Nem lányszoba

Próbaút: Skoda Felicia Kit-Car

2001.12.05. 07:58 Módosítva: 2013.02.19. 17:25

Az utastérben akkora a zaj, hogy pilóta és navigátor csak rádiós átbeszélőn kommunikálhatnak. A lengéscsillapítás 23 fokozatban állítható. A bukócső-rendszer szövevényességét pedig a Pókember is megirigyelhetné.

 
   
   

Szíjj Zsolt lassacskán 10 éve a motorsportok aktív művelője. Rallycrossban kezdte, természetesen már akkor is Skodával, de az még 130 LR típus volt. Mióta a Rally szakágban nyomul, már elsőkerekes Skodákat nyüstöl. Eleinte Favoritot hajtott, de az utóbbi két évben már a gyári építésű Felicia Kit-Car volánja mögül vicsorít az ádáz ellenfelek arcába a Rally I. osztályban.

 
   
 

Ez a Felicia még a VW-s egyesülés előtt született, így motorja teljesen Skoda alapokon nyugszik. 1500 ccm teljes gyári tuninggal, ami szériától eltérő főtengelyt, vezérműtengelyt, dugattyúkat, injektort jelent. Szóval pont ugyanolyan, csak egészen más. Hengereként kettő darab szelep dolgozik a hengerfejben, viszont az injektor is kettőzve üzemel, vagyis hengereként két spriccentés adja a naftát.

 
   
   

Az így elért nyomaték a fékpadi mérés adatai alapján 160 Nm, amely már 6250-es fordulaton megszületik, a maximális teljesítmény pedig 111 KW, de ehhez bizony 7250-ig kell forgatni. A használatát elősegíti az adat tárolására is alkalmas komputer, amiből egy-egy menet után kiolvashatók az adatok, és lehet elemezgetni, ki-mit-mikor csinált jól, vagy éppen rosszul.

A számítógépes adatelemzés nem ismer határokat. A lehetőség ugyan náluk is megvan, hogy akár gyorsaságinként más-más beállítást alkalmazzanak, ehhez azonban a rengeteg tréning -a legjobb beállítás megtalálásához - mellett szükség lenne olyan ketyerére amellyel az adatokat fel is lehet tölteni az autóba. Ennek ára azonban vetekszik az egy évi gumiigény költéségével.

 
   
 

A fergeteges teljesítmény a hatsebességes Kit-Car váltón kerül át az első kerekekre. Ez a váltó nagyon hasonlít a Skoda versenyautókban használatos Hewland típushoz, de nem az. A gyár fejleszttette ki, és csak a saját autóiban használták. Egyenes fogazású kerekekből áll, ami azt eredményezi, hogy csak elinduláskor kell kuplungolni, többé nem. Se felváltásnál, se vissza. A fokozatok elhelyezkedése a szokásos H alakban van, tehát nem egymás után, mint a szekvenciális váltóknál.

 
   
   

Az úton maradást a teljesen átalakított futómű segíti elő. A Kit-Car dolog egyik lényege, hogy ezeken az autókon szélesebb a nyomtáv, így sokkal nagyobb kanyarsebesség érhető el, és stabilabb az útfekvés is. E miatt kellett a sárvédőket is kidomborítani. A stabilitást tovább növeli, hogy az összes gömbfej és szilentblokk lecserélődött GL-szemesre, és a motortartó bak is teljesen eltér a hétköznapitól. Mivel megszűntek a gumis kapcsolatok a karosszéria felé, az utastérben minden zaj, remegés, csörgés olyan szinten felerősödik, hogy a bent ülők csak fejhallgatós átbeszélőn tudnak kontaktálni.

 
   
 

A lengéscsillapítók is külön világot képeznek. Proflex gyártmány, külső gáztartállyal, amiből a megfelelő keménység beállításához kapja az olajos rendszer a nyomást. Ezt a bizonyos "megfelelő beállítást", amely szinte minden pályán más és más, nem is annyira egyszerű eltalálni, hiszen 23 féle keménység közül lehet választani a befelé csillapításhoz, és szintén 23-ból a kifelé csillapításhoz. Ez szinte végtelen variációt eredményez. Ráadásul külön szerkezetek vannak aszfaltos pályákra és murvára, így minden lehetőséget kitapasztalni egy élet munkája.

 
   
   

A kormánymű az egyedüli, ami nem viseli a gyári emblémát - a Renault Megane Kit-Car alkatrésze, kissé átalakítva. A megváltozott áttétel azt eredményezi, hogy a két végpont eléréséhez a kormánykeréken mindössze kettő teljes fordulat tartozik. E forgatást a versenyek előtti kiadós kajálással begyűjtött fizikai erő mellett a nyomatékfüggő szervó is segíti. Minél jobban pörög a motor, annál könnyebb a kormány.

 
   
 

Nemcsak a gyorsuláson és a gyorsaságon van a hangsúly, meg is kell tudni állni. Ebben az AP-Racing fékek segítenek. Az elöl 310 mm átmérőjű, középen hűtött tárcsákat négydugattyús féknyereg öleli át. A lassulás szemkigúvadásban mérhető, és ebben az autóban gúvadnak rendesen. Gyorsuláskor befelé, lassításkor kifelé.

 
   
   

Az utastér nem egy leányszoba, bár ami az áttekinthetőséget illeti, van némi hasonlóság. Az első szembetűnő dolog a bukócsőrendszer, amit Pókember is megirigyelhetne, annyira jól behálózza az autó belsejét. Tulajdonképpen ehhez a csővázhoz van rögzítve a motor, a futómű, szóval szinte minden lényeges. A karosszéria-elemeket lebontva is üzemképes az autó. Ezzel óriási mértékben megnőtt a merevség és a stabilitás.

 
   
 

A hátsó részt az FIA által előírt gumitank foglalja el. Kicsit előrébb kapott helyet a szintén kötelező tűzoltórendszer, melyet elektromos irányítással lehet aktiválni. Szükség esetén telefújja az utas -és motorteret is. A navigátor lába alatt van még egy kézi palack is.

 
   
   

A pilótát Stack-Stack fedélzeti komputer informálja. Begyűjti az analóg adatokat, vízhőfok, olajhőfok, olajnyomás, fordulatszám stb., és egyetlen folyadékkristályos kijelzőn közli a vezetővel, így annak csak egy helyre kell pillantania, nem pedig mindenfelé a műszerfalon.

A kezelőszervek sincsenek túlkombinálva. Néhány kapcsolóval minden megoldható, ami különleges az a kapcsolható váltóolaj szivattyú. Erre akkor van szükség, ha hosszabb gyorsaságin már a váltóolaj is elkezdene melegedni, ilyenkor a szivattyút bekapcsolva megkezdődik a váltóolaj-hűtő felé cirkulálás.

 
   
 

Ilyen bevezető után már alig vártam a próbakört. Hát istenem, ezen a komoly A csoportos versenyautón kívülről nem is látszik, hogy mennyire harcos lelket takar. Hátborzongatóan jó. A motor hangja iszonyatosan jó, a gyorsulás mértékén is jócskán túltesz a lassulásé, amit a hétvégi autósok is megtapasztalhattak, amikor a sötétben a semmiből hirtelen mögöttük termett a Skoda, és a 140-es tempóról szinte pár méter alatt meg is állt.

 
   
   

Ilyen géppel már nem is tűnik nehéznek versenyt nyerni, és az éves értékelésben is a dobogóra kerülni, ahogy azt Zsolt tette navigátorával, Horváth Lajossal tavaly is, és idén is. De higgyük el, ezt az autót nemcsak megépíteni volt művészet, hanem a pályán kézbentartani is az.

 
 A Skoda A-s motorja
 
A motor adatai alapján papíron nem lehet előre kiszámolni, hogy a fékpadon majd mit fog produkálni, mert a motor tuningolás is olyan kísérletezés, mint a HI-FI-ben a mélyládák reflexnyílásának méretezése. Dr. Flemisch Ottó is megírta már a karburátorokról és injektorokról szóló könyveiben, hogy injektorral töltött motorral soha nem lehet olyan adatokat produkálni, mint a karburátorosoknál könnyedén. Ehhez párosul "A"-s motor esetén a beáramló levegő, és a horrorisztikus benzinmennyiség. A szóban forgó Skodának épp az a gyenge pontja, hogy alacsony fordulaton nincs nyomatéka, azt ugyanis nagyjából behatárolják a fizikai méretek. Pontosan a nyomatékhiány miatt használnak rövid áttételű váltót, a Felicia végsebessége 150 km/h körül van. Gondolhatjuk, hogy a Prodrive-nál sem középiskolás mérnökök dolgoznak, mégsem tudták beindítani a néhány fokos lehűlés következtében megnőtt páratartalmú levegőben a Subaru WRC-t, vagy másik példa a Peugeot csapat tavalyi kálváriája, mikor három autóval egyszerre jártak ugyanígy. Ezek az esetek is azért fordulhattak elő, mert a motorok annyira ki vannak hegyezve, hogy bármilyen külső paraméter megváltozása, előre nem látható következményekkel járhat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Összetört a motor, a biztosító nem fizet és még a szakértő cég is átverte
  • Közélet

Összetört a motor, a biztosító nem fizet és még a szakértő cég is átverteÖsszetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

3 perce
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21