Az ébrenlét határán
A feleségem őrjöng, válással fenyeget, a gyerek csendesen sírdogál és hüppög a félig szétszedett kiságyban. Majd megszakad a szívem, de nem engedek: a közép- és hosszútáv lebeg a szemem előtt. Elindulok Békéscsabára.
Nincs több idő, holnap költözünk: még éjjel kifizetem egy hátsó udvaron, ahol ciripelnek a tücskök. Földutcákat járok a törzskönyvért. Vezetek háromszáz kilométert hullafáradtan hazáig, de a miénk a harmadik generációs Toyota Camry. Végre.
Vettem egy Toyotát az asszonynak. Olyan autót kerestem, amit nem használt tizenéves jogosítvánnyal is biztonságosan vezethet. Lassú és nagy. Kényelmes és van benne hely. Automata, légkondis, ABS-es. Nem baj, ha kicsit horpadt, lesz még rajta ez-az. Az egészre volt hatszázötvenezrem. Akkor azt hittem, nem lesz sima a menet a Toyotával, de szerencsére tévedtem.
A Camry a Toyota nagy autója, efelett csak Lexus van, legalábbis Európában. Japánban léteznek belpiacos modellek, melyek Toyota márkanév alatt közlekednek. A Camrynek kupéja is van Solara néven, egyet sem láttam még hazánkban, de a német nyelvű használtautó keresőkben is csak 2000 utánit, az is mind kabrió volt. A Camryt Amerikában mid size-nak hívják, mert kisebb, mint egy Calillac Eldorado; na az a fullsize.
Mégis szeretik a háziasszonyok, mert jó. Ez van, kimondtam és nem szégyellem magam érte: ez egy jó autó. Először is kényelmes, nem ráz az úthibákon úgy, mint egy mai középkategóriás. Egyáltalán nem ráz. Beszállni és bent ülni is kényelmes. Ez éppen bőrös, ami elég ramatyul néz ki, de arra pont tökéletes, hogy összekiflicsücsközzük, nyálazzuk, joghurtozzuk. Vizes ruhával tisztítható - kisgyermekes családoknak csak a bőrbelsőt ajánlom, típusra való tekintet nélkül.
Amikor beülünk, az tűnik fel, hogy nagy autó. Négy és fél méteres hossza (4725 mm), valamint több mint két és fél méteres tengelytávja (2619 mm) ezt sugallja, de magam mögött ülve feltűnően nagy a hely. Kábé akkora, mint egy mai Opel Vectra vagy Škoda Ocatvia beltere, pedig azok sem kis autók. A Mondeónál – ami a legnagyobb – azért kisebb. Az ülésmagasság úgy állítható, hogy az ülőlap magassága állítható elöl és hátul külön, így viszonylag könnyen megtalálható a kényelmes pozíció. A tükrök elektromosak, a kormány is jön ki-be, kényelmes, na. Elöl-hátul könyöklőn tehénkedni ebben a kategóriában kötelező, az első könyöklő rekeszt is rejt.
A Camry elöl hajt – ez feltétel volt a vásárlásnál – előrelátó mérnökök szereltek bele kipörgésgátlót is, ami gyakorlatilag felesleges a 2.2 es 136 lóerős motorhoz. Volt belőle háromliteres, azt egyszer próbáltam, egész jól szedi a lábát, de annyira eltér az autó karaktere a boyracer üzemmódtól, hogy teljesen felesleges. Ez a 2.2-es épp annyira mozdítja meg az úton, hogy ne tartsuk fel vele a forgalmat, de nem erőművész. Városban bőven 10 alatt, vidéken bőven 8 alatt eszik, így 13 évesen is. Ebben remek partner az overdrive váltó, ami igyekszik a legalacsonyabb fordulaton tartani a motort, nem is emlékszem, hogy 2500 fölé ment volna, kivéve az autópályát.
A váltó megérdemel pár szót, mert szerintem zseniális. Két alapvető üzemmódja van, a normál és a power. Normál üzemben 2000 fordulat körül vált fel, és az overdive-ot bekapcsolva (ez az alapértelmezett) kb. 80 km/h alatt nincs motorfék, így szépen el lehet vele gurulgatni. Ha elvesszük a gázt, ezer környékére ejti vissza a fordulatszámot, és nem fogyaszt kimutatható mértékű üzemanyagot.
Az overdrive kikapcsolásával megérkezik a motorfék, ezzel együtt magasabb fordulatszámok tartoznak ugyanazon sebességhez, tehát lejtmenetkor és előzésnél hasznos kikapcsolni, egyébként tökéletes, ahogy van. A power módban szedi a lábát, de teljesen felesleges. Lábbal szépen visszaterelhető alacsonyabb fokozatba a négy közül, ha esetleg arra van szükség, kickdownnal pedig power mode-ba kapcsol, és leszabályzásig forgatja a motort.
A műszerfalon a fordulatszámmérő közepén van két LED, egy zöld és egy sárga. Ez a fojtószelep állásának függvényében zöld vagy sárga, és szépen, finoman ráveszi az embert a gazdaságos vezetésre. Jobb, mint a Mercedes skála nélküli fekete-piros lóbálója, vagy a BMW húsz literig skálázott vitustáncot járó pillanatnyi fogyasztásmérője. Annyit mond, kíméljük-e az olajtartalékokat, vagy sem, és ez épp elég.
Van-e víz a csomagtartóban?
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
