Elveszett a doboz varázsa

2008.12.17. 02:32

Adatlap Subaru Forester Comfort - 2008

  • 1998 cm3-es,boxer 4 hengeres dízel
  • 147 LE @ 3600 rpm
  • 350 Nm @ 1800 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.4 másodperc
  • Végsebesség:
    186 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • 8 090 000 Ft

A benzines turbó után a dízel Subaru Forester tesztautót is nekem dobta a szerkesztőségi elosztógép. Nagyon akartam, de ezt se tudtam megszeretni.

Vajon melyik a kisebbik rossz? Feladni a kevesek által a végletekig imádott egzotikumból, és megnyerni vele a többség szimpátiáját, vagy nyomtalanul eltűnni az autógyártás térképéről? Ha így tesszük fel a kérdést, nyilván mindenki − még a rajongók kemény magja is − az első megoldást választaná, ennek ellenére nehéz tudomásul venni, hogy a Subaru padlógázzal száguld a populizmus irányába. És minő borzalom, még a raliból is kivonul.

A Forester harmadik generációja például sportos kombiból teljes értékű szabadidő-autóvá nőtte ki magát. Az evolúciós folyamat során minden irányban megnyúlt a Forester, így végre pufidzsekiben is kényelmesen beleférni. Eltűntek a keret nélküli ablakok, mert túl nagy volt miattuk a szélzaj. Karosszériája már kevésbé hasonlít olyan testre, amit egy kockából a lehető legkevesebb anyagveszteséggel faragtak ki. A rugózása is sokkal finomabb lett, viszont emiatt kanyarban részeg csacsiként dülöngél. Csupa olyan újdonság, amitől a keményvonalasok talán rosszul lesznek, de a többség örömmel üdvözli majd.

Viszont mindkét tábornak a kedvére tesz a bokszer dízelmotor. Fejlesztését még a múlt évezredben kezdte a Subaru, miután elvetették, hogy más gyártótól soros dízelmotort vásároljanak, és ahhoz igazítsák autóik műszaki alapjait, karosszériáját és hajtásláncát. Elsődleges célkitűzésük a dízel- és bokszerelőnyök ötvözése volt, így sima járású, kulturált, viszonylag csendes, takarékos, tartós és könnyű motort akartak létrehozni a mérnökök. Sikerült is, az alábbi trükköknek köszönhetően.

A dízel bokszer

Több előnye is akad a bokszer építési módnak. A páronként egymással szembe mozgó dugattyúk nagyrészt kioltják a vibrációkat, így a bokszernél elhagyható a soros négyhengeres dízeleknél kötelező kiegyensúlyozótengely. Az 1998 köbcentis motornak a furata és a lökete is 86 milliméter, ami a H6-os, hathengeres benzines bokszerekhez hasonló arány. Ennek köszönhetően a négyhengeres bokszerekhez képest a motor 61,3 mm-rel lett rövidebb. Mivel a hengerfejek alacsonyabbak (bokszernél kettő van belőlük, a motor két oldalán), a motor nem lett szélesebb. Az alumínium motorblokk a vastagabb hengerfalak miatt elég merev, így nem kellett a fajlagosan nehezebb öntöttvasat használni a motor alapanyagául. A szelepvezérlés láncos, ezért tartósabbnak ígérkezik, a változó geometriájú turbófeltöltőt a motor alatt helyezték el, így a tömegközéppont is mélyebbre került.

A technikai hókuszpókuszból a gyakorlatban annyit érezni, hogy a dízel bokszer tényleg elképesztően finoman jár. Még hidegen, alapjáraton is tökéletesen rezgésmentes, sem a karosszéria, sem a pedálok, de még a kormány és a váltókar sem remeg vagy vibrál. És nemcsak dízelmotorhoz képest kulturált, hanem abszolút mértékben is. A hangját viszont a vastag szigetelés ellenére sem sikerült tökéletesen csillapítani. Zajelnyelő anyagból jutott ugyan a motorháztetőre, a kerékjáratokba és a tűzfalra is, méghozzá vastagon, a dízeles krákogást és kerregést mégis folyamatosan hallani a vezetőülésben.

Persze a Subi közel sem kerti traktor, de Csikós szerint gyorsításkor a tesztautó minden fordulaton zajosabbnak tűnt, mint azok a Foresterek, amiket a nemzetközi bemutatón kipróbált. És nem csak a nagyobb hangkeltés miatt volt csalódott. A nehézkesebben adagolható kuplung, a karcos, akadozó és pontatlan váltó is egy másik autó benyomását keltette. Mindezek miatt nehéz rutinból vezetni, pedig egyébként könnyedén irányítható a nagy Subaru. Egyujjas a kormányzása, méreteihez képest fordulékony, és a szögletes karosszéria minden sarkát tisztán látni a vezetőülésből.

Városjáróként tehát egész jó a Forester, ha induláskor és váltáskor tudunk hozzá alkalmazkodni, akkor nincs vele gond. 1500-as fordulat alatt ugyan gyenge a motorja, de fölötte nem hirtelen, lórúgásszerűen jön meg az ereje, hanem szívó benzinmotorokat idéző linearitással. Szép fokozatosan erősödik a motor, és bár a hangja mindig elárulja, hogy a büdösebbik oszlophoz áll majd a benzinkúton, soha nem válik irritálóvá. De lelkesítővé sem. Bubogásnak nyoma sincs, és a turbó süvítését is elnyomja a dízeles kerepelés, ami viszont még nagy fordulaton is elviselhető.

Jól eltalálták a hatos váltó fokozatelosztását, így mindig találni egy fokozatot, amiben lendületesen gyorsít a dízelmotor, nulláról százra például 10,4 másodperc alatt. De autópályán kitűnően beválik a hosszú hatodik, a végsebesség 186 km/óra. Törvényes keretek között, azaz 130-as tempónál csupán kevéssel jár 2000 felett a fordulatszámmérő. Ilyenkor a monoton, de csendes mormogásnak és a kis fogyasztásnak örülhet tulajdonosa.

Terepen viszont más örömöket is tartogat. Az igényes, hátul is több lengőkaros felfüggesztésnek és a puhára hangolt rugó-lengéscsillapító párosnak hála a Subaru úgy megy át árkon-bokron, mint átlagautó egy sima csatornafedélen. Ráadásul kanyarban is kellemesen viselkedik, a limiten négy kerékkel sodródik, beforduláskor fékezésre könnyűvé válik a hátulja, nagyobb gázra pedig enyhe drifteléssel húzza ki magát a kanyarból. Összkerékhajtási rendszere azért parádésan jó, mert középső differenciálműve egy viszkozárral kiegészülve villámgyorsan alkalmazkodik a tapadási viszonyokhoz, és oda irányítja a nyomatékot, ahol épp szükség van rá.

A gyárilag 6,3 literben megadott átlagfogyasztás ugyan mosolyfakasztó adat, de országúton, a forgalom ritmusában csordogálva 7 literes átlag simán elérhető. Nagyvárosban vagy sportosabban hajtva ez az érték azért könnyedén szökik fel 10 liter környékére, ami subarus mércével még mindig parádésan kevés. Dízel SUV-hez képest se rossz, de nem is rengeti meg a kategória fogyasztási hierarchiáját.

Mint ahogy az árával sem döngöli földbe például a dél-koreai konkurenciát, hiszen egy dízel Kia Sportage egymillióval olcsóbb nála, de a 7,6 millió forintos indulóval több mint versenyképes a Forester. Ezért az árért minden fontos extra benne van, az összes alapvető elektromos kütyüvel, CD-s rádióval, sok légzsákkal, légkondicionálóval és menetstabilizálóval adják a japánok. Az szerintem már most biztos, hogy a harmadik generáció minden korábbi Foresternél nagyobb eladási sikerekre számíthat, és ebben a dízelmotor oroszlánrészt vállal majd, igazán megszeretni mégsem tudtam.

Miért nem kívánatos az új Forester? Lapozzon, és kiderül.

Totalcar értékelés - Subaru Forester Comfort - 2008

6
TC

A bokszer dízelmotor előnye kimerül a simább járásában: nem erősebb, nem csendesebb és nem is takarékosabb vetélytársainál. Korrekt SUV, ami régi báját elvesztette ugyan, de azért tisztességesen megcsinált autó.

Az oldalról ajánljuk

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

1 órája
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21