A Toyota szerint könnyebb vezetni, mint egy autót, ügyesebb is annál, egy motor helyén elfér, mégsem kell negyedórát öltözködni a használatához. Igen ám, csak ez billen, ha tekered a kormányt...

Volt már ezer hasonló ötlete a Toyotának mindenféle mozgó, forgó, billegő, szék- és burokszerű jármű formájában. Jópofák voltak, mindenki mosolygott rajtuk, de ezt, emitt, gyártani is fogják. Az már nagyon más.
Bizony, az először a 2013-as Frankfurti Autószalonon bemutatott i-Road, ha minden simán megy, jövőre a boltokba kerül Japánban, Európában pedig Belgiumban kezdik tesztelni nem sokkal a hazai premier után. Az első két kerekét hajtja a villanymotor (a teljesítményéről még nem tudunk adatokat), az akkucsomag pedig 50 kilométeres kényelmes, és feltehetőleg inkább 40 kilométeres valós hatótávolságot ad neki. Kormányozni és általában vezetni pont úgy kell, mint egy normális, automataváltós kocsit, csakhogy itt a kormány elfordításával az ívbelső első kerék feljön, a külső kinyúlik, ezáltal a karosszéria is billen – egyelőre még 26 foknyit, de lehet, hogy a végleges verziónál kicsit visszavesznek ebből. Japánban csak a vezető ülhet benne és maximum 60-nal mehet, az európai mopedautó-szabvány két utast enged, viszont csak 45 km/h-t.

Mi is ez a fura Messerschmitt Kabinenroller? Vegyük úgy, hogy egy elöl két, hátul egykerekes Piaggio MP3-klón, amelyet egy BMW C1-esnél ügyesebben kitalált, ám nem annyira törésbiztos karosszériával láttak el. Csakhogy ennek az első kerekei csak berugózni tudnak a dőlés irányában, elfordítani őket nem lehet, az ívre a kanyarodó hátsó kerék teszi a járművet. Ajjaj, rosszul hangzik.
Voltaképpen nem is annyira. Japánban, a Toyota Nagoja-közeli tesztpályáján egész sokat mehettem a furcsasággal, ami már tényleg csak finomhangolásnyira volt a végleges változattól. Kinyitod az ajtót (mindkét oldalon van neki), ami könnyű, mert műanyag, beülsz az első ülésbe (mi európai speckós példányokat teszteltünk, amelyek kétülésesek), megnyomod a Start gombot, D-be nyomod a váltót, rálépsz a gázra, és máris mész. Kábé úgy gyorsul, mint egy közepes ötvenes robogó, ami a nagy bódé ismeretében nem is rossz.

Van ablaktörlőd, szélvédőfűtésed, tükreid, lecsúsztatható ablakod (nincs mechanika az ajtóban, csak egy puha fogantyú, patenttel a végén, ezért az üveg Úttörővasút-kocsi stílusban engedhető le), de fűtésnek például nyomát sem láttam. Nem lesz itt probléma a kezelőszervekkel, mert kvázi nincsenek.
Jippíí, haladunk, oké itt a kanyar, tekerem a Minivizor-képernyőt, ami az i-Roadban a kormány, és megmoccan alattam a világ. Oké, Japánban vannak a világ leglátványosabb földrengései, de ekkorák? Hiszen itt kiszaladt alólam a talaj!

Bizony, elsőre, de másodikra is nagyon furcsa, hogy forduláskor ugyan rátalál az ívre a jármű, de semmi sem ott és úgy történik, ahogy szokott. Eleve a feneke mozdul el, a testünkkel együtt hirtelen vészesen megdőlő látóhatár pedig kísértetiesen emlékeztet arra az érzésre, amikor zsenge koromban egy haverom belém diktált négy Mai Tai koktélt egy Vendéglátóipari Főiskola koleszában tartott gigabulin, és a csak negyedik után lettem kábé 0,12 s alatt részeg, majd megpróbáltam lemenni a lépcsőn, aztán mégis jobbnak láttam összehányni egy közeli lányszobát. Ijesztőbb ez a dőlés, mint motoron, mert itt látjuk a masszív tetőoszlopokat, amik VU-műszerekként pontosan mutatják, mennyire tértünk ki a függőlegesből. No meg az is meglep, hogy a három kerék alapján azért készülnénk némi stabilitásra, ami ilyenkor, hirtelen megszűnik.
De valójában – néhány kanyar után teljesen kiszámítható, bár előbb indulnék egy HumVee-vel egy bójákkal szűken kirakott szlalomversenyen, mint ezzel egy gokartpályán. Így, az összeszokás időszakában nem mondanám a teljesítményemet frenetikusnak, de a kis gép olyan vicces, hogy szívesen elvinném haza, begyakorolnám én...
A futómű persze aktív, tehát elektronika dönti el, mekkorát dönt, milyen kormányelfordításra. Mert aki motorozik, tudja, hogy ugyanabban a kanyarban egész más szögben kell megbillenteni a gépet 30-nál, mint annak a négyszeresénél. Aki nem motorozik – például a leendő i-Road-vásárló – az esetleg nem érzi ezt, helyette dönt a gép.
Van persze az a sebesség és kanyarív – még e lassú járműnél is – amikor már nem lenne elég az a kábé 26 fokos maximális dőlésszög. Olyankor a hajtáslánc és a kormány figyelmeztetésül berreg, a szerkezet önműködően csökkenti a tempót. Ha pedig egész lassan megyünk, olyankor szintén elakad ugyan a dőlésben a kaszni, de a hátsó kerék tovább fordul, ilyenkor teljesen olyan az érzés, mintha bródszájdolnánk. Vagy egy eldőlt targoncát vezetnénk, doszt mindegy.

Apropó, targonca: látták-e már a világ legviccesebb munkavédelmi horrorparódiáját, a Staplerfahrer Klaust? Nyilván látták, mert régi, de ha nem, ne hagyják ki. Lassan indul, de a végére fergeteges vérfürdőbe csap át, csakhogy akkorra az ember már annyira röhög, hogy a könnyeitől nem látja a képernyőt. Hihetetlen, de német a film...
Az i-Road igazi előnye, hogy 87 centi széles, ami egy húszassal több, mint a kisrobogóké, de még mindig kevesebb, mint egy igazán nagy motoré. Ez azt jelenti, hogy az i-Roaddal nem fog senki a sorok között előreosonni dugóban, de tény, hogy a parkolás nem lesz gond vele, megelőzni sem lesz olyan nehéz, mint egy lajhársebességgel cammogó, ám teljes sávot elfoglaló mostani mopedautót.

Nem rossz a koncepció, ügyes a tálalás, bár inkább fedett motor ez, mint autó, még ha a kezelőszervei utóbbira utalnak is. A hatótáv rövid, az előrearaszolási képesség szerény, az egyéni komfort csak a Renault Twizyét múlja felül, igaz, azt ötszörösen, hiszen ez egy Toyota. Igazából mindegy is – az i-Road nekünk, magyaroknak úgyis egy furcsa látványosság marad még egy jó darabig. Ráadásul csak külföldön.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
