Ez egy savanyúcukor, becsszó. A világ legcizelláltabb, legrafináltabb, legűrhajóbb savanyúcukra. Jó benne tölteléknek lenni. És ahogy a minőségét nézem, a szopás már tényleg csak a cukorság kapcsán kerül szóba.
Van a szkeptikusok többsége, a nem Citroën-tulajdonosok tábora, meg az a kis halmaz, amelynek tagjai életük rövidebb-hosszabb szakaszát a márka rajongóiként élik le. A tulajdonlás idején utóbbiak bárkit, aki becsmérelni meri kedvenc autóikat, gondolkodás nélkül gyomron szúrnak egy hidropneumatikus tokozású bajonettel. Aztán a citroenes átül másba, és a hipnózis elmúltával általában elismeri a hibákat. De a sóvárgása megmarad. Így szokik le a láncdohányos a bagóról: visszatér a szaglása, és már gyűlöli a füst szagát, de elég neki három slukk, és menthetetlenül visszaesik.
Bár nem hidropneumatikusan rugózik, csak egyszerű acéldarabokon, a C4 Picasso az utóbbi évek Citromjaihoz képest mégis hoz újat. Ez végre megint olyan, mintha ufók tervezték volna embereknek, tehát szörnyűségesen idegen. Aztán megyünk vele egy keveset, megérezzük a furcsa logikát a kretén megoldások mögött, és már le is vett bennünket a lábunkról.
A külső részletek is lenyűgözők. Ilyen túltervezett, trükkös vonalakkal osztott fényszórókat legfeljebb tanulmányautókon látni. Aztán lehet hüledezni még a légbeömlőkön, a díszléceken, az első ránézésre egyszerűen küllőzött kerekeken, mely küllőkről tanulmányozásra kiderül, hogy hármas csoportokban laknak, és albatrosz-evezőtollakhoz hasonlítanak. Az övvonal pedig a legérdekesebb, ugyanakkor legzavaróbb szörföshullám-interpretáció, ami autón eddig megjelent.
A C4 Picassóban az arányai a legszebbek. A kerekek éppen jó helyen vannak az ívekben, a terpesztésük se nem sportos, se nem béna, az első és a hátsó túlnyúlások viszonya tökéletes a középső tömbhöz viszonyítva - az autó látványa szinte simogatja a szépérzékünket. Egyszerre harmonikus és izgalmas. Ahhoz tehát, hogy valaki rosszat mondjon a C4 Picassóról, olyan elvetemültség kell, mint vinnyogó bébifókákat gyilkolni Grönlandon a prémjükért. Elő hát a bicskát, legyünk túl rajta.
A C4 Picasso a festői nevű buszlimuzinok közül a középső méret. A régi tojás-Xsara Picasso marad a programban kicsinek, olcsónak, a C4 Grand Picasso pedig hét üléssel, szép, de nem ennyire zseniális formatervvel a C8 vevőkörét rágja alulról. Tesztautónk kívülről jó nagy, négy és fél méteres, tehát nem csupán egy felfújt családi kompakt. Ennek ellenére odabent nem hatalmas. Levegő, meg térérzet, meg ambiansz, az van benne bőven, de inkább deréktól felfelé óriási.
Az elöl ülők viszonylag szűk alagutakba bújnak be derékig, mozgásra nincs sok helyük. Aki pedig magas, és hátra kerül, sokat kell trükkölnie, hogy elférjen. Ha előrehúzza az ülését, a feje fér el, a lábai nem. Ha hátratolja, hogy lent legyen hely, nem tud kiegyenesedni, mert a plafon abban a vonalban már nagyon lejt. Valahol a kettő között rejtőzik a megoldás. Viszont legalább maguk az ülések kényelmesek, és mint minden buszlimóban, természetesen külön-külön kiszedhetők, a támlájuk többféle helyzetben rögzíthető, meg, mint elébb említettem volt - tologathatók is.
De itt fetrengeni tényleg nem lehet, és esküszöm, hogy ezt nem Budapest-Le Mans-Budapest táv négyezer kilométere mondatja velem. Aludni meg pláne nem - ez viszont már a maratoni utazás tapasztalata -, mert a tereptárgyakat németes gondolkodással szabványosan beszíjazott bábukhoz tervezték.
Szabványosítás rulez!
Mihelyt nem germán bábukként ülünk, a Picasso összetör és böködni kezd, mint az andorrai vadkemping relatíve kőmentes talaja. A fej belenyaklik az ablak odújába, a derekat az övcsat éle dolgozza meg, a térdekbe a felhajtható tálca vés lassan múló, mély barázdát, az ülés lapjának elejében pedig van valami kemény, ami lecsúszva az ülőcsontig beássa magát a szöveteinkbe. Citroënék elhibázták a vásárlók felprogramozását: ez az autó még a legforróbb augusztusi éjszakán is elveszi a kedvünket, hogy az ülésein készítsük a negyedik és ötödik palántát. Akik miatt tovább kellene lépni a C4 Grand Picasso, illetve a C8 felé.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
