Valahogy sejtettük hogy így lesz: az olcsóbb Porsche a jobb. De ha kínozzuk egy kicsit, a 911-es is megmutatja, miért kerül tízmillióval többe.
Eredetileg úgy terveztük, hogy a két autóról egyetlen közös napjukon, a lacházi reptéren készítünk fényképeket. Aztán a zuhogó eső és a forgatás elhúzódása miatt egyáltalán nem tudtunk fotózni, a cikkben szereplő képeket a tévés anyagból emeltük ki. A minőségük ettől nem túl fényes, elnézést.
Boxster
Közlekedni ezzel is csak úgy lehet, mint egy TT Roadsterrel : minitank. Merev, biztonságos, és nem is tűnik jobb autónak a TT Roadsternél, egészen az első hirtelen kormánymozdulatig.
Bekapcsolt elektronikával nagyjából ugyanazt csinálja, mint a 911-es, ami nem csoda, hiszen a PSM (Porsche Stability Management) azonos a két autóban. Az ajtók, a kerekek és a külső tükrök is egy az egyben az utolsó 911-esről származnak.
A futómű sportosabb beállításának finomságaihoz tükörsima útra van szükség, vagy legalábbis egy kifutópályára. A per 37-ös gumikkal és 18 collos keréktárcsákkal a Boxster amúgy is kőkemény, és nagyon közvetlenül reagál a kormánymozdulatokra, egyszersmind azonban úgy ráz, hogy ha nem lenne olyan kegyetlen masszivitással összerakva, meg is ijednék, hogy még szétesik itt nekem. Szerencsére azonban merev, mint egy medveketrec, úthibákon nem kezd hastáncba a műszerfal, amit az angolszász szakirodalom scuttle shake-nek hív, ellenben néha úgy érezzük, mintha magával a medvével viaskodnánk.
A Sport gomb megnyomásával kétségkívül faraghatunk néhány tizedet a köridőből, versenypályán kívül azonban nehéz észrevenni a különbséget. Teljesen olyan érzésem volt, mint a Maserati Ghibli ben, amihez szintén járt az elektronikusan keményíthető csillapítás, de maga a tulajdonos is bizonytalan volt benne, vajon működik-e. Végül abban maradtunk, hogy talán nem, elvégre olasz.
Nos a Boxsterben már nem foghattam ilyesmire, hogy nem érzem a különbséget, úgyhogy a vakteszt mellett döntöttem. Egy végeérhetetlen hosszúságú macskaköves mellékutcában találomra egy csomószor megnyomtam a futóműkeményítő gombot, aztán érzetre találgattam, most vajon kemény-e. Nem jött össze - mindig nagyon kemény volt, illetve néha kicsit lágyabb, de sose találtam el, mikor.
Kanyarodni mindkettő kegyetlenül tud. Ezt még ráfoghatnánk a szétgyilkolt állapotukban is jó, széles, alacsony profilú gumikra. De abban a kanyarban, ahol más autókkal a száraz műgyantán 80-90-nel szoktunk kanyarodni, a 911-essel és a Boxsterrel egyaránt 70 körül kísértettük az istent, zuhogó esőben. A vizes műgyantával fékelektronika-gyártók tesztelik az ABS-ek működését tükörjégen, kis nekifutással még gyalog is el lehet csúszni.
És itt brutálisan teljesített mindkét Porsche. Elektronikával mindent lehet: megijedni és ráfékezni, kormányt ráncigálni, padlógázt adni. Elektronika nélkül is megy sok minden, leszámítva, hogy a 911-es az istenkísértés hatására könnyebben megpördül. De mindez csak a vizes műgyantára vonatkozik, vizes aszfalton szinte mindig belefér még néhány km/h-nyi sebesség.
Kínunkban természetesen a látványos, kilinccsel előre csúszós kanyarodást próbálgattuk - az a középmotoros Boxsterrel van meg hamarább, hülyüléshez a 911-es egy kicsit nehézkes.
Hangban mindkettő tökéletes. Ha nem is ugyanaz, de nagyon hasonló a motor, csak a Boxsterben közelebb van a fülünkhöz, és a vászontető miatt is többet hallunk belőle. A kipufogóhang mindenképpen fantasztikus, főleg az intenzitása: kíváncsi volnék, milyen jogi kiskaput használtak ki, hogy átcsússzon a decibel-előírásokon, mert jóval hangosabbnak tűnik, mint egy törvénytisztelő autó.
Az imidzs nehéz téma.
Boxsterben valahogy jobban éreztem magam, mint az
Audi TT roadster ben, és nem elsősorban azért, mert ez jobb autó. A
porschésságban a gazdagság mellett van jó adag autóbuziság, ami ebben
az árkategóriában mindenképpen enyhítő körülmény. Az imidzshez
tartozik, hogy a városban egy kolléganő rám SMS-ezett, hogy hol a
kis piros, és ugyan
később megnyugodva vette tudomásul, hogy megvan, "de ez azért sokkal
macsóbb".
A Porsche-tulajdonosok - hogy is mondjam, zárt?, előkelő?, felfuvalkodott?, gőgös? - világában a Boxster mindig csak az olcsójános autója lesz. Hiába, ha egyszer olcsóbb. És ha valakinek van pénze, tele a hűtő, meg a bankszámla, de koránál fogva már felfogta, hogy egyszer élünk, a drágábbat veszi, ami az emberiség ősi tapasztalata szerint jobb. Ez egy előítélet, az előítéleteknek általában van alapjuk, segítenek eligazodni a nagyvilágban, de vannak kivételek. Például A 911-es és a Boxster, a tízmilliós árkülönbséggel, ami különösen a 911 Cabrio és a Boxster közötti őrlődést teszi feleslegessé.
A praktikus szempontokról beszélni sportautóknál egyrészt nevetséges, másrészt tapasztalatból mondom, nagyon jó kettesben világgá menni egy szép kis kabrióval. A kis pirossal némi önfegyelemmel ezt megtehetjük. Egy Toyota MR-2-essel nem. Jó dolog az aranyifjak viccelődése az egy szál hitelkártyás utazásról, de mi van, ha az egyetlen elfogadó helyen csak béna vagy nem mérethelyes pólót árulnak? Tehát csomagtartó kell, és ebben elvileg jobb a Boxster.
Elöl 150, hátul 130 literes a csomagtartó - ehhez úgy látszik, németnek kell lenni, mert a középmotoros Toyota MR-2 ennek nagyjából a tizedét tudja. Ráadásul egészen szürreális látvány, ha egy parkoló Boxster első és hátsó csomagtartófedele is nyitva van, mert még az autózásra immúnisakban is felmerül a kérdés: jó, jó, és a motor?
A motort pedig halandó nem láthatja, a Boxster az autózás Kempelen Farkas-féle sakkozó törökje. És kíváncsi vagyok, hogy amikor 10 év múlva már az átlagos anyagi helyzetű fiatalság is vehet egy használt Boxstert, lesznek-e autószerelők, akik vállalnak egy gyertyacserét, vagy, pláne, nagyobb javítást.
Tesztautónk konkrétan hülyeség, mégpedig az automata váltó miatt. A hatsebességes Tiptronic nem lassú, csak épp annyira, hogy egy kicsit idegesítő legyen. Ha nem kap padlógázt, kettesből indul. A kézi kapcsolókat is magára a kormányra rakták, ami sokkal rosszabb, mint a Ferrari fix billentyűje: ha elfordított kormánnyal váltanék, márpedig miért ne, nehezen találom a gombot. De az igazi hülyeség, hogy az automata váltó 770 000 forintba kerül. Ezért kapjuk a konstans idegbajt, a Boxster legendásan élvezetes kézi váltója helyett. Végülis jogos a 770 000 forint, felfoghatjuk büntetésnek is.
Az új Boxster belterét az előző generációhoz képest jobbnak mondják - a Carreránál mindenesetre nem érződik olcsóbb autónak. Legfeljebb kisebbnek, érdekes módon a 911-esben nemcsak a hátsó két üléssel van több hely, hanem a szélvédő alatt is. Egyébként csak a vonalzó, a szögmérő meg a függőón tudná eldönteni, melyik a tágasabb; mindkettő abszolút passzentos, igazi sportautó.
Porschék műszerfalait sose variálták túl, tudom én, ez az egyszerű matt fekete azt szolgálja, hogy jobban koncentrálhassak a vezetésre, de azért ennél többet is variálhattak volna. Vagy egy kis króm, vagy valami tipográfiai finomságok, de inkább nem.
A látványos stopper a szélvédő alatt a Chrono-csomag része, és elsősorban természetesen versenypályák nyílt napjain kéne vele mérni a köridőket. A kormánytól balra, bajuszkapcsolóval üzemeltethető. Elég nehezen vergődtem oda a menüben, egyébként is mintha a Porsche kizárólag porschésok számára dizájnolná a kezelőszerveket.
Az autóipar legkisebb gombocskái és legkevésbé érthető piktogramjai - mindez vélhetően szándékos, és a porschésok örülnek is neki, amikor látják az egyszeri tesztelők zavarát mondjuk egy ártatlan rádiósávváltás alkalmával.
A tökéletes vétel az alap Boxster kézi váltóval, 14 860 000 Ft. 240 ló, kézi váltóval nem kevés, 15 millió egy igazi Porschéért, ami egyben kabrió is, egyáltalán nem sok. Tudom, Honda S2000, és minden tiszteletem a japánoké, de ez mégiscsak Porsche. A gazdagok pénzének az a dolga, hogy értelmetlen luxusra költsék, ezt én megértem és méltányolom.
Azoknak a gazdagoknak, akik már kezdtek örülni, hogy hurrá, minimum 25 millió elköltését sikerült letudniuk, azt ajánlom, vegyenek inkább egy Boxstert, az alap 15-ért, vagy egy fullos, erősebb Boxster S-t 18-19-ért, mert egyszerűen jobb autó, és épp ideje lehasadni a drága dolgokkal való felvágásról. A maradékon meg vegyenek egy szigetet, vagy amit csak akarnak, bánom is én.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
