Amikor azt hinnénk, hogy ennél rosszabb megítélése már nem lehet, amikor úgy tűnik, összecsapnak a hullámok a feje fölött, akkor olyat mutat, amivel jóváteszi minden baklövését.
Van ez az értelmetlen előítélet a francia autókkal szemben, ami, ki tudja már, mikor alakult ki. Sokan mindenféle borzasztó szerviztapasztalatokkal riogatják az ismerőseiket, miközben titokban egy DS képét rejtegetik a párnájuk alatt. Nagy hanggal szidják az új francia típusokat a társaságban, miközben autóvásárláskor átböngészik a Xsara-árakat is, és elmorzsolnak néhány könnycseppet a C6 képei láttán.
Na, pontosan nekik készült a C4 Picasso, a meggyőzés új fegyvere. Szerviztapasztalat még nincs, így a dumák simán félresöpörhetők. Az autó önmagáért beszél, és minden porcikája regényeket tudna összehordani a különbözőségről - a Xsara Picassohoz képest -, a modernségről, és persze a fényről, amiről a szlogent is származtatják. Tudják: C4 Picasso, a fényterű.
Ezt a marhaságot nem tudom, ki találta ki, de ha a hatalmas üvegfelületekre gondolt, amelyeken át beáramolhat a fény az autóba, akkor igaza volt. Ha a szervizre, ahol a kötelező karbantartások mellett valószínűleg a kicsúszott szilenteket is visszanyomogatják az öntvény lengőkarokba, és kinullázzák a fedcomp hibalistáját, akkor szintén igaza van, hiszen sötét térben nem lehet dolgozni.
De erről csak az fog tudni, aki a C4 Picasso mellett dönt, és szerintem elég sokan lesznek. Mert aki egyszer is a közelébe kerül, azt magával ragadják monumentális megjelenése, kívül-belül óriási méretei, és franciásan átgondolt - vagy éppen átgondolatlan - megoldásai. Bár ég és föld a Xsara Picassóhoz, sem a mono- sem a sztereotípiák nem érdekelnek - legyenek azok bármik is -, minden jelenlegi és jövőbeni esetleges hibája mellett azt kell mondanom, hogy a Citroënnél változások vannak a levegőben. Mármint műszakilag.
A C4 Picasso alapjaiban hétszemélyes családi egyterű. Állítólag később lesz egy kicsit rövidebb változata, ami csak ötszemélyes lesz. Ez a jelenlegi így olyan hatalmas, hogy a Citroën eddigi bengája, a C5 kombi eltörpül mellette. Külsejében is minden része nagy. A tengelytáv, a nyomtáv, az ajtók, de legfőképpen az első szélvédő.
Ez nem csak olyan marketinghablaty meg PR-ra gyúrás, valaki tényleg azt gondolta, hogy a C8-at kell legyőzni méretben. Most már kíváncsi leszek, mekkora lesz az új C8. A sima lemeztetős - mert rendelhető teljesen üvegtetős változat is - modellnél is akkora a szélvédő, hogy lefektetve akár szabászasztalnak is beválna. A helyén pedig nemcsak széltében öleli át az autót, de a felső vége is a vezető feje búbjánál van.
Ráadásul akkora szögben dől, hogy egyenes vonalú folytatása a motorháztetőnek, így a cv-érték kis módosítással akár mínuszba is átmehet. Persze ebbe beleszólnak az elefántfülnyi, bezáráskor, maguktól behajló külső tükrök. Az első lámpák nem a szokványos citroënes vonalat követik, a hátsók is eléggé szögletesre sikerültek, és felcsúsztak a C- vagy D-oszlop felső részére. Ha már oszlopozunk, akkor az osztott A-oszlopot is érdemes megtekinteni, annak az üveges része is a többszörösére nőtt, mármint a Xsara Picassóéhoz képest (és itt végre értelmük is van a kis háromszög ablakoknak, mert valóban ki lehet látni rajtuk a forgalomra. - A szerk.).
Szóval az egész autóról látható alapjaiban, hogy az előd átgondolt, modernizált folytatása, de mégis úgy tűnik, hogy sokkal inkább egy másik koncepcióról van szó. Nagyobb családoknak szóló, kényelemben és luxusban is többet kínáló lehetőségekkel. És ekkor beülünk...