A Citroën meglátta a fényt. Ez volna az irány: a hibrid technológia nagy menetelése világszerte megtorpant, de a C-Cactus alapján nem kell még temetni.
A hibrid ugyanis luxusautókban zseniális, a Lexus RX400h sztrádatempós gyorsulására és finom futására holtomig emlékezni fogok, de a Priusból méltán nem lett népautó.
Leginkább talán a támogatásokkal is hétmilliós ár miatt. A Citroën azt mondja, a C-Cactus (ejtése Clouseau felügyelő stílusában természetesen szé káktüsz) gyártását úgy tervezték, hogy egy alap C4 áráért kínálhassák. Mindez persze egy tanulmányautó esetében nem jelenti, hogy fogják is, de mivel az újságírókat általában afféle nép hangjaként kezelik, szerintem gyárcsák.
A Citroën az utóbbi években zsákutcának tűnő irányba haladt. A vevőket mindenféle trükkös elektronikai jótéteményekkel igyekeztek elkápráztatni, meg ugye a villanyos extrákon keresni is elég jól lehet. Csak ha a gyors bemutatás érdekében nem tesztelik eleget, meg költséghatékonysági alapon választanak beszállítót, a tulajdonos könnyen érzi majd istencsapásának az autót. A szervizben meg egyre kevésbé tudnak okosan nézni a szerelők, ha meg kéne találniuk a hibát a multiplex elektronika sötét dzsungelében. Ebbe a csapdába olyan konzervatív gyártók is besétáltak már, mint a Toyota.
A platform (padlólemez, főbb futómű- és egyéb alkatrészek) a C4-é, már csak ezen is lehetett spórolni, de egy tanulmányautónál természetesen sokkal látványosabb megtakarítások is vannak. Nyilván elfogult vagyok, mert ez az első tanulmányautó, amit kipróbálhatok, vagy egyáltalán beleülhetek, de a Kaktüsz tán a szokásos tanulányautó-átlagnál is messze több érdekes újítást tartalmaz.
Az érdekes újításoknak általában van egy olyan hátulütőjük, hogy drágák. Néhány év múlva esetleg megjelennek valamelyik luxusautóban, további évek során behozzák a fejlesztési költségüket, és akkor már az alsó-középkategóriában is hozzáférhetők. A sok esetleg, egyszermajd és a távolijövőben rögtön aláássa az izgalmat: egy újításnál épp az lenne az izgi, hogy akár már holnap megvehetem. A C Cactus szerencsére az eszelős formán, az ésszerű dízel-hibrid hajtáson és a megkapóan eszelős formán kívül pont az olyan filléres zsenialitásból tud sokat, amiket annyira hiányolok a mai autókból. Lássuk hát a zseniális részleteket.
A gyártást olcsóbbá teszi, hogy az egész autó kevesebb darabból van, a karosszéria orr-része például kettőből. Az első panel pedig megegyezik a hátsóval, és - amit elsőre nehezen is hittem - ugyanolyan az első és hátsó lámpák alakja. Olcsó gyártani, drága koccolni.
A csomagtartó a katalógus szerint 500 literes. Ez most volt vagy 200, mert az alsó részét - a nemzetközi Citroën-fősajtós szerint - telerakták műszerekkel. Ezeket nem láttam, és gyanúsan szépen egybe volt dolgozva az az alaplap. A rendszer egyébként okos: egy madzagot meghúzva egyben csúszik előre a hátsó pad és tárul fel a csomagtartó alja.
A C-Cactus afféle látens retróautó: ilyen még nem volt, de ha tippelni kellett volna, magam is a Citroëntől várom. Tehát úgy retró, hogy nem stílusjegyeket használ egy legendáról, hanem a szellemiséget. Az pedig jelen esetben a Kacsáé (2CV), ami 59 évvel ezelőtt a minimál-népautók frontján szólt nagyot. A tervező is a Kacsát emlegette (bár lehet, hogy én hoztam szóba): az alapokra szorítkoztak, akárcsak mint 60 éve. Közben kicsit nagyobb lett az utazósebesség, nélkülözhetetlen a klíma, alap a rádió. Viszont villanyablak nélkül elvan az ember egy klímás autóban.
Kacsás zsenialitás, hogy megszüntették a műszerfalat: ott elöl egyszerűen nincs semmi. Reményt keltő, hogy a Citroën ilyen dizájnereket hoz fel az ifiből. A sebességet a kormányoszlopon jobbra-balra riszáló szép, műanyag skáláról olvassuk le. Mivel kikúrtuk a műszerfalat, és egyébként is megszabadultunk rengeteg sallangtól, a megtakarítások összegét részben visszaforgathatjuk. A sok kidobált műanyagon annyit spóroltunk, hogy megengedhetünk egy szebb műanyagot; azt hiszem, senkit se zavart még, hogy az iPod vagy a MacBook fehér műanyag. Azt hiszem, nagyrészt épp azért veszik.
A Kaktüsszel tehát a Citroën az alapokra szorítkozik, amit szeretek.
Nekem nagyjából annyi kell egy városi autóban, hogy
1: klíma
2: automata váltó
3: villanyablak.
Az első kettő a Kaktüszben megvan, az automata ötsebességes.
A villanyablakot bebuktam, elöl például afféle ralis plexi tolóablak van, tán hommage á Kacsa, majdnem akkora kreténség, mint a régi felbillentős módszer.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
