Az Ikersárkány támadása

2006.12.05. 08:45

Valaha a távoli múltban megjelent pár fura formájú, kimondhatatlan márkajelzésű koreai terepjáró Európa útjain. Büszkén hirdették: Powered by Mercedes-Benz, nagyon lomhák voltak, és minőségük sem volt az igazi. A Mussók, Korandók szinte mind eltűntek, az Ikersárkány - mert ezt jelenti a Ssangyong - visszahúzódott ázsiai barlangjába. Erőt gyűjtött, átalakult, távolból figyelte ellenfeleit, elleste viselkedésüket, majd négy és fél év kihagyás után '94 végén kínai zsoldon újra lecsapott a 4x4-es autók piacára. És most megint.

No, nem most, ma született újra a márka, hiszen már tavaly júniusban, novemberben és idén júniusban is beszámoltunk a Rextonról, de a Rodiusszal és a Kyronnal szerzett élményeinket is megírtuk már. Inkább csak arról van szó, hogy az importőr a már megint felfrissített Rexton és a tökúj Actyon bemutatása, valamint a Csiki-Bege Autoplázában berendezett bemutatóterem megnyitása ürügyén ismét megpróbálkozott a márka általános újrabevezetésével is a magyar piacon.

SsangYong Motor Company

A SsangYong - vagyis ikersárkány - a negyedik legnagyobb autógyár Dél-Koreában. A céget 1954-ben alapították Hadonghwan Motor Company néven, és kezdetben terepjárókat gyártott az amerikai hadseregnek. A Daimler-Benzzel (jelenleg DaimlerChrysler) aláírt megállapodás alapján a kilencvenes évek elején az első modellekben Mercedes-motort használtak. 1997-ben a Daewoo kezei közé kaparintotta az irányítást azzal, hogy megvásárolta a részvények nagy részét, egészen 2000-ig, amikor financiális nehézségei miatt megvált részesedésétől. 2004 végén a kínai állam által üzemeltetett Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) megvásárolta a tulajdoni részvények 49%-át. Jelenleg 51%-os érdekeltsége van a cégben. Forrás: Égő Ákos, TotalCar

Kezdjük a számokkal, tervekkel, aki átrágja magát rajtuk, bónuszként a végén megkapja a szép Actyont. A sajtótájékoztató első részében Csiki-Bege Lajos mutatta be büszkén a Ssangyongoknak is otthont adó új autóplázát (Szentendrei út, jól kint a főváros szélén). Falfűtés, hőszivattyú, bowlingpálya, fitnesszcenter, penészmentes munkahely, semmi unalom, hiszen öt szinten hat márkával foglalkoznak: minden autóértékesítő ilyen munkahelyet kíván magának.

Eztán megismerhettük a Ssangyong terveit Európában és Magyarországon. Tavalyelőtt 13 ezer, tavaly 30 ezer autót adtak el kontinensünkön, idén már ötvenezret szeretnének. Nálunk a tavalyi 73 darabos értékesítéssel szemben idén 173 eladott autóval számolnak. Szép növekedés, hízik a Sárkány.

A további piacszerzés érdekében reklámoznak orrba-szájba, minden eszközzel növelik a márka ismertségi mutatóit, sulykolják a remek ár-érték arányt és terjeszkednek. Most 12 kereskedés árul Ssangyongot 16 telephelyen, jövőre minden megyében akarnak Ssangyong-szalont, plusz még Budapesten négyet.

Ssangyongok és sslogyenek

Actyon: A sárkány jegyében
Rexton: Igazi sárkány, tele tűzzel
Kyron: Uralja a terepet
Rodius: Teret nyer az erő

Mit is lehetne ehhez még hozzátenni?

A következő napirendi pont az újdonságok áttekintése volt. A Rextont annyiszor frissítették, hogy az már teljességgel követhetetlen. A most Rexton II-nek becézett, Mercedes-arcú behemót, ha minden igaz, az, amit egyszer már megírtunk, de ha mégsem, akkor új hűtőmaszkjáról, műfamentes, műkevláros középkonzoljáról, aktív borulásgátlójától, lejtmenet-vezérlőjéről és állítható ülésfűtéséről ismerheti fel az értő szem. A Rexton 2,7 literes dízelmotorja 165 vagy 186 lóerőt teljesít, a gyengébbhez kézi, az erősebbhez automata váltó jár. Aki a strapabíró technikát szereti, merev hátsó tengellyel, aki a kényelmet, független hátsó felfüggesztéssel is kérheti az autót. A Rexton után pedig jött az új modell, az igazi sztár Actyon bemutatása. De azt majd inkább bemutatom én.

Az Actyon

A sajtótájékoztató után senki, de tényleg, egyáltalán senki sem volt kíváncsi a parkolóból kivihető, kipróbálható Actyonra, valamennyi újságíró kolléga kívánatosabbnak találta a büféasztalt. Egyetlen ifjú titán, egy ereiben benzint és gázolajat keringtető zsurnaliszta mardosó éhséggel dacoló hősiességén múlt csupán, hogy megmenekült a szakma becsülete. Bizony, jelen sorok rovója, a TotalCar mindent elnyomó hivatástudattól vezérelt küldötte volt az egyetlen, aki elvitte egy fordulóra az autót.

Még a sajttáj előtt, ahogy megérkeztem az Autóplázához, körbejártam a parkolóban álló bordó Actyont. Nem lehetett megállni.

Először is le kell szögeznem: élőben egyáltalán nem olyan nyomasztó, mint képeken, az Actyonról született eddigi híreink címeiért én kérek elnézést. Másmilyen, mint bármi, de közel nem olyan szörnyű, mint amennyire nem fotogén. Jövőre jön a pickup verzió, hát az bizonyára még érdekesebb lesz.

Belülről pedig kifejezetten szép és kellemes. A műszerek, kezelőszervek elhelyezésében, a középkonzol kezelhetőségében, általában az ergonómiában alig találni hibát (hátul kicsit kényelmetlenül felhúzott térdekkel kell ülni), ráadásul az egésznek megvan az az előnye, hogy más, ha értik mire gondolok. (Nem arra, az Actyon kifejezetten férfias autó.) Nem szokványos, helyenként egyenesen izgalmas, érdekes, kívánatos.

Rögtön szemembe ötlött, mennyire hasonlít jellegében a szintén szögletességgel és kupéformával operáló Dodge Caliberre. A nagy különbség kettejük között, hogy az Actyon nemcsak úgy néz ki, mint egy terepjáró, hanem az. Alvázas, hátul merev hidas, van benne kapcsolható összkerék és felező, ahogy kell. Ehhez képest nem is sokkal drágább: a dízel Caliber 6,3 milliótól, az Actyon 6,6 milliótól indul. Nézzünk csak egy műfajban közelebb álló versenytársat: a Kia Sportage dízellel 6,46 milliónál kezdődik.

Persze azok aszfalton kényelmesebbek. A nehéz, masszív erőátvitel nem tesz jót az országúti menetkomfortnak, az Actyon elég rendesen csattog és ráz. Viszont hamarjában nem tudok mondani másik autót, ami ennyi pénzért ekkora méretben ilyen jó kis régivágású alvázas felépítményt kínálna. Hosszmotor, alapértelmezésben hátsókerék-hajtás, jó kis 140 lovas közös nyomócsöves dízel. Összefut a számban a nyál.

Ez az egy motor van hozzá, és ez így jó. Az 1,9 tonnás kasztnihoz nem is tudok elképzelni benzinmotort, nagyon kell a 310 Nm, hogy ne legyen reménytelenül lomha. A forgalmazó büszke rá, hogy míg a Sportage-hoz és a Tucsonhoz nem rendelhető automata váltó, az Actyon kérhető ilyennel. Én nem lennék erre annyira büszke, a négysebességes, klasszikus automata padlógázas indulásnál négy (igen, négy) másodpercig gondolkozik, mire nagy keservesen hajlandó megindítani az autót. A tükrön ott van a figyelmeztetés: A tárgyak a tükörben közelebb vannak, mint látszanak! Én inkább azt gravíroznám rá, hogy: Az IFA, ami elé besoroltál, közelebb van, mint gondolnád! Szóval részemről inkább a kézi; szerencsére az is van.

Ssangyong Actyon - 2006

Egyelőre legyen elég ennyi az Actyonról. Ígéretünk van egy tesztautóra a nagyon-nagyon közeli jövőben, így most egyrészt nem lőném el az összes puskaporomat, másrészt hadd ne bocsátkozzak pár kilométernyi felületes ismeretség után elhamarkodott ítéletekbe. Ígérem, hamarosan részletesen beszámolunk a sokaknak csúnya, némelyeknek szép, de mindenképp különleges formájú autóról.

Az oldalról ajánljuk

Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Összetört a motor, a biztosító nem fizet és még a szakértő cég is átverte
  • Közélet

Összetört a motor, a biztosító nem fizet és még a szakértő cég is átverteÖsszetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

3 perce
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21