Nyomokban Yamahát tartalmaz

Használtteszt: Toyota Corolla TS - 2005.

Kevés autóbuzi álmodozik egy pezsgőszínű, ötajtós Corolláról, a Toyotánál a kétezres évek elején mégis elérték, hogy felnőtt emberek egymást tapossák érte, amikor felbukkan belőle egy jó állapotú, eladó példány. Ehhez a Yamahával közösen fejlesztett, 8250-ig forgó, 192 lóerős, változó szelepemelésű szívómotorra és még néhány módosításra is szükség volt. A tökéleteshez közeli állapot fenntartásához meg egy fanatikus tulajdonos kell, aki még akkor is hajlandó rá több százezer forintot költeni, amikor nincs semmi baja.

...csak akarni kell

Hadobás Marci nem egy tipikus toyotás, és most nem arra gondolok, hogy sokkal sportosabban vezet az átlagnál, hanem arra, hogy nem próbálja megúszni a karbantartást a japán autója megbízhatóságával és tartósságával takarózva. Nemcsak tud és akar is költeni rá, hanem rendszeresen figyeli, hogy éppen mi kezd elfáradni, megöregedni rajta, és abban a pillanatban rendeli a gyári cseredarabot, veszi a kezébe a csavarhúzót, és előzi meg a bajt. Fanatizmusát tavaly a MűhelyPRN-ben is bizonyította, ahol ijesztő árajánlat helyett vételi ajánlatot kapott.

Kapcsolódó
Teste szürke, hangja éles: jó kocsi a Corolla TS

Teste szürke, hangja éles: jó kocsi a Corolla TS

Kihegyezett szívómotor, japános megbízhatóság, és a tudat, hogy a szeretett autód valószínűleg értékes is marad. De ehhez sok pénzt el kell költeni.

Nem hozzáférhetetlen, de ritka darabnak számító Corolla TS-ét persze előbb meg kellett szereznie. Toyota márkaszervizben dolgozó karosszérialakatosként jól ismerte a típust, kifejezetten ilyet keresett, és amikor egy képek nélküli hirdetésre jelentkezett, kiderült, hogy a műhelyben már többször is láthatta, ugyanis hozzájuk hordták kötelező szervizre. Az első tulajos, tényleg megkímélt csúcskivitelt a kollégái is szerették volna megvenni, végül az ő nevére került az akkor 16 éves hot hatch. Ahelyett, hogy örült volna a kivételes állapotnak, elkezdett listát írni.

Ami nem romlott el...

Nem elégedett meg azzal, hogy vezetett a szervizkönyv, arra törekedett, hogy a már akkor is értékesnek számító hobbiautója tökéletes vagy annál egy kicsit jobb legyen. Három és fél év alatt megszabadult a legkisebb korróziótól is, időrendi sorrendben (a teljesség igénye nélkül) cserélt már kipufogódobot, -tartókat és tömítéseket, szelepfedél-tömítést és lift csavarokat – ez állítja a vezérműtengely benyitásának mélységét –, hajtókarcsapágyat, első toronycsapágyakat, valamint stabpálcákat, illetve hátsó fékcsöveket, és a szereplés után beszerelt egy felújított, bontott kormányművet.

A leginkább karbantartásnak számító javításokban előnyt jelentett saját tudása és persze a kedvezménnyel megvásárolt alkatrészek is, de a végösszeg így is karcolja az egymilliót, ami a beavatkozásokat igazoló számlákkal együtt a lehető legjobb ajánlólevél lesz, ha Marci egy nap kicseréli egy GR Yarisra. Ebbe az autóba legfeljebb egy muzeális minősítésen tudna belekötni a bizottság, ugyanis saját ízlése szerint a tetőkárpitot feketére cserélte, és a hátsó ablakokkal együtt a lámpákat is lesötétítette. Minden más tuningelem a Toyota Team Europe kiegészítője.

Keveset sejtet

Az Európában 2001 és 2006 között kapható TS egy igazi sleeper volt, csak kevesen nézték sportmodellnek. A szolid külső megfelelt a kor divatjának, de az E12-es Corolla egyébként is a kevésbé vérpezsdítő formavilágú kompaktok közé tartozott, ráadásul a frissítés előtt még a lökhárító- és küszöbtoldatokat is lespórolták róla, nem szólva a hátsó légterelőről, amit Marci is utólag szerzett be saját, frissített példányára. A japánok úgy gondolhatták, hogy senkinek semmi köze ahhoz, mit tud, a legtöbb figyelmességet az kapta, aki fizetett érte, a vásárló.

Beszállásnál először a TS küszöbburkolat tűnik fel, majd a piros-fekete sportülések, a fehér számlapos műszerek, a piros cérnával varrott bőrkormány és végül a fém pedálok. Őszintén belegondolva ennyi különcködés éppen elég, de a Honda Civic Type R piros szőnyegére és komolyabb sportüléseire azért irigykednék. Még akkor is, ha egyébként a Corolla TS ülését az első pillanatban megszerettem, a végén sajnáltam is, hogy ki kellett szállnom belőle. Az egyik legnagyobb riválisával szemben viszont van egy ütőkártyája, a meglepően nagy literteljesítménye.

Egy korszak lenyomata

Amiért ebben a hot hatch-ben igazán rajongani érdemes, az a motor. A Yamahával közösen fejlesztett, 2ZZ-GE kódú, 1,8 literes szívó benzines 7600-as fordulaton 192 lóerőt, 6800-nál 180 Nm nyomatékot ad le, extraként a változó szelepnyitás mellett változó szelepemelésre is képes. Ezt jelzi a neve is, VVTL-i, vagyis Variable Valve Timing and Lift-intelligent. Utóbbi arra utal, hogy a szelepállító rendszerbe jutó olajnyomást a motorvezérlő állítja. Különlegessége, hogy 6200-as fordulat fölött (legalább 60 fokos vízhőfok esetén) megváltoztatja a szelepemelés mértékét. De mi a trükkje?

A Honda VTEC rendszeréhez hasonló, attól mégis eltérő megoldást választottak. Mind a két vezérműtengelyen dupla bütyök van, a kisebbik 6200 alatt emeli a szelephimbákat, fölötte az olajnyomás hatására egy stift helyzetbe hozza a nagyobbikat, ami abban a pillanatban átveszi a feladatát, több benzint és levegőt juttatva az égéstérbe. A teljesítmény itt feltűnően, de nem zavarbaejtően ugrik meg, mégiscsak szívómotorról van szó. Előnye, hogy ha nem tapossuk, kultúráltan járhatunk vele dolgozni, hétvégén viszont miénk a világ.

Merj gyors lenni!

Ezzel a módszerrel a fogyasztást is kordában tarthatjuk, és 8-9 literes átlaggal eljárhatunk, a japánosan zengő motort tiporva ennek búcsút inthetünk. Ez aligha ér meglepetésként bárkit, aki szeret tempósan vezetni. Azt már többen kifogásolhatják, hogy pont emiatt a kétlépcsős rendszer miatt közúton korlátozottan élvezhető a tudása. Ha van is lehetőség a pörgetésére, a hatfokozatú kézi váltóval játszva egy nagyon szűk tartományban kell tartani ahhoz, hogy elővegye a lehengerlő arcát. Jól gondolod, elsősorban versenypályán lehet jót autózni vele.

Marci kedvesen felajánlotta, hogy vezessem a kedvencét, de amikor látta, hogy mennyire kesztyűs kézzel bánok a szent gráljával, inkább maga mutatta meg, mire képes a Corolla TS a forgalomtól távol. A megítélésére jellemző kettősség, vagyis az elismerés és a fanyalgás talán annak köszönhető, hogy a világ egyik legjobb literteljesítményű és egyik legtöbbet forgó szériamotorja, ami 2002-ben megkapta az Év Motorja díjat, egy prózai autóba került átlagos, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművel, igaz, kétcentis ültetéssel és első-hátsó toronystabilizátorral.

Van másik!

A magyarázat, hogy ezt a motort nem kifejezetten a Corollába szánták, inkább a Celicába, ahol egy kupékarosszériával és hátul kettős keresztlengőkaros futóművel párosították össze. A helyét mégis a Lotus Elise-ben és az Exige-ben találta meg, akkor is, ha azokat a motorokat az angolok áthangolták. Akinek szimpatikus ez a koncepció, és szeretne több nyomatékot alacsonyabb fordulaton, megtalálja a kiemelt európai piacokon rendelhető kompresszoros Corolla TS-ben, ami 8000-nél tud 225 lóerőt, de a 230 Nm-hez elég 3600-ig pörgetni.

Maga a három-, vagy ötajtós karosszéria mindkét változatban 1,3 tonna körüli, a szívó 8,4 a kompresszoros 6,9 másodperc alatt van 100-on, a végsebességük 225 és 235 km/h. Ezt még a német autópályán sem lehet kihasználni, legfeljebb a célegyenesben számíthat, de aligha nyert volna bárki bármilyen futamot emiatt egy ilyen Corollával. A legtöbb vevő csak élvezte, hogy ugyanazt a megbízható, jól összerakott családi autót vezeti, mint a szomszéd, annyi különbséggel, hogy ő legalább úgy érezheti, nemcsak az eszével, hanem a szívével is választott.

Érdemes ilyet venni?

Ha te is így tennél, nem kell megijedni tőle, törődést igénylő, de strapabíró konstrukció. Jelenleg három szívót és két kompresszorosat hirdetnek a Használtautó.hu-n. A két véglet 1,6 és 5,1 millió forint, jelentős a különbség az eladó darabok között. Marci szerint ritka, hogy az övéhez hasonlóan patika állapotú TS-től megválnak. Érdemes minél jobbat választani, mert a kihegyezett technika miatt költeni mindenképpen kell majd rá, csak nem mindegy, mennyit. Amelyik a húszas éveit túléli, joggal pályázhat az értékes veterán szerepére, azt hiszem, megéri kitartani!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16