Egyhangúan érdekes, kiemelkedően átlagos

Teszt: Honda HR-V e:HEV Advance – 2022.

2022.03.15. 06:26

Nehéz a mai mezőnyben megfelelni a júzernek, az elvárások sokrétűek: sportos kiállás, terepjáróra emlékeztető formavilág és a prémium-érzet szele mind kellenek a sikerhez. Ez az elmélet, de amíg egy seggel sem lehet két -vagy több- lovat megülni, addig ezekben a fura összvérekben is távolról mindig elősejlik egy kis izzadtságszag. A Honda ügyesen dezodorál, de közben elfelejt maradandó lenni. Sőt, mivel nem kamu, hanem rendes hibrid, olyat is tud, amit a szegmensben sokan csak papíron ígérnek: tényleg jól fogyaszt.

Kezdjük az elején: az első, 1998-ban bemutatott HR-V eleve városi terepjárónak indult, abban az időben, amikor ez még furán egyedi elgondolásnak számított. A maga korában tényleg menő és cseppet különc volt, de a terv működött: nagyon ügyesen tűnt egyszerre modern személyautónak és terepjárónak is. A háromajtós, tetőszárnyas változat különösen vagány volt. A konkurencia - mint például a Toyota a RAV4-gyel - akkoriban még nem mert olyan messzire lőni a földutaktól. Az eltelt idő a Hondát igazolta, ma már minden gyártó személyautóból farag hobbiterepjárót, nem terepjáróból hobbi-személyautót. A Honda kitartott a kezdeti elképzelése mellett, az első generációs HR-V pedig egészen 2006-ig futott, majd egy kisebb szünet után érkezett a 2013-as, kimondottan elszabott külsejű második generáció, ezt követte 2021-ben az aktuális modell, ami már a harmadik a sorban.

Kapcsolódó
Ha a CR-V sok, de a Jazz kevés

Ha a CR-V sok, de a Jazz kevés

Szigorú arcot és szigorúan hibrid hajtást kapott az új HR-V, de az erényeit azért csak megtartotta.

Ugyanakkor ebben a mezőnyben nehéz nagyot gurítani, hiszen ma a kompakt hobbiterepjárók egyértelműen az iparág slágertermékei, így szinte minden gyártónak van egy, de általában inkább több ilyen modellje. Kétféle megközelítés létezik: van olyan márka, ahol a nem feltétlenül klasszikusan szép, de nagyon feltűnő dizájnban hisznek –ilyen például a Nissan Juke és a Toyota CH-R –, sokan pedig inkább biztonsági játékra mennek, ahogy a Honda is. A HR-V ezért olyan, mint egy popsláger, amit ha lead a rádió, ott és akkor még el is lehet dúdolni, de nem okoz dallamtapadást, sőt, pár órával később már a ritmusát is nehéz felidézni. Ez itt most nem bírálat, hiszen a Honda nem bántó, és a sokszor csúnya, rosszul vezethető kompakt SUV-k között ez már egy úgynevezett erény.

Kapcsolódó
Megy olyan jól, mint amilyen piros

Megy olyan jól, mint amilyen piros

A C-HR frissítése szinte láthatatlan, de most már van erős motorja is. Csak a csomagokat kell otthon felejteni.

Dizájn szempontjából a már említett biztonsági játékot látom bele a formába, ami ugyan jól néz ki, kellemes a szemnek, de semelyik pontján nem mertek bátrak lenni a tervezői. A forma szögletes, mégse rajzolták tele élekkel, ettől az összkép egységes és letisztult. Az arányai néhol furák: a rövid géptető és a hosszú első túlnyúlás, a nagy hasmagasság, illetve a hatalmas kerékjárati ívek miatt keskenynek és bizonytalannak tűnik. Szerencsére bőven akadnak ügyes részletek is: a hátsó ajtó rejtett kilincse miatt elsőre háromajtósnak tűnik, illetve a lefele ívelő csomagtérajtó sportosabbá teszi az összképet. A lámpákat remekül eltalálták: az autó teljes szélességében végignyúló hátsó lámpa és a szigorú, de nem fenyegető első lámpa is adja.

Az arányokra magyarázat lehet, hogy a HR-V sokkal kisebb autó, mint amilyennek képeken látszik: mindössze 4,34 méter hosszú és 1,79 méter széles. A platformstratégia jegyében az alapot a Jazz adja és míg a HR-V annál 34 centivel hosszabb és 9 centivel szélesebb, 2,61 méteres tengelytávjával csak 8 centit ver rá. A konkurensek közül például a Toyota CH-R 5 centivel hosszabb és a tengelytávja is 3 centivel több, míg a Suzuki S-Cross hosszban 4 centivel rövidebb, a tengelytávja viszont csak 1 centivel kevesebb.

Kapcsolódó
Az új magyar Suzuki már csak viszonylag olcsó

Az új magyar Suzuki már csak viszonylag olcsó

Azt hinnéd, keményebb lett, pedig ez csak illúzió. Az S-Cross új formájához új ár is jár, de a többiek még drágábbak.

Beülve egy letisztult, de enyhén sivár tér fogad. Nagy ötletekre és fergeteges formai játékokra itt sem érdemes számítani, a legtöbb helyen rendes anyagokra és igényes összeszerelési minőségre annál inkább. Az mondjuk érthetetlen, hogy miért pont a váltókar körüli, nagy műanyag borításon spóroltak, hiszen azt sokszor környékezi a kéz, mégis olyan minőségű, mint egy homokozólapát. Ezen felül az anyagminőségre nem lehet panasz, az említett konzol kivételével mindenhez félelem nélkül érhetünk hozzá.

Plusz pont jár a klímakonzol kapcsolóiért, amik fizikai valójukban is léteznek. Sőt, itt még egy váratlan ötletesség is belefért: ha hidegebbre állítjuk a hőfokot, akkor a tekerő körül kékre, ha melegebbre, akkor pedig pirosra változik az egyébként fehér háttérvilágítás színe. A kormány jó fogású és még váltófüleket is kapott, igaz, ezeknek klasszikus váltó hiányában a visszatöltés szabályozása jutott. Az üléspozíció príma – ez a Hondánál ritkán megy mellé– és az első ülések váratlanul kényelmesek, egyedül az első ülőlap hosszát érheti kritika.

Van divatos, műszerfalba beleszúrt tablet, mellé rakott gombokkal és hangerő-tekerővel: ezek a dizájnon rontanak, de a funkcionalitásnak sokat segítenek, mert vezetés közben mégis jobb a fizikai nyomáspont, mint a sík érintőfelület. A kijelző minősége átlagos és a fedélzeti rendszer már most elavultnak tűnik, de cserébe nem zavarja össze az IT-világban kevésbé jártas júzert se: logikus, könnyen kezelhető. Legalábbis a nagy része, ugyanis az, hogy beállítsam, hogy magától engedje ki az elektromos kéziféket, csekély 20 percembe telt. A műszeregység fele digitális, fele analóg és bár minden szükséges infóval ellát, grafikailag kimondottan hervadtan néz ki: sivár, ötlettelen és olyan, mintha 2005-ből érkezett volna.

A Jazz-rokonság adja a HR-V egyik legnagyobb előnyét: belül elképesztően tágas. Elöl ritkán szokott baj lenni a hellyel – és itt sincs –, de ebben a méretosztályban a hátsó sorban már sok esetben nagyon karcsú a lábtér és szűk a fejtér is. Nem így a HR-V-nél! A hátsó üléssorban annyi helye van az utasnak, ami még egy kategóriával feljebb is kiváló lenne. A lábtér és a fejtér még egy 190 centi fölötti embernek is simán kényelmes. Ebben a Jazzben már bevált ügyes megoldásokon túl  mint például az első ülések alá rakott tank  az egyenes tetővonal is sokat segít. A csomagtér kicsi, 319 literes, ami elmarad a konkurencia, például a Toyota CH-R 377 literétől, ugyanakkor jól pakolható és a 60/40 arányban ledönthető hátsó ülések eltüntetése után a padló is teljesen sík lesz.

A harmadik generációs HR-V határozott újdonsága, hogy csak hibridként kapható. Az e:HEV egy full-hibrid rendszer, ami nem új, a Jazzben már találkozhattunk vele, de a HR-V-be már továbbfejlesztve került. A benzinmotor továbbra is egy Atkinson-ciklusú, 1,5 literes i-VTEC, ami a Jazzhez képest itt nem 98, hanem 107 lóerős, ehhez kapcsolódik két villanymotor, összesen 133 lóerős teljesítménnyel. A rendszer összteljesítménye érdekes módon mindössze 131 lóerő, ami mellé 253 Nm-es nyomaték társul. A Jazzhez képest már nem 48, hanem 60 akkucella tárolja az elektromosságot, ami annak is köszönhető, hogy a vízhűtéses Power Control Unit, azaz vezérlőegység a motortérbe és nem az akkupakk mellé került, így abban plusz celláknak is jutott hely.

Kapcsolódó
Itt az új Honda HR-V, amiből csak hibrid van

Itt az új Honda HR-V, amiből csak hibrid van

Egyetlen hibrid hajtással, kézi váltó és turbó nélkül, de tágasabb belsővel és frissebb formával érkezik a Honda HR-V.

A váltó eCVT jelöléséből azt gondolhatnánk, hogy egy változó áttételezésű váltó van az autóban, de a valóság az, hogy semmilyen váltó nincs benne. A benzinmotor általában áramfejlesztőként működik, de nagy tempónál direktben az első kerekeket is tudja hajtani. A kamu-CVT így is hibátlanul hozza az igazi CVT-k karakterét: az autó minden kisebb gyorsítási kísérletre kelletlenül bőgeti a motort, miközben az intenzív hanghatás mellé a gyorsítás elég lagymatag. A vezetési élmény egyértelműen legrosszabb része ez, és itt már azzal sem lehet takarózni, hogy sokan nem műszaki beállítottsággal vesznek autót, ezért a váltási érzet sem szempont náluk, a kellemetlen hanggal, hirtelen felpörgő motor jó eséllyel őket is zavarni fogja. Jó hír viszont, hogy könnyen kitanulható, hogy mik azok a gázállások, amik mellett még nem történik ilyesmi.

Hajtásmódból hármat tud a HR-V, amibe nekünk semmilyen beleszólásunk, mindent magának állít a rendszer. Alacsony tempónál igyekszik tisztán villannyal közlekedni, ami a tapasztalatim szerint elég ritkán sikerül neki. Közepes tempónál sima hibridként üzemel, tehát már a benzinmotor is működésbe lép és tölti az akkumulátorokat, de az első kereket itt még a két elektromotor hajtja. Nagy tempónál csak a benzinmotoré a főszerep, ami ilyenkor direktben hajt és még a villanymotorokat is leválasztja a rendszer, hogy ne legyen felesleges ellenállás és ezáltal plusz fogyasztás.

A vezetéssegítő rendszereket Honda Sensing név alatt gyűjtötték össze, és a sávtartótól kezdve a fékasszisztensen át egészen az adaptív tempomatig szinte minden, ma elvárható biztonsági extra a felszereltség része. Szépen meghúzódtak a háttérben, nem rémültek halálra minden helyzetben és tényleg csak akkor csipogtak bele a vezetésbe, amikor értelme is volt. Például egy előttünk hirtelen fékező autó esetén, amit jó esetben magunk is le tudunk reagálni, de nem rossz a tudat, hogy ebben az autó is igyekszik segíteni.

A vezetési élmény különben kimondottan kellemes meglepetés, leszámítva azokat a helyzeteket, amikor hirtelen ötezret forog a motor, mert azt nem tudtam megszokni. A 131 lóerős rendszerteljesítmény a napi használathoz tökéletesen elég, ha kell dinamikusan mozog a könnyű, 1,4 tonna alatti HR-V. A futómű feszes, de nem botladozik és a SUV-októl szokatlanul nagyon ügyesen kisimítja az úthibákat. Csodák nincsenek, van olyan helyzet, amikor a sima tekercsrugós futómű és a magasra emelt kaszni miatt ráz, de még ilyenkor se érződik kényelmetlennek.

A kormányzás viszont egyszerűen kiváló: pontos, precíz, tökéletesen áttételezett és nagyon nem a hobbiterepjáróktól megszokott, döglött és szintetikus érzésű. Nem az az éles szike, mint egy Civic Type-R, de távolról határozottan emlékeztet rá. Váratlanul jó élmény a HR-V terelgetése. A kilátás viszont már véleményesebb: az egyenes, magas géptető miatt magunk elé nehezen látunk. A hátsó ablak pedig mintha csak dísznek lenne, azon át szinte semmi esélyünk tájékozódni, ezért talán nem véletlen, hogy minden felszereltséghez alapáron jár a tolatókamera. A külső tükrök jól használhatók, de annyira gigantikus méretűek, hogy szignifikáns teret takarnak ki a látómezőnkből.

WLTP szerint 4,2 liter a vegyes, 3,1 liter a városi és 4,8 liter az országúti fogyasztás. Ezzel a valóság köszönőviszonyban sincs, hiszen a főleg városban megtett 250 kilométer átlagára 5,7 litert írt ki a fedélzeti számítógép. Ezt viszont a kútoszlopnál jócskán alulmúlta az autó, ugyanis teletanktól teletankig a valóságban 5,3 literre jött ki a fogyasztás, ami összességében egy remek érték.

Méretben sok konkurense adódhatna a HR-V-nek, viszont olyan, ami full-hibrid rendszerű, már jóval kevesebb. A Toyota CH-R 1,8 literes, 122 lóerős Hybrid verziója 9,9 milliótól kapható, míg a méretben szintén ebben a ligában játszó Kia Niro 1,6 literes GDI HEV, 140 lóerős rendszerteljesítményű változata 8,5 milliótól, Hyundai tesója, a Kona 1,6 GDI Hybrid pedig 9,5 milliótól vihető haza. A HR-V ezeknél valamivel magasabban indul: az Elegance alapkivitelt 10,4 millióért mérik, míg a tesztben szereplő Advance változatért 11,5 milliót kérnek. Látható, hogy a Hondánál vastagabban fog a ceruza, mint a konkurenseknél, de érdemes azt is látni, hogy azoknál frissebb modellről van szó, illetve a listaárak és az ezekből lefaragható kedvezmények márkánként máshogy adódnak.

A HR-V egy kiemelkedően jól vezethető hobbiterepjáró, ami, ha a külsejével és a belsejével nem is váltja meg a világot, egy határozottan ízléses, jól összerakott csomag. Semmi meglepőt vagy formabontót nem ad, de nem is hibázik nagyot - erre mondjuk, hogy korrekt. Nem lesz belőle klasszikus évtizedek múlva, de nem is fog felkerülni se ronda autókat, se rossz autókat gyűjtő listákra.

Az oldalról ajánljuk

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

1 órája
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36