Tisztelt Doki!
Van egy hathengeres, 6 ezer köbcentis laza illesztésű léghűtéses motorom. Ez a motor ásványi olajokkal üzemel. Az olaj adalékolt fajta, szulfát észtert tartalmaz. Problémám a koksz lerakódás, iszap, mindent eltömít, például a gyűrűk olajjáratait is.
Gondolkodom szintetikus olajjal való üzemeltetésen: Motul X Power 10W-60, Mannol 10W-60 Racing, Motul 300V 10W-60 és Le Mans 20w-60 olajakat néztem. Kérdés, hogy ezek az olajok tartalmaznak-e ZDDP cink ditifoszfát kopásgátlót?
Bekerülve az égéstérbe a ZDDP okoz-e ott lerakodást ami káros lehet? PAO olajok az égésterméket - koksz, korom stb - hogy viselik az ásványihoz képest? Üzemi hőmérsékletről elkezd hűlni a motor, a hengerfej meleg, a többi része a motornak hűvősebb: e szintetikus olaj ezt hogy kezeli?
Köszönet a megtisztelő válaszért, üdv: Tibor
Kedves Tibor!
Nem írta, hogy milyen járműről és milyen motorról van szó.
Egyszerűen és gondolatonként fogok reagálni, de azt előrebocsátom, hogy minden további nélkül kipróbálhat szintetikus motorolajat. Sőt…
- 10W és 20W olajokat is felsorolt. Mindkettőt megengedi a gépkönyv? Ha nagyon laza a motor akkor a 10W nem alacsony?
- A receptúra és az egyes adalékok összetétele nem nyilvános.
- Az égéstérben nem szabad, hogy lerakódások keletkezzenek. Egy elkoszolódott pillangószelep következtében ha kevés a levegő akkor viszont simán. Ha az égéstérbe annyi motorolaj jut ami már hajtóanyagként működik akkor azért az nem tekinthető teljesen rendben lévőnek.
- A PAO kémiai szintézis útján előállított szintetikus olaj. Mindenképpen kell adalékolni. Nem olyan mint az ásványiak ahol régen adalékolás nélkül is előfordultak group 1 (oldószeres finomítás) olajok. Az API SN nem kapcsolódik ehhez a gondolathoz sehogyan sem. A detergens és diszpergens adalékok minden motorolajban megtalálhatók. Nem csak az SN teljesítményszintű olajokban. És ennek nem az égéstérben levő lerakódások esetén van szerepe, hanem inkább az üzem közben keletkező szennyezők összegyűjtésében és az olajban való megtartásában. Viszont alig higroszkópos ami azt jelenti, hogy nem gyűjt magába nedvességet.
- a szintetikus olaj kezeli a legjobban a hőmérséklet változásokat. A viszkozitási indexe egy PAO-nak kapásból magasabb tartományú, mint a Group III vagy az alatti olajoknak függetlenül az adalékolástól. A hőmérséklet változásának ellenére egy PAO sokkal stabilabb mint egy Group II csak, hogy egy példát mondjak. Egy PAO viszkozitása jóval kisebb mértékben változik a hőmérséklettel. A hő elvonása majd leadása minden motorolaj egyik legfontosabb feladata. Ez független attól, hogy milyen olajról van szó. A PAO ugyanúgy végzi ezt a feladatot csak közben kevésbé "hal bele” és stabilabb marad.
Remélem tudtam segíteni. Ha konkrétabban is segíthetek írjon bátran! Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoki
Köszönöm a megtisztelő válaszát. Küldök pár képet a motorról.
Repülőgép motor 6 henger 180LE 2600 RPM max fordulat. CZECH LOM M137 a motor típusa, 60-as évek konstrukciója.
Olaj előírás : A motor működéséhez min. kinematikai viszkozitású ásványolajat kell használni.20-23 cSt 100 °C-on és 0,4%-nál kisebb szénmaradékkal. SEA 50/60 olaj.
Repülésben csak ásványi és félszintetikus olaj van a Aero Shell részéről. 1000 repült óránál szétszedtük a motort és így fest. A motor Aero Shell 100W ásványi olajjal üzemelt.
Mi a véleményed a motorról? A Shell azt írja, hamumentes olaj. A motort teljesen szétszedtük ki lett takarítva a dugattyú , hónolva a hengerek új gyűrűt kapott. Azóta már járatás alatt van Aero Total 100 olajjal. 5 óra földön.
Gyártóval beszéltem, tervezik a szintetikus olajok tesztelését.. (arra várhatok) Nem akarom azt elhinni, hogy most nincs olyan szintetikus olaj amivel ezt az ásványit ki lehet váltani. Repülésben ez az ág le van maradva. Ami fontos, de engem nem érint, hogy a repülőbenzin ólmos.
A Shell a 80-as években csinált szintetikus olajjal teszteket, de az ólmos benzinnel keveredve iszap réteg rakódott le dugattyúra és elment a kompresszió.
Én EVO 100 Mol és OMV benzinnel repülünk.
- Amire a Shell hivatkozik hogy a szintetikus olaj nem bírja a nagy különbséget elvezetni az alkatrészekről!
- Az alkatrészek különböző anyagokból készülnek dugattyú alumínium a henger acél és ezt a PAO olaj nem tudja kezelni hűtést
- Az égéstérbe keveredve a PAO olaj nem tudja jól kezelni a kokszot mint azt ásványi olaj
Ezekre hivatkozik egy amerikai Aero Shell cégnél dolgozó olaj szakember. Az ólmos benzint aláírom de engem nem érint. Többit kérdőjellel fogadom el! Mi a véleményed ezekről?
Szintetikus olajban gondolkodom, sajnálnám a motoromat szétkormolni ásványi olajjal. Ezért szeretném kikérni a véleményed meglátásod!
Amúgy egy repülőgép gyártó már engedélyezi a Motul 15w-50 Competition olaj használatát. Sőt! Olajcsere periódus 50 óra helyett 100 óra kitolható ha ezzel az olajjal repülsz!
Én a Mannol 10W-60 Racing Ester olajban gondolkodom azt vizsgáltam meg. Véleményed ebbe a motorba? Motul 8100 x-power 10W-60 és erre. 300V sorozat biztos jó csak anyagilag húzós :), bár az Aero olajok ami ásvanyi olaj szinte majdnem 1 árban adják mint egy Motul 300v olaj ( vicces) literjét.
Köszönöm szépen véleményed, tapasztalatod.
Üdv Tibor
Kedves Tibor!
Látszik a motoron, hogy működött de nem érzem ezt komoly lerakódásnak. Főleg ha nem volt leragadva egyik gyűrű sem és összességében sem tapasztaltak problémát. Nagyon jók a képek és a videó is nagyon klassz! Gratulálok!
Ez az Aeroshell kifejezetten ide való és a 100W egy SAE 50-nek felel meg. (SAE 50, 21 cSt körüli értéket produkál 100°C-on ami fedi az előírást is. Az ásványi illetve szintetikus kérdést így már jobban értem. Én semmiképpen nem javaslom, hogy eltérjenek a gyártó előírásától, (a PAO-t pl. kifejezetten adalékolni szükséges az nem működik adalékolás nélkül.) mert az adalékok összetétele itt nagyon nem mindegy. Nem csupán a hamutartalomról van szó de olyan szilárd adalékokról ami az égéstérbe jutva pl. semmiképpen ne gyulladjon be. Ha lesz olyan szintetikus olaj ami megfelel az egy sor fejlesztésnek és tesztelésnek az eredménye. Ez után van jóváhagyás és merül fel a felhasználhatóság. Ezt semmiképpen ne vegyük magunkra. Ennek a motornak mennie kell minden körülmények között, ez egyértelmű.
Az, hogy a szintetikus nem megfelelő hatékonysággal vezeti el a hőt az alkatrészekről abban benne van az is, hogy itt jóval magasabb hőmérsékletek is vannak. Velük ebben a kérdésben biztosan nem érdemes szembemenni, még ha fura is. Egy-egy fejlesztés idő és pénz igényes dolog és olyan termék kell a végé ami utána eladható. Simán lehet, hogy nem éri meg mélyebben belemenni a témába hiszen van olaj ami működik… Nyilván ezt innen eldönteni lehetetlen. Az égéstérbe kerülve rosszul reagál az az adalékok összetétele miatt simán benne van.
Szóval én így maradnék akár ennél az Aeroshellnél vagy ennek megfelelő ásványi alapű terméknél, megfelelve ezzel az előírásnak.
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Van egy nagyon keveset használt, "megvigyázott" hobbiautóm. Télen nem nagyon szoktam elővenni, legfeljebb a városban rövid utakra, tehát lesz 2-3 hónap, amikor nagyjából állni fog. Bár csak most fogja elérni a 5 ezer km futásteljesítményt, és a gyári ajánlás szerint nem kötelező még, olajat cserélnék benne hamarosan. (20 évre tervezem megtartani és vigyázni szoktam a dolgaimra.)
A kérdés: mielőtt eltenném télire vagy miután elővettem tavasszal, értelmesebb olajat cserélni?
Köszönöm a tanácsot, Á
Üdv Olajdoki!
Kérdéssel fordulnék önhöz. 2008-as Ford Focus 1.6 benzin 100le autómban olajcsere után gázadásra kerregő és dízeles hatású hang lett. Motorcraft 5w30 olajat kapott Mann Filter olajszűrővel. Az autóba 213 000 km van.
Kérdésem az lenne hogy nem megfelelő az olaj az autóban vagy csak pont megadhatta magát valami alkatrész? Esetleg más gyártó olaját kellene használnom?
Tisztelt Olajdoki!
Esetemben az a szerencsés helyzet, hogy nem kell találgatni, vajon mennyi kilométer lehet az autóban, mert új járműről van szó, 150 LE 2000 ccm VW dízel motorral (Touran). Az első meglepetés az autó átvételekor ért, ugyanis 1 liter olajat adtak hozzá, csak úgy, nagyon fancy, cipzáros, jól szabott, a hátulján tépőzár elemekkel ellátott fekete kis tokban.
Kérdeztem, hogy mi ez a nagy pazarlás, a VW nem az a modell, amihez bármit osztogatnának, a Skoda testvérnél már nem lett volna kirívó az eset. Azt mondta az átadó , óóó, ez csak egy kedves gesztus, nem azért van ám, hogy zabálná az olajat, és később majd így mentesüljön a VW beállt motorok miatt, hisz ott volt benne az olaj, önokozás, ha nem töltögette valaki. Jót mosolygott a teóriámon, amolyan "orvos látott már ma?" kifejezés ült az arcán.
Az én mosolyom viszont nem volt ilyen őszinte, amikor 3 hónap és 4000 km normál használat múltán, nagy csippanás közepette kiírta a központi egység, hogy töltsön be olajat. Megnéztem az olajszintet, ráadásul melegen, és nem ért bele a nívó. Ha ez használt autó lett volna, azonnal hívom az eladót, hogy készítse a pénzt, hozom vissza a lomot. Az 1 liter olajat simán bevette, közép fölött picivel állt meg a szint.
Írtam egy kedves levelet a nagytiszteletű VW részére, hogy most " MI VAN ...?". Azt válaszolták, minden a legnagyobb rendben van, ez egy normális olajfogyás, nyugi van. Nem győztek meg, és némileg fel is húzták az agyam, amikor jött egy automatikus rendszerüzenet, hogy látja a Skynet, volt olajszint figyelmeztető hibajelzés, és szeretnék-e időpontot egyeztetni valamelyik szervizükkel. Gondoltam, ilyen modernség mellett lehetne akár rendes autót is gyártani. Nem szaporítom, 10 000 km, a szitu ugyanez, 1 L olaj be, a már amúgy sem vidám hangulatot felváltotta a "minket áthúztak?" életérzés.
Ezek után 15 ezernél soron kívüli olajcserét kértem, mert amúgy 30 ezer a szerviz intervallum, és bár nem az én tollamból származik, de nagyon találó, itt olvastam a totalcaron valahol, hogy "az a marketinges, aki kitalálta ezt az őrültséget, gépet közelről még nem szagolt".
Most 20 000 km van az autóban és 14 hónap, mivel szoktam nézni rendszeresen az olajszintet, bátran állítom, érik már a következő 1 L olaj beöntése. Annyi, hogy nem adtak új olajat a szép kis tatyóba, azokat már én vettem, mentségükre szól viszont, hogy ha van erre fél nap szabadideje az embernek, akkor a szervizekben ingyen feltöltik szintre. Hogy mi a kérdésem, gondolom nem kell bővebben kifejteni, "Mi folyik itt Gyöngyösön?". 4 - 6 ezer km / 1 L olaj.
Üdvözlettel: Csaba
Kedves Csaba!
Örülök, hogy a jókedvét megőrizte, ez nagyon kell az élethez! Ugyanakkor nincs baj. A gyári feltöltések nagyjából így szoktak viselkedni. Érdemes lett volna hamar (5000 km) csinálni egy olajcserét, mert utána ez javulni szokott. Pár tízezer után mérséklődik és beáll egy elfogadható, illetve normális szintre.
Ez egyrészt normális, mert a belső égésű motorok fogyasztják a motorolajat, másrészt én azt javaslom, hogy soha ne várja meg amíg 1 litert kell utánatölteni. Rendszeresen ellenőrizze a nívón az olajat és igyekezzen a nívó közepén tartani az olajszintet. Ne legyen az autó olyan helyzetben, hogy kevés az olaj, mert az ezt a folyamatot még erősíti is. A 30 ezres intervallum annyiban félreértés, hogy az mindig rugalmas. Ez azt jelenti, hogy az autó szól, hogy mikor szükséges cserélni, és ez nem lehet több, mint 30 ezer kilométer. Ezt nem marketingesek találták ki. Ez piaci versenyelőny, környezetterhelés csökkentés stb. okokból van így.
Ugyanakkor a szigorú csereperiódus ilyen esetekben 15 ezer kilométer szokott lenni, ami mindjárt máshogy hangzik. Mit javaslok én: 15 ezer kilométerenként egy köztes olajcserét. Az olajnívó folyamatos figyelését és inkább kéthetente egy deci, mint három havonta egy liter. Ez az olajfogyasztás biztosan csökkenni fog reményeim és tapasztalatom szerint.
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Mennyire tesz jót a motornak, ha adalékolom az üzemanyagot. Euro 5-ös dízel autóm van, amiben van DPF, és nem vagyok benne biztos, hogy ezek az adalékok "csak" jót tesznek. Hallottam már olyan álláspontot is, hogy az adalékok a DPF- et előbb eltömítik. Általában a Mannol Diesel Ester Additive 9930 adalékát használom, illetve télen a Metabond Megasel termékét.
Önnek mi a véleménye erről? Jót tesz vagy sem? Inkább tankoljak prémium üzemanyagot?
Köszönettel: Ferenc
Kedves Ferenc!
Én mindenképpen a prémium üzemanyag tankolását javaslom inkább. De ehhez is hozzáteszem, hogy ha 3-4 tankolásonként tankol egy prémiumot, az is elegendő, hogy az üzemanyag rendszer jó kondiban maradjon. Nem érdemes ezt a kérdést túlgondolni.
Üdv: Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Honda Civic 1.6D (2018, 200 000 km-t futott) indítása után pár másodpercig hangosabban szól a motor, kopogó hangot ad, majd 5-10 mp után elhallgat. Mintha nem egyből lenne ott az olaj, ahol lennie kell. Rendszeresen karbantartott 10 000 km-ként van cserélve olaj és olajszűrő is. Korábban próbálkoztam már hígabb olajjal is, 0W30. Mi lehet a probléma? Mit kellene megnézetni még az autón?
Üdv: Dávid
Kedves Dávid!
Nem derül ki, hogy milyen olajról van szó. Nem fordulhat elő, hogy túl alacsony viszkozitási osztályú (pl. 0W20) olajról van szó? Az olaj természetesen nem egyből van ott, ahol lennie kell, ez velejárója az üzemnek. Mindenképpen azt javaslom, hogy mutassa meg szervizben az autót.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Tanácsért szeretnék Önhöz fordulni. Most szeptember elején lesz egy éve, hogy vásároltam egy 2010-es 1.6-os benzines (motorkód: 4A92AG9361) Mitsubishi ASX-et. Az autó újonnan itthon került forgalomba, nem külföldi példány, így a JSZP-n található adatok alapján valós a kilométer állása. Vásárláskor 123 100 km volt benne, jelenleg 158 200. Havonta átlagosan 2900 kilométert utazok vele, nagyobbrészt autópályán, autóúton.
Soknak találom az autó olajfogyasztását, ezért ritkán engedem háromezres fordulat fölé a fordulatszámot. Azonban így is 1500 km után félig van a jelzés a nívópálcán ami után kb. 3 dl olajat kell utántölteni (most nyáron voltunk vele külföldön ahol az autópályán a megengedett legnagyobb sebességgel közlekedtem, 10 nap alatt 3200 km-t utaztunk vele miután 6 dl olajat kellett utántölteni). Most lesz esedékes a következő olajcsere, amit magam szoktam megcsinálni a szűrővel együtt. Eddig kétszer Mannol Energy Formula PD 5W-40-es és legutóbb ENEOS Hyper 5W-40-es olajat használtam (kb. 12 000 km után került sor az olajcserére).
A fenti probléma miatt az alábbi kérdésekben kérem a segítségét:
1. Megfelelő-e az eddig használt olaj az autóhoz, illetve ha van alkalmasabb akkor milyet javasol hozzá?
2. Budapesten vagy a közelében tud-e esetleg olyan szervizt/szerelőt ajánlani akihez bizalommal fordulhatok az olajfogyasztási probléma megoldására?
Köszönettel: Zsolt
Kedves Zsolt!
Az előírásnak megfelelő megoldások: ACEA A3/B4 A5/B5 0W20, 0W30, 5W30, 5W40, 10W30, 10W40 viszkozitási osztályok valamelyike mellett.
Ez az olajfogyasztás bár bosszantó, de még nem ipari katasztrófa. Nem fogok rosszat mondani semmilyen márkáról, de azt merem mondani, hogy a családban nálunk senki sem használ Mannolt. Próbáljon meg egy szintetikus 5W30-at. Tudom, furcsa lehet a meleg oldalon a lefelé váltás, de nagyon sokszor hozott már jó megoldást, mivel jobb az áramlás, valamint a szintetikus motorolaj egyszerűen nehezebben épül le. A szintetikus alatt a valóban szintetikusra gondolok.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
W203-as 20 éves gépkocsim van, kis futásteljesítménnyel (48 700 km). Motorja 271-es,1.8 kompresszoros. A napokban volt olajcserén, a feltöltési mennyiség 5,5 liter. 4 liter 5W40-es lett először betöltve, majd a maradék 1,5 liter tévedésből egy másik négy literes kannából 0W16-os! Természetesen a motorolaj szűrő is-gyári-ki lett cserélve.
Mitévő legyek, nagy a baj? A gépkocsi manapság évente max. 500 km-t van használatban. Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!
Tasnadi Gyula
Kedves Gyula!
Cserélje le ezt az egyveleget a műszakilag belevaló olajra. Szűrő, stb, maradhat.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Frissen vásárolt 2013-as Hyundai i30 1.4 MPI. Motorkód G4FA. 108 000 km. Tudomásom szerint az alulméretezett olajfuratok miatt problémás motornak számít. Vajon az olajcsere alkalmával motoröblítő használata segíthet ezen? Valamilyen szempontból aggályos motoröblítő használata? A motornak egyébként szép járása van, teljesen tünetmentes.
Köszönöm válaszát
Üdv. Tomi
Kedves Tomi!
Én elkerülném a használatát, nem látok rá indokot. Sokkal többet számít, hogy minden szempontból megfelelő olajat használjon amit a gyárihoz képest picit sűrűbben cseréljen esetleg. Erre a kérdésre akkor érdemes rátérni, ha a gondos olajválasztás és olajcserék mellett is lerakódások keletkeznének.
Üdv.: Olajdoki
A címlapkép illusztráció
Nívópálca üregébe beesett a szívószál amivel ki akartam húzni az olajat, mert a csere alkalmával kb 1,2-2 decivel több ment bele. Tanácsadás után cselekedtem. Hogy lehet ki szedni? Okozhat-e kárt? Mazda6 GG, benzines, 2006,147 lovas, 2000-es évjárat.
Kedves Kérdező!
Nagyon sajnálom, hogy nem engem kérdezett, mert elmondtam volna, hogy 1-2 dl túltöltéstől semmilyen probléma nem adódik majd. Szívesen (és kissé mérgesen) mondanám, hogy a tanácsadó most legyen legény alapon menjen oda és segítsen eltávolítani a szívószálat.
Az olajat leengedni a leeresztő csavarnál érdemes, ha nincs olyan felszerelés, amivel a nívón keresztül kiszivattyúzható az olaj. A szívószál erre semmiképpen sem jó, hiszen erre már a hossza sem alkalmas. Nem tudom megmondani, mi fog történni. Az olajteknőben az olaj hőmérséklete 70-80 °C. A szívószál nem tudom, pontosan milyen anyagból van, de vagy nem olvad majd el, vagy ez pont az a hőmérséklet, ahol elkezd olvadni. (bizonyos műanyagok már 60-70 °C-on olvadnak, mások jóval magasabb hőmérsékleten. Egy szívószál kibír egy 100 °C-os teát is, ami maximum meglágyítja, így ezért írtam, amit írtam.) Én mindenképpen kivenném. Nem tudom, milyen mélyre ment, de ha jól értem, fentről már nem tudja kivenni. Az olajteknő levételét követően alulról volna érdemes megpróbálni.
Az olaj mennyisége egy kiszámolt és meghatározott dolog. Ezzel együtt mindaddig, amíg nem olyan magas, hogy a szívóoldalra kerüljön vagy nem olyan sok, hogy lehetetlenné tegye az olaj elpárolgását, nem okoz problémát. Ehhez azonban jelentősen túl kell tölteni. 1-2 dl semmiképpen nem ez a mennyiség.
Az olajnívó felől történő olajkivételhez eszközökre van szükség. Ez áll egy kézi pumpából és egy hosszú de vékony viszonylag kemény átlátszó műanyagból készült csőből, illetve egy kis tartályból, amibe a leszívott olaj kerül. A szívószál túl vékony és túl rövid is. Felülről vákuumra is szükség van, amit szívószál esetén gondolom szájjal gondolt volna a tanácsadó megoldani. Ez jó nagy marhaság, mert egyrészt az olaj viszkozitása miatt ez nem könnyű feladat, azon felül motorolajat inni nem okos dolog.
Nagyon sajnálom, hogy nem tudtam időben segíteni, remélem megoldódik a dolog.
Üdv.: Olajdoki
Kedves szerkesztőség, kedves Olajdoktor!
3-4 éve vásároltam olajat családtag részére, közben az autó szerelőhöz került ahol megtörtént az olaj csere, majd az autó a következő csere periódus előtt el lett adva, így megmaradt a vásárolt olaj. A mostani autómba jó lenne, de félek tőle hiába bontatlan, 3-4 éve áll egy fűtetlen műhely polcán.
A kérdésem az lenne hogy menjek az első benzinkútra ahol leadom vagy mehet az autóba? (Olaj: Mobil Super 3000 5w30)
Válaszát előre is köszönöm! Üdv László!
Kedves László!
Nagyon nehéz tökéletes választ adni, de általában elmondható, hogy egy felbontásra került olaj két évnél tovább nem nagyon bírja, míg bontatlan csomagolásban egy szintetikus kenőanyag akár 10 évig is változatlan állapotban maradhat.
Az „ökölszabály” szerint bontatlan csomagolásban az 5 év felhasználhatóság az, amit javasolni szokott a kenőanyag szakma. Azt gondolom tehát, hogy nyugodtan használja fel a szóban forgó motorolajat, ha az valóban bontatlan.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Van egy öreg Volvo V70-em, 98-as évjárat, 2.5 dízel motor, 103 kW, 495 ezer van benne. 1000 kilométerrel ezelőtt vettem, friss olajcserével, ami Mannol 5w40, az előző tulaj szerint. Én elég hígnak gondolom és hamar el is feketedett. Mit ajánlana cserére? Valvoline Maxlife 10w40 jó lehet bele? Mi lenne egy ennyit futott régebbi dieselnek a megfelelő választás?
És lenne még egy kérdésem: most Mannfilter szűrő van benne, a Mahle szintén belevaló szűrő majdnem fele akkora méretre. Mi az oka, van különbség? Egyébként 10 ezrenként mindig cserélem az olajat, nekem nem fontos hogy minnél többet menjen el egy olajcserével, inkább biztosítson megfelelő kenést.
Köszönöm vàlaszát. Üdv, Zoli
Kedves Zoli!
Nincs semmi baj az 5W40-el, nem is írt problémáról ami a működéssel volna kapcsolatos. (Az, hogy feketedik annak örüljünk, hiszen ez azt jelenti, hogy a keletkező szennyezőket magában tartja és így nem a motorban rakódik le. )
A sűrűség szó mögött ön nem a sűrűségre gondol, hiszen a sűrűség a tömeg és a térfogat aránya itt pedig arról van szó, hogy az 5W folyékonyabban viselkedik mint a 10W indításkor.
Nos ha ön egy lassabban folyni képes olajat szeretne használni (ami megközelítőleg ugyanolyan sűrű mint amit leváltani készül) arra megvan a lehetősége, mert ha jól azonosítottam az autót ezt a gyártó megengedni. A Maxlife egy kifejezetten sokat futott motorokhoz fejlesztett kenőanyag. Jó választásnak érzem.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt szerkesztőség!
Márkaszervízben cseréltettem 2009-es A4-es Audim automata váltójában az olajat, természetesen minden más szervizelés mellett. Az autómat 14 évesen eladtam és az új tulajdonos hívott, hogy most cseréltette a váltóolajat és ekkor látták a gyári szűrőt, amin a 2009-es dátum szerepelt. Hogyan lehetséges az, hogy egy márkaszervizben ezt az elemet nem cserélték ki egyszer sem? Fontos lenne választ kapnom mert az új Audimmal máshova kellene akkor mennem. Illetve utólag tehetek-e bármit is a szervizben?
Előre is köszönöm a választ!
Üdv: István
Tisztelt Olajdoktor!
Adott egy 2013-as Mercedes C220 CDI. Tavaly ősszel lett benne olaj cserélve. Kb. 1-2 héttel később kezdődött egy kis olajfolyás, majd a kis olajfolyásból hónapokkal később olaj ömlés lett.
Több ember is az olajszűrőházra gyanakodott, mert ez típusbetegség ennél a típusnál. 1 hónapja ki lett cserélve, viszont az olajfolyás az új szűrőházzal sem szűnt meg. (szelepfedél tömítés már jóval előtte cserélve lett).
Nos most következett volna a következő olajcsere, ahol kiderült, hogy tavaly az ideális 6,5 liter helyett 7,5 liter motorolaj lett beletöltve. Okozhatta ez a hónapok óta tartó olajfolyást? És ha igen, mi lehet a megoldás? Milyen tömítéseket nyomhatott szét a túl sok olaj?
Köszönettel, József
Kedves József!
Picit furcsa, hogy nem találta meg a szerelő az olajfolyás helyét. Így megszüntetni is nehéz. A szimeringeknél folytatnám a kutakodást. Gondolom a hűtőfolyadékban nem tapasztaltak olajat.
Tulajdonképpen az olaj magasabb szintje nem okoz ilyen jellegű problémát ezért ezzel nem vonnék párhuzamot, mert az olaj nyomása nem lesz nagyobb a nagyobb mennyiségű olajtól. A motoron kívülre nem ettől jut az olaj.
Persze nem jó ha sok van benne, mert olyan történhet, hogy bekerül az olaj a szívóoldalra és az égéstérben végzi amiről viszont kékes füst árulkodik. Elég tehát és nem kifolyik bármelyik tömítésnél. Persze ha túl alacsony az olajszint annyira, hogy a szivattyú nem tudja elégséges mennyiségben felkapni az vezethet alacsony olajnyomáshoz ami viszont végzetes a motor számára, de ez egy másik probléma.
Én azt javaslom, hogy állítsák be a helyes olajszintet, majd a motort takarítsák le és pár száz vagy több kilométert követően az olajfolyásból látják majd, hogy hol folyik. Remélem megoldódik a probléma!
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A Toyota Avensis 2009 T27 D4D 2.0 DPF autómban váltóolaj csere történt, gyári Toyota olajjal (GL-4 75W) és azóta a váltó hangosabb főleg amikor bemelegszik. Azt nem tudom, hogy előzőleg milyen olaj volt a váltóba. Nézegettem például a Castrolnál, hogy alternativa ként felhozza a Castrol TRANSMAX Manual Transaxle 75W-90 és a Castrol TRANSMAX Manual V 75W-80 verziókat ezek javíthatnak-e a helyzeten?
Köszönettel: Balázs
Kedves Balázs!
Az olajválasztás megfelelő, ez önmagában nem lehet probléma. Megpróbálhat más a specifikációnak megfelelő olajat, hátha csendesebb lesz, de benne van a pakliban, hogy ez nem olajjal megoldható eset, hanem már a kopás eredménye. Esetleg megpróbálhatja a Valvoline Gear Oil 75W-t, ezzel lehet pozitív tapasztalata. Ezt persze megígérni nem tudom előre.
Üdv.: Olajdoki
A címlapkép illusztráció
Tisztelt Olajdoktor!
Az alábbiakban kérem a segítségét. 2019.10. havi, 2 literes dízel Octavia-m van, 7 fokozatú DSG váltóval. Márkaszervizben cseréltettem váltóolajat 100 000 km-nél (a szerviz tájékoztatása alapján gyári csereperiódus 120 e km). Utólag vettem észre, hogy szűrőt nem cseréltek. Megfelelő eljárás, hogy nem cserélik a szűrőt? Tudomásom szerint nem elhanyagolható.
Köszönöm,
Roland
Kedves Roland!
Nem biztos, hogy nem cserélték. Lehetséges, hogy csak nincs feltüntetve? Kérdezze meg a szervizt erről.
Érdekes, hogy korábban nem volt erre a cserére előírás így a szűrőre sem. Az is előfordulhat, hogy ez változott és kell a csere, de a szűrőt ez nem érinti. Nem tudom a konkrét választ. Utána fogok járni, de Ön bátran kérdezze meg a szervizt.
Üdv.: Olajdoki
Üdv Doki!
Két autóm van és arra gondoltam,hogy mindkettőbe ugyanazt a típusú olajat tenném, az egyszerűség kedvéért.
Az egyik autó egy 1990-es Mazda Miata, a gyári előírása 5w30 api SG, amit ugye már nem gyártanak.
A másik egy 2006-os Nissan Xtrail t30,2.2 DCI motorral.A gyár ebbe is 5w30 viszkozitást javasol. DPF-fel acea C3-at írnak elő, DPF nélkül acea B1/B2/B3/B4/B5-öt. A Nissanban tudtommal még nincs DPF, visszajelzőm van, de az elmúlt 5 évben még sose akart regenerálni, ebből gondolom, hogy nincs.
Ha jól gondolom, közös nevező lehet pl egy ENEOS Hyper 5w30, ami tudja az acea C3-at,és az api SN-t. Jól gondolom?
Köszönöm a megtisztelő választ! Péter
Kedves Péter!
Abszolút jól gondolja. Annyiban kiegészíteném, hogy SG már nincsen, de az API kompatibilis visszafelé nagyrészt ezért a magasabb API szint kielégíti ezt is. Szóval igen, használhatja mindkét autóba a nevezett olajat.
Üdv.: Olajdoki
Tiszteletem!
Opel Astra J Sports Tourer 1.6 benzin, 2013-as automata váltóban 108 000 km-nél szeretnék olajcserét csináltatni. A szervizben azt mondták, hogy ezek a típusok nem igényelnek olajcserét, ha nem büdös az olaj, mert tartós olajjal vannak feltöltve a gyári leírás szerint.
Tisztelettel kérdem, lehetséges ez? Ön mit tanácsol?
Kedves Kérdező!
Az élettartam feltöltésekre valóban nincsen csereintervallum meghatározva a gépkönyvben. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a 200 000 km körül eljövő nagy szerviz idején már érdemes lehet olajat cserélni. Addig nem lehet gond. (Ha valós a kilométer számláló állása.)
Üdv.: Olajdoki
Szia Doki!
Ma a Citroen C3 Picasso-m (1.4 benzin) kiskönyvében azt fedeztem fel olajcsere intervallum kapcsán, hogy két év, 20 ezer km, vagy ha az autó EGY ÉV ALATT 10 000 KM-NÉL KEVESEBBET MEGY, akkor ÉVENTE! Azt eddig is tudtam, hogy álló motornál is romlik az olaj akármicsoda miatt (savasodás? oxidáció? mindegy is), de azt még nem hallottam, hogy keveset futott járműben hamarabb kell olajat cserélni.
Pont van egy másik kocsim amit, olajcsere után kb. 3000 km-rel lekoccantottam picit és nem sokára talán már használhatom is (még nincs teljesen kész, "könnyen" találtam mestert is aki elvállalta, alkatrész beszerzéssel "se" volt probléma...) csak egy évet volt garázsban meg szerelőnél, 21 nap múlva lesz a baleset jubileuma és gondoltam, jövőre leautózom az idén elmaradt kilométereket is a 2 éves (szintén) olajcsere periódussal, de most felvetődött bennem a kérdés, hogy mivel nem sokat mozgott le kellene cserélnem benne az olajat 1 év után? És ez minden motorra igaz? Vagy nem is igaz?
Megnyugtató válaszod előre is köszönöm! V
Kedves V!
Igen, a helyzet az, hogy a motorolaj a felbontást követően azonnal elkezd “leépülni”. Az oxidáció egy jó példa, mert az könnyen érzékelhető dolog. Levegővel érintkezik amiben sok a víz és innentől adott is az oxidáció. Ha használat is van közben akkor pedig már egyéb szennyeződések is belekerülnek a motoroljba. A leállított autó tipikus esete ennek a dolognak. Igen, javasolt a C3-on évente megejteni így az olajcserét. A másik említett autón is megejteném az olajcserét, hiszen az azért egy éve áll és ha jól értem nem az olajcsere lesz rajta a legnagyobb költség.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy Yaris 2000 1.0 P1 1SZ-FE-em. A kérdés az lenne, hogy az előirt gyári mennyiség 3,2 liter 5W-30, de ha ezt a mennyiséget beleöntöm akkor full szintig van az olaj. Jó ez igy?
Tisztelettel: Zsolt
Kedves Zsolt!
Nem probléma, ebből nem lesz gond. Célszerű olajcsere alkalmával egy kicsivel kevesebbet beletenni és szükség esetén utántölteni. Talán csak nem jött le minden olaj a motorból. De mégegyszer megnyugtatom, hogy semmi probléma nem lesz.
Üdv.: Olajdoki
Kedves olajdoktor!
Egy 2015-ös évjáratú 5 hengeres dízelmotorral szerelt (D5244T111543639 motorkódú) Volvo XC60 tulajdonosa vagyok. Az autóban 10-12 ezer kilométerenként rendszeresen cseréltetem az olajat, a gyártó által ajánlott Castrol 0W30 típusú kenőanyaggal.
Az autóban jelenleg 250 000 kilométer van, azonban az utóbbi időben megemelkedett az olajfogyasztása az autónak (kb. 1000 km/0,5 liter). Ezeknél a típusoknál olvastam olajlehúzó gyűrű problémákról is vagy csak a motor kopása eredményezheti a többlet olajfogyasztást? Másik viszkozitású olajra történő váltással helyre állhat a probléma vagy perselyeztetni kell a motort mindenképpen?
Előre is köszönöm a válaszát! Üdv: Bence
Kedves Bence!
Ez egy nehéz helyzet annyiban, hogy ez az olajfogyasztás még nagyjából elfogadható szokott lenni a gyártó részéről, ugyanakkor magasnak tekinthető, ami a mindennapokban nehezen tolerálható. Mindenképpen érdemes lenne az okát kideríteni. Igen, ez lehet a kopottság. Az autó összkerekes? Az olaj pontosan milyen, amiről szó van?
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Köszönöm a válaszát! Az autó Haldex rendszerű állandó összkerék hajtással és hat fokozatú kézi váltóval van szerelve. A jelenleg használt olajtípus Castrol Edge Titanium 0W30 A5/B5 és a kérdés az, hogy egy sűrűbb viszkozitású mondjuk 5W30-as olajra történő átállás esetén mérséklődhet-e az olajfogyasztás? Köszönöm a segítségét!
Üdv: Bence
Kedves Bence!
Ennél az autónál megengedettnek látom az 5W30-at is ugyanígy A5/B5-tel. A következő olajcserénél próbálja meg, hátha lesz javulás. Túlzott reményeket nem fűzök ehhez, de itt bármekkora változás jól jön.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Egy 2012-es évjáratú 2.0 l-es 163LE HDI motoros Peugeot 508 típusú autóm van, amely fedélzeti komputere kijelezte, hogy alacsony a FAP folyadék szintje és fel kell tölteni. Úgy gondolom, hogy a 2. generációs FAP folyadék szükséges (zöld) és érdeklődnék, hogy Ön melyiket javasolná: Maddox MAD 1044/AF kedvezőbb árú folyadék, vagy WALKER 80618 (EOLYS 176, Infineum F7995) DPF-adalék (2. generáció), részecsszűrő-adalék, 3lit. Ez dupla árú az előzőnek. Mindkettőhöz járnak a feltöltéshez szükséges csatlakozók.
Válaszát várva, azt előre is megköszönve, tisztelettel Farkas Béla
Kedves Béla!
A részecskeszűrő öntisztulási folyamatához több egyéb összetevő mellett szükséges egy kb. 600C-os hőmérséklet is. A FAP folyadék tulajdonképpen egy francia fejlesztés a járműveikben mely segítségével a regenerációhoz szükséges hőmérséklet 450C körüli hőmérsékleten is képes végbemenni.
Hogy pontosan mi az előírás ezzel kapcsolatban az elvileg kideríthető egy az autóban elhelyezett feliratról. Ez lehet egy matrica de talán a tartályon is szerepel alul. A matricán egy ún. DAM számot kell leolvasni. Majd az ennek megfelelő folyadékot választani. Figyelni kell arra is, hogy itt is vannak már egymással nem keverhetők. Ha egyértelmű, hogy melyikre van szükség akkor azon belül nyugodtan választhatja a gazdaságosabbat.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Olajminőséggel kapcsolatos kérdésem van. A kereskedő/márkaszerviz amolyan nesze semmi, fogd meg jól válaszokat ad.
Kérdésem: Elfogadható-e egy 18 hónapos, újonnan vásárolt Opel Insigniát illetően, hogy az olaj "?teljesítmény? minőség?" jelző műszer szerint 15 ezer km után a minőség már csak 33% értéket mutat?
Előzmény: Az autómat általánosságban naponta használom. Heti 200 km városi forgalomban a külvárosban, hétvégenként átlag 400 km vagy annál kicsivel többet országúton, amiből 100 km autópálya, a többi kétszámjegyű út. Autóhasználatomat nevezzük átlagosnak. Nekem már sokkal fontosabb, hogy odaérjek, nem pedig, hogy megérkezzek. A hétvégi utazások átlagosan négy fő terhelést jelentenek az autónak. Olajfogyás az autóban nem tapasztalható, függetlenül attól, hogy a gyártó erre figyelmeztet. A vásárlást követően úgy 12 ezer kilométernél szokásomhoz híven olajat cseréltettem a vásárláshelyi szakszervizben, függetlenül a könyv szerinti 30 000 km-es könyv szerinti ciklustól. Jelen pillanatban az autóban 25. 000 plusz pár száz km van.
A vásárláshelyi szakszervizben azt a választ kaptam, hogy figyelni kell az olajszintet és folyamatosan utántölteni. Nem tudom hová töltsek, amikor 12 000 - 14 000 km után is a nívójel közepén van a hideg motorolaj szint (ha melegen, leállás után mérem, cca. felső 2/3 nál). Mivel drága pénzen ugyanitt végeztettem a félidős olajcserét, néhány gondolat megfordult a fejemben. Függetlenül attól, hogy állítólag a könyv szerint előírt motorolaj került feltöltésre a csere során.
Várva mielőbbi válaszát/tanácsát Tisztelettel György
Kedves György!
Ha a konkrét kérdésre kell röviden válaszolnom, akkor a válaszom: igen, lehetséges. (Feltételezem, hogy itt a 0% az olajcsere periódus végét jelentené.) A 30 000-es (rugalmas) csereciklus azt jelenti, hogy maximum annyi, de az autó figyeli a különbőző paramétereket, mint az indítások száma, leállások száma, olajhőmérséklet, fordulatszám, stb. és ebből meghatározza, hogy kb. mennyi tartalék van még az olajban. (Egyik autóba sincs kenőanyag labor természetesen.)
Ha 15 000 km után még a kenőanyag “teljesítményének” a harmada még megvan az jónak tűnik. Ha ezt az eddig megtett távolságra elosztom és azt feltételezzük, hogy a használat módja és a körülmények ne változnak akkor 22 000-25 000 km környékén jelez majd olajcsere igényt az autó, ami teljesen rendben van. Természetesen ez tovább tolódhat. Nem tudom, hogy a köztes olajcserénél a szervizben “nullázák-e” az autót. Ha igen akkor ott elölről kezdődik a periódus. Azért merül fel bennem, mert egyébként egy szigorú 15 000-es periódust érzek egészségesnek ami ha időnként kitolódik 20-ra mert úgy jön ki a lépés akkor sincs baj. Tulajdonképpen Ön ezt is csinálta. Ha ilyenkor a szerviz nullázza az autót akkor ahogy írtam elölről kezd számolni az autó és látszik, hogy 15 000 környékén minden ideális és az olaj is még stabilan rendben van.
Az olajszinttel kapcsolatban jogos és természetes, hogy azt ellenőrizni kell és szükség esetén utántölteni. Itt a “szükség esetén” a kulécs. Természetesen ha nincs hová akkor nem szükséges utántölteni. Gondos gazdaként a legtöbb amit tehet, hogy ellenőrzi a szintet és jelen esetben nyugtázza, hogy minden rendben van.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Jelenleg egy VW Caddy 2009-es, 1.6 BSE motorkódú, JJT váltós, QG1 PR számú autót birtoklom, és szégyenszemre nem tudom kideriteni a bele való olaj viszkozitását. Kilométeróra-állás: 240 000 km. Eddig Novoth-nál volt szervizben, ő 5W30-at töltött bele (Castrol Edge Titanium 5W-30 LL, mely teljesiti a VW 504 00-et).
Viszont májusban VW márkaszervizbe vittem Budapesten, mert jelenleg külföldön élek, és nem tudtam őt beütemezni. Meglepetésemre 13 000 km után felgyulladt az olajcsere jelzése, mert ott nem LL olajat töltöttek bele (külön kérésem és a PR szám ellenére), sőt, utólag megnézve a számlát, 5w40-et használtak.
Ugyanakkor az utántöltésre (mely már azért szemmel látható, 2-3 dl/1000 km) ugyanúgy VW 504 00 5W30-at használtam, ahogy eddig mindig.
Szeretnék igazságot tenni, kinek van igaza, de nem találom sehol sem a megfelelő értéket. Jelenleg Svájcban élek, én nem látom szükségesnek az 5W40-et, de ez csak az én véleményem. A következő helyeken kerestem eddig:
Reménykedem benne, hogy tud nekem segiteni ebben a kérdésben.
Válaszát köszönöm! Üdv.: Hajdu Attila
Kedves Attila!
A válasz nem bonyolult és az előírásokban keresendő. A VW előírása itt 504.00, 503.00, 502.00, 501.01 , 0W30, 0W40, 5W30, 5W40, 10W40 viszkozitási osztályok valamelyikében. Tehát az előző és a mostani választás is megfelel az előírásnak
Én az 504.00 5W30-at használnám tovább mert eddig ez volt és nem merültek fel kérdések sem. Remélem tudtam megnyugtatóan segíteni!
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Azon töprengtünk, vajon ugyanazt a hatást el lehet-e érni sima 95-ös benzin + pl. STP adalékkal, mint mondjuk a 95-ös prémiummal (hogy az oktánszám kérdéskört most ne érintsük)? Csak mert vélhetően olcsóbban ki lehet hozni, és a hatás ugyanaz. Előre is köszi a választ!
Attila
Kedves Attila!
Minek az adalék? :-) Én ezen töprengek. Mit vár ettől, illetve miért érzi szükségét?
A legjobb, ha az autót a gépkönyvben előírt üzemanyaggal használja.
Üdv.: Olajdoki