Tudatmódosító taxi

Datsun Gloria Hardtop

2010.06.20. 07:33 Módosítva: 2010.06.20. 07:34

Először csak nézegettem, távolságtartóan, udvariasan méregetve, de a formás feneke egyből megigézett. Aztán ahogy közelebb somfordáltam hozzá, egyszer csak beszippantott és elkábított.

Pedig első blikkre nem tetszett. Értetlenül álldogáltam mellette, miért is van oda érte mindenki. Aztán körbejárva megakadt a szemem a fenekén, ami – mint tudjuk – sarkalatos pont egy autó megítélésében, és onnantól zuhantam lefelé a szakadékba, aminek alján már vártak a többiek, kapcsolókat böngyörgetve, boldogan, mint az ötéves kölyök a karácsonyi ajándék mellett. De ehhez kellett az a hátsó, ami engem bizony a Sapporóra emlékeztet. Beteljesületlen szerelmem ez a Mitsu, minden egyes alkalommal elbűvöl, ha meglátok egyet Európa, Amerika vagy Kirgizisztán egyik használtautós oldalán. Ezért ami rá emlékeztet, máris belopta magát a szívembe.

Gloria tehát a fenekével hódított meg. Ismerik a mondást, hogy kétszer lehet csalódni egy nőben: amikor megfordul és amikor megszólal. A Datsun hangjába nemigen lehet belekötni, de az elejét nem tudtam megszeretni, még akkor sem, amikor már elcsavarta a fejemet. Nekem egyszerűen nem harmonizál az a szomorú orr az egyébként légiesen kecses megjelenésével. Ha azt mondanám, olyan, mintha David Hasselhoff arcát montírozták volna Milla Jovovich testére, kicsit erős lenne a hasonlat, de ilyesmi érzésem van, ha ránézek.

A B oszlop nélkülözése, ami négyajtós limuzinoknál esztelenség, hihetetlenül könnyeddé teszi a megjelenését. Tovább fokozza az eleganciát a hátsó panoráma-szélvédő, ami hajlításával egyszerre slankítja a hátsó tetőoszlopot és tompítja az üvegkupola lejtésszögét. Aztán enyhe törésekkel folytatódik hátrafelé a csomagtartó vonala, a kornak megfelelő paneles féklámpákkal a végén, amelyek remek stílusérzékkel, kellő ferdeséggel vannak beillesztve.

Hová lett a B oszlop?

Megérdemli a külön bemutatást a hiányzó B oszlop. Igazából nem is korrekt hiányzónak titulálni, hiszen az ajtózsanérokig felnyúlik egy oszlopkezdemény, de az ablak alatt véget is ér. Ez a design-gag az ötvenes években jött divatba az alvázas amerikai autókon. Kétajtós kupéknál volt leginkább jellemző, hogy elegánsnak számító kabriónak látsszanak leeresztett ablakkal, de egyszer csak átterjedt a járvány a négyajtósokra, sőt, a kombikra is. Amikor már éppen lecsengett a divathullám Amerikában, akkor vették elő a japánok az ötletet. A Gloria Hardtop is tudja ezt a vagányságot, ami viszont eléggé rontja a masszívságát, mert a csak alulra támaszkodó oszlop kicsit bizonytalan lábon áll, nem teszi túl bizalomgerjesztővé az ajtók nyitását-zárását. Ráadásul az egész karosszéria merevségéhez sem járul hozzá, mint egy rendes B oszlopnak tennie kellene, úgyhogy útegyenetlenségeken van egy kis csípőriszálás a Gloriában. Viszont így beépíthettek a konstruktőrök még néhány mókás részletet a biztonsági övek felső pontjának a bekötésénél. Csak annyit mondok: megoldották azt, hogy leeresztett ablakkal az öv se zavarja a látványt álló helyzetben, mégis be tudják csatolni magukat az elöl ülők menet közben. A rejtély megoldása a galériában.

Hogy miért hozták össze ezt a térdremegésig magával ragadó fart az otromba orral, számomra rejtély. A pingpongasztal méretű motorháztető elejére biggyesztett primitív fényszórókat túlrajzolt indexekkel súlyosbították a tervezők – csak az a szerencse, hogy eltekintettek az akkoriban minden luxusautó számára kötelező krómtól roskadozó hűtőmaszktól és mindössze az álló emblémát vették át az etalonnak számító stuttgarti presztízsmárkától.

Mikor is volt az akkoriban? 1979-be kell visszaugranunk, ha a Datsun Gloria 430-as sorozatának a bemutatóját élőben szeretnénk megnézni. Ekkor a japán autógyárak már rengeteg autóval árasztották el saját szigetüket, de a sikeres exporthoz még nem találták meg a fogást az európai gyártókon. Próbálkoztak saját ötletekkel, már majdnem kiléptek abból a korszakból, amikor csak a másolás fegyverét ismerték, de a hetvenes évek végén az egyetlen érv, amellyel az európai és amerikai vásárlókat meg tudták győzni, az ár volt. Ennek megfelelően kisautóik kelendők voltak, nagyobb batárokat viszont alig tudtak eladni. Hiába, túl nagy volt a különbség a kultúrák között.

Meg legyünk őszinték: ’79-ben Európában elég elavultnak számított a Gloria, mind műszakilag, mind formailag. Nem tudták még levetkőzni a japánok az amerikai stílust. Lekicsinyítették valamivel a mintaképet, hogy elférjen a nagy verda kis országukban, de a méretarányos kicsinyítésből az is következett, hogy az utastér meglehetősen szűkre alakult. Sorhatos, 2,8-as motorjának alapkonstrukcióját pedig a Gloria névvel együtt örökölték még 1966-ban a Prince Motor Companytól, akik viszont a Mercedes licence alapján gyártották ezeket a hathengereseket.

Az elavult technika egyébként nem mindig hátrány. A Gloriának létezett B oszlopos változata is, kevésbé elegáns, viszont annál masszívabb kivitelben. Ezekből Japánban rengeteg taxiként szolgált, kisebb motorokkal, más váltóval, de ugyanazokkal a műszaki alapokkal. Annyira beváltak, hogy nagyon sokáig kisebb optikai módosításokkal frissítgették őket, de még hosszú évekig ilyeneket használtak a taxitársaságok a Toyota Crownok mellett.

A Gloria Hardtop viszont nem taxis változat. Hanem a sokkal ritkább, B oszlop nélküli négyajtós, telepakolva egészen meglepő extrákkal. A legmeghökkentőbb talán a különálló klímaberendezés a hátsó üléssorhoz. Nem csak simán hátravezettek két tyúkbelet szánalmas kis rostélyokhoz, hanem egy kisebb garzonlakás hűtéséhez elegendőnek tűnő ládát pakoltak be a csomagtartó mélyére, hogy gondoskodjon a hátul ülők megfelelő közérzetéről.

Mondjuk, lehet, hogy ezzel próbálták kompenzálni a kissé szűkös helyet. Ha már nem fér el a két hátul ülő japán mérce szerint is kellő távolságban, legalább egymás testének a kipárolgását ne kelljen elviselniük. A zsúfoltság persze csak viszonylagosan értendő, az elnöki limuzin ragadványnév tükrében.

Valószínű, hogy soha nem szállította Masayoshi Ohirát reprezentatív utakon az Elnöki, de az egyszemélyes virtuális Datsun klub elnökét, Karottát igen. Innen az elnevezés – az autó mindenképpen kiérdemelte. Elég behajolni az oldalablakon, hogy magával ragadja az embert sajátos hangulata. Már az illata önmagában réveteg mosolyt csal az érdeklődő arcára. Aki ült valaha egykorú japán autóban, tudja, miről beszélek. Félreismerhetetlen az a kicsit édeskés, egzotikus illat, ami, ki tudja, miből párolog ki, de ott van minden hetvenes évek végéről, nyolcvanas évek elejéről származó Datsunban, Mitsuban, Mazdában, Daihatsuban. Ha egyszer letüdőztük és elmerengtünk a sajátos szaghatáson, nincs visszaút. Elkalandozik a tekintetünk a nyolcvanas évekre jellemző, csöppet sem exkluzív hatást kölcsönző, de a kontextusban viccesen ható fabetéteken, a találomra szétszórt kapcsolókon, az amerikai módra felfelé türemkedő műszerfalon, amely közepén büszkén trónol a kvarcóra. Digitális, világítódiódás, hirdeti a modernséget a reménytelenül elavult tájban.

Közvetlenül alatta, mintegy talapzatként megtaláljuk a hifit, természetesen különálló rádióval és magnódekkel. A dekken pedig számlálóval. Ha kiragadnánk a környezetéből az előlapot, simán elmenne egy korabeli középosztályt képviselő polgár nappalijában. A klíma választókapcsolója pedig zavarba ejtően sok állásával teljesen érthetetlennek tűnik a jövő perspektívájából, ahol minden japán autóban ugyanazt a fűtéspanelt találjuk. Felfedezhetjük ezt a kiforratlansággal találkozó roppant igyekezetet az elektromos ablakemelő kapcsolóinál is. A vezető paneljéről természetesen mind a négy ablak vezérelhető, de mit keres ott az ötödik, auto feliratú gomb? Bizony, az is a sofőr ablakát mozgatja, de egy nyomásra leengedi teljesen az üveget. ’79-ben ez nagy szó volt, megért egy külön kapcsolót.

Az oldalról ajánljuk

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba
  • Hírek

A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba

Az egyik legkisebb és a legnagyobb Tiggo modellt hozzák Magyarországra.

15 perce
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22