Az igazi élményautó
Teszt: VW California Balaton edition - 2019.
Mivel igen erőteljesen tolom a cégénél a lakóautós vonalat, így érdeklődéssel hallottam a VW California magyarországi megjelenéséről szóló híreket. Aztán úgy alakult, hogy végre hozzánk is megérkezett, így persze, hogy lecsaptam rá.
Ami a Mercedesnél a Marco Polo, a VW-nél a California: lakóautóvá alakítható kisbusz. Alapkiépítése jobbára kimerül egy tetősátorszerűen felemelhető ágyban. A Californiát négyféle variációban lehet rendelni, a Beach az alap, ebben “csak” felhajtható tető és kempingbútorok vannak.
A hely a legnagyobb luxus
Ez nem egy sima Mercedes V osztály, hanem egy kempingcélokra fejlesztett modell, amely leginkább azért jó, mert kényelmes családi autó.

A következő szint lett Magyarországon a Balaton Edition, itt már előtető (omnistor), kárpitozás, Multivan műszerek, parkolóradar és a Woodstock művésznévre hallgató alufelni is széria. Sajnálattal láttam, hogy a tesztautóban nem volt konyha- és szekrénymodul, de mint a konfigurátorból kiderült, csak a Balaton feletti Coast és Ocean modellekhez rendelhető. Ez kissé fura, de a konfigurátorok már csak ilyen furák.
Pedig a Camping felszereltséggel olyan dolgok jönnek, mint a PB gázról működő kétállásos főzőlap, a szivattyús mosogató, fiókok és tárolók, és a 230 voltos inverter. Mert bár akad egy 230 V-os csatlakozó a Balatonban, bizony az csak akkor működött, ha a külső betápot rádugtam, vagyis valójában csak egy szépen beépített hosszabbító. Cserébe legalább tölti az aksit is, az adatlap szerint.

Az alap a hétszemélyes kisbusz, ez nálunk több okból is szerencsés. Egyfelől a D1 kategóriás autópályadíj, másfelől a jobban eleresztett nagycsaládosok (az autó alapára 17 millió forint) most még kedvezményt is kaphatnak, ha szemfülesek. Ebben a modellben külsőleg a Balaton feliraton felül csak a tetőn körbefutó csík, ahol a felnyitható elem csatlakozik az autóhoz, mutatja, valami más, elsőre belül se különbözik egy alap Multivantól.
Elől a szokásos műszerfal fogad, most épp kék színben, amit értékeltem; végre eltér valami a fekete zongoralakktól. A középkonzol feletti tetőn a programozható állófűtés kezelőpanelje van. Ez a megszokott dízel rendszer, a leírás szerint maximum 120 percig hajlandó működni folyamatosan (meleg volt, így nem tudtuk kipróbálni), szóval igazán hideg időben bentlakásra korlátozottan jó. Persze, mint a mellékelt videó is mutatja, igazából simán lehet télen vadkempingezni, megfelelően felkészülve.
A rendes ágy a tető felnyitható részében van. Egy tetőablakszerű nyíláson tudunk feljutni, alapból az első üléseket használva létrának. Nem olyan egyszerű, szóval igen jól tudott jönni a tetőre csavarozott kapaszkodó, hosszú távon érdemes beszerezni egy létrát, tele vele a net, nem véletlenül. A tetőt rögzítő biztonsági csatokat oldva könnyen fel lehetett amúgy nyomni, a lecsukás se okoz gondot egy átlagos embernek. A bezáró rendszer, akár a Hymercarban, úgy lett összerakva, hogy ne tudja becsípni a ponyvát, így csak a záróelemek meg a belső redőny környékén kell záráskor kicsit igazgatni.
A tetősátorban a hagyományosnak mondható kétoldali, szúnyoghálóval is védett ablak adja a fényt és a szellőzést. Ha bezárnánk, akkor se tudjuk teljesen leszeparálni a külvilágtól, két kis kényszerszellőző biztosítja, hogy ne fulladjon meg senki. Este három kis ledsorral tudunk hangulatvilágítást varázsolni, de olvasni már nem nagyon fogunk a fényénél. Sajnos ide fel csak egy 12V-os aljzat jutott, pedig talán praktikusabb lett volna ide is felhozni a 230V-os kábelt. A jelenlegi felszereltségnél annyira nem számított, de ha konyhamodul is van, akkor lényeges, hogy az ágyrészt is fel tudjuk bent hajtani, így már kényelmesen fel lehetett állni a Californiában főzőcskézni.
Az autó hétszemélyes, viszont aludni kényelmesen négy felnőtt tud, hiszen az ülésekből is ágyat tudunk építeni. Ehhez a csomagtérben összefuthatunk az asztalkaszerű “többfunkciós rugalmas felület” névre hallgató tárggyal, ami a fejhez kerül, amikor ággyá van alakítva az üléssor. Mivel ez a rövid tengelytávú verzió, így viszonylag kicsi a raktér, és az asztalka miatt az utolsó sorban takarásba kerül a pohártató.
Ággyá alakításnál apró kellemetlenség, hogy ehhez ki kell szedni a második sor két ülését, ami baromi nehéz, persze ilyenkor elmúlik a raktér nagy része. Külön furcsaság, hogy a California kézikönyve az ülések rendezésénél a Multivan kézikönyvére hivatkozik. Mibe került volna átemelni azt az egy bekezdést?
A Californiában nem csak a második, hanem a vezető és az utas széke is forgatható. Szerencse, hogy sínes rendszer van benne, mert elég sokat kell sakkozni, hogy kényelmesen elférjünk, plusz a vezető oldalnál a behúzott kézifék is akadályozhat. Ha nem hétszemélyesként használjuk, talán érdemesebb otthon hagyni a második sor üléseit. Az autóban az oldal- és hátsó ablakoknál lehúzható hővisszaverő rolók biztosították a kukkolók elleni védelmet. Ezek pont olyanok, mint a saját lakókocsimban, aminek az a negatív tulajdonsága, hogy kicsit gyenge a visszahúzó rugó, így felhúzáskor hajlamos begyűrni az anyagot, ami könnyen elszakad.
A szélvédőre és az első ajtókra nem a megszokott redőny került, hanem egy egyszerűségében nagyszerű megoldás. Az ajtóknál egy formára vágott vásznat kell elsimítani az ablak széléhez, ahol a vászon szélébe varrt mágnesek fogják oda. A szélvédő vásznán fent két kis zsebbe kell bebújtatni a napellenzőt, és középen egy tépőzárral a tükörhöz rögzíteni és egyszerűen belökni az alját a szélvédő mögé. Mindkét megoldás kb. örök élet meg egy nap, nyitáskor két másodperc eltenni.
Az autóhoz két szék és egy asztalka is jár. A két szék nagyon praktikus megoldásként a felnyíló hátsó ajtóban lakik, így semmi helyet nem foglal, mégis pár pillanat alatt kapható elő . Az asztal a tolóajtóba van becsúsztatva, ami kicsit macerássá teszi a kivételt, visszarakást, hiszen mindig be kell csukni, és a beltérben bénázgatni az asztallappal.
Az autón van kitekerhető előtető (omnistor), ami spontán táborozáskor elég jól tud jönni. Arra kell csak vigyázni, hogy elég magasra emeljük a lábakkal, mert különben beakadhat az első ajtó sarkába. Ha akad megfelelő méretű elősátrunk, azt se kell otthon hagyni, hiszen a kocsi bal oldalán egy sátorsín szalad végig. És persze tetőnek mindig ott van a hátsó felnyíló ajtó is, amihez szintén rengeteg kiegészítő ponyvát vehetünk a kempingshopokban. Ha hosszabb időre (mondjuk egy kempingben) megállunk, érdemes az omnistorhoz viharpántot beszerezni, akkor a nagyobb szelek se csomagolják össze.
Az autó, mint lakóautó egész használható, főleg, ha eggyel magasabb felszereltséget választunk, és megvesszük hozzá a konyhát is. Így se rossz, ha az ember hirtelen csavarogni akar, bárhol ottallhat kényelmesen és egy alap mobilfőzős kempingezős szettel azért ki lehet mozogni a hiányát.
A konkrét Balaton edition alapáron, 102 lóerős dízel motorral 17,5 millió forintba kerül. A nálam lévő modell az erőssebbik motorral volt, a 150 lóerő szépen mozgatta, szóval lehet, hogy érdemes azt az egymillió forintot még rááldozni, hogy később ne legyen panasz. Ha konyhát is akarunk, sajnos le kell mondanunk a Balaton feliratról, cserébe a konyhán felül kompresszoros hűtőboxot és elektromosan felnyíló tetőt is rendelhetünk, és persze itt már egy rendesen felszerelt Hymercar árát költjük a kis lakóra. Igaz, ezzel beférünk a mélygarázsok, parkolóházak többségébe, és hétközben sima hétszemélyes kisbuszként is megállja a helyét. Ha nincs benne a konyhamodul.
Így építenek lakóautót a VW T6-ból

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
