Inkább Passatot vegyél!

Használtteszt: Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI S tronic - 2017.

2021.05.01. 07:14

A Volkswagen-csoportnál bevett gyakorlat, hogy bizonyos jól bevált típusokon csak két generációnként újítanak igazán nagyot. A B9-es Audi A4 pont egy ilyen köztes típus, miközben a vele egy időben futó B8-as Passat teljes megújuláson esett át. Kettejük közül nem is az Audit választanám.

Mielőtt tesztet írok egy használt autóról, gyakran visszanézem, hogy a kollégák mit írtak a típusról újkorában. A B9-es A4 nem egy öreg típus (a cikk írásának pillanatában még gyártják), de a szerkesztőség már a 2015-ös bemutató idején sem volt elragadtatva tőle. Assur kamu generációváltással vádolta az Audit, amit a nemzetközi bemutatón maga a márka is csak félig cáfolt meg Papp Tibinek. Az A4 B9 (vagy ahogy a gyáriak hívják, Typ 8W) alapjait az MLB Evo modulrendszer adja, ami névileg az előző, MLB kódjelű készlet továbbfejlesztett változata, de a gyártó szerint nagyon átdolgozták.

Ha megnézzük, hogy az Audi hosszmotoros rendszerére azóta építettek full elektromos autót (e-tron), Bentley-t és Lamborghinit is, akkor afelé hajlok, hogy ez tényleg egy viszonylag friss fejlesztés. A forradalmi újítást a B8-ashoz képest mégsem igazán éreztem ezen a 2017-es, kétliteres dízellel szerelt A4-es Audin.

Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI S tronic - 2017. forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonátruházási illeték 71 500
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 18 500
Regadó 65 700
Rendszám 8 500
Éves gépjárműadó 33 000
Kötelező biztosítás (28 éves budapesti férfi, 5 éves jogsi) 79 908 Ft-tól

Talán furcsa lehet, de az én szememben minderről nem is a dizájn tehet. Aláírom, hogy a 2015-ben bemutatott B9-es A4-esen nincsen semmi emlékezetes (én évekig nem is tudtam, hogy néz ki az aktuális A4-es), de hozza a kötelező Audi-elemeket, van benne némi elegancia, határozottak a vonalai, de mégsem túl sportos a fellépése – nagyjából ennyi kell a célközönségnek.

Beülve sem okoz csalódást az A4: a közel 200 ezres futásteljesítmény ellenére minden anyag olyan, mint újkorában, használatnak szinte nyomát sem találtam az utastérben. Minden kapcsoló úgy kattog és az összes tekerentyű úgy reccen, ahogy azt egy Audiban elvárjuk. Egy 2015-ös autóban viszont már furcsa ilyen sok kapcsolót látni, és hamar ki is derül a turpisság: az infotainment képernyője nem érintésérzékeny. Tanulságos, hogy ennek ellenére sincs káosz, semmit nem kellett keresnem, minden azonnal és magától értetődően működik.

Nem ez a felsővezetők Audija, de az általános minőségérzet nagyon kellemessé teszi a bent tartózkodást és helyből is bőven elég van az összes utas számára. Feltéve persze, ha négyen vannak, mert a második sor középső ülése nem a kategória legkényelmesebbike. A kombiság nem jelent nagyobb tengelytávot, a kipróbált Avant verzió a jobb pakolhatóságban (+25 liter) és az ötödik ajtóban tér el a szedántól. Az Avantból ezúttal is csináltak telekjáró változatot: az Allroadot 2,3 centivel nagyobb hasmagasságáról és fényezetlen műanyag lökhárító elemeiről ismerhető fel.

Korábban sem gondoltam a műfaj legkultúráltabb dízelmotorjának a Volkswagen-csoport kétliteres TDI-jét, de azért meglepett, hogy az A4-ben is ugyanolyan karosszériarángatóan indul be, mint a konszern többi termékében, és az alacsony fordulaton kellemetlen hangot is megtartották Ingolstadtban. Lehet, hogy a motortartó bak cseréje csillapítaná a rázkódást, de a valóság az, hogy némi alapjárati rezonanciája új korában is volt ezeknek az A4-eknek.

Mennyire biztonságos?

A 2015 óta gyártott Audi A4-es természetesen öt csillagot kapott az Euro NCAP töréstesztjén. A felnőtt utasokra adott 89%-os érték nem kiemelkedő, viszont a gyerekek védelmére kapott 87%, a gyalogosokéra gyűjtött 75% és a biztonsági elektronikára kapott újabb 75% elég jó értékeknek számítanak.

 Már ezekbe a facelift előtti A4-ekbe is lehetett ráfutásgátlót, vagy holttérfigyelőt kérni. Az alapfelszerelésbe a szokásos hárombetűsökön kívül fáradtságfigyelő, Isofix rögzítési pontok az utasülésen és hátul, valamint hat légzsák fért bele.

Vezetni nem túl nagy élvezet az Audit, de ez inkább tökéletesre csiszolt semmilyenség, mintsem zavaró tényező. A 150 lóerővel nem egy rakéta az A4, de a másfél tonnájához pont ideális választás. A hétsebességes duplakuplungos váltó is teszi a dolgát, bár nem mondanám olyan szupergyorsnak, egyértelműen inkább az a célja, hogy alacsonyan tartsa a fogyasztást. Sikerül is neki, hiszen autópályán könnyedén 5 liter alá esik a fogyasztás (nálam 4,7 volt), városban a 6 liter a jellemző. Mindez a bárdolatlan járáskultúra miatt sokszor nem kellemes a fülnek, de azért az A4 alapvetően csendes autó.

Kényelmes is, ezzel az alap futóművel, az S-Line keményített és 2,3 centivel ültetett változatára sokan panaszkodnak. A drágább változatokhoz létezett adaptív futómű is, és mivel abból is lehetett S-line változatot kérni, így összesen 4 futóművariáns létezik a B9-es A4-hez. Akármelyikbe is botlasz, elöl-hátul részben alumíniumból készült, öt lengőkaros futóművet kell majd karbantartanod, melyek darabja átlagosan 30-40 ezer forint körül mozog. A kipróbált autóra minden bizonnyal rá is fért néhánynak a cseréje, hiszen a kátyúkban kicsit zörgős volt.

A motorváltozatok között nem egyszerű kiigazodni, hiszen hosszú a modellciklus, ez idő alatt ráadásként még két facelift is befigyelt, és utóbbinál - csakhogy még nehezebb legyen a dolgunk - az Audi új modellkódolást vezetett be. 2015-ben nem kevesebb mint tíz motorvariánssal indult az A4 gyártása, a polgári változatok esetében nagy köbcenti (3.0 V6 TDI) csak a dízelpártiaknak járt. A V6-oson kívül egyébként csak a kipróbált kétliteres különböző teljesítmény- (122, 150 és 190 lóerő) és takarékossági (Ultra változatok, zárható hűtőráccsal és vitorlázó funkcióval) szintű változatai közül lehetett választani. Az Audinál DEUA kódnéven futó EA288-as sorozat kétliteres változatáról nem sok rosszat tudunk, figyelni kell a gyakori olajcserére, és bírni fogja a strapát. A V6-os dízellel kifejezetten kellemes, már-már izgalmas darabok, de nyilván többe kerül egyben tartani is őket.

Benzinesekből 1,4-es és 2,0 literes TFSI-k közül lehet választani, a teljesítményskála 150-től 252 lóerőig terjed. A korábbi láncszakadós sztoriknak a strapabíró szíjhajtással intenek búcsút az 1,4 TSI-nél, a kétliteresnél viszont maradt a láncos hajtás - de ezzel sem jellemzőek a horrortörténetek. Mivel ezek a benzinesek se nem szupercsendesek, se nem izgalmasak, így annyira nem kardoskodnék mellettük. Az S4 3 literes V6-os turbója nyilván más tészta. Az összes motorhoz lehetett hétsebességes S-tronic duplakuplungos váltót kérni, de a quattro összkerékhajtás csak 190 lóerős kétliteres TDI-hez, vagy az erősebb dízelekhez és benzinesekhez volt kérhető.

2018-ban jött az első facelift (lökhárítóba integrált kipufogókról ismerhető fel), ami túl nagy változást a motorkínálatban sem okozott (az S4 Európában kizárólag dízel lett), de az Audi áttért az új típuselnevezésekre, amihez jobb ha használjuk a gyár által közzéadott táblázatot. Szokatlan módon egy évvel később újabb frissítés érkezett (a szaggatott ledes nappali menetfényekről ismerhető fel), ekkor már sokat frissítettek az autó elektronikai rendszerén, kis mértékben változtak a motorok teljesítményei és megjelentek a 12 voltos enyhe hibrid változatok is. Az EA288-as megkapta az Evo utótagot, a frissítés egyik legfontosabb eleme, hogy a vákuum- és olajpumpa ismét külön egység. Ha valaki tényleg nagyon bele akar merülni a motorokba, sokat segíthet az Encycarpedia táblázata.

Hogy mennyire megbízható a B9-es A4, azt egyelőre nehéz megmondani. A mindössze hat Népítéletből kijött átlagpontszámot nem mondanám relevánsnak, viszont jellemző típushibának tűnt a korai példányoknál az ülés alatti kábelek elszakadása/kihúzódása és sokaknál az MMI rendszer is fagyogatott. A fórumokban körbenézve sokan panaszkodnak a gyári hangrendszer gyenge hangminőségére, de legalább ugyanilyen arányban elégedetlenek a feláras, Bang & Olufsen rendszerrel is, ott a mélynyomó zörgésére panaszkodnak a tulajdonosok. Az viszont annyira nem biztató, hogy eddig nyolc visszahívási akció volt az Audi A4-esre.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Alkatrész ára
Akkumulátor Exide 49 859 Ft
Levegőszűrő Mann FIlter 11 926 Ft
Pollenszűrő Würtemberg 4 998 Ft
Olajszűrő Mann FIlter 4 989 Ft
Lengéscsillapító (hátsó) Bilstein 61 728 Ft
Első fékbetét garnitúra Textar 34 856 Ft

Még véget sem ért a generáció, de már most látszik, hogy idővel igen komoly feladatot vesz a nyakába az, aki ilyen Audit szeretne. Hiába tartozik a márka olcsóbb típusai közé, a rengeteg motor, futómű és fényszóróváltozat (xenon az alap, led és mátrix led a feláras) között nem lesz egyszerű jót választani, nem beszélve a minél tisztább üzem érdekében a motorokra aggatott részecskeszűrők, adblue- és mild hibrid rendszerek által rejtett hibalehetőségekről. Ezekbe locsolgatni a százezreket egy A6-osnál még talán elmegy, de egy A4-esnél nem hiszem, hogy bárkinek valaha is könnyű lesz megemészteni. Oké, most még csak 12 voltos hibrid rendszerekről van szó és csak a 2018 utáni modelléveknél, de már nagyon látszik a belső égésű korszak vége.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.

Nagyobb problémám ezzel az A4-essel kapcsolatban, hogy nem igazán éreztem meggyőzve magam, hogy sokkal jobb autóban ülök, mint egy B8-as Passatban. A Volkswagenért szinte ugyanannyit kérnek a használtpiacon is, így számomra szinte nem kérdés, hogy az Audi helyett inkább ezt választanám. Mindkettőből Dunát lehet rekeszteni, A4-ből is több mint kétszáz darab közül lehet válogatni már most. A beugró kicsivel 4,5 millió forint alatt van, de ha hihetünk a hirdetőknek, még egyik autóban sincs olyan nagyon durván sok kilométer. A plafon a még mindig tartó gyártás miatt a csillagos ég. Nem őrült az, aki A4-et vesz, de konszernen belül máshol annyira egyszerűen túl magas lett a mérce.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI S tronic - 2017.
Üzemanyag gázolaj
Lökettérfogat (cm3) 1968
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 110 (150)
Nyomaték 320 Nm
Könyezetvédelmi besorolás Euro 6
Váltó 7 sebességes, duplakuplungos automata
Végsebesség km/óra 219 km/h
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 8,7
Kombinált fogyasztás l/100 km 4
Saját tömeg kg 1465
Hosszúság mm 4725
Szélesség mm 1842
Magasság mm 1434
Tengelytáv mm 2820
Csomagtartó l 505
Tank mérete (l) 54
Újkori ár 7 989 800 Ft-tól

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Audi A4-eseket  Jóautókon .

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.