A C5 Break koncepciója kicsit olyan, mintha a filiszteusok a biztonság kedvéért magastalpú cipőben küldték volna Góliátot a héber sereg pocskondiázására. Ez a régi történet ugyan egy huncut kis Dávid parittyájával végződött, de a Citroën fanok kényelmesen ellazulhatnak, itt most senki sem lövi majd le a poént.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Igaz, ebben a pontos marketingmunkának legalább
akkora szerepe van, mint C5 tervezőinek pórusain átszüremlő
verejtéknek. A C5 Break sikerének egyik titka ugyanis az, hogy soha
senki nem akarta élményautónak maszkírozni. Aki látta már közelről,
sejti is, miért.
Talán nem a puszta véletlen műve, hogy Schubertet is inkább a hegyi patakban fickándozó pisztráng ihlette vidám dalocska komponálására, pedig állítólag látott násztáncot úszó fehér bálnát is. Meg valahogy a dömperek is hülyén mutatnak tüllszoknyában.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A C5 kombi
messziről kisebb víkendháznak látszik, közelről nyerges
vontatónak. Amikor teljes magasságában pompázik, az ember
óhatatlanul eltűnődik, szabad-e ekkora autót B kategóriás
jogosítvánnyal vezetni. És hogy ha szabad is, vajon miért akarná
bárki?
Ráadásul a C5-öt már kipróbáltam a Hungaroringen az első sajtóbemutató alkalmával (melynek összefoglalóját az Orrszarvú első kűrje munkacímű tesztünkben olvashatják), és már akkor kiderült, hogy inkább tisztelni tudnám, mint szeretni. Erre most itt volt nekem egy hétre, akár egy fenyegető őshüllő a Jurassic Park 4-ből. Mit tehettem volna, beköltöztem.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A külsőre nem vesztegetnék már sok szót. Aki a
Xsarát szereti, és szívesen állíttatna magának 200 tonnás köztéri
szobrot bronzból, annak tetszeni fog. A C5 Break ugyanis egy
Xsara Break
emberfeletti dimenziókkal. Tessék megnézni a képen, élőben még
ijesztőbb. Csupa szép egyértelmű vonal, de ekkora testbe kecset
csempészni talán
még a franciáknak is túl nagy falat. Szó szerint.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Belül már nem ennyire dermesztő a helyzet. Ott is minden szép nagy, de nincs nyoma elidegenítő hatalmaskodásnak. A C5 ötszemélyes autó, de akár a Chicago Bulls kezdőötöse is nyugodtan beülhetne, talán még melegíteni is lenne helyük.
Helykínálat átértékelve: 2005
A teszt megírásakor nem adódott úgy, hogy öt rendes férfi próbált volna tényleg egyszerre beülni a C5-be. A saját családom - átlag alatti kiterjedésű nőrokonokkal - pompásan elfért. Aztán most hirtelen beleültünk öten fiúk, és mi tagadást, hátul határozottan szűk. A fene hitte volna.
A Citroën árával a közép-, méretével a nagykategóriába lőtte be a C5 kombit. Egyfelől ügyes húzás, másfelől veszélyes. Ár/vízkiszorítás aránya verhetetlen, de ez inkább a balti flotta atomtengeralattjáró tenderén előny. Hacsak nem arról van szó, hogy a mérete mellé még jó is. Pedig arról van szó.
A cethal belseje lakályosabb, mint azé, amelyikben Jónás utazott a képes gyermekbiblia szerint. A hatalmas üléseken ízléses szövetkárpit, a műanyagok normálisan illeszkednek, és tapintani sem kellemetlen kötelesség. A váltóboton gusztusos alumínium betét, egyszerűen hibátlan. Ráadásul alapáron jár (egyebek közt) digitális légkondi, fedélzeti számítógép és távirányítós központizár, rugóskés rendszerű kulccsal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Persze a vezetéshez kevés az ízléses és
kényelmes belső, ahhoz kell motor, futómű és fék is. A motor a
végletes célszerűség jegyében
a kisebbik turbódízel HDI, a kétliteres. A HDI sorozat már
elég régóta a piacon van különböző modellekben ahhoz, hogy minden
autóslapolvasó unásig ismerje előnyeit. Igen, tényleg nagyon jó.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motor hangja
meghitt, meleg kerregés, nem zavaró, de nem is észrevétlen.
Menet közben tökéletesen elenyésző, álló helyzetben meg miért ne
lehetne kicsit teherautós a hangulat, ha egyszer simán vihetnénk
egy Kamazt a raktérben. Normálisan húz, sőt, ahol a turbó elemében
van, ott olyan, mint egy futni készülő nehézatléta, nem éppen
gyors, de tisztesen megindul, és szépen hasít.
A váltót nem lehet rossz szóval illetni, egyrészt ugye ott van az a szép alu borítás, másrészt pedig hibátlanul jár. Könnyű, pontos. Jó.
![]() |
|
![]() |
![]() |
És akkor a futómű.
A futómű az a bizonyos Hydractive 3, azaz 3. generációs
hidropneumatikus felfüggesztés. Ez a 3. generáció sokat kupálódott
az évtizedekkel korábbi kezdetek óta, így a hibák miatt kár is
félni: a gyártó 5 év vagy 200 000 km karbantartásnélküliséget
vállal rá. Ráadásul a kombi irdatlan, alaphelyzetben 563 literes,
lehajtott ülésekkel pedig 1,658 köbméteres csomagterébe akár Maci
Laci és Bubu is bemászhatnak, a C5 feneke nem fog leülni, mert a
rendszer állandó magasságban tartja.
Hacsak - figyelem - hacsak nem arról van szó, hogy beszálláskor a medvéknek nincs kedvük nagyot lépni, mert ebben az esetben a csomagtartó oldalán elhelyezett kis gombbal szépen leguggoltatható a Citroën, akár álló motornál is. Mint az elefánt a cirkuszban, tényleg.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Emellett két szintre is fel lehet emelni, az
alacsonyabbik csak hihetetlen, a magasabbik kicsit rémisztő. Ez
utóbbival 10 km/h-val haladhatunk, az előbbi 40-ig jó, e fölött az
autó automatikusan visszaáll a normális magasságra. Parkoláskor
viszont
egészen az úttestre lapítható, ilyenkor jobb, ha nem
felejtjük alatta az uzsonnáskosarat. Ha mégis ott maradt, az
összepréselt maradékot beadhatjuk a medvéknek a csomagtérajtó külön
is nyitható üvegén át. De ha magunknál tartjuk, akkor se mászhatnak
előre érte, mert a hátsó üléstámlában integrált kihúzható
térelválasztó van.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Amikor az autó halad,
a Hydractive furcsa. Az apróbb úthibákat érezni ugyan, de
csak apró úthibáknak. A nagyobbacska úthibák is csak kisebbecske
úthibáknak tűnnek. A még nagyobbakat azért már lehet érezni - de
inkább füllel, mint fenékkel. Szóval a C5 nagyon kényelmes, viszont
nem lebeg az út felett. Ellenben imbolyogni imbolyog, de csak egy
egészen aprócskát. Olyan, mint amikor az ingerküszöbünk környékén
dudorászik valaki néhány méterrel arrébb, nehéz meghatározni, de
kicsit feszélyező.
Ha viszont keményebb autózásba kezd az ember - amihez azért kell egy legényes nekidurálás - akkor kiderül, hogy a C5 állja a sarat. Tornacsarnokkal ilyen magabiztosan kanyarodni, sávválani és előzgetni sose mertem volna korábban. Egy hajtós Budapest-Pécs-Budapest teljesíthető szinte konstans 120-as tempóban - természetesen csak elméletben, hiszen ez súlyosan szabálytalan. Ilyenkor egyébként majdnem 7 litert fogyaszt. Vicces.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ennél gyorsabban törvénytiprás nélkül csak
autópályán lehet haladni, ahol a C5 nyugodt utazóautóként szintén
elemében van.
Izgalmat csak a nagy tempó és az oldalszél szerencsétlen
kombinációja hozhat, amit a fregattok vitorlázatát kikacagó
oldalprofil és az alpesi magasság nagyjából érthetővé tesznek.
Ha a sietős medveszállítás közben vészhelyzet adódik, akkor egyrészt a hatékony vészfékrásegítős ABS-es fék, másrészt a hat légzsák jöhet jól. A mögöttünk poroszkáló légfékes IFA is megúszhatja a ráfutásos balesetet, mert erős fékezéskor a C5 gondoskodón bekapcsolja a vészvillogót. A multiplexelt elektronikából fakadó intelligenciának itt még koránt sincs vége, de a javát a már fent említett típusbemutató kapcsán leírtuk, ott elolvasható.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ugyanott szó esett az autó
extrém vezetési körülmények között mutatott unalmasan és
biztonságosan kiszámítható viselkedéséről is. Az elvetemült
autósújságírók nyúzásán kívül egyébként aligha lesz más alkalom
arra, hogy a C5 Break extrém helyzetbe kerüljön. Ennél józanabb
autót még egyetlen lidérces álmomban sem láttam.
A C5 elképesztően fókuszált jószág, az értelem falanszterszagú diadala az érzelem felett. Semmi megragadó egyénieskedés, az előd-dinoszaurusz CX és XM futurisztikus bájából egy morzsa sem maradt. Ellenben annak nézve, amire van, egyszerűen hibátlan. Ízléses kivitelű, nagyszerűen használható, remek motorral szerelt Zeppelin. Pont annak akar látszani, ami, és - sajnos - pont annak is látszik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Épp emiatt az őszinteség miatt lehetett végül mégis megszeretni. Meg azért, mert a finoman ringó hatalmas testnek igenis van varázsa. Helyeslem a bálnavadászat betiltását. Kedvelem a ceteket.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
