Vezettem 5 Ferrarit!

Lexus LF-A (2010)

2013.04.25. 06:48 Módosítva: 2013.04.25. 07:37

Behuppanok a két szénszálas teknőből, némi szivacsból és bőrből összerakott (egyébként a masszív tartása ellenére is valószerűtlenül kényelmes) ülésbe. Lenyúlok, a süllyesztékben két, hideg fémkallantyút tapintanak az ujjaim. Az ülőlap formájú az ülőlapot állítja, a háttámla formájú a háttámlát. Logikus, nem?

A túloldalra a portugál Goncalo Gomez FIA GT- és F3-versenyző pattan be. Mutogatja a négyállású menetdinamikai kapcsolót, a potmétert, amivel a váltások sebességét 0,2-1,0 másodperc között lehet állítani. A hatgangos, robotizált, szekvenciális váltó az egyik végletben durván (Sport üzemmódban hatalmas dörrenésekkel) kapcsol, a másikban finoman pakol, de egy automatánál azért sokkal mechanikusabban. A fogaskerekek még halkan zsizsegnek is kis fordulaton, ahogy egy igazi versenyautótól várnánk.

A műszer színt vált az alap-menetdinamikai állások és a Sport üzemmód között, s az egész LCD-panelt, amin megjelenik a fordulatszámmérő és a sebességmérő, gombbal el lehet mozdítani, mint valami paravánt, hogy más elrendezésű műszeregységet kapjunk. A hifi Harman-Kardon, és külön ehhez az autóhoz készült (extra könnyű is), a Bridgestone gumik is LFA-specifikációjúak, tehát növelt oldaltartásúak. Zseniális az egész.

Végre a pályán rongyolunk. Melegítünk, egy laza kör, majd a következőt már keményen tolja Goncalo. A hang fenomenális, normálisan az ilyenért jegyet kérnek, nyikorgó zsöllyeszékben kell ülni és öltönyt húzni. Minden terhelés más énekes, minden fordulatszám más szólam, a tompán gonosz, száraz trombitálástól a gyomorban érezhető mély dübörgésen át az F1-es versenyautók agyongyilkolt üvöltéséig minden megvan a skálán. A hangot a Lexus kérésére a Yamaha tuningolta ilyenné, és tudják – ők versenyzongorát, a világ legjobb fuvoláit és stúdiómonitorokat is gyártanak, van tehát fogalmuk arról, mi szól jól.

A kocsi úgy szaggat bele a láthatatlan sikánba a dombtetőn túl, hogy érzem – az elején még alig van tapadásunk, közben kapják csak el a Bridgestone-ok az aszfaltot. Majd Goncalo kapcsolja a Sport módot, és itt kezdődik az igazi show. Minden váltás két ökölcsapás – egy elölről, az autótól, egy pedig hátulról, a támlától, amikor visszahuppan a fejünk.

Visszagangolások közben színpadiasabbak a duplakuplungos gázfröccsök, mint egy Ferrariban, s a fordulatszámmérőt szemmel követni ugyanolyan képtelenség, mint a légy szárnyát figyelni röptében. Naja, ez a motor 0,6 másodperc alatt pörren alapjáratról 9000-re és vissza, esélyünk sincs trackelni. A kanyar? Valamennyi vicces nyakizom-torna a kigyúrt trénerrel, és mindegyiknél kiderül, hogy a tréner az erősebb...

A csávó csodásan vezet, szuper aranyosan magyaráz, minden pillanatát élvezem a három körnek, amennyit visz, de baromira viszket a tenyerem, hogy végre én foghassam már azt a pici, karbon-bőr kormányt. Helycsere, finom fémkallanytúk rángatása, helyzet beállít, légzsákos öv becsatol (de van térdlégzsák is), mehetünk.

Az a motor... Az uralkodik az egészen. Bár a pici autó pici motorterében se tűnik nagynak a V10-es, azért nem árt tudni, hogy 4,8 literes. A hengerszögei nem 90 fokosak, mint például a Viperéi, hanem csak 72, mert így a kettesével párosított hajtórudaknak nem kell eltolni a csapokat a főtengelyen. Ezek a hajtórudak pedig kovácsolt titánból készülnek, miként a szelepek is, az erősített szelephimbákban olajfuratok vannak, a dugattyúk is kovácsolt alumíniumból készültek. Hengerenkénti pillangószelepek, 12-sugaras befecskendező-fúvókák, magnéziumöntvény szelepfedél és még ezer apró dolog vezet oda, hogy 8700-on 560 lóerőt és 6800-on 480 Nm-t adjon le. A fajlagos teljesítménye? 117 LE/l – és tízhengeres... De nem véletlen, hogy 30 ezer kilométer után is tökéletes, hiszen ugyanott készült, ahol korábban a Formula-1-es motorokat gyártották.

Már a bemelegítő körön is igen gyorsan megyek – valahogy természetesnek tűnik. Aztán jön a Sport mode, a headbanges rész, eleinte kicsit hamar elváltok, mert a fülem egyszerűen nem akarja elhinni, hogy ennyire lehet húzatni a motort. És közben szörnyű dolgok történnek, borzalmas G-k nehezednek a testünkre, a motorzaj pedig a legédesebb kín, amit valaha megéltem. Ha érdekli önöket élőben is, készítettem róla videót is, azt kérem, nézzék meg itt.

Az élmény hasonlít a Ferrari 458 Italiához, de az LFA még színesebben szól, a bódéja még egy kicsit masszívabb, és mivel keskenyebb, jobban is érzem. Még a vezetése is kevésbé izzasztó, fizikailag annyira vesz igénybe, mint egy Yaris.

Hat kör a játék – nagyon kevés, de mihez képest? Imádom az LFA-t. Ez egy isten, autónak öltözve. Én meg alistenné válhattam a volánja mögött, persze csak azért, mert ez a szerény, döbbenetes, bár zajos zseni elhitette velem, hogy az vagyok. Veled is elhitetné, hidd el.

Az oldalról ajánljuk

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22