A nagyonnemtörténiksemmi művészete

2003.12.02. 08:54

Olyan autóért szokás lelkesedni, ami élményhalmaz a javából. Legjobb, ha már a megpillantásától a pulzusszám legalább harmadával nő. Az ülés szoros, oldaltartása mint egy szűk lakótelepi fürdőkádé. A motorhang már alapjáraton meredezésre készteti a szőrt az alkaron. A lóerő bőven elegendő ahhoz, hogy ha kedvünk szottyan, ugyanannyit autózzunk kilinccsel előre, mint a jól megszokott módon.

csik.jpg

Jelen teszt tárgya, egy 1999-ben gyártott Toyota Avensis a fent említett tulajdonságok közül egyikkel sem rendelkezik. A gyár tervezői tudnak persze olyat is csinálni, remek példa erre a Celica vagy az MR2. De az Avensis nem ilyen. Már a kültakaró is erről árulkodik. Ott van ugye az az első lámpa, ami önmagában igen dögös kinézetű jószág. Mellette a hűtőmaszk kajánul, sötéten vigyorog az emberre. Az összhatás mégis az, hogy az Avensis eleje kedvesen barátságos. A forma pont annyira markáns, hogy mindenki megjegyezze, de senki se tartsa agresszívnak.

A Toyota tervezői az első lámpa, hűtőmaszk kombináción kívül más érdekeset nem terveztek az autóra, sem odakinn, sem benn, az utastérben. Egyszerű műszerfal, diszkrét zöld világítással. A kárpitok és a műanyagok unalmas csinovnyikszürke színt kaptak. A tükörállítás kapcsolója, az indexkar, az ablaktörlő-mosó karja is már ismerősek lehetnek vagy 25 éve az összes japán autóból. Persze tökéletesen működnek, kellő finomsággal, de hát a saccperkábé negyedszázad alatt volt idejük elérni a tökéletesség ezen fokát.

A kézifék karja szorosan a vezetőülés mellett van. Ez a gumírozott kapanyélre emlékeztető szerkezet is összetéveszthetetlenül japános megoldás. Tulajdonképpen szörnyen néz ki, de jó helyre került. Csak európai autókhoz szokott sofőr eleinte nem is találja, majd rájön, hogy butaság nem pont ide tenni.

A középkonzol mindenképpen dicséretet érdemel, ugyanis nem fautánzatú műanyag borítja! Végre! Hogy történhetett, nem tudom. Talán a fautánzatú műszerfalelemeket rémesen drágán fémutánzatú műszerfalelemre cserélő maffia egy kicsit nem figyelt oda. Ez a rémes műfa csak nem megy ki a divatból. Misztikus dolog ez, kérem. Emlékeim szerint famintás előlappal ellátott autórádiót már öt évvel ezelőtt is szinte lehetetlen volt eladni. A kuncsaft bármi mást kért, csak éppen famintásat nem. Rövid közvélemény-kutatásom szerint az autóvásárlók sem szeretik ezeket a betéteket, de nincs más alapon kénytelen ezekkel használni az autókat.

Az Avensisben fekete-sötétkék márványmintát imitáló műanyag van. Ez így leírva rémes, élőben nem annyira. Aki szeretne erről a saját szemével is meggyőződni és éppen nincs a közelében egy Avensis, nyugodtan fáradjon el a legközelebbi barkácsáruházba, azon belül a konyhai munkalapokat áruló részlegbe.

A kormány sajnos elkopott a négy év és az ez idő alatt megtett majd' 170 000 kilométer alatt. Ez az egyetlen részlet, amit megviselt az idő. Az ülések például kényelmesek, egyáltalán nem tűnnek kiültnek. A vezetőnek jár állítható deréktámasz és dönthető ülőlap, az utasoknak csak a fotelszerű kényelem marad, na meg a megdöbbentően nagy lábtér. A 186 centis magasságomhoz igazított vezetőülés mögé még úgy tudok beülni, hogy jó arasznyi hely marad a térdem előtt. Hátul a fejtér már nem ennyire nagyvonalú.

A Toyota Avensisnek nem nagyon akad gyenge pontja. Amikor erről kérdezgettem a Toyota szalon szervizeseit, csak ingatták a fejüket.
"Nincs az Avensiseknek általános hibájuk, gyenge pontjuk. Jó kis autók, elmennek több százezer kilométert is" - hangzott az egybecsengő válasz.

A teszt tárgyául szolgáló Avensis a létező legalapabb felszereltséggel került a kezeim közé. Ezt hívják a Toyotánál Linea Terrának. Két légzsák, négy motoros ablak, manuális légkondícionáló, állítható magasságú kormány, motoros tükörállítás, állítható deréktámasz és ülőlapmagasság, nagyjából ennyi. Nagy kényeztetésben nincs részünk ennél a felszereltségnél, de a mindennapi kényelmes utazáshoz nem is kell több. Jó, ha télen próbálom az Avensist, az ülésfűtést biztosan reklamálnám. Így a mezei manuális légkondícionálót kell nagyon megdicsérnem. Pillanatok alatt képes a meglehetősen nagy légterű, a negyven fok körüli külső hőmérsékleten pokoli forróságúvá hevülvt autót lehűteni anélkül, hogy odabenn jeges ciklont keringtetne.

A motort beindítva már megint nem történik semmi izgalmas. Megy. Jár. Szívdobogtató hang egy fikarcnyi sem. Még gázadásra sem. Az első izgalom olyan egy-két perc után következik, mikorra a hűtővíz, japános szokás szerint igen gyorsan, eléri az üzemi hőfokát. Ilyenkor piros lámpánál állva csak a fülünkre hagyatkozva meg nem mondjuk, hogy jár-e a motor. Néma csend, semmi vibráció. Amennyiben a városi közlekedésben egyáltalán nem akarunk motorhangot hallani, elég kettes fokozatba felkapcsolni a ventillátort, hogy ennek egész halk suttogása már teljesen elnyomja a hangját.

Persze az autóhifis kisördög nem hagyott nyugodni, és elkezdtem feltérképezni az autót, hova lehetne zeneberendezéseket szerelni. Ez persze azzal jár, hogy az ember elkezdi kiszedni a szőnyegeket, ajtókárpitokat. Nos, aki eljut az Avensis lábterében található, több centi vastag habosított műanyag zajcsökkentő betéthez, többet nem fog csodálkozni az autó zajtalanságán.

Az Avensis nem csak odabenn, de kívülről is nagyon csendes. Ez a békés külsővel párosítva időnként veszélyes lehet. A járdák urai-hölgyei előszeretettel nem veszik észre az Avensist. A próba alatt többször is megtett Budapest-Kiskőrös relációban átlagonként három bamba gyalogos és két méla biciklista készül óvatlanul a kocsi elé lépni-gurulni. Révetegen néztek a tesztautótól elfelé, mert az ellenkező irányból még jó pár száz méterre lévő autót észrevette, meghallotta, a lakott területen engedélyezett sebesség kétszeresével közeledő Toyotát nem. Ez biztosan nem az általam próbált Avensis fényezése miatt van, hiszen az álcázással foglakozó szakirodalom nem említi a metálkéket mint a városi harcra ideális fedőszínt.

A motorháztetőt kinyitva a már megszokott, dögösre formált, nagy cégemblémás, varázsszavakkal díszített műanyag idomok helyett egyetlen nagy fémdarabot látunk. Ez a Toyota 1,6 literese. Mivel a tesztautó még a modellfrissítés előtt készült változat, ez még nem a VVT-i re keresztelt változó szelepvezérléses csoda. Lóerőből 109-et, nyútonméterből meg 150 kaphatunk ettől a motortól. Ez papíron nem sok. Az utcán elegendő. Fergeteges ülésbe szorulástól nem kell tartanunk a gyorsításoknál. Ez a motor csak a csóróbb országokban került be az Avensisekbe, kontinensünk gazdagabbik felén az 1,8-as motor az alapváltozat. Nálunk ezért a kétszáz köbcentiért igen durva felárat kellett fizetni, ezért igen ritka ez a változat, pedig alighanem jobb választás ehhez a karosszériához. Így sajnos az alapmotorral a legendás hűvösvölgyi rétesesárushoz vezető útvonalat bizony kettesben-hármasban, időnkénti visszaváltásokkal kell megtennünk.

Cserébe a motor nagyon nem iszákos. Állandó városi közlekedésnél, bekapcsolt légkondicionálóval 8 liter benzint képes elégetni 100 kilométerenként. Autópályán, a legnagyobb engedélyezett sebességet ésszerűen 15%-al átlépve jó egy literrel csökkent a fogyasztás.

A váltó jó. Japánosan jó. Nem hűdejó, mint az újabb Corollában és nem hűazannya denagyonjó, mint a Subaru Imprezában. Pont annyira pontos, annyi erőt igényel, hogy az ember ne figyeljen oda rá.

A kormányzás és a futómű hasonló. A városi közlekedés olyan az Avensisszel, mintha a számítógépen szuperkönnyű fokozatban valami autós játékot. A kormány annyira könnyen jár, hogy már-már arról kezdenénk panaszkodni, nincs is érzékelhető kapcsolat az út meg a vezető között. Pedig van. Pont annyi, ami ahhoz kell, hogy elhiggyük, ez igazi autó. Annál semmivel sem több, mert az már zavaró lenne egy potenciális Avensis-tulajnak.

A rugózás kényelmes. Nem libegős-billegősen, hanem masszívan-kedvesen. Nagyobb tempónál pedig béketűrően, a bénázó sofőr hibáit ügyesen korrigálva állja a húzósabb kanyarokat is. A kormányzás is valahol 120-130-as tempónál vált egy nagy autóhoz méltóan keménnyé, feszessé. Pont jókor. Pont kellő erővel. Pont, ahogy egy Toyotáról gondolná az ember.

A próbaút ötödik percében tudtam, mi az a két nagyon fontos dolog, amire az Avensis sofőrjének szüksége van. Az egyik a gumiválasztás. Pontosabban a megfelelő hangú gumi megtalálása. Menet közben ugyanis ez a legnagyobb zajforrás. A másik a jó hangú hifirendszer mihamarabbi beépítése. Zenehallgatás nélkül ugyanis annyira nem történik semmi ebben az autóban, hogy az már művészet.

Pár percnyi Avensis-vezetés után az ember amúgy vezetésre koncentráló agya kezd más elfoglaltság után nézni. A sofőrködés nagyjából a fagyinyalás bonyolultsági fokára esik vissza. A környezet rémesen stresszmentes, barátságosan semmitmondó, mégis kreativitásra ösztönöz. Egy tízperces városi úton az ember nyugodtan elmélkedhet a posztmodern magyar irodalom jeleseiről. Egy kétórás vidéki kiruccanás idején könnyedén kiötölhet fejben egy tízoldalas disszertációt a témáról. Egy hollandiai túra pedig bőven elég egy nagydoktori végiggondolására. Az Avensis ebben nem fogja megzavarni a vezetőt egy pillanatra sem. Ebben az autóban nagyon nem történik semmi. Már- már művészi fokon nem.

A Toyota Avensisben ezt lehet szeretni. Szeretni, akár még ezzel a kicsi motorral is. Szeretni, akár még ezzel az egyszerű felszereltséggel is. Szeretni annyira, hogy egy négy év körüli autóért majd' három millió forintot kiadjon az ember.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21