Szép hagyományokal

2004.09.17. 12:31

A dartmoori lápról eddig A sátán kutyája című regény jutott eszembe, de a múlt hétvégén, amikor ott álltam a börtön kapujában, éreztem, megváltozik az életem. Az új Asra kombit Anglia egyik legromantikusabb részén próbáltuk. Dartmoor és az Astra örökre összekapcsolódott.

 
  Sir Arthur Conan Doyle (1859-1930):
A sátán kutyája (The Hound of the Baskervilles)
 
  — Megszökött egy fegyenc a dartmoori börtönből, uram. Már három napja szökésben van, és az őrök minden utat és állomást figyelnek, de eddig még nem akadtak nyomára. Az is biztos, hogy a parasztok errefelé nemigen örülnek a dolognak.
— Hm! Pedig ha jól tudom, ilyen esetben öt fontot kap a nyomravezető.
— Ez így van, uram, de mi az az öt font ahhoz az eshetőséghez képest, hogy könnyen elvághatják az ember torkát! Mert tetszik tudni, nem ám közönséges fegyencről van szó! Ez a szökevény nem riad vissza semmitől! — Miért? Hát ki az?
— Selden, a nottinghilli gyilkos.
Az esetre jól emlékeztem, hiszen annak idején Holmest is foglalkoztatta. A gyilkos minden tettét féktelen vadság és brutalitás jellemezte. A halálbüntetés megváltoztatását az indokolta, hogy a tettes elmeállapotát illetően erős kétségek merültek fel, olyannyira zabolátlan volt a magatartása. Hintónk eközben fölért egy emelkedő tetejére, és ekkor elénk tárult teljes kiterjedésében a hatalmas lápvidék, amelyet szél koptatta, kopár kőhányások és jellegzetes, cukorsüveg alakú sziklák tarkítottak. Hideg szélroham süvített szembe: beleborzongtunk. Valahol itt, ezen az elátkozott fennsíkon lapul tehát a gonosztevő, megbújva, mint vad a barlangjában, s tele gyűlölettel az emberi faj iránt, amely kivetette magából. Mintha csak ez hiányzott volna a hideg szél és a sötétedő égbolt mellé, hogy teljessé tegye a holt pusztaság képét.
Fordította: ÁRKOS ANTAL
csik.jpg

A családban van egy csodás Opel, eddig mégsem voltam túl nagy rajongója a márkának. Aztán egyszer csak jött egy új Vectra, ami határozottan tetszett, és egy Tigra, amibe beleszerettem. Az Astra nem a kedvenc kategóriám, így semlegesen érintett. De a kombi, az más. Egy kombi nem lehet rossz. Az Astra kombinak is jónak kell lennie.

Mert minden autónak jól áll a kombiság. Amelyik ronda, azt elviselhetővé teszi, amelyik meg szép, azt tovább szépíti. Gondoljunk csak például a Ford Sierrára, ami borzalom, de kombiban még csak-csak elmegy valahogy. A régi Astránál is jobb volt a kombi verzió. Látszott rajta, hogy tisztességes munkásjármű, és ha szerelmet nem is váltott ki, de tiszteletet érdemelt.

 
  A hagyomány
 
    Az alapkoncepció az volt, hogy a limuzinok eleganciáját ötvözzék az igavonók praktikumával úgy, hogy mindkét oldalon a lehető legkevesebbet kelljen feladni. A mese szerint az ötvenes években Olaszországban nyaraló németek álmodoztak egy variálható autóról, ami dolgozni és nyaralni is alkalmas. CarAVan - vagyis Car And Van - autó és kisteher. A vágy 1953-ban a gyönyörű Olimpia Record CarAVannal beteljesült. A siker sem maradt el, és az Opel továbbhaladt az úton úgy, hogy igazán bolond motorokat és fenséges kényelmet is lehetett választani. 1963-ban jelent meg az A Kadett CarAVan. Sikerét mutatja, hogy ebben az időszakban minden második német kombi Opel volt. Amikor 1965-ben leállították a Kadett A gyártását, a kombik részesedése megközelítette a húsz százalékot (a szedán/kombi arány 523 000/127 000 volt). 1970-ben az Ascona (A) Voyagerel megjelent a luxus is a kombik között. 1981-ben a hathengeres Commodore C kombi debütált, tíz évre rá az autótörténelem egyik etalonja, a 200 lóerős Omega A 24V Kombi. 1993-ban az Astra F 16V Station Wagon-GSi folytatta a sort, és a 2002-ben bemutatkozó Astra G OPC turbó motorjával még ma is meglepetéseket okozhat az autópálya belső sávjában.

Nekem sokkal szebb a kombi, mint az ötajtós. A hozzátapasztott puttony tökéletes, látszik, hogy nem kényszermegoldás - az Astrát kombinak is tervezték. A hátsó lámpa sokkal szebbre sikerült, mint a kupén, és még a hátsó vastag krómcsík se gáz. A rendszámtábla kiharapott megoldása úgy látszik, az Opel stílusjegye lesz. Ilyesmivel találkoztam a Tigránál is. Én szeretem, ha egy márka minden típusáról visszaköszön néhány jellegzetes elem. Sajnos egyre kevesebb ilyesmivel találkozunk, sokszor az emblémán kívül nincs semmi más hasonlóság. A Daewoo - illetve most már Chevrolet - nagy mestere ennek.

A kombi tengelytávolsága 9 cm-rel hosszabb, mint a limuziné, így a 2,7 méteres tengelytáv megteremti az 1590 literes csomagtér lehetőségét. Hátul a Vectra Caravanban már bevált FlexOrganizer rendszert tovább korszerűsítették, és hihetetlen komplex csomagszeparálási rendszerrel könnyítik meg a rendmániások életét. Nemcsak egy sima háló védi az utasokat az előre repülő holmiktól, hanem a csomagok további csalafinta módokon rögzíthetőek is. Egy függőleges hálóval két részre oszthatjuk a csomagteret, leszoríthatunk, felfüggeszthetünk, és még ki tudja, miképp fixálhatjuk a szállítmányt. Az 591 milliméter magasságú küszöböt rozsdamentes borítás védi a karcolódástól. Pakoláskor az új, vízszintes poggyászroló akár az orr finom érintésére felgöngyölődik, így tele kézzel is bármit beleszerencsétlenkedhetünk a csomagtartóba.