olajcserék mellett is lerakódások keletkeznének.

Üdv.: Olajdoki

A címlapkép illusztráció

2024. július 6., 14:14 Módosítva: 2024.08.26 13:09

Nívópálca üregébe beesett a szívószál amivel ki akartam húzni az olajat, mert a csere alkalmával kb 1,2-2 decivel több ment bele. Tanácsadás után cselekedtem. Hogy lehet ki szedni? Okozhat-e kárt? Mazda6 GG, benzines, 2006,147 lovas, 2000-es évjárat.

Kedves Kérdező!

Nagyon sajnálom, hogy nem engem kérdezett, mert elmondtam volna, hogy 1-2 dl túltöltéstől semmilyen probléma nem adódik majd. Szívesen (és kissé mérgesen) mondanám, hogy a tanácsadó most legyen legény alapon menjen oda és segítsen eltávolítani a szívószálat.

Az olajat leengedni a leeresztő csavarnál érdemes, ha nincs olyan felszerelés, amivel a nívón keresztül kiszivattyúzható az olaj. A szívószál erre semmiképpen sem jó, hiszen erre már a hossza sem alkalmas. Nem tudom megmondani, mi fog történni. Az olajteknőben az olaj hőmérséklete 70-80 °C. A szívószál nem tudom, pontosan milyen anyagból van, de vagy nem olvad majd el, vagy ez pont az a hőmérséklet, ahol elkezd olvadni. (bizonyos műanyagok már 60-70 °C-on olvadnak, mások jóval magasabb hőmérsékleten. Egy szívószál kibír egy 100 °C-os teát is, ami maximum meglágyítja, így ezért írtam, amit írtam.) Én mindenképpen kivenném. Nem tudom, milyen mélyre ment, de ha jól értem, fentről már nem tudja kivenni. Az olajteknő levételét követően alulról volna érdemes megpróbálni.

Az olaj mennyisége egy kiszámolt és meghatározott dolog. Ezzel együtt mindaddig, amíg nem olyan magas, hogy a szívóoldalra kerüljön vagy nem olyan sok, hogy lehetetlenné tegye az olaj elpárolgását, nem okoz problémát. Ehhez azonban jelentősen túl kell tölteni. 1-2 dl semmiképpen nem ez a mennyiség.

Az olajnívó felől történő olajkivételhez eszközökre van szükség. Ez áll egy kézi pumpából és egy hosszú de vékony viszonylag kemény átlátszó műanyagból készült csőből, illetve egy kis tartályból, amibe a leszívott olaj kerül. A szívószál túl vékony és túl rövid is. Felülről vákuumra is szükség van, amit szívószál esetén gondolom szájjal gondolt volna a tanácsadó megoldani. Ez jó nagy marhaság, mert egyrészt az olaj viszkozitása miatt ez nem könnyű feladat, azon felül motorolajat inni nem okos dolog.

Nagyon sajnálom, hogy nem tudtam időben segíteni, remélem megoldódik a dolog.

Üdv.: Olajdoki

2024. június 26., 13:58 Módosítva: 2024.06.29 10:53

Kedves szerkesztőség, kedves Olajdoktor!

3-4 éve vásároltam olajat családtag részére, közben az autó szerelőhöz került ahol megtörtént az olaj csere, majd az autó a következő csere periódus előtt el lett adva, így megmaradt a vásárolt olaj. A mostani autómba jó lenne, de félek tőle hiába bontatlan, 3-4 éve áll egy fűtetlen műhely polcán.

A kérdésem az lenne hogy menjek az első benzinkútra ahol leadom vagy mehet az autóba? (Olaj: Mobil Super 3000 5w30)

Válaszát előre is köszönöm! Üdv László!

Kedves László!

Nagyon nehéz tökéletes választ adni, de általában elmondható, hogy egy felbontásra került olaj két évnél tovább nem nagyon bírja, míg bontatlan csomagolásban egy szintetikus kenőanyag akár 10 évig is változatlan állapotban maradhat.

Az „ökölszabály” szerint bontatlan csomagolásban az 5 év felhasználhatóság az, amit javasolni szokott a kenőanyag szakma. Azt gondolom tehát, hogy nyugodtan használja fel a szóban forgó motorolajat, ha az valóban bontatlan.

Üdv.: Olajdoki

2024. június 16., 09:42 Módosítva: 2024.07.10 06:34

Tisztelt Olajdoki!

Van egy öreg Volvo V70-em, 98-as évjárat, 2.5 dízel motor, 103 kW, 495 ezer van benne. 1000 kilométerrel ezelőtt vettem, friss olajcserével, ami Mannol 5w40, az előző tulaj szerint. Én elég hígnak gondolom és hamar el is feketedett. Mit ajánlana cserére? Valvoline Maxlife 10w40 jó lehet bele? Mi lenne egy ennyit futott régebbi dieselnek a megfelelő választás?

És lenne még egy kérdésem: most Mannfilter szűrő van benne, a Mahle szintén belevaló szűrő majdnem fele akkora méretre. Mi az oka, van különbség? Egyébként 10 ezrenként mindig cserélem az olajat, nekem nem fontos hogy minnél többet menjen el egy olajcserével, inkább biztosítson megfelelő kenést.

Köszönöm vàlaszát. Üdv, Zoli

Kedves Zoli!

Nincs semmi baj az 5W40-el, nem is írt problémáról ami a működéssel volna kapcsolatos. (Az, hogy feketedik annak örüljünk, hiszen ez azt jelenti, hogy a keletkező szennyezőket magában tartja és így nem a motorban rakódik le. )

A sűrűség szó mögött ön nem a sűrűségre gondol, hiszen a sűrűség a tömeg és a térfogat aránya itt pedig arról van szó, hogy az 5W folyékonyabban viselkedik mint a 10W indításkor.

Nos ha ön egy lassabban folyni képes olajat szeretne használni (ami megközelítőleg ugyanolyan sűrű mint amit leváltani készül) arra megvan a lehetősége, mert ha jól azonosítottam az autót ezt a gyártó megengedni. A Maxlife egy kifejezetten sokat futott motorokhoz fejlesztett kenőanyag. Jó választásnak érzem.

Üdv.: Olajdoki

2024. május 25., 11:42 Módosítva: 2024.06.15 16:58

Tisztelt szerkesztőség!

Márkaszervízben cseréltettem 2009-es A4-es Audim automata váltójában az olajat, természetesen minden más szervizelés mellett. Az autómat 14 évesen eladtam és az új tulajdonos hívott, hogy most cseréltette a váltóolajat és ekkor látták a gyári szűrőt, amin a 2009-es dátum szerepelt. Hogyan lehetséges az, hogy egy márkaszervizben ezt az elemet nem cserélték ki egyszer sem? Fontos lenne választ kapnom mert az új Audimmal máshova kellene akkor mennem. Illetve utólag tehetek-e bármit is a szervizben?

Előre is köszönöm a választ!

Üdv: István

Távolról sincs vége, olvasson még
2024. május 19., 09:03 Módosítva: 2024.06.19 18:03

Tisztelt Olajdoktor!

Adott egy 2013-as Mercedes C220 CDI. Tavaly ősszel lett benne olaj cserélve. Kb. 1-2 héttel később kezdődött egy kis olajfolyás, majd a kis olajfolyásból hónapokkal később olaj ömlés lett.

Több ember is az olajszűrőházra gyanakodott, mert ez típusbetegség ennél a típusnál. 1 hónapja ki lett cserélve, viszont az olajfolyás az új szűrőházzal sem szűnt meg. (szelepfedél tömítés már jóval előtte cserélve lett).

Nos most következett volna a következő olajcsere, ahol kiderült, hogy tavaly az ideális 6,5 liter helyett 7,5 liter motorolaj lett beletöltve. Okozhatta ez a hónapok óta tartó olajfolyást? És ha igen, mi lehet a megoldás? Milyen tömítéseket nyomhatott szét a túl sok olaj?

Köszönettel, József

Kedves József!

Picit furcsa, hogy nem találta meg a szerelő az olajfolyás helyét. Így megszüntetni is nehéz. A szimeringeknél folytatnám a kutakodást. Gondolom a hűtőfolyadékban nem tapasztaltak olajat.

Tulajdonképpen az olaj magasabb szintje nem okoz ilyen jellegű problémát ezért ezzel nem vonnék párhuzamot, mert az olaj nyomása nem lesz nagyobb a nagyobb mennyiségű olajtól. A motoron kívülre nem ettől jut az olaj.

Persze nem jó ha sok van benne, mert olyan történhet, hogy bekerül az olaj a szívóoldalra és az égéstérben végzi amiről viszont kékes füst árulkodik. Elég tehát és nem kifolyik bármelyik tömítésnél. Persze ha túl alacsony az olajszint annyira, hogy a szivattyú nem tudja elégséges mennyiségben felkapni az vezethet alacsony olajnyomáshoz ami viszont végzetes a motor számára, de ez egy másik probléma.

Én azt javaslom, hogy állítsák be a helyes olajszintet, majd a motort takarítsák le és pár száz vagy több kilométert követően az olajfolyásból látják majd, hogy hol folyik. Remélem megoldódik a probléma!

Üdv.: Olajdoki

2024. május 4., 09:06 Módosítva: 2024.06.17 18:46

Kedves Olajdoki!

A Toyota Avensis 2009 T27 D4D 2.0 DPF autómban váltóolaj csere történt, gyári Toyota olajjal (GL-4 75W) és azóta a váltó hangosabb főleg amikor bemelegszik. Azt nem tudom, hogy előzőleg milyen olaj volt a váltóba. Nézegettem például a Castrolnál, hogy alternativa ként felhozza a Castrol TRANSMAX Manual Transaxle 75W-90 és a Castrol TRANSMAX Manual V 75W-80 verziókat ezek javíthatnak-e a helyzeten?

Köszönettel: Balázs

Kedves Balázs!

Az olajválasztás megfelelő, ez önmagában nem lehet probléma. Megpróbálhat más a specifikációnak megfelelő olajat, hátha csendesebb lesz, de benne van a pakliban, hogy ez nem olajjal megoldható eset, hanem már a kopás eredménye. Esetleg megpróbálhatja a Valvoline Gear Oil 75W-t, ezzel lehet pozitív tapasztalata. Ezt persze megígérni nem tudom előre.

Üdv.: Olajdoki

A címlapkép illusztráció

2024. március 29., 18:16 Módosítva: 2024.04.02 11:16
17

Tisztelt Olajdoktor!

Az alábbiakban kérem a segítségét. 2019.10. havi, 2 literes dízel Octavia-m van, 7 fokozatú DSG váltóval. Márkaszervizben cseréltettem váltóolajat 100 000 km-nél (a szerviz tájékoztatása alapján gyári csereperiódus 120 e km). Utólag vettem észre, hogy szűrőt nem cseréltek. Megfelelő eljárás, hogy nem cserélik a szűrőt? Tudomásom szerint nem elhanyagolható.

Köszönöm,

Roland

Kedves Roland!

Nem biztos, hogy nem cserélték. Lehetséges, hogy csak nincs feltüntetve? Kérdezze meg a szervizt erről.

Érdekes, hogy korábban nem volt erre a cserére előírás így a szűrőre sem. Az is előfordulhat, hogy ez változott és kell a csere, de a szűrőt ez nem érinti. Nem tudom a konkrét választ. Utána fogok járni, de Ön bátran kérdezze meg a szervizt.

Üdv.: Olajdoki

2024. március 9., 11:23 Módosítva: 2024.03.13 06:32
64

Üdv Doki!

Két autóm van és arra gondoltam,hogy mindkettőbe ugyanazt a típusú olajat tenném, az egyszerűség kedvéért.

Az egyik autó egy 1990-es Mazda Miata, a gyári előírása 5w30 api SG, amit ugye már nem gyártanak.

A másik egy 2006-os Nissan Xtrail t30,2.2 DCI motorral.A gyár ebbe is 5w30 viszkozitást javasol. DPF-fel acea C3-at írnak elő, DPF nélkül acea B1/B2/B3/B4/B5-öt. A Nissanban tudtommal még nincs DPF, visszajelzőm van, de az elmúlt 5 évben még sose akart regenerálni, ebből gondolom, hogy nincs.

Ha jól gondolom, közös nevező lehet pl egy ENEOS Hyper 5w30, ami tudja az acea C3-at,és az api SN-t. Jól gondolom?

Köszönöm a megtisztelő választ! Péter

Kedves Péter! 

Abszolút jól gondolja. Annyiban kiegészíteném, hogy SG már nincsen, de az API kompatibilis visszafelé nagyrészt ezért a magasabb API szint kielégíti ezt is. Szóval igen, használhatja mindkét autóba a nevezett olajat.

Üdv.: Olajdoki

2024. február 11., 12:59 Módosítva: 2024.03.13 14:17
149

Tiszteletem!

Opel Astra J Sports Tourer 1.6 benzin, 2013-as automata váltóban 108 000 km-nél szeretnék olajcserét csináltatni. A szervizben azt mondták, hogy ezek a típusok nem igényelnek olajcserét, ha nem büdös az olaj, mert tartós olajjal vannak feltöltve a gyári leírás szerint.

Tisztelettel kérdem, lehetséges ez? Ön mit tanácsol?

Kedves Kérdező!

Az élettartam feltöltésekre valóban nincsen csereintervallum meghatározva a gépkönyvben. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a 200 000 km körül eljövő nagy szerviz idején már érdemes lehet olajat cserélni. Addig nem lehet gond. (Ha valós a kilométer számláló állása.)

Üdv.: Olajdoki

2024. január 27., 09:57 Módosítva: 2024.01.29 11:37

Szia Doki!

Ma a Citroen C3 Picasso-m (1.4 benzin) kiskönyvében azt fedeztem fel olajcsere intervallum kapcsán, hogy két év, 20 ezer km, vagy ha az autó EGY ÉV ALATT 10 000 KM-NÉL KEVESEBBET MEGY, akkor ÉVENTE! Azt eddig is tudtam, hogy álló motornál is romlik az olaj akármicsoda miatt (savasodás? oxidáció? mindegy is), de azt még nem hallottam, hogy keveset futott járműben hamarabb kell olajat cserélni.

Pont van egy másik kocsim amit, olajcsere után kb. 3000 km-rel lekoccantottam picit és nem sokára talán már használhatom is (még nincs teljesen kész, "könnyen" találtam mestert is aki elvállalta, alkatrész beszerzéssel "se" volt probléma...) csak egy évet volt garázsban meg szerelőnél, 21 nap múlva lesz a baleset jubileuma és gondoltam, jövőre leautózom az idén elmaradt kilométereket is a 2 éves (szintén) olajcsere periódussal, de most felvetődött bennem a kérdés, hogy mivel nem sokat mozgott le kellene cserélnem benne az olajat 1 év után? És ez minden motorra igaz? Vagy nem is igaz?

Megnyugtató válaszod előre is köszönöm! V

Kedves V!

Igen, a helyzet az, hogy a motorolaj a felbontást követően azonnal elkezd “leépülni”. Az oxidáció egy jó példa, mert az könnyen érzékelhető dolog. Levegővel érintkezik amiben sok a víz és innentől adott is az oxidáció. Ha használat is van közben akkor pedig már egyéb szennyeződések is belekerülnek a motoroljba. A leállított autó tipikus esete ennek a dolognak. Igen, javasolt a C3-on évente megejteni így az olajcserét. A másik említett autón is megejteném az olajcserét, hiszen az azért egy éve áll és ha jól értem nem az olajcsere lesz rajta a legnagyobb költség.

Üdv.: Olajdoki

2024. január 13., 16:08 Módosítva: 2024.01.15 15:29
58

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy Yaris 2000 1.0 P1 1SZ-FE-em. A kérdés az lenne, hogy az előirt gyári mennyiség 3,2 liter 5W-30, de ha ezt a mennyiséget beleöntöm akkor full szintig van az olaj. Jó ez igy?

Tisztelettel: Zsolt

Kedves Zsolt!

Nem probléma, ebből nem lesz gond. Célszerű olajcsere alkalmával egy kicsivel kevesebbet beletenni és szükség esetén utántölteni. Talán csak nem jött le minden olaj a motorból. De mégegyszer megnyugtatom, hogy semmi probléma nem lesz.

Üdv.: Olajdoki

2023. december 31., 15:31 Módosítva: 2024.01.04 12:30
779

Kedves olajdoktor!

Egy 2015-ös évjáratú 5 hengeres dízelmotorral szerelt (D5244T111543639 motorkódú) Volvo XC60 tulajdonosa vagyok. Az autóban 10-12 ezer kilométerenként rendszeresen cseréltetem az olajat, a gyártó által ajánlott Castrol 0W30 típusú kenőanyaggal.

Az autóban jelenleg 250 000 kilométer van, azonban az utóbbi időben megemelkedett az olajfogyasztása az autónak (kb. 1000 km/0,5 liter). Ezeknél a típusoknál olvastam olajlehúzó gyűrű problémákról is vagy csak a motor kopása eredményezheti a többlet olajfogyasztást? Másik viszkozitású olajra történő váltással helyre állhat a probléma vagy perselyeztetni kell a motort mindenképpen?

Előre is köszönöm a válaszát! Üdv: Bence

Kedves Bence!

Ez egy nehéz helyzet annyiban, hogy ez az olajfogyasztás még nagyjából elfogadható szokott lenni a gyártó részéről, ugyanakkor magasnak tekinthető, ami a mindennapokban nehezen tolerálható. Mindenképpen érdemes lenne az okát kideríteni. Igen, ez lehet a kopottság. Az autó összkerekes? Az olaj pontosan milyen, amiről szó van?

Üdv.: Olajdoki

Kedves Olajdoktor!

Köszönöm a válaszát! Az autó Haldex rendszerű állandó összkerék hajtással és hat fokozatú kézi váltóval van szerelve. A jelenleg használt olajtípus Castrol Edge Titanium 0W30 A5/B5 és a kérdés az, hogy egy sűrűbb viszkozitású mondjuk 5W30-as olajra történő átállás esetén mérséklődhet-e az olajfogyasztás? Köszönöm a segítségét!

Üdv: Bence

Kedves Bence!

Ennél az autónál megengedettnek látom az 5W30-at is ugyanígy A5/B5-tel. A következő olajcserénél próbálja meg, hátha lesz javulás. Túlzott reményeket nem fűzök ehhez, de itt bármekkora változás jól jön.

Üdv.: Olajdoki