2007.10.30. 03:17

A Citroën meglátta a fényt. Ez volna az irány: a hibrid technológia nagy menetelése világszerte megtorpant, de a C-Cactus alapján nem kell még temetni.

A hibrid ugyanis luxusautókban zseniális, a Lexus RX400h sztrádatempós gyorsulására és finom futására holtomig emlékezni fogok, de a Priusból méltán nem lett népautó.

Leginkább talán a támogatásokkal is hétmilliós ár miatt. A Citroën azt mondja, a C-Cactus (ejtése Clouseau felügyelő stílusában természetesen szé káktüsz) gyártását úgy tervezték, hogy egy alap C4 áráért kínálhassák. Mindez persze egy tanulmányautó esetében nem jelenti, hogy fogják is, de mivel az újságírókat általában afféle nép hangjaként kezelik, szerintem gyárcsák.

A Citroën az utóbbi években zsákutcának tűnő irányba haladt. A vevőket mindenféle trükkös elektronikai jótéteményekkel igyekeztek elkápráztatni, meg ugye a villanyos extrákon keresni is elég jól lehet. Csak ha a gyors bemutatás érdekében nem tesztelik eleget, meg költséghatékonysági alapon választanak beszállítót, a tulajdonos könnyen érzi majd istencsapásának az autót. A szervizben meg egyre kevésbé tudnak okosan nézni a szerelők, ha meg kéne találniuk a hibát a multiplex elektronika sötét dzsungelében. Ebbe a csapdába olyan konzervatív gyártók is besétáltak már, mint a Toyota.

A platform (padlólemez, főbb futómű- és egyéb alkatrészek) a C4-é, már csak ezen is lehetett spórolni, de egy tanulmányautónál természetesen sokkal látványosabb megtakarítások is vannak. Nyilván elfogult vagyok, mert ez az első tanulmányautó, amit kipróbálhatok, vagy egyáltalán beleülhetek, de a Kaktüsz tán a szokásos tanulányautó-átlagnál is messze több érdekes újítást tartalmaz.

Az érdekes újításoknak általában van egy olyan hátulütőjük, hogy drágák. Néhány év múlva esetleg megjelennek valamelyik luxusautóban, további évek során behozzák a fejlesztési költségüket, és akkor már az alsó-középkategóriában is hozzáférhetők. A sok esetleg, egyszermajd és a távolijövőben rögtön aláássa az izgalmat: egy újításnál épp az lenne az izgi, hogy akár már holnap megvehetem. A C Cactus szerencsére az eszelős formán, az ésszerű dízel-hibrid hajtáson és a megkapóan eszelős formán kívül pont az olyan filléres zsenialitásból tud sokat, amiket annyira hiányolok a mai autókból. Lássuk hát a zseniális részleteket.

A gyártást olcsóbbá teszi, hogy az egész autó kevesebb darabból van, a karosszéria orr-része például kettőből. Az első panel pedig megegyezik a hátsóval, és - amit elsőre nehezen is hittem - ugyanolyan az első és hátsó lámpák alakja. Olcsó gyártani, drága koccolni.

A csomagtartó a katalógus szerint 500 literes. Ez most volt vagy 200, mert az alsó részét - a nemzetközi Citroën-fősajtós szerint - telerakták műszerekkel. Ezeket nem láttam, és gyanúsan szépen egybe volt dolgozva az az alaplap. A rendszer egyébként okos: egy madzagot meghúzva egyben csúszik előre a hátsó pad és tárul fel a csomagtartó alja.

A C-Cactus afféle látens retróautó: ilyen még nem volt, de ha tippelni kellett volna, magam is a Citroëntől várom. Tehát úgy retró, hogy nem stílusjegyeket használ egy legendáról, hanem a szellemiséget. Az pedig jelen esetben a Kacsáé (2CV), ami 59 évvel ezelőtt a minimál-népautók frontján szólt nagyot. A tervező is a Kacsát emlegette (bár lehet, hogy én hoztam szóba): az alapokra szorítkoztak, akárcsak mint 60 éve. Közben kicsit nagyobb lett az utazósebesség, nélkülözhetetlen a klíma, alap a rádió. Viszont villanyablak nélkül elvan az ember egy klímás autóban.

Kacsás zsenialitás, hogy megszüntették a műszerfalat: ott elöl egyszerűen nincs semmi. Reményt keltő, hogy a Citroën ilyen dizájnereket hoz fel az ifiből. A sebességet a kormányoszlopon jobbra-balra riszáló szép, műanyag skáláról olvassuk le. Mivel kikúrtuk a műszerfalat, és egyébként is megszabadultunk rengeteg sallangtól, a megtakarítások összegét részben visszaforgathatjuk. A sok kidobált műanyagon annyit spóroltunk, hogy megengedhetünk egy szebb műanyagot; azt hiszem, senkit se zavart még, hogy az iPod vagy a MacBook fehér műanyag. Azt hiszem, nagyrészt épp azért veszik.

A Kaktüsszel tehát a Citroën az alapokra szorítkozik, amit szeretek. Nekem nagyjából annyi kell egy városi autóban, hogy
1: klíma
2: automata váltó
3: villanyablak.
Az első kettő a Kaktüszben megvan, az automata ötsebességes.

A villanyablakot bebuktam, elöl például afféle ralis plexi tolóablak van, tán hommage á Kacsa, majdnem akkora kreténség, mint a régi felbillentős módszer.

Az oldalról ajánljuk

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21