A villanyautók rajongói és gyűlölői közötti masszív ellentét alapja, hogy elbeszélnek egymás mellett. A dél-koreaiak nem a vitára, hanem a problémára, sőt a megoldásra koncentrálnak, és a nap végén azt vesszük észre, hogy mindenkit maguk mellé állítottak anélkül, hogy oldalt választottak volna. A Kona EV második generációja nem forradalmasítja a műfajt, de újabb lépést tesz a mindenki számára befogadható elektromos autózás felé.

Mintha immunis lenne az utóbbi évek zűrzavarára, a Hyundai hideg fejjel gondolkodik, átlátja a folyamatokat, reális képe van a piacról és kiszolgálja a vevők igényeit. Nem elhamarkodott döntésekre épít, de nem is ragad le egyszer már bevált megoldásoknál. Sokat markol és sokat is fog, autóit a legtöbb kategóriában jól viszik. Már a hozzáállásuk is szimpatikussá teszi őket, nálam jók lettek az elmúlt pár évben. Régen azt mondtam, hogy nem vennék Hyundait, mert autóbuzi vagyok, ma viszont azért vennék, mert az vagyok.
Amit az N sorozatból kihoztak, azért csak hálás lehet az autós világ, de mondok jobbat, arra is büszkék lehetnek, amit a villanyautókkal tesznek. Nem a szívem csücske a műfaj, a fantáziát azért látom benne. Egyre közelebb kerülünk ahhoz a sokak számára vágyott állapothoz, amikor az akkumulátoros-elektromos autók kiválthatják a belső égésűeket. Ebben a Hyundainak nagy szerepe lesz, és ez nem csak a számokról szól, a szerethetőséget és a stílust nem kilóra mérik. A dél-koreaiak viszont ezekkel egyre jobban állnak.

Ma már ott tartanak, hogy olyan formatervet hoznak ki, amilyet elképzelnek, semmi sem áll a megvalósítás útjában, és ezt ki is használják, a kínálatuk fantáziadúsabb, mint sok riválisuké a piacon. Az új Konán egy kicsit érezni, hogy megkötötte a tervezők kezét a régi sikere, vagy egyszerűen csak szempont volt, hogy felismerhető maradjon. A Stariáról átvett, robotzsarura emlékeztető LED csík az egyik legnagyobb újdonság, az elöl-hátul szokatlan helyre került kiegészítő lámpák az elődre rímelnek, hátul az index a terepjárók stílusában továbbra is a lökhárítóban villog.
Az EV egyébként eltér a vele párhuzamosan kapható, rendhagyó módon belőle fejlesztett belső égésű változattól. Egyrészt a pixelekből álló világító elemek, másrészt a lökhárítók is egyedi darabok, és ami talán a legfeltűnőbb, a fekete műanyagok is hiányoznak róla. Több az autó színével megegyező felület, ami szerintem harmonikusabbá teszi a formát. Ezt éreztem az előző N modellnél, és emiatt is tetszik jobban ez a második kiadás. Az Ioniq 5-ről ismerős törésvonalat megfordították, íve a hátsó oldalablak alatt folytatódik, és a légterelőig tart.

Látszólag nem nyúltak a méreteihez, elődjénél mégis 17,5 cm-rel hosszabb, ráadásul az EV a belső égésűekre is rálicitál 5 mm-rel. 4355 mm-es hosszából 6 cm a tengelytávba került az utasok javára, 2660 mm-en már egy családnak is el kell férnie. Ha már nekik több hely jut, úgy az igazi, ha több holmit is vihetnek magukkal. 332 helyett már 466 literes a csomagtartó, ami azt jelenti, hogy jól használták fel a könnyen megszaladó plusz centiket. Bővíteni is nagyobbra lehet, támladöntés után 1114 helyett 1300 liternyi pakolóhely jut.
Ami csökkent, az a szabad magasság és a légellenállás, nem lennék meglepve, ha ennek a kettőnek köze lenne egymáshoz, a végén még kiderül, hogy a crossover forma nem ideális a hatékonyság szempontjából... Viccen kívül komoly munka eredménye, hogy így is csak egy századdal rosszabb, 0,27 az alaktényezője, mint az egykori etalon Opel Calibrának. Tudom, hogy ma ez kell a népnek, nem a kupé, és ők is tudják, világos, hogy miért olyan népszerű a piacon. El kell ismerni, hogy a Suzuki S-Cross méretében egész praktikus ez a műfaj.

Bár nem csökkent, de nem is nőtt érdemben a tömege. A kisebbik, 39,2 helyett 48,4 kWh-s akkumulátorral 1610 helyett 1690, a nagyobbik, 64 helyett 65,4 kWh-s pakkal 1760 helyett 1173 kilót nyom, persze a szabványos, 75 kilós vezetővel együtt számolva. A villanyautókat azért is lehet szeretni, mert azonnal elérhető, bőséges nyomatékukkal képesek ledolgozni a hátrányukat. A Kona EV mindkét rendszere 255 Nm-rel koptatja a gumikat, lóerőből a gyengébb 156-ot, az erősebb 218-at ad, ami 8,8 vagy 7,8 másodperces 0-100-as sprintet és 162 vagy 172 km/órás végsebességet jelent.

Valószínűleg a jobban csengő alapár miatt volt szükség egy gyengébb változatra, mert bár gyakran az alapmodell a legéletképesebb alternatíva, a Kona esetében nem sok értelme van a gyengébbik konfigurációnak. A kisebb teljesítményű papíron ugyan beéri 14,6 kWh-val 100 kilométerenként, de a kis akksi miatt „csak” 377 kilométert megy el, viszont az erősebb sem kér sokkal többet, a 14,7-16,6 kWh/100 kilométeres sávban mozog, és a nagy akkuval akár 514 kilométert is megtehetünk vele. Legalábbis a WLTP-ciklus szerint mérve.
Hogy pontosan mennyi is az alapár, az különösen jó kérdés, ugyanis mi még úgy utaztunk el a csehországi Nošovicébe, a Kona szülővárosába, hogy a legolcsóbb tisztán elektromos változatért 16 299 000 Ft-ot kér az importőr, igaz, bevezető kedvezménnyel 14 999 000 Ft-ért is hozzá lehetett volna jutni. Azóta viszont sikeresen tárgyaltak az anyacéggel, és egymillióval lealkudták az árakat, tehát az utolsó infónk szerint 15 299 000 Ft-ba kerül. Szerencsére a nagyobbik is olcsóbb lett, 17 999 000 helyett 16 999 000-ért vihető.
Tényleg nagy léptekkel haladnak afelé, hogy az EV-k valódi alternatívát jelentsenek a hagyományos benzineseknek és dízeleknek. Ez a villanyautó nem a villanyautó fanoknak szól, és nem is próbálja meg görcsösen meggyőzni a benzinvérűeket, egyszerűen csak egy átlagos autó, átlagos igényekre szabva, praktikus felépítéssel, elegendő teljesítménnyel, jó fogyasztással, szimpatikus hatótávval. Jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni. Lehet, hogy előre szaladok, de én már látom benne a potenciális használt villanyautót is.
A bemutatóra egy Ioniq 5-tel autóztunk ki, a 480 kilométeres utat egy rövid töltéssel sikerült végigcsinálni. Ironikus módon az Ioniq-kal sokkal közelebbi barátságot sikerült kötnöm, mint a Konával, az összehasonlítás mégis hasznos volt. Rájöttem, hogy a Kona hasonlóan agilis, praktikus és komfortos, csak éppen egy méret- és kényelmi osztállyal lejjebb. Berendezése modern és világos, figyeltek az ergonómiára a mindennapi igényekre. Sok a tárolóhely és a kütyük használatára, töltésére is gondoltak. Több formai és hangulati elemet is az Ioniq modellekből vettek át.

Van vaskos irányváltó kar és kissé túlméretezett, cserébe váratlanul könnyű, Hyundai emblémát mintázó kulcs is. Normál üzemmódban mértéktartó a gyorsulása, Sportban már szívesen az ülésbe lapít a Kona, és ha kanyarban sem vesszük el, kiderül, hogy közepesen kényelmes hangolású futóműve milyen stabilan ragaszkodik az úthoz. Fékezésnél persze feltűnő a nagy tömeg, felkészítették rá, de nekünk is érdemes számolni vele! A vezetési idő nem volt elég a hatótáv feszegetésére, annyi baj legyen, majd itthon visszatérünk rá.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
