Harmincegy éves vagyok, fogytán az olaj, melegszik a légkör, jön a világvége, meg a hidrogéncella. Hej, ha vissza lehetne utazni oda, ahol ez az egész még nem volt sehol! Vissza a ’60-as évekbe, gyorsan kivándorolni Amerikába, meggazdagodni, és ’68-ban vadonatújan megvenni ezt a kocsit. Aztán negyven évig csak járni vele, és nem törődni a jövővel! Na jó, az bunkóság volna. De azért…
Aranykrómbányára bukkantam. Egy kis dunántúli
községben botlottam ebbe a lenyűgöző veteránfelújító
műhelybe és egy csinos magángyűjteménybe. A Totalcaron
sorozatban mutatjuk be a kollekció legjobb állapotú
darabjait. A tulajdonosok szándéka szerint hamarosan
szabadon látogatható tárlat nyílik a különleges autókból,
motorokból, erről majd mindenképp hírt adunk! Addig is:
köszönjük az alkalmi élményszerzés lehetőséget az Old Chip és
OldRent Kft.-nek!
Azt a paradox formáját neki! Hát hogy lehet egy autó egyszerre áramvonalas és szögletes, egyszerre hatalmas és kecses, egyszerre súlyos és légies, egyszerre letisztult és részletgazdag? Van pár öreg amerikai autó, amit kedvelek, de talán ezt vinném haza a nappaliba (jár a szám, be se férne), hogy nap mint nap bármikor nézegethessem, a legszívesebben.
Mindig ott volt az udvarban, vagy a garázsban, amikor csak felkerestem a műhelyet az elmúlt években, de sosem vonzott igazán. Nagy amerikai kabrió, milyen közhelyes, milyen lerágott, milyen kommersz, gondoltam, pedig dehogy! Hiszen mégiscsak egy Cadillac, ami valaha a Nagy Víz túlpartján, a lehetőségek hazájában, ahol az utcák arannyal voltak kikövezve (elnézést, hogy ilyen patetikus hangulatban vagyok, de teljesen felkavart a devillezés élménye) nem azt jelentette, mint ma Európában, hogy Vectra, csak drágábban . 5736 dollárba került ez a kocsi újonnan akkor, amikor mondjuk egy közepesen felszerelt, hasonló méretű Chevrolet Impala kabrió úgy háromezerbe.
A DeVille hagyományosan a full-size, azaz teljes méretű Cadillacek típusjelzése volt több, mint fél évszázadon át. A Sedan DeVille a négyajtós, a Coupé DeVille a kétajtós, fémtetős változat, a Convertible pedig a kabrió. Az első széria 1949-től ’53-ig készült, 331 és 365 köbhüvelykes V8-as motorokkal. 5093 milliméter hosszú volt, púpos motorházteteje volt, meg szimpla kerek fényszórója, és úgy nézett ki, mint bármelyik autó a Grease-ből.
A második eresztést ’54-től ’56-ig gyártották, a púp eltűnt, a hossz és a nagyobbik motor maradt. ’57-’58-ban már ikerfényszórós és 5,61 méter hosszú a DeVille, a fecskefarok elkezd túlmenni az ésszerűség határain. Az ’59-től ’64-ig készült negyedik generáció adja talán a legismertebb Caddilac DeVille Convertible-t, ez szokott gyakran rózsaszínben szerepelni bugyuta filmekben, mind például a – nahát!- Rózsaszín Cadillac volt, Clint Eastwooddal. Ez már a tervezett avultatás időszaka, évenkénti fazonírozással, tehát minden évjárat különbözik, a hossz 5,64 métertől 5,72-ig változik, de a motor mindig vagy a 390, vagy a 420 köbhüvelykes V8. (Nem kizárt, hogy hamarosan egy ’62-est is elvihetünk megjáratni!)
És ekkor jött a mi autónk, a ’65-tól ’68-ig gyártott, egymás fölé sorolt lámpás, immár határozottan szögletes ötödik széria. 429 és 472 köbhüvelykes blokk, az utolsó évjáratban 5707 milliméteres hossz, 3,29 méteres tengelytáv.
A hatodik (’69-70) és hetedik (’71-’76) generációban még hatalmasabb lett a típus, a hetedik széria 5,86 méter hosszúságban terült el, 500 köbhüvelykes blokkot (8,2 liter!) szereltek bele. Aztán az olajár-robbanás elkezdte kifejteni hatását. A nyolcadik generációban jött az első dízelmotor, a tizedikben (’85-’88) öt méter alá csökevényesedett a kasztni. A DeVille típusjelzést 2006-ban a Cadillac kidobta, innentől DTS néven futnak a full-size limuzinok, kupék és kabriók.
Ez a nagy kék amerikai tepsi teljesen eltér mindentől, amit Európában autónak szoktunk hívni. Hogy lehet már egy kétajtós kocsi hatszemélyes, meg hetven centivel hosszabb az én kis családi Grand Voyageremnél, ami egy három üléssoros busz? Mi az, hogy negyven éves, és nincs rajta rozsda? Ez egy restaurálatlan, ha nem is munkába járni, de rendszeresen használt autó, ami kilenc évvel öregebb nálam, és a legfőbb baja, hogy néha rakoncátlankodik a bal hátsó elektromos ablak?
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
