Mire vágyik a 2020-as években egy családos autóbuzi? Egy szívhez szóló, régimódi, mégis modern formatervre, valamire, ami nem SUV, persze nem baj, ha bírja a rossz utakat. Jó, ha nagy a csomagtartója, és legyen kényelmes. Ha már olcsó nem lehet, legalább legyen jól felszerelt! Ja, és olyan közel van az a 2035. Lehetne utoljára egy benzines autó, elektromos rásegítés nélkül? A vevő kívánsága parancs, itt az új 408. Megfelel? Hol is kezdjem…

Például ott, hogy manapság úgy kell kisírni egy ennyire magával ragadó formatervet. Végre egy bátor, vagány és szerethető dizájn! Nem vagyok meglepve, hogy a franciáktól jött, rájuk mindig lehet számítani, ha őrültségről van szó. Minden tiszteletem az övék, hogy egy néhány százalékban is sikerrel kecsegtető újítás kedvéért még anyagi kockázatot is mernek vállalni. A 408-assal mondjuk pont nem kellett 19-re lapot húzniuk, mert szigorúan véve egy saját Skoda Octaviát dobtak piacra, aminél nagyobb biztonsági játék nem sok van a világon. Ez mégsem ilyen egyszerű.
A belső sáv mindenkié*
De főleg az enyém. Már ha nem jár arra valami AMG Merci vagy Porsche. A többiek hagyjanak békén, ha kérhetem.
Mert nem elég univerzálisnak lenni, annak is kell látszani. Praktikus, ötajtós karosszériája ellenére közelebb áll a 406-os és 407-es Coupéhoz, mint a flottakezelők kedvencéhez. Azt hiszem, azokat célozták meg vele, akiket annak idején a mára szinte egytől-egyig kihalt kupékkal, nem a 308 SW-nek akartak vele konkurenciát állítani. Ennek köszönhető, hogy Kevin Gonçalves bátran kibontakozhatott, még akkor is, ha a formaterv jelentős részét készen kapta. A Peugeot-nál fastbacknek nevezett kialakítás fotón is jól mutat, de élőben még rátesz egy lapáttal. Működik.

Perspektívától függően mindig új arcát mutatja, és vonzza a tekintetet. Nem érzi úgy az ember, hogy kompromisszumot kellett kötniük, vagy le kellett mondaniuk valamiről. A részletek is garantálják, hogy a kompakt választék csúcsát lássuk benne. Tuti, hogy nem jön be mindenkinek, engem mindenesetre megfogott, még úgy, is, hogy ebbe a dizájnba is bele kellett szuszakolni egy kis crossoverséget. Ez persze sem a homlokfelületét, sem a tömegét nem érintette hátrányosan, az is csak a katalógusból derül ki, hogy majdnem négy centivel magasabb a 308-asoknál.
Ugyanúgy az EMP2-es platformra épül, ettől függetlenül egyetlen méretadatuk sem egyezik a testvéreivel, szóval most tényleg nem csak marketing a kategóriaugrást sejtető számozás. A ferdehátúnál 32, a kombinál öt centivel hosszabb, tengelytávja előbbinél 11, utóbbinál 5,5 centivel nagyobb, miközben négy mm-rel keskenyebb náluk. Ahogy sejthető volt, a hátsó lábtér mellett a csomagtér is profitált ebből a jóleső nyújtózkodásból, persze el kell fogadni, hogy a tömege a tesztelt felszereltség és hajtáslánc esetén 98, illetve 67 kilóval, a fordulóköre 0,7, illetve 0,2 méterrel nőtt.

Azt viszont nehéz lenyelni, hogy a szintén előnynek gondolt, közel nyolc centivel növelt hasmagasság és a kupésan lapos tető párosítása kényelmetlenné teszi a beszállást. Mivel viszonylag magasra kell ülni, a tető meg alacsony, úgy kell bekúszni a kormány mögé, de legalább az ajtó elég nagy, és rá is hajlik a küszöbre, így tornázás közben nem sarazzuk össze a nadrágunkat. Ha már bejutottunk, passzentos üléshelyzetben találjuk magunkat, ez harmonizál a 408-as stílusával. Nem bőven, de azért van hely, a lábtér nagy, a fejtér elmegy, az ablakok kicsik.
A külső után a belső is dicséretet érdemel, kevés tömeggyártó öl ennyi energiát az utastér kitalálásába. Bár az is látszik, hol fogták meg a pénzt, egyértelműen pozitívan csalódik, aki beleül. A formák és az anyagok együtt prémium autóktól elvárt hatást keltenek. A már generációk óta továbbvitt i-Cockpit nekem olyan, mint egy jó poén, ami még sokadik hallásra is szórakoztató, de lehet annyiszor ismételni, hogy már csak arra emlékszik az ember, hogy korábban milyen jót nevetett rajta. Nem lehet véletlen, hogy mások azóta sem haraptak rá erre az ötletre...
Be tudom úgy állítani az ülést, hogy lássam, amit kell, de jobban örülnék egy hagyományos elrendezésnek. Értékelem, hogy fordítva jár a fordulatszámmérő mutatója, és a kormány is absztrakt formát vett fel, hogy a lehető legjobban lássuk a digitális kijelzőt, de már csak a tornyosuló műszerfal miatt is kissé öncélúnak érzem ezt a dolgot. Újdonság, hogy a bekötés megváltoztatása miatt már nem kell az ölünkben tartani az apró kormányt. A szobornak is beillő alkatrész egyébként megköveteli a helyes fogást, csak kilenc és három óránál kényelmes.
Ha már a kényelemnél tartunk, jól el lehet helyezkedni az ülésben. Sokáig tartott beállítani, végül megtaláltam a helyem, és többé nem fészkelődtem. Könyökölni oldalt nem a legjobb, középen viszont nincs semmi akadálya. A kilátás olyan, mint egy sportautóból, bár a magas felépítés miatt nem érezzük magunkat elveszve a buszok, kamionok között sem. Egy kicsit nagyobb külső tükrök hasznosak lennének, a belső tükörben csak azért nem lehet elég jól hátralátni, mert az ablakból egy vékonyka csík marad. A két kis oldalablak sem más, mint a vastag C-oszlop burkolata.

Mondanám, hogy parkolásnál segít a 180 fokos kamera, de amíg nem építi fel a teljes képet, magunkra hagy a kicsíkozott területekkel. Legalább a tolatókamera képe tűéles, és sötétben is a jobban használhatók közé tartozik. Ezt nem lehet elmondani a foltos képet vetítő LED-es fényszóróról vagy a tolatólámpáról, ami (több más új típuséval együtt) alacsonyra került, így nehéz észrevenni egy olyan autóból, ami már felzárkózott mögénk a lámpánál. Az első oroszlánkarmok és a három-három hátsó LED szintén a dizájn része, nem kapunk sokkal szebbet máshol sem.
A középkonzol bebizonyítja, hogy van élet a tablet és monitor méretű kijelzőkön innen is. A 10 colos érintőképernyőt beépítették az egyébként kellemesen rövid, íves műszerfalba, majd BMW-sen a vezető felé fordították. Ezt már jól ismerjük a 308-asokból az i-Toggle gombokkal együtt. Ezek azért jók, mert lehet őket konfigurálni, és anélkül segítenek a keresett menübe jutni, hogy térképet kellene mellékelniük a franciáknak a művelethez. Plusz pontot ér, hogy nem feledkeztek meg a fizikai gombokról sem, még úgy is, hogy a funkciók ismétlődhetnek.
Nagy nyíláson át hozzáférhető csomagtartója papíron 536 literes, de ahogy Gajdán Miki írta a nemzetközi bemutató után, ebbe beleszámolják a padló alatti üreget is. Ami marad, az sem kevés, pontosan 471 liter, ekkora ugyanis a plug-in hibrid csomagtartója. A turbós benzines alapmodellnél nem, a konnektoros változatnál már kell a hely az akkunak és a töltőkábelnek. Azt hiszem, ezzel az 1,2 literes, háromhengeres minden előnyét elsütöttem, talán az ára szól mellette, pedig kivételesen indokoltnak érzem az erősebb hajtáslánc 4 160 000 Ft-os felárát.
Ilyen SUV nincs másik
Sosem látott egyedi típussal rukkolt ki a Peugeot. A 408-asnak ráadásul úgy nincs párja, hogy műszaki tartalma az utolsó csavarig ismert.
A PureTech fantázianevű, EB kódú motorcsalád 2012 óta kerül különböző PSA/Stellantis típusokba a Citroëntől a Jeepen át az Opelig 1,0 és 1,2 literes változatban. A 12 szelepes, változó szelepvezérlésű, hengerenkénti közvetlen befecskendezéses motor bár nem a benzinvérűek választása, a 208-ashoz hasonló kisautókban egész jól boldogul. A 130 lóerő és az 1750-es fordulattól elérhető 230 Nm csúcsnyomaték tényleg nem tűnik kevésnek a boldogsághoz, csak éppen a 408-as bő 300 kilóval nehezebb a 208-asnál, ami miatt máris borul a downsizing koncepció.
Az egy dolog, hogy hidegindításnál könnyű összekeverni a hangját a felárért/könyörgésre sem rendelhető dízelekével, de a jellegzetes, karcosan gargalizáló orgánum mindig aláfesti a haladást, lerombolva a jó érzékkel felépített hangulatot. Ezen nem segít a jóindulattal is közepes mozgékonyság, az 1467 kilót 11,5 másodperc alatt gyorsítja 0-ról 100-ra, de nem csak rajtolásnál, hétköznapi közlekedésnél is feltűnő, mennyire erőtlen a motorja. A kézi váltót elvitte a cica, a nyolcfokozatú automata valamennyire képes kisimítani a működését, azért csodákra nem képes.
A 7,2 literes tesztfogyasztás sem elég meggyőző, szóval részemről egyenes az út a 180 vagy a 225 lóerős plug-inhez. Az a plusz 300 kiló még jót is tehet a rugózásnak, a komfortosra hangolt felfüggesztés félúton jár a rázós és a puha között, kanyarban kissé bátortalannak tűnik vele még a 19 colos felniken gördülő tesztautó is. A 14 610 000 Ft-os alapár ma már nem számít vészesen magasnak, a 15 220 000 Ft-os második felszereltség a legtöbb fontos extrát már tartalmazza, azt hiszem, mégis jobban jár, akit a jövőbe tekintő, félig elektromos 408-as csábít el.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
