Ismét önálló márka lesz az Abarth. Ezt állították az új Grande Punto Abarth bemutatóján. Amit mostantól természetesen nem hívhatunk Fiatnak.
Odaút:
Már a meghívóból kiderült, hogy a Torinóban kezdődő, majd a baloccói pályán folytatódó sajtóbemutató első napján legfeljebb a Fiat – bocsánat, Abarth – szónokainak, no meg az emésztőszerveinknek terem majd babér. Vezetni ugyanis nem fogunk, legfeljebb naplót.
Így, tétlenségre kárhozatva, a repülőúton, majd a reptérről további két órán át húzódó buszozás alatt megpróbáltam fejben összerakni, vajon milyen is lesz ez az Abarth. A Fiat Grande Puntónak ugyanaz az alapja, mint az Opel Corsának, motorok vonalán is ketyeg még az együttműködés a két cég közt, ráadásul az Abarth motorja is turbós, mint a Corsáé, innen a sejtés. OPC Corsa-közeli élményre számítottam. Jó hír lenne ez azoknak, akik padlógázon szeretik terrorizálni az M7-es felkészületlen közönségét, rossz azoknak, aki városban, netán versenypályán is használnák. Szerencsére hiba csúszott a spekulációimba.
Megérkezés:
Már a szálloda lobbijában sajtóanyag-tulajdonossá váltunk. Micsoda öröm, a szobába érve lecsekkoltam a berendezést , majd nekihasaltam a leckének. Hohó, a motor nem 1,6-os, csak 1,4-es – ez tehát a Fiat sajátja, elillant a baljós GM-árnyék. Bár gyengébb – csak 155 lóerős –, de mivel olasz, megvan rá az esély, hogy finomabban teszi majd a dolgát. Tudják, nem olyan on/off módon, mint valami villanykapcsoló, vagy mint az OPC-turbó.
A Punto Abarth sajtóanyaga egyébként egy szépen csomagolt, ám meglehetősen gyanús beltartalmú dosszié. Hosszan magyarázzák, hogy az Abarth mostantól afféle külön cégként működik majd a Fiat konszernen belül, saját gyárral Mirafioriban – ami még csak most épül –, saját kereskedőhálózattal, egyedi filozófiával, kicsit mint az aftermarket tuningcégek. Valahogy így működött hajdanán a Mustang-forgalmazás is: volt a Termék, aztán utólag mindenfélét lehetett vele művelni, ahhoz pedig a cuccok nagy részét magától a Fordtól lehetett megvenni. Olaszországban még az idén negyven outlet nyílik, de egy szalon Magyarországon is lesz, az már biztos. Lehet örülni, magyar gyártású Fiat Sedicink nincs, de legalább a mostanában aktuális, oldalain gárdista piros-fehér sávval díszített Abarthoktól nem foszt meg bennünket a sors.
Meg egy csomót írnak az anyagban az új, Super 2000-es G. Punto Abarth eddigi versenysikereiről. Félreértés ne essék, az egy teljesen más autó, összkerékhajtással, 1997 köbcentis, 270 lóerős szívómotorral, szekvenciális váltóval, elöl és hátul egyaránt MacPherson rendszerű felfüggesztéssel, iszonyat fékekkel, kerekekkel, gumikkal, diffúzorral. Van azért rokonság; a festés, a lámpák és az embléma mind azonos a szalonban kaphatóéval. Ezzel is vittek egy kört, beszarás volt. Véleményemet ne tekintsék referenciának; nekem mindig beszarás, ha versenyautóba ülhetek.
Van az anyagban egy hosszú rész a régi Abarth-autókról, meg egy csomó betűt szánnak benne a különféle G. Punto Abarthtal versenyző pilótáknak. Közülük egyébként éppen Anton Alen, a hajdani, Fiat 131 Abarthtal 1977-ben és 1978-ban ralivilágbajnok, Markku Alen fia. Ő vitt Baloccóban az S2000-es Puntóval. Milyen alapos tájékozottságra vall, graziével köszöntem meg a végén a menetet...
Csakhogy magáról a sztárról, a Grande Punto Abarthról nincs sok infó a pamfletben. A tizenhárom oldalas sajtómappából nagyvonalúan egy egész oldalt, meg mondjuk fél oldalnyi specifikációt szenteltek az új márkát felavató új modellnek. És azon az oldalon is harmincnyolc sorból csupán tizenegy jutott a technikai részleteknek. Ennyire azért az újságírók sem utálnak sajtószöveget olvasni.
A cetli
Annak, aki mégis utál szöveget olvasni, itt egy rövid változat
Hosszú bekezdéseken át taglalja a szöveg, hogy a Grande Punto Abarthon négy darab skorpiós embléma van (elöl, hátul a Fiat-logók helyén, meg a két oldalán, a kilincsek mögött), hogy a műszerfalat szénszál-mintájú műanyag borítja, hogy az alul kiharapott stílusú kormányon, a váltón, az üléseken piros a varrás és bőr a bevonat, sőt: felárért a műszerfalra és az ajtóbehúzóra is kérhető ilyen kezelés. Meg szó van 17 hüvelykes kerekekről, oldalsó matricákról, piros tükrökről, dupla kipufogóról, fekete sárvédőszélekről, fekete betétes fényszórókról. Valamint arról, hogy a távfények a ködfényszórók helyén világítanak, és azoknak is egyedi a beültetése. Meg még kiemelik, hogy a Grande Punto Abarth zaj- és gázemissziója ugyanúgy megfelel az Euro 4-es szabványnak, mint az alapmodelleké. Csupa cukormáz.
Egy ilyesféle autóra vágyó fiatalnak a „Tschüss GTI” és a „Száguldunk és félünk” matrica többet ér holmi Euro 4-plakettnél. Az üzenet egyértelműen a szülőknek szól: „Kedves anyuka (apuka; nem kívánt rész törlendő), bátran vegye meg ezt az autót érettségi ajándéknak, csemetéje testi épségére személyesen ügyelünk”. Ha nem hiszik, hát ezt kapják ki: a menetstabilizáló elektronikát (ESP) nem lehet kikapcsolni a G. Punto Abarthban. Egyáltalán nem.
Ez policy. Akárkit kérdeztem az ott lévő gyári emberek közül, mind rezzenéstelen mosollyal, boldogan értett egyet a húzással. Mivel Magyarországon egy vadonatúj Grande Punto Abarthot feltehetőleg csak kevés család tud kitermelni érettségi ajándékként, ezért az új példányok lehetséges vevőköre nálunk a huszonöt-harminc éves korosztály. Őket pedig szerintem kifejezetten riasztja egy efféle korlátozás. Vigasz-e vagy sem, de úgy sejtem, mire a tizennyolc-húszévesek használtan hozzájutnak majd ehhez az autóhoz, mindből ki lesz berhelve az ESP. Ide a rozsdás bökőt.
Olyan nagyon sok érdekeset, mondjuk, nem is lehet mondani a technikáról. 6 milliméterrel megnövelt nyomtáv, tízzel leültetett, egyben húsz százalékkal keményebb rugók, a szériánál vastagabb keresztstabilizátor (19 mm), elöl kétdugattyús, rögzített nyerges Brembo-fékek, hűtött tárcsákkal, meg persze hátul is tárcsák. Elöl maradt a MacPherson, hátul csatoltak a lengőkarok – tipikus kisautó-recept. A jó dolog a motor: 1,4 literes, hengerenként négyszelepes, és a Garrett-IHI turbótöltő nyomja fel a kondiját 155 lóerőre és 206 newtonméterre.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
