A francia sajtóanyagban az új rugózási szisztéma az elegáns suspension métallique (ejtsd: szüszpanszion metallik) néven fut, mintha egy másik galaxisból küldték volna ennek a szofisztikált izének a terveit, amit egyébként úgy hívunk: tekercsrugó. Talán szégyellik, hogy ilyen pórias dolgot szerelnek egy Citroënbe. Ehhez képest a CX óta nem vezettem ennyire jó, bizalomgerjesztő és kényelmes Citroënt.
De ezt nem tudtam előre. Féltem is, hogy olyan lesz a C5 a repülőszőnyeg-rugózás nélkül, mint az újraszinkronizált Rózsaszín Párducban a francia akcentus nélkül beszélő Clouseau felügyelő: szánalmas és érdektelen. A germános formák ráerősítettek a félelemre, hiszen a C5-ösön felsejlenek egy-két német prémiumlimuzin vonásai. Aztán kicsit megnyugodtam. Ha egy kicsit alulról nézzük, úgy, hogy már nem látszik kacsafarokszerű feneke, feltűnik a CX és a C6 tetőíve. És ekkor kezdtem elhinni, hogy ez mégis egy Citroën, nem pedig egy C4 orrú Audi.
Viszont megpróbáltam úgy közelíteni ehhez a C5-öshöz, hogy csak a végeredményt lássam. Hogy ne hiányoljam a szintszabályzás gombjait. Mert a hidropneumatika hiánya felett nehéz volt napirendre térnem. Nem azért, mert a világ legjobb rugózásának tartom, hiszen, mint mindennek, ennek is vannak előnyei meg hátrányai. Mégis, ez olyan műszaki érdekesség, amely nélkül szegényebb lenne az autók világa. És persze néhány Citroën-szerelő.
Az első limuzin új C5 tesztautó után nem volt meglepetés az autó mérete, azért megemlíteném: a bálnaként emlegetett régi C5 kívül kisebb, még ha ezt új formája kiválóan leplezi is. Hátul el lehet férni − ha nem a homo maximus TC-s etalonját, Balázs Viktort akarja messzire vinni az ember −, az átlagos felnőtteknek csak az jelent problémát, hogy beszálláskor a lábfejüket bejátsszák az első ülés alá.
Visszalépést a csomagtartónál lehet észlelni: ha van pótkereke a C5-nek, csak 439 literes. És a C5 nem ötajtós, hanem négy, óriási ívelt vasak tartják a fedelet, amelynek burkolata oldalanként leszed tíz-tíz centit a szélességből. Ez a C5 limuzin legnagyobb hátránya: korábban a csomagtartó is nagyobb volt, ráadásul az ötödik ajtón át be lehetett pakolni. Ma csupán a 407 literes Peugeot 407-est veri ezzel a mérettel, a többi hasonló limuzin (Mondeo, Passat, Accord, Avensis, Mazda6 és a többiek) közelebb jár az ötszázhoz. Ha nem felette. Aki tehát a régi C5 értékeit keresi, annak ma a C5 kombi jelenti a megoldást, nem a limuzin.
Viszont ha beindítjuk, nem egy germán világ köszönt ránk. Egyrészt olyan hagyományos slusszkulcs van a C5-höz, amilyen a jobban felszerelt Xsarákhoz volt pár éve, ami ugyan ciki, viszont tutira működik. Másrészt a kétliteres HDI olyan csendes, hogy az hihetetlen. És nem csak az utastérben, hanem kifelé is kulturált a hangja, feltűnő a kontraszt a szintén most tesztelt Opel Insignia 160 lóerős traktorhangú dízele mellett.
A helyzet menet közben sem változik, a motor még padlógázon gyorsítva is halk, bár nem egy zizegő hibrid Lexus, azt azért fojtva hallani, hogy dízel. De ennyi. Ráadásul a motort úgy lőtték össze a váltóval, hogy egyáltalán nem akar lefulladni elinduláskor, másrészt hihetetlen kis fordulaton is tűri, hogy felkapcsoljunk. Így például hatvannál zokszó és vibráció nélkül elgyorsít hatodikban, míg manapság a kétliteres dízelek inkább hetventől tudják ugyanezt. És ez az összefüggés minden egyes fokozatnál él, vagyis nagyjából tíz km/órával kisebb sebességnél lehet felkapcsolni, illetve lényegesen később kell visszagangolni.
Az viszont tény, hogy nem olyan vadóc felül a HDi, mint például a PD TDI-k voltak, de ennek lényegesen kisebb a jelentősége, így is nagyon fölényes és rugalmas autópályán. Ráadásul az 1,6 tonnás kocsi jól gyorsul, százra 10,6 másodperc alatt. A váltó egészen pontos, viszont hidegen az egyest-kettest nehezen veszi. Apropó hideg: most, a mínusz pár fokos reggeleken meglepően hamar fűtött a C5, ennek ellenére a hűtővíz és az olaj elég későn érte el az üzemi hőfokot. De erről legalább értesültem, mert mindkettőt mutatta a műszer, ami ritkaság. És remek fogyasztási értékeket is láthat az ember a számítógépen, amivel végül decire egyező átlagot produkált az autó: 6,9 pályán, országúton és városban, vegyesen. Úgy tűnt, hogy városi forgalomban sem megy 7,5 fölé az átlag, szóval le a kalappal a kétliteres HDi előtt.
És ehhez a nyugodt motorhoz jött az acélrugókomfort. Mert a Citroën rájött, hogy így is lehet. Ráadásul nem fogyaszt. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
