Honnan tudhatod, hogy a karmád valami gyökeres módon, egészen a fundamentumok alapjaiig el van kúródva? Hogy egy modellfrissített autó statikus bemutatóján (nem lehet vezetni, csak nézegetni az autót) ülsz, és Edvin Marton playbackel a füledbe az állítólagos Stradivarival. Egy tökéletes világban szó nélkül felállnál, kisétálnál, és inkább befizetnél egy kéthetes böjtnáci-táborba nyolcvanezerért. De hol az a tökéletes világ?!
Már az utazásnak se tudunk örülni. Meg a hajnali Lufthansa-gépen a háromszög-szendvicsnek. Pedig Afrikában éheznek, ott egy ilyen háromszög-szendviccsel... nem is tudom, talán Michelin-csillagokat raknának rá. Mi meg fásultan darvadozunk az autóbemutatókhoz kapcsolódó lenyűgöző műsorokon. A lenyűgözés olyan feladat, amibe meglehetősen beleragadt az autóipari PR. Is. Annyi lenyűgözőt láttunk már, hogy felsorolni nehéz. Táncosokat, bűvészt, táncosokat videomapping technikával, tűznyelőket, hírességeket, akik a márkához/típushoz fűződő bensőséges viszonyukról vallanak egy év autóhasználat és két nyilvános megjelenés fejében, vidéki kastélyokban fogyasztottunk degusztációs menüket, láttunk énekeseket, reneszánsz kisegyütteseket...
...keresgéltünk szállodában villanykapcsolót, amivel le lehet kapcsolni lefekvéskor az összes lámpát, nyomtunk le biztosítékot, hogy végre 15 fok fölé kerüljön a hőmérséklet a szobában, szöktünk meg molekuláris gasztronómia-gálavacsoráról, hogy a sarkon együnk végre egy normális thai tésztát, és csüggedten váltogattuk a különböző navigációs szoftvereket, hogy nagy nehezen odataláljunk egy hazai bemutató lenyűgöző helyszínére.
Az új Lexus LC Convertible hazai statikus bemutatójára a forgalmazó nem kevésbé lenyűgöző helyszínt talált, mint a Lexus Buda összes termeit, ami biztató arra nézve, hogy beválik, és fél év múlva sem kell a seregélyesi kastélyszállóig bumliznunk egy hasonló összeröffenésért. Az újságírók óránként, négyfős turnusokban váltogatták egymást, kaptunk maszkokat, bár a Toyota-dolgozók maszk nélkül voltak, ami arra enged következtetni, hogy van még egy kis félreértés a járvány elleni védekezéssel kapcsolatban. Bónusz megfigyelés: a maszktól a fényképezőgép keresője is bepárásodik.
Örültünk tehát a rég nem látott kollégáknak, csináltunk pár sokkal rosszabb fotót, mint bárki, aki elviheti egy rendes helyszínre, beindíthattuk a hátborzongatóan kurrogó V8-ast, és megtekinthettük a tető nyitását. Hogy mit lehet megtudni egy ilyen rendezvényen ahhoz képest, amit a neten bárki összeszedeget (mondjuk innen)? Hogy ez a szokásos, kissé kérdőjeles formavilágú Lexus sportautó, amit tavaly mutattak be a Los Angeles-i autószalonon, és hivatalosan 2021-es modell. Meg hogy Rácz Tamás már nem a Vezessnél van, hanem a Playernél, Varga Zsombor pedig, a Toyota PR-ese csúnyán eltörte a bokáját az utolsó márciusi sajtóúton, ezért még mankóval reprezentál.
A Lexus LC kabrió miatt valószínűleg felesleges még ekkora rendezvény is, hiszen a kupé változatból Európában kétszer annyit is el tudtak volna adni. A kabrióból tízet kap Magyarország per gyártási év, az kupéból is könnyedén elfogyott - ha valaki luxus sportautót akar, de szeretne valami mást, mint a németek, hát a Lexus kielégíti az igényt. Tényleg elég más. Viszont ha fejben egy amerikai országútra fotosoppolom, vagy egy ázsiai metropoliszba, már nem is fáj annyira. Tíz tehetős magyar Pikachu-rajongó autóvásárló biztosan van.
Most persze inkább a saját disztopikus jövőképünkről beszélgettünk. Tavaly volt a Toyotánál nagyjából havi egy sajtóút, idén eddig egy márciusi Toyota, ma van ez, aztán júliusban lesz egy egynapos Yaris Brüsszelben. Ami eredetileg kétnapos lett volna. Kérdeztem is, miért fertőződsz meg kevésbé egy egy-, mint egy kétnaposon: leginkább mert rövidített programban nincs zárt téri agymosás, meg gálavacsora, meg ilyesmik. A tesztvezetés is egy ember per autóval megy. Októberre tervezik a Proace City európai bemutatóját, lett volna októberben még egy Land Cruiser facelift-Hilux út Szaúd-Arábiába (vagy Dél-Afrikába), azt egyelőre felfüggesztették.
Lett volna továbbá ennek az LC-kabriónak a drive-ja júliusban, Spanyolországban, azt is októberre halasztották. Novemberben lesz még egy Yaris GR valahol, plusz a Toyotának amúgy is függőben volt, elmennek-e az október eleji párizsi autószalonra. Mivel most maga a párizsi szalon is függőben van, az már inkább egy nem, mint egy igen kezd lenni. Az előző pénzügyi évben - áprilistól márciusig - a Toyotának 20,4 milliárd eurós profitja volt, az aktuális pénzügyi évre előrejelzésként ezt négymilliárd euróra módosították. A darabszámot pedig 8,9 millió autóról 7 millióra, Toyota és Lexus összesen. Ez a nagyon pesszimista jóslat, ennél azért szebb teljesítményben reménykednek, főleg hogy Európában a hibrid portfóliónak köszönhetően a Toyota sokkal jobb helyzetben van, mint a többiek.
5 liter V8, turbó nélkül is 471 LE, ami pont úgy szól, mint egy 500 lóhoz közeli, ötliteres V8-as, aminél nem kellett a turbók ellenében súlyos utcai harcok árán visszafoglalni a kipufogóhangot. 32 szelep, szívó- és kipufogóoldalon is változó szelepvezérlés, 540 Nm-es csúcsnyomaték. Hibrid változat (3,5 V6) nálunk nem lesz, de a Ford Mustang négyhengeres Ecoboostját is inkább Amerikában veszi az a sok környezettudatos fegyvermániás.
Akik egyedül is folytathatnak a Lexus kabriójukban trágár párbeszédeket Eric Cartman stílusában, mert az LC Convertible Amazon Alexa-kompatibilis. A interneten böngészve megnyugodva láttam, hogy a Lexus a nagyon erősen faji alapon determinált amerikai társadalomban továbbra is a fehér angolszász protestáns vevőkör német luxusautó-fogyasztásával (ld Jocky-merci, Bobby-Merci, stb) szemben próbál alternatívát állítani. Vagy én vonok le téves következtetést abból, hogy a Lexus LC-t véletlenül épp az afroamerikai szuperhősfilmbe, a Black Pantherbe vásárolták be.
A fejlesztési fejfájást ősi kabrió-szokás szerint a kupé torziós merevségének megtartása okozta, meg hogy a futómű alkalmazkodjon a megváltozott súlyponthoz, így aztán például hátra más toronymerevítő került. A 10 fokozatú automata váltót most nem kattintgattuk végig, ahogy azt sem állapíthattuk meg, hogy nahát, azért a hátsókerék-hajtásnak nincs párja, ha tüzes kanyarvételekről van szó.
Nyeld le nyugodtan, amit iszol, aztán mondom: tudod, hogy hívják a Lexusban a tarkófűtést? Lexus Climate Concierge! Kon-szi-erzs! Nem lennék most a Mercedes helyében, hiszen nekik csak egy Air Scarfjuk van, ha jól emlékszem, és nekem tutira inkább a concierge kéne, kulcsokkal a gallérján, olyan arccal, mint a Reszkessetek betörők 2-ben. Állítólag a komplett fűtést, üléssel, minden lehetséges befúvóval összehangolja. Azt viszont kipróbálnám, nyitott tetővel, tempónál hogyan dolgozik a Lexus aktív zajcsökkentése, mert természetesen az is van.
További érdektelen adat, hogy 50-es tempóig nyitható a tető - 15 másodperc alatt nyílik, 16 alatt záródik, nyilván a menetszéllel is kell kicsit küzdeni. Ráadásul nemcsak fekete, de krémszínű tető is választható - a tesztautó tintakékjéhez tényleg a fekete illik, de én általánosságban támogatom a világos ponyvát. Leszámítva, hogy a magyar katalógusban csak ezt a 8Y0 kódú sötétkék fényezést látom. Nem ezért fogja bárki is megvenni, hanem mert van már 20-30 Toyotája, elfér a cégben egy ilyen 45 milliós reprezentációs céleszköz, és a formája sem hátrány, inkább előny. Egy BMW vagy Audi dizájnjáról mégis mi a francot lehet vitatkozni?