Cetidomárnak lenni jó

Citroën C5 2.0 HDI Break teszt

2001.11.06. 07:40

A C5 Break koncepciója kicsit olyan, mintha a filiszteusok a biztonság kedvéért magastalpú cipőben küldték volna Góliátot a héber sereg pocskondiázására. Ez a régi történet ugyan egy huncut kis Dávid parittyájával végződött, de a Citroën fanok kényelmesen ellazulhatnak, itt most senki sem lövi majd le a poént.

 
   
   

Igaz, ebben a pontos marketingmunkának legalább akkora szerepe van, mint C5 tervezőinek pórusain átszüremlő verejtéknek. A C5 Break sikerének egyik titka ugyanis az, hogy soha senki nem akarta élményautónak maszkírozni. Aki látta már közelről, sejti is, miért.

Talán nem a puszta véletlen műve, hogy Schubertet is inkább a hegyi patakban fickándozó pisztráng ihlette vidám dalocska komponálására, pedig állítólag látott násztáncot úszó fehér bálnát is. Meg valahogy a dömperek is hülyén mutatnak tüllszoknyában.

 
   
 

A C5 kombi messziről kisebb víkendháznak látszik, közelről nyerges vontatónak. Amikor teljes magasságában pompázik, az ember óhatatlanul eltűnődik, szabad-e ekkora autót B kategóriás jogosítvánnyal vezetni. És hogy ha szabad is, vajon miért akarná bárki?

Ráadásul a C5-öt már kipróbáltam a Hungaroringen az első sajtóbemutató alkalmával (melynek összefoglalóját az Orrszarvú első kűrje munkacímű tesztünkben olvashatják), és már akkor kiderült, hogy inkább tisztelni tudnám, mint szeretni. Erre most itt volt nekem egy hétre, akár egy fenyegető őshüllő a Jurassic Park 4-ből. Mit tehettem volna, beköltöztem.

 
   
   

A külsőre nem vesztegetnék már sok szót. Aki a Xsarát szereti, és szívesen állíttatna magának 200 tonnás köztéri szobrot bronzból, annak tetszeni fog. A C5 Break ugyanis egy Xsara Break emberfeletti dimenziókkal. Tessék megnézni a képen, élőben még ijesztőbb. Csupa szép egyértelmű vonal, de ekkora testbe kecset csempészni talán még a franciáknak is túl nagy falat. Szó szerint.

 
   
 

Belül már nem ennyire dermesztő a helyzet. Ott is minden szép nagy, de nincs nyoma elidegenítő hatalmaskodásnak. A C5 ötszemélyes autó, de akár a Chicago Bulls kezdőötöse is nyugodtan beülhetne, talán még melegíteni is lenne helyük.

Helykínálat átértékelve: 2005

A teszt megírásakor nem adódott úgy, hogy öt rendes férfi próbált volna tényleg egyszerre beülni a C5-be. A saját családom - átlag alatti kiterjedésű nőrokonokkal - pompásan elfért. Aztán most hirtelen beleültünk öten fiúk, és mi tagadást, hátul határozottan szűk. A fene hitte volna.

A Citroën árával a közép-, méretével a nagykategóriába lőtte be a C5 kombit. Egyfelől ügyes húzás, másfelől veszélyes. Ár/vízkiszorítás aránya verhetetlen, de ez inkább a balti flotta atomtengeralattjáró tenderén előny. Hacsak nem arról van szó, hogy a mérete mellé még jó is. Pedig arról van szó.

A cethal belseje lakályosabb, mint azé, amelyikben Jónás utazott a képes gyermekbiblia szerint. A hatalmas üléseken ízléses szövetkárpit, a műanyagok normálisan illeszkednek, és tapintani sem kellemetlen kötelesség. A váltóboton gusztusos alumínium betét, egyszerűen hibátlan. Ráadásul alapáron jár (egyebek közt) digitális légkondi, fedélzeti számítógép és távirányítós központizár, rugóskés rendszerű kulccsal.

 
   
   

Persze a vezetéshez kevés az ízléses és kényelmes belső, ahhoz kell motor, futómű és fék is. A motor a végletes célszerűség jegyében a kisebbik turbódízel HDI, a kétliteres. A HDI sorozat már elég régóta a piacon van különböző modellekben ahhoz, hogy minden autóslapolvasó unásig ismerje előnyeit. Igen, tényleg nagyon jó.

 
   
 

A motor hangja meghitt, meleg kerregés, nem zavaró, de nem is észrevétlen. Menet közben tökéletesen elenyésző, álló helyzetben meg miért ne lehetne kicsit teherautós a hangulat, ha egyszer simán vihetnénk egy Kamazt a raktérben. Normálisan húz, sőt, ahol a turbó elemében van, ott olyan, mint egy futni készülő nehézatléta, nem éppen gyors, de tisztesen megindul, és szépen hasít.

A váltót nem lehet rossz szóval illetni, egyrészt ugye ott van az a szép alu borítás, másrészt pedig hibátlanul jár. Könnyű, pontos. Jó.

 
   
   

És akkor a futómű. A futómű az a bizonyos Hydractive 3, azaz 3. generációs hidropneumatikus felfüggesztés. Ez a 3. generáció sokat kupálódott az évtizedekkel korábbi kezdetek óta, így a hibák miatt kár is félni: a gyártó 5 év vagy 200 000 km karbantartásnélküliséget vállal rá. Ráadásul a kombi irdatlan, alaphelyzetben 563 literes, lehajtott ülésekkel pedig 1,658 köbméteres csomagterébe akár Maci Laci és Bubu is bemászhatnak, a C5 feneke nem fog leülni, mert a rendszer állandó magasságban tartja.

Hacsak - figyelem - hacsak nem arról van szó, hogy beszálláskor a medvéknek nincs kedvük nagyot lépni, mert ebben az esetben a csomagtartó oldalán elhelyezett kis gombbal szépen leguggoltatható a Citroën, akár álló motornál is. Mint az elefánt a cirkuszban, tényleg.

 
   
 

Emellett két szintre is fel lehet emelni, az alacsonyabbik csak hihetetlen, a magasabbik kicsit rémisztő. Ez utóbbival 10 km/h-val haladhatunk, az előbbi 40-ig jó, e fölött az autó automatikusan visszaáll a normális magasságra. Parkoláskor viszont egészen az úttestre lapítható, ilyenkor jobb, ha nem felejtjük alatta az uzsonnáskosarat. Ha mégis ott maradt, az összepréselt maradékot beadhatjuk a medvéknek a csomagtérajtó külön is nyitható üvegén át. De ha magunknál tartjuk, akkor se mászhatnak előre érte, mert a hátsó üléstámlában integrált kihúzható térelválasztó van.

 
   
   

Amikor az autó halad, a Hydractive furcsa. Az apróbb úthibákat érezni ugyan, de csak apró úthibáknak. A nagyobbacska úthibák is csak kisebbecske úthibáknak tűnnek. A még nagyobbakat azért már lehet érezni - de inkább füllel, mint fenékkel. Szóval a C5 nagyon kényelmes, viszont nem lebeg az út felett. Ellenben imbolyogni imbolyog, de csak egy egészen aprócskát. Olyan, mint amikor az ingerküszöbünk környékén dudorászik valaki néhány méterrel arrébb, nehéz meghatározni, de kicsit feszélyező.

Ha viszont keményebb autózásba kezd az ember - amihez azért kell egy legényes nekidurálás - akkor kiderül, hogy a C5 állja a sarat. Tornacsarnokkal ilyen magabiztosan kanyarodni, sávválani és előzgetni sose mertem volna korábban. Egy hajtós Budapest-Pécs-Budapest teljesíthető szinte konstans 120-as tempóban - természetesen csak elméletben, hiszen ez súlyosan szabálytalan. Ilyenkor egyébként majdnem 7 litert fogyaszt. Vicces.

 
   
 

Ennél gyorsabban törvénytiprás nélkül csak autópályán lehet haladni, ahol a C5 nyugodt utazóautóként szintén elemében van. Izgalmat csak a nagy tempó és az oldalszél szerencsétlen kombinációja hozhat, amit a fregattok vitorlázatát kikacagó oldalprofil és az alpesi magasság nagyjából érthetővé tesznek.

Ha a sietős medveszállítás közben vészhelyzet adódik, akkor egyrészt a hatékony vészfékrásegítős ABS-es fék, másrészt a hat légzsák jöhet jól. A mögöttünk poroszkáló légfékes IFA is megúszhatja a ráfutásos balesetet, mert erős fékezéskor a C5 gondoskodón bekapcsolja a vészvillogót. A multiplexelt elektronikából fakadó intelligenciának itt még koránt sincs vége, de a javát a már fent említett típusbemutató kapcsán leírtuk, ott elolvasható.

 
   
   

Ugyanott szó esett az autó extrém vezetési körülmények között mutatott unalmasan és biztonságosan kiszámítható viselkedéséről is. Az elvetemült autósújságírók nyúzásán kívül egyébként aligha lesz más alkalom arra, hogy a C5 Break extrém helyzetbe kerüljön. Ennél józanabb autót még egyetlen lidérces álmomban sem láttam.

A C5 elképesztően fókuszált jószág, az értelem falanszterszagú diadala az érzelem felett. Semmi megragadó egyénieskedés, az előd-dinoszaurusz CX és XM futurisztikus bájából egy morzsa sem maradt. Ellenben annak nézve, amire van, egyszerűen hibátlan. Ízléses kivitelű, nagyszerűen használható, remek motorral szerelt Zeppelin. Pont annak akar látszani, ami, és - sajnos - pont annak is látszik.

 
   
 

Épp emiatt az őszinteség miatt lehetett végül mégis megszeretni. Meg azért, mert a finoman ringó hatalmas testnek igenis van varázsa. Helyeslem a bálnavadászat betiltását. Kedvelem a ceteket.

Az oldalról ajánljuk

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16