Valaha a távoli múltban megjelent pár fura formájú, kimondhatatlan márkajelzésű koreai terepjáró Európa útjain. Büszkén hirdették: Powered by Mercedes-Benz, nagyon lomhák voltak, és minőségük sem volt az igazi. A Mussók, Korandók szinte mind eltűntek, az Ikersárkány - mert ezt jelenti a Ssangyong - visszahúzódott ázsiai barlangjába. Erőt gyűjtött, átalakult, távolból figyelte ellenfeleit, elleste viselkedésüket, majd négy és fél év kihagyás után '94 végén kínai zsoldon újra lecsapott a 4x4-es autók piacára. És most megint.
No, nem most, ma született újra a márka, hiszen már tavaly júniusban, novemberben és idén júniusban is beszámoltunk a Rextonról, de a Rodiusszal és a Kyronnal szerzett élményeinket is megírtuk már. Inkább csak arról van szó, hogy az importőr a már megint felfrissített Rexton és a tökúj Actyon bemutatása, valamint a Csiki-Bege Autoplázában berendezett bemutatóterem megnyitása ürügyén ismét megpróbálkozott a márka általános újrabevezetésével is a magyar piacon.
SsangYong Motor Company
A SsangYong - vagyis ikersárkány - a negyedik legnagyobb autógyár Dél-Koreában. A céget 1954-ben alapították Hadonghwan Motor Company néven, és kezdetben terepjárókat gyártott az amerikai hadseregnek. A Daimler-Benzzel (jelenleg DaimlerChrysler) aláírt megállapodás alapján a kilencvenes évek elején az első modellekben Mercedes-motort használtak. 1997-ben a Daewoo kezei közé kaparintotta az irányítást azzal, hogy megvásárolta a részvények nagy részét, egészen 2000-ig, amikor financiális nehézségei miatt megvált részesedésétől. 2004 végén a kínai állam által üzemeltetett Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) megvásárolta a tulajdoni részvények 49%-át. Jelenleg 51%-os érdekeltsége van a cégben. Forrás: Égő Ákos, TotalCar
Kezdjük a számokkal, tervekkel, aki átrágja magát rajtuk, bónuszként a végén megkapja a szép Actyont. A sajtótájékoztató első részében Csiki-Bege Lajos mutatta be büszkén a Ssangyongoknak is otthont adó új autóplázát (Szentendrei út, jól kint a főváros szélén). Falfűtés, hőszivattyú, bowlingpálya, fitnesszcenter, penészmentes munkahely, semmi unalom, hiszen öt szinten hat márkával foglalkoznak: minden autóértékesítő ilyen munkahelyet kíván magának.
Eztán megismerhettük a Ssangyong terveit Európában és Magyarországon. Tavalyelőtt 13 ezer, tavaly 30 ezer autót adtak el kontinensünkön, idén már ötvenezret szeretnének. Nálunk a tavalyi 73 darabos értékesítéssel szemben idén 173 eladott autóval számolnak. Szép növekedés, hízik a Sárkány.
A további piacszerzés érdekében reklámoznak orrba-szájba, minden eszközzel növelik a márka ismertségi mutatóit, sulykolják a remek ár-érték arányt és terjeszkednek. Most 12 kereskedés árul Ssangyongot 16 telephelyen, jövőre minden megyében akarnak Ssangyong-szalont, plusz még Budapesten négyet.
Ssangyongok és sslogyenek
Actyon: A sárkány jegyébenRexton: Igazi sárkány, tele tűzzel
Kyron: Uralja a terepet
Rodius: Teret nyer az erő
Mit is lehetne ehhez még hozzátenni?
A következő napirendi pont az újdonságok áttekintése volt. A Rextont annyiszor frissítették, hogy az már teljességgel követhetetlen. A most Rexton II-nek becézett, Mercedes-arcú behemót, ha minden igaz, az, amit egyszer már megírtunk, de ha mégsem, akkor új hűtőmaszkjáról, műfamentes, műkevláros középkonzoljáról, aktív borulásgátlójától, lejtmenet-vezérlőjéről és állítható ülésfűtéséről ismerheti fel az értő szem. A Rexton 2,7 literes dízelmotorja 165 vagy 186 lóerőt teljesít, a gyengébbhez kézi, az erősebbhez automata váltó jár. Aki a strapabíró technikát szereti, merev hátsó tengellyel, aki a kényelmet, független hátsó felfüggesztéssel is kérheti az autót. A Rexton után pedig jött az új modell, az igazi sztár Actyon bemutatása. De azt majd inkább bemutatom én.
Az Actyon
A sajtótájékoztató után senki, de tényleg, egyáltalán senki sem volt kíváncsi a parkolóból kivihető, kipróbálható Actyonra, valamennyi újságíró kolléga kívánatosabbnak találta a büféasztalt. Egyetlen ifjú titán, egy ereiben benzint és gázolajat keringtető zsurnaliszta mardosó éhséggel dacoló hősiességén múlt csupán, hogy megmenekült a szakma becsülete. Bizony, jelen sorok rovója, a TotalCar mindent elnyomó hivatástudattól vezérelt küldötte volt az egyetlen, aki elvitte egy fordulóra az autót.
Még a sajttáj előtt, ahogy megérkeztem az Autóplázához, körbejártam a parkolóban álló bordó Actyont. Nem lehetett megállni.
Először is le kell szögeznem: élőben egyáltalán nem olyan nyomasztó, mint képeken, az Actyonról született eddigi híreink címeiért én kérek elnézést. Másmilyen, mint bármi, de közel nem olyan szörnyű, mint amennyire nem fotogén. Jövőre jön a pickup verzió, hát az bizonyára még érdekesebb lesz.
Belülről pedig kifejezetten szép és kellemes. A műszerek, kezelőszervek elhelyezésében, a középkonzol kezelhetőségében, általában az ergonómiában alig találni hibát (hátul kicsit kényelmetlenül felhúzott térdekkel kell ülni), ráadásul az egésznek megvan az az előnye, hogy más, ha értik mire gondolok. (Nem arra, az Actyon kifejezetten férfias autó.) Nem szokványos, helyenként egyenesen izgalmas, érdekes, kívánatos.
Rögtön szemembe ötlött, mennyire hasonlít jellegében a szintén szögletességgel és kupéformával operáló Dodge Caliberre. A nagy különbség kettejük között, hogy az Actyon nemcsak úgy néz ki, mint egy terepjáró, hanem az. Alvázas, hátul merev hidas, van benne kapcsolható összkerék és felező, ahogy kell. Ehhez képest nem is sokkal drágább: a dízel Caliber 6,3 milliótól, az Actyon 6,6 milliótól indul. Nézzünk csak egy műfajban közelebb álló versenytársat: a Kia Sportage dízellel 6,46 milliónál kezdődik.
Persze azok aszfalton kényelmesebbek. A nehéz, masszív erőátvitel nem tesz jót az országúti menetkomfortnak, az Actyon elég rendesen csattog és ráz. Viszont hamarjában nem tudok mondani másik autót, ami ennyi pénzért ekkora méretben ilyen jó kis régivágású alvázas felépítményt kínálna. Hosszmotor, alapértelmezésben hátsókerék-hajtás, jó kis 140 lovas közös nyomócsöves dízel. Összefut a számban a nyál.
Ez az egy motor van hozzá, és ez így jó. Az 1,9 tonnás kasztnihoz nem is tudok elképzelni benzinmotort, nagyon kell a 310 Nm, hogy ne legyen reménytelenül lomha. A forgalmazó büszke rá, hogy míg a Sportage-hoz és a Tucsonhoz nem rendelhető automata váltó, az Actyon kérhető ilyennel. Én nem lennék erre annyira büszke, a négysebességes, klasszikus automata padlógázas indulásnál négy (igen, négy) másodpercig gondolkozik, mire nagy keservesen hajlandó megindítani az autót. A tükrön ott van a figyelmeztetés: A tárgyak a tükörben közelebb vannak, mint látszanak! Én inkább azt gravíroznám rá, hogy: Az IFA, ami elé besoroltál, közelebb van, mint gondolnád! Szóval részemről inkább a kézi; szerencsére az is van.
Egyelőre legyen elég ennyi az Actyonról. Ígéretünk van egy tesztautóra a nagyon-nagyon közeli jövőben, így most egyrészt nem lőném el az összes puskaporomat, másrészt hadd ne bocsátkozzak pár kilométernyi felületes ismeretség után elhamarkodott ítéletekbe. Ígérem, hamarosan részletesen beszámolunk a sokaknak csúnya, némelyeknek szép, de mindenképp különleges formájú autóról.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Közélet
Összetört a motor, a biztosító nem fizet és még a szakértő cég is átverteÖsszetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
