Ez nem csak egy ötajtós, aminek megfogták a hátsó részét és kihúzták, mint Tabányi Mihály amikor a Fekete Szemek első taktusánál megmarkolja a tangóharmonikát. Ez egy nagyon más autó, mint a normál 308-as. És így elsőre úgy tűnik – jobb is.

Vallomással kell kezdenem: ezeket a kombi 308-asokat még valamikor január végén vezettük egy Év Autója meghívás keretében, Franciaországban, de mostanáig embargós volt róluk minden vezetési benyomás közzététele. Minek hívtak meg bennünket? Hogy megalapozottan tudjunk ítélkezni, amikor a februári szavazásnál a 308-as kerül terítékre a pontok kiszórásánál.
Az idei eredményeket látva bejött a Peugeot-nak a húzás, mert kötve hiszem, hogy a 308-as csupán az ötajtós hátán bevitorlázott volna az első helyre, akármennyire kellemes autó is. A típusnak ugyanis van – vagy mondjam inkább így: volt? – néhány hibája. Ezek közül a legfájóbb, amennyire szűkmarkúan bántak a tervezők a hátsó üléssori helykínálattal. A 308-as tényleg jó kis kocsi, idővel még a csatolt lengőkaros hátsó futóművet is megbocsátja neki az ember, de az a lábtér, az a fejtér... Manapság kisautók tágasabbak ennél a második sorban, sőt, ültem olyan japán törpeautóban, amiben nagyobb volt ott a hely.

Kezdem akkor a jó hírrel: a 308 SW padlólemezébe betoldottak 11 centit, azaz fél kis-arasznyit az ötajtóshoz képest. Ez elsőre brutál soknak tűnhet, de a gyarapodás jókora része elvész... hát, valahol. Szerencsére marad belőle valamennyi a hátsó utasok térdének is, egészen pontosan 2,9 centi, ami máris nem annyira mellbevágó bőkezűség, de tény: egy Kinder-tojás ottlétét vagy hiányát azért megérzi az ember térde. A normál verzióban a 187 centis Csikós Zsolt mögé ülő másik 187 centis Csikós Zsolt térde CsZs no. 1. tüdőcsúcsában rabolja a helyet az oxigén elől, míg a kombiban szabadon lifeghetnek a fent már említett térdek. De csak épp: keresztbe tett lábas élményre azért senki ne készüljön, ahhoz ebben a méretben már Octavia kell.
Mivel a 308 SW tervezőinek nagyjából szabad kezet adtak odafönt, hogy gátlástalanul feszegessék a tér határait, ezért a csomagtartónál végképp eljátszhatták Dagobert bácsit – az alaphelyzetben 610 literes befogadóképesség láttán még akkor is kiesik a lapra szerelt Ikea-komód a kezünkből, ha tudjuk, hogy ebből azért 70 litert le kell vonni a padló alatti rekesznek. Na und? Akkor is több itt a hely, mint a Golf kombijában, és ez az, ami számít.

Persze nem árt belemenni Peugeot-ék huncut csomagtérűrtartalom-számolási módszerébe: nagyon sokáig nem az Európában egyeduralkodó, nagyobbacska (5×10×20 centiméteres) hasábokkal mérő VDA-féle térkitöltési szabványt használta, hanem elméletben vízzel töltötte fel a rakteret. Ma már elvileg jó útra tértek, de a kommünikékben egyaránt szerepel 660 liter, de láttam 675-öt is, ám a legutolsó kiadvány 610-et ír, és így a padló alatti rekesz elméleti 70 literének hozzáadásával sehogyan nem jön ki a matek. Mindegy is, bárhogyan mérik, több a Golfénál, ám nem árt tudni, hogy a közös nevezőre hozott valós különbség pesszimsta esetben csak 5 liter: 610 kontra 605.
Mindettől én még lehet, hogy inkább a hátsó utasok térdének adtam volna még két centi helyet, a csomagtartó-elsőségre meg inkább legyintettem volna: hadd játsszanak ószerest a golfosok, nekem elég lesz az 580 liter is... De nem én vagyok Mr. Pözsó, maradok inkább az írásnál.

Nem végeztek félmunkát a csomagtér-berendezők. A hátsó ülések egy kar megrántásával dőlnek, méghozzá nem csak a támlájuk, hanem karakuri-stílusban (kösz, Mazda) az ülőlapjuk is lejjebb ereszkedik ugyanabban a mozdulatsorban. Az élvezetes Transformers-előadás járuléka, hogy a kibővített csomagtartó padlója annak ellenére nagyjából sík tud lenni, hogy elmarad az ülőlap-ráncigálással, elsőülés-tologatással járó szenvedés.
A csomagtartóban ott a már említett alsó rekeszsor, a padlóban pedig hosszanti sínek húzódnak, amibe csomagtérrendező elemeket lehet beakasztani. Vannak természetesen krómozott rögzítő fülek, oldalsó rekeszek, 12 voltos stekker meg minden. Amikor pedig nincs szükség a csomagtérrolóra, azt egy elegáns mozdulattal hajnali nyugovóra térő Drakulaként eltüntethetjük a számára kialakított mélyedésben a padló alatt, miközben a szomszéd irigykedve néz bennünket a kombi Insigniából. Az ő autója ilyet nem tud, akárcsak a kombik többsége. Talán csak egy geget hagytak ki, ami hasznos lenne: a jobb első ülés támláját nem lehet előredönteni, ami például nagyobb méretű fenyőfák szállításánál jól szokott jönni karácsonykor. Remélem, e funkció elhagyása jelentkezik majd a kocsi végleges árában is.

Hiába van a kombiban is helytakarékos csatolt lengőkar hátul, azért át kellett alakítani a futóművet. Keményebb a rugózás, fizikailag is kicsit más a kiépítés is, hiszen a teherbírást megnövelték valamelyest.
Ám nemcsak a kocsi faránál volt mit nézegetni, de az orrában is. A 308 SW-t ugyanis már az új motorokkal vezethettük, többek között a várva-várt, 1,2 literes, Euro 6-os emissziót tudó, 130 lóerős, háromhengeres, turbós benzinessel. Lehet itt fanyalogni, de az új 308 SW átlagban 140 kilóval könnyebb a réginél, ezért ez a motor is egész jól érzi magát a 4,6 méteres kaszniban. Én legalábbis nem mondanék lomhának egy olyan autót, amelyik kerek tíz másodperc alatt százon van, a végsebessége pedig 205 km/h. Nem rakéta, oké, de hétköznapi autósnak bőségesen elég.

Együnk pudingot, azaz először nézzünk. Egészen csinos ez a puding: ha a sima 308-as egy adag allergiás reakciókat csökkentő szemcsepp a mai kor olykor vizuális rakétatámadásnak tűnő autódesignjában, akkor a kombija még kellemesebb: egy kanál langyos méz, amit egy kedves kéz gyengéden végigfolyat a szemgolyónkon. Az SW-nek úgy van saját egyénisége, hogy közben abszolút egyértelmű az ötajtós 308-assal a rokonság. A hátsó lámpája pedig szerintem még jobban is néz ki, mint a mezei autóé.
Amúgy viszont egy elég nagy, böhöm tárgy, de legalább nagyon arányos. 4,6 méteres hossza huszonhárom centivel kisebb ugyan a nagy 508 SW-énél, de a tengelytávja csupán nem egészen kilenccel rövidebb, tehát a túlnyúlásai sokkal kisebbek. Szép, modern, évmilliókon át a patakmederben csiszolódott autókavics, szeretem.

Vezetni – legalábbis az emlékezetből történő összehasonlítás alapján – pont olyan, mint az ötajtóst. Finoman rugózik, a kelleténél talán picit jobban megdől kanyarban, a kormány könnyű, de nem vészesen, igazából lehet vele jót autózni. A motor a legnagyobb meglepetés: már olyan 2000-től jól viszi az autót, nem kell sokat kapcsolgatni. És bár kihúzatva kicsit nyersebb lesz a hangja, polgári használatban (értsd, egyenletes sebességnél) nem is hallani, hogy működik, lenyomja a szélzaj. Pedig – ezt talán tudják már a sok-sok 308-as tesztből – abból sincs sok ebben az autóban.
Aztán beültem hátra is, hiszen az a legérdekesebb része az SW-nek. Teljesen más mint az ötajtós. Kezdődik azzal, hogy az ülőlap jóval magasabban van itt, mint a ferdehátúban, ezért páholyos a kilátás. Folytatódik azzal, hogy a tető még bőven nem kezd el lejteni ezen a tájon, így az emelt helyzet ellenére a fejnek is több hely marad, összességében sokkal kényelmesebb itt csücsülni, mint a normál 308-as klausztrofóbikus börtönében az első ülés támla hátát bámulni zordan. A plusz kellemetlenség, amitől pedig tartani lehet a kombik többségénél – a nagyobb tetőlemez miatti dübörgés, erősebb morgás – ha van ebben, akkor is szerény mértékű. Jó kocsi ez, tényleg nem érheti sok szó a ház elejét, remélem, nem csak az általunk vezetett, nagyon előszériás kocsik voltak ennyire felkészítve, hanem szériában is ilyenek lesznek.

Aztán toltuk még dízelnek (az 1,6-os még mindig csendesebb és kellemesebb a 2,0-snál, közben meg alig érezni gyengébbnek), vezettük a csúcs-hiper-kombit, a GT 180 BlueHDI-t (jó, jó, de igazából felesleges), illetve kipróbáltuk a robotizált váltót is (finoman kapcsol, gyorsan is, de sokszor túl sokáig tartja fokozatot, emiatt állandó kényszert érzünk a kapcsolásra helyette is). De egyre jobban kirajzolódott: egyáltalán nem rossz választás az az 1.2 THP, még a többi, drágább verzió ellenében sem.
Záróakkordként megkérdeztem a 308-as termékfelelősét, Vincent Devost, vajon miért kottázták el az ötajtós 308-as hátsó üléseit ilyen rútul. Nyugat-európai választ kaptam – „minden kutatásunk szerint a 308-asok hátsó ülésein ritkán utaznak utasok, ezért inkább a csomagtartóra fektettük a hangsúlyt, mert arra nagyobb szükség mutatkozik”. Voltaképpen: nekünk, szegény országoknak igazából a 301-est szánják, miért is számítana a véleményünk, értem én.

De akkor már folytattam, mert ráharaptam a velős csontra. Rákérdeztem, akkor miért tették rendbe ezt a problémát az SW-nél? Visszapattant a labda – „aki kinövi a 308-ast, az minden statisztikánk szerint az 508-asra lép tovább. A 308 SW vevője teljesen más alkat, hét közben dolgozik az autóval, hét végén családi kocsinak használja, fontos számára a sokoldalúság. De sejtem, hogy az SW több piacon kelendőbb és vonzóbb lesz az ötajtós 308-asnál.” Nos, lássuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
