Örök életű puruttyadízelek?
Használtteszt: Audi 80 1,6 TD (1982.) - Peugeot 205 1,8 GRD (1988.) - VW Golf 1,6 D (1988.)
Három nyolcvanas években gyártott dízelautót szedtünk össze, hogy megtudjuk, igaz-e az elpusztíthatatlan előkamrás dízel legendája.

Audi 80 1,6 TD - 1982.
Vallásos családból érkezett, hitük a német precizitásból és a nyolcvanas évek elpusztíthatatlan technikájából táplálkozik. Nem is véletlenül: mindig van pár Audi 80 a családban, pillanatnyilag épp három, egyik ez a fehér, 1,6 literes turbódízel. Az órájában szereplő 280 ezres szám kettes szorzóval tűnik reálisnak, az állapota kissé elmarad a korának megfelelő jelzőtől.

Valamennyi extrája használhatatlan. A négy elektromos ablakból egy működik (néha), a központi zár egyáltalán nem, a klíma meg azóta, hogy megvették - mindenhol szivárognak a csövek, csatlakozások. Kívül rozsdafoltok, horpadások és az illesztési hézagok teljes véletlenszerűsége, ez azonban nem okoz álmatlan éjszakákat a családnak, beülnek és használják az autót. A motor megy, a fékek fognak, közlekedési eszköznek tökéletes. A fogyasztása 5-6 liter között mozog, a nyolcvan literes tankkal elég hosszú távok tudhatók le. A fenntartási költségekkel kapcsolatban igen pozitívan nyilatkozik a tulaj. Rövidnek tűnik a cserélt alkatrészek listája, de az autó állapotán látszik, hogy nem mindent cserélt azonnal. A beltérben az elhasználtság tipikus jelei: kiült ülések, kiszakadt kédergumik, kárpitok, szövetek szakadtan, lógva.
Audi 80 B2 történelem
A B2-es szériát 1978 és 1986 között gyártották, benzinmotorok 1,3 litertől 2,1 literig léteztek, 55 és 136 lóerő közötti teljesítménnyel, valamint az 1,6 literes dízel szívó változata 54 lőerővel, míg ugyanez turbóval 70 lóerővel került gyártásba. Exportálták Amerikába és Ausztráliába is, a vonalait Giorgetto Giurgaro rajzolta, motorja elöl hosszában található. Kezdetben csak négyajtós létezett, később jelent meg a háromajtós változat. Népszerűségét az akkori Quattro sportsikereinek is köszönheti, majdnem 1,7 millió példány készült belőle. A B2 a platformot jelöli, erre épült többek között a korabeli Volkswagen Passat is. A Népítélet átlaga 7,66.

A motor a 75 lóerő ellenére dinamikusnak tűnik, a váltó is jól kapcsolgatható, csak a kuplunggal nem tudtam kibékülni, valószínűleg már rég csereérett. A merev hidas hátsó futómű észrevétlenül teszi a dolgát, bár nagy terhelés mellett imbolyog. A motortérben is a túlhasználtság jelei mutatkoznak, itt-ott olajfoltok, a szűrőket ki tudja, mikor cserélték. Olajcserére nem érzékeny az autó, ment már 35 ezer kilométert is egy adaggal, bár '82 nyarán megnéztem volna működő extrákkal.

A legnagyobb probléma, hogy az utángyártott alkatrészek nagyon silányak. Ami eredeti az autóban, már nem romlik el, sulykolják belém. Bezzeg a kilincs, azt már ki se cserélik. Elég egy hideg tél, meg egy Audi-nyitásban rutintalan kéz, és nagy valószínűséggel reccsen a műanyag. Most belülről nyílik csak, de onnan üzembiztosan. Ami van és jó, az méregdrága, egy pár jó foncsorozású első fényszóró olyan szent grál, mint egy teljesen gyári Calibra. A fehér csak melósautó, látnám csak az ezüstöt, az patika lesz ám. Búcsúzom a tulajdonostól, az Audi enyhe korompamacsot hagy maga után.
Audi 80 alkatrészárak
- kilincs: 6645 ft/db Meyle (zárral, kulccsal)
- első fényszóró: 47202 forint Hella
- kuplungszett: 38760 forint Sachs
- első kerékcsapágyak: 18834 forint (Fag készlet)
- fagydugók: 283 forint FEBI
- porlasztócsúcs: 7811 forint /db Bosch
- izzítógyertya: 4731 forint Bosch
- fűtőradiátor: 13872 forint Meyle
- kilométerspirál: 3974 forint Meyle
- hajtókarcsapágyak, tömítések, dugattyúgyűrűk ~60.000 forint munkadíj nélkül
- légszűrő: 3001 forint Mann Filter
- olajszűrő: 2667 forint Mann Filter
- gázolajszűrő: 4144 forint Mann Filter
Peugeot 205 1,8 GRD - 1988.
A Peugeot a szemem láttára futott le 350 ezer kilométert. Apukám vette még 15 éve, akkor volt benne tízévesen 120 ezer. Most 470 ezren áll a mutató, de az első számjegy mindig furán fordul, biztos piszkálva lett, mintha a számjegy fogai lennének letörve. A sok kilométert a váltón is érezni, olyan szinten lazultak ki a váltórudazat faudi fejei, hogy a 205-ös után már minden váltó pontosnak tűnik. Ez még nem is lenne gond, de hirtelen váltásnál képes szétugrani a rudazat, ilyenkor minden irányban szabadon mozog a kezünkben a vadiúj váltógomb. Javítása rutinos kéz számára motorháztetőnyitással együtt maximum két perc, de elég kellemetlen egy kereszteződés közepén. Az alacsony fordulatot kedvelő motor legnagyobb ellensége a rövid ötfokozatú váltó, 100 km/h fölött már kellemetlen a motorhang, és sokat is fogyaszt. Átlagfogyasztása 5-6 liter között ingadozik, az automata-hidegindító hőpatronjának cseréje sokat segít. Ha nem esik le az alapjárat bemelegedésnél, esélyes az 5-6 ezer forintos alkatrész meghibásodása.

Ennyi idő alatt elég sok olaj- és szűrőcserén van túl az autó, ez nem gond, ezeket kötelező elvégezni. Ami viszont komoly baj forrása lehet, a torziós hátsó híd. Itt ugyanis egy tűgörgős csapágyon fordul a hátsó lengőkar, és ez a csapágy hajlamos berohadni. Olyan 60 ezer forint körül van a felújítás munkadíj nélkül, ha már teljesen berohadt. A mi 205-ösünkét kétszer kellett felújítani, egy zsírzógomb beépítése után sokat kibír. A karosszéria kicsit tarkabarka, természetesen nem törésmentes. Egyszer egy őz szabta át az elejét, egyszer egy Alfa csomagterét szűkítette az autó orra. Az egyik oldalon két ajtócsere, mindkét oldali küszöbvégek javítva kétszer, legutóbb a csomagtérben fogyott el egy kis lemez. A fűtőradiátor is összepisilte az utasteret, ezt még szerencsére egyszerű cserélni, és nem is olyan drága.
205 történelem
A Peugeot kisautója 1983-ban jelent meg, elsőkerékhajtással, négyhengeres motorokkal. Létezett három és ötajtós, kabrió valamint teherszállító változat is. Vonalait házon belül Gerard Welter rajzolta, a Pininfarina studió csak a kabrió változatot tervezte. Sikereit a kis kategóriában nagy helykínálattal és talán egyszerűségével és megbízhatóságával magyarázhatjuk. Öt benzinmotorral és két dízelmotorral szerelték. 1999-ig több mint 5 millió példány készült a 6 gyártósoron. Ikonikussá mégis az olyan erős sportváltozatok tették, mint a T16, a GTi és a Rally. A rali világbajnokságon szerzett sikerek is segítettek az autó reklámozásában, három év alatt 16 futamot nyert a 205 T16 többek között Ari Vatanennel és Juha Kankkunennel a kormány mögött. A Népítélet átlaga 6,94.

Azért itt is látni a sok használatot, az ülésekből eltűnt egy kis tömőanyag, az üléshuzat kiszakadva, a műanyagok is elég csálén állnak mindenhol. A fűtőventilátor sosem működött rendesen. Hangosan búg, és néha nem megy; a hátsó ablakfűtés szálai szakadtak, a csatlakozói nemrég leestek, a napellenzők egyik felfogatása törött, így néha furán mozognak. Az autó kiállását a gyárinál egy foggal magasabbra emelt torziós rúd, és az első GTi spirálrugók teszik komikussá.

Amivel még sosem volt gond, az a gyári elektromos ablakemelő. A gyári központi zárról ugyanez nem mondható el. Általában a motorjai adják fel pár évente, mindig van egy ajtó, ami épp nem záródik, de már megszoktuk, hogy ellenőrizni kell az úszók állását. Két féltengely, két kerékcsapágy, két kormánykapcsoló és egy motorfelújítás igényelt még nagyobb ráfordítást. A felújítás egy dugattyúgyűrű szettet, adagolófelújítást és tömítéseket tartalmazott. Egy alkalomtól eltekintve mindig hazaértünk vele, akkor az üzemanyagszint-jelző makacsolta meg magát, kifogyott a gázolaj.
Amúgy jutott már haza szakadt kuplungbowdennel, legutóbb a Pécs-Veszprém távot sikerült így letudni, szakadt gázbowden is okozott már problémát. Többször volt öt fővel, tetőcsomagtartóval nyaralni Magyarország minden sarkában, és persze ingázott tíz éven át minden munkanapon 100 kilométert. A tapasztalat azt mutatja, a konstrukció gyenge pontjait kiismerve sokáig elvonszolja testét a kisautó. Évente átlagosan 100-120 ezer forintból jönnek ki a javítások és a közterhek. Ez a szám tovább csökkenthető, ha találunk egy jó bontót.
Peugeot 205 alkatrészárak
- első kerékcsapágy: 6600 forint/db SKF
- toronycsapágy: 2718 forint SKF
- kuplungbowden: 6924 forint Cofle
- kuplungszett: 36500 forint LUK
- porlasztócsúcs: 13830 forint/db BOSCH
- fűtőradiátor: 11520 forint Nissens
- légszűrő: 4667ft Mann Filter
- olajszűrő: 2334ft Mann Filter
- gázolajszűrő: 4030ft Mann Filter
- dugattyúgyűrűk, tömítések, hengerfej síkoltatás, adagoló felújítás: ~100.000 forint (munkadíj nélkül)
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
