Kicsiben is luxus a luxus
Bemutató: Hymermobil B-Klasse 444 Dynamic Line - 2018.
A lakóautóbizniszben trend a vásárlóközönség fiatalodása: évről évre mutatják a statisztikák a nagy gyártóknál, hogy fiatalabbak a vásárlók, és új igényeik vannak. Most nem csak a járművenként tíz USB csatlakozóra gondolok, hanem a bútorzat kialakítására, színekre és a motorizáltságra.
A Hymer piacvezető a lakóautókban, ráadásul az egyik legrégebbi márka. Tisztában vannak a trendekkel, ezt mutatja a Hymercar Grand Canyon, ami az egyik legdinamikusabban fejlődő szegmens modellje. Nem szabad azonban elfeledkezni a hagyományokról, a konzervatívabb, esetleg idősebb korosztály igényeiről, a nagyobb teret és luxust biztosító Integrált modellekről, amelyek még mindig vezetnek az eladásokban a Hymernél.
Kézenfekvő, hogy a nagyobb mobilitást méret kompromisszumokkal biztosító és az óriási teret adó nagy integrált modellt megpróbálták ötvözni, így született meg a Hymer B 444 DynamicLine modell. A legkisebb 444-es modell menetkészen, fél tank frissvízzel tankolva, utasonként plusz 35 kg-os csomaggal 2870 kg, ami további 630 kg terhelhetőséget biztosít, ebben elsők a kategóriában. Könnyű és kicsi, a teljes hossza mindössze 599 centi, tehát tervezetten hat méter alatt van, szélessége pedig 220 centi. Motorja a Fiat Multijet 2,3 lökettérfogatú motorja a tesztautóban még csak euro 5+ normás, ezért 148 lóerős, 350 Nm nyomatéka van 1600-tól, úgyhogy a dinamizmus biztosított.
Nyilván nem személyautó léptékkel kell ezt értelmezni, mert a közel három tonnával azért megdolgozik a motor, de autópályán nem kell visszakapcsolni az emelkedőkön és a távolsági buszok is könnyedén előzhetők. Ráadásul az AL-KO gyártmányú alváz és felépítmény dupla padlózata annyira jól szigeteli a zajt, hogy a lakóautós normál 100-110-es utazótempónál nagyon csendes is. Ennél nem is nagyon akarunk nagyobb tempót menni, mert ebben a modellben még nincs az új Hymerek automata oldalszél-asszisztense és szélben azért folyamatosan korrigálni kell, ami nem túl szórakoztató.
A lakóautó felszereltsége pazar, tulajdonképpen minden benne van, amire szükségünk lehet. Mivel ez az autó bérelhető, ezért nem ügyfél kérése alapján extrázták fel, hanem beletettek szinte mindent, amit lehetett. Ez pedig Hymernél nem kevés, a normál technikákon kívül, van elektromos szürkevíz tartály leeresztés, látóteret váltható tolatókamera éjszakai világítással, Bluetooth képest multimédia fejegység és természetesen műhold adásokat fogó televízió, elrejtve az egyik felső szekrénybe.
Kialakításában látszik, hogy a Hymer nem tegnap kezdte a lakóautó gyártást, minden a végletekig kigondolt és precízen elkészített, öröm használni a szépen bekattanó fiókokat, az azonnal, nagy nyomással folyó vízcsapokat vagy az esti hangulatvilágítást, ami természetesen az ágyból kapcsolható. Az ágy amúgy is megér egy külön misét, mert a vezetőfülke rész felett van felcsukott állapotban, a matraca többzónás, különböző keménységű szivacs, alatta pedig műanyag rugók vannak, szintén változó keménységben. A hivatalos használati módja szerint hosszában alszunk, két kihúzható toldattal, így egy teljes méretű franciaágyat kapunk.
Keresztben is el lehet férni a nem kihúzott 188x140-es ágyon, ekkor azonban a rugók és a matrac szekcionált, változó puhasága nem oda esik ahová kellene. Az autó két személy részére biztosít fekhelyet, szükség esetén az étkező részből kialakítható még egy ágy keresztben, de ez inkább szükség- vagy gyerek ágy. Utazni az autóban négyen lehet, természetesen négy teljes biztonsági övvel, ketten elöl, ketten menetirányban az étkező részben.
A B osztály 444-es modellje hátul nem rendelkezik ággyal, hanem a konyhapult fordul be, a 350 kg-mal terhelhető garázs felett hatalmas helyünk van a főzés előkészítéséhez. Ebből is jól látszik, hogy próbálnak minden igényt kielégíteni, ez az autó Jamie Olivernek is elegendő helyet biztosít főzéshez. Az egy másik kérdés, hogy ez az óriási pult nagy helyet elvesz, ami menet közben nem használható pakolásra, mert minden leesik innen egy fékezéskor. Ezért aztán nem biztos, hogy mindenkinek ez az elrendezés lesz a kedvence. Erre szokás azt mondani, hogy mindent nem lehet egyszerre, ahogy például a Dometic klíma elveszi az utolsó tetőablakot, ami pont a hátsó pultnak adna egy kicsit több fényt. Nyilván így sincs sötét, mert az ablakok nagy méretűek, az integrált felépítmény hatalmas első ablakaiból árad a fény befelé.
A pult alatti garázs külön rögzítő sínekkel rendelkezik, mindent jól ki lehet kötni, méretét tekintve pedig több kerékpár is befér szétszedés nélkül. Vagy a kempingasztal székekkel, mellé a grillsütő, ami egyébként az autó oldalánál lévő csatlakozóhoz köthető grillezés esetén. A garázs a lakótérből is elérhető egy jókora szervizajtón keresztül.
Amin a csökkentett szélesség és hossz észrevehető az a nagy integrált modellekben megszokott bőséges pakolási lehetőségek hiánya. Ha az ágy nincs kinyitva, akkor a kiegészítő párnák a szekrényben vannak, elfoglalva az akasztós szekrényt. Bőven beférne a garázsba, de ha ott meg a biciklik vannak, akkor hamar elgondolkozunk, hogy akkor hova is kéne tenni kabátot...
A dupla padló sok előnnyel rendelkezik, a védett, zárt térben elhelyezhető sok műszaki berendezés, kapcsolók, biztosíték táblák, valamint a víztartályok is a hideg elől védett helyen vannak. Ezen kívül vannak tárolóhelyek, és itt kapott helyet a biztonsági kazetta (széf) is. Nem utolsósorban a szigetelése parádés, soha nem hideg télen sem. Mi fagypont alatt is éjszakáztunk az autóban a Truma Combi fűtés szinte hang nélkül és gyorsan befűt, éjszaka pedig a termosztáttal beállított hőfokot észrevétlenül tartja. Eddig ez normál, el is várjuk, azonban a cég tapasztalata ott látszik meg, hogy a befúvók elhelyezése nagyon okos. Egyenletesen áramlik be a levegő sok helyen, de külön befúvó van a belépőszőnyeg szárítására, illetve az ide tett cipő, papucs melegen tartására. A melegvíz és a fűtés is állítható, az energia takarékos eco módtól a gyorsan készenlétbe álló boost mód között is kiválaszthatjuk a számunkra megfelelő profilt.
Biztos vagyok benne, hogy vannak lakások, ahol kisebb a hűtőszekrény, mint ebben a Hymerben. Ez is azt támasztja alá, hogy ez az elrendezés a nagy konyhával és az óriási hűtőszekrénnyel azokra fókuszál, akik szeretnek főzni az autóban. A hűtőszekrény gázról, 12 voltról és 230 voltról is megy, az üzemmódok között automatikusan váltogat. Amiben nincs különbség, hogy bármely üzemről hatékonyan hűt, felveszi a versenyt az otthoni kompresszoros hűtőkkel. A teszt alatt végig be volt kapcsolva, álló helyzetben gázról ment, menet közben 12V-ról, hálózatra nem voltunk bekötve soha. Mivel minden lámpa ledes, a fűtés is kevés energiát fogyaszt, a napi utazásokkal a generátor a munka akkumulátort is visszatöltötte, az esti pár órás zenehallgatás, világítás, éjszakai telefon töltés a munkaakksit nem viselte meg. Az infó kijelző még reggel is a sárga mező tetején, 12.8 V-nak mutatta a feszültségét a munka akkumulátornak.
A lakóautó kiválasztásánál első sorban magunkat kell ismernünk, hogy mi kell nekünk, milyen az életmódunk, hol szeretnénk az autót használni. Lesz akinek ez az elrendezés jelenti a legjobb kompromisszumot a hely és a kompakt felépítmény biztosította mozgékonyság között. De ha kicsi, egészen a hét és fél méteres hosszig nyújtózkodhatunk. Mielőtt azonban letesszük a garast egy mellett, mindenképpen érdemes bérelni egyet, lakni benne, használni és akkor tudjuk, hogy mire van szükségünk. Ez nem kidobott pénz, mert a most is elérhető legkisebb integrált modell is 20 milliótól indul, meg kell gondolni milyen felszereltségű legyen.
A tesztet a HYMER magyarországi forgalmazója, a VPT-Caravan segítette elő.
Lakóautós cikkek a Totalcaron
- Lakóautód van? Januártól 3,5 tonna felett drágább az utazás
- Olyan nincs, hogy mindenki jól jár. Járulékos veszteségek mindig akadnak, az útdíjrendszerben most éppen a 3,5 t feletti lakóautósok váltak azzá.
- Mínusz 50 fokban nem mindig poén az alaszkai vadonban túrázni egy pickuppal
- Az expedíciós lakóautózás és térképről lehajtás általában jó móka, kivéve akkor, amikor nem az.