Összkerékmeghajtású hifitorony
Jeep Grand Cherokee tartósteszt - 2000
Tekintve, hogy lassabb léptű autóra vágytak állandó adrenalintúltengéstől megfáradt idegeim, kereskedő ismerősöm nyugtatóul a Csirkét ajánlotta. Az elnevezés ironikus, ugyanakkor találó.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Adott egy robosztus külsejű, terepjárónak mondott hibrid, amit származási helyén, Észak-Amerikában, többnyire negyvenes, középosztálybeli, sportos lelkületű hölgyek használnak gyermekszállítási és bevásárlási célokra.
Az amerikai marketingesek által előzetesen meghatározott célcsoport csak a tengerentúlon igazolta az előzetes elvárásokat. Nyugat-Európában járva, a modell többnyire az átlagosnál magasabb szintű jólét szimbólumaként dübörgött az utakon. Itt, keleten, a híradások alapján a közvélemény egyszerűen csak gengszterautóként emlegette a Grand Cherokee-t. A hazai alvilág emblematikus alakjain (Pl.: Prisztás Józsefen) kívül a pénzvilág moguljai (Pl.: Princz Gábor) is preferálták a típust, de egy jóléti társadalomban bárki számára ajánlható téli használatra, aki a Sváb hegyhez hasonló domborzati körülmények között tengeti hétköznapjait.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Csirke magas építésű, négykerékhajtású luxuskombi, ezért ostobaság lenne elvárni, hogy a terepjárók számára kijelölt feladatokat (vadászat, halászat, madarászat) tökéletesen teljesítse. Hazánkban a Grand Cherokee többnyire 5.200 köbcentiméteres, V8-as motorral fut, amelyhez - ha már lúd legyen kövér alapon - a Limited felszereltséget társítja a vásárlóközönség.
Az említett felszereltségi szint már magába foglalja mindazon kényelmi extrákat, melyektől egy tisztességtelenségben megfáradt "üzletember" is nyugtával dicsérheti a napot: automata váltó, digitális klímaberendézés, motoros ablakok és tükrök (ez utóbbiak természetesen fűthetőek), 7 különböző intenzitású programot magában rejtő ablaktörlő, a fényviszonyokat felismerő és szürkületkor működésbe lépő fényszórók, mindentudó fedélzeti számítógép, bőrkárpitozású, motoros mozgatású ülések és végül, de semmiképp sem utolsó sorban egy Infinity Gold típusú, tucatnyi, különböző helyen elrejtett hangsugárzót magában foglaló audiofil szintet közelítő akusztikai rendszer.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hát igen. A zene. Lelkes híve vagyok az ABBA szórakoztató zenéjének, de akadtak pillanatok, amikor olyan részletekre lettem figyelmes a "Dancing Queen" és társainak már-már unalomig ismert klasszikusaiban, amelyeket húsz esztendő leforgása alatt sem sikerült felfedeznem. A jármű tökéletes zenei élményt nyújt, és a tervezők olyan stabilizátorral látták el a CD-lejátszót, hogy 80 kilométeres sebességgel makadám úton haladva sem ugrik a lemez. A rendszer a hangerő maximalizálásakor sem torzít.
Sajnos az Infinty Gold nyújtotta élvezetek némiképp háttérbe szorultak, amikor a 72.000 kilométernyi mérföldet futott autóban - két héttel a használatbavételt követően - egy szerény 280.000 forintos váltójavítás számláját voltam kénytelen kiegyenlíteni. Ennyit a márkakereskedő ismerősöm által előzetesen beígért garanciális feltételekről. A higgadt vezetés szükségszerűsége és a komfort igénye motiváltak, amikor ezt a típust választottam. Ebből következően a fordulatszámmérő mutatója a legritkább esetben kúszott 2.500 fölé - tehát a tőlem elvárható legnagyobb gondossággal kezeltem az autót.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A kíméletes bánásmód dacára a Csirke a megbízhatatlanság szimbólumává vált - fél év leforgása alatt három alkalommal kényszerültem trélerrel szállíttatni. Először mert a főtengelypozíciót érzékelő szenzor mondta fel a szolgálatot, másodszor és harmadszor pedig ugyanaz a hiba vetett gátat a higgadt tempójú indulásnak: az alapjárati motor (mert ebben ilyen is van) elégtelen működése. A márkaszervizként aposztrofált barkácsműhelynek csak másodszorra sikerült az alapjárati motor rakoncátlankodását megszüntetnie - ekkor döntöttek úgy, hogy a szerkezetet ki is cserélik, nemcsak kiporszívózzák. Időközben elérkezett a százezres nagyszervíz (immár az igazi márkaszervízben) és a sors arculcsapása egy 220.000 forintra rúgó szerviszámla képében hevert a munkafelvevő asztalán.
A fentiek mellett már eltörpültek azok a kellemetlen élmények, amiket a rend erői okoztak, sűrű és minden részletre kiterjedő közúti ellenőrzések alkalmával, melyek során az első kérdés foglalkozásomra, a második úticélomra, míg a harmadik az üzembentartó vállalkozás fő tevékenységére irányult. Lehet, hogy az ezidőtájt készült rendőrségi statisztikák eredményei egyszer még kedvező fordulatot hoznak a holtpontra jutott olajbizottsági viszgálatban is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezek után már csak hab a tortán a nyugdíjas tempóval is 17 litert meghaladó átlagfogyasztás, a horrorisztikus szervizköltségek és a további élményként számbajövő biztosítási díjak. Tekintve, hogy az importőr korabeli árlistáján ez a típus 17,2 millióval terhelte a reménybeli vásárlók bankszámláját és három esztendős korában már 4,5 millióért megvásárolható volt - azt sem mondhatnám, hogy az értékálló autók közé tartozik.
A menettulajdonságokról annyit, hogy a karosszéria kanyarban bizonytalanul imbolyog, a fékezéskor tapasztalható bólintás pedig olyan mértékű, hogy a csomagtérben utazó, nyugodtabb vérmérsékletű labradorom több alkalommal önhibáján kívül megdöntötte a középtermetű kutyák magasugrócsúcsát. A parkolás közterületen veszélyes és napközben szinte lehetetlen, parkolóházakban pedig - a kocsiszekrény méreteiből adódóan - idegtépő és hosszadalmas feladat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A túlkínálat kedvező hatással van a vételárra: már 3,5 millióért helyet foglalhatunk egy '94 körüli példányban. Szentimentális lelkületű hegylakóknak mérlegelendő alternatíva - képzeljük el, milyen felejthetetlen élmény lehet a fagyos téli estéken, a hótorlaszokon átszáguldva karácsonyi dallamokat dúdolni, miközben a pillanatnyi fogyasztás kijelzője épp egy valószínűtlennek ható 42 literes kortyot regisztrál egy kövérebb gázfröccs alkalmával.
Típusismertető: A Jeep Grand Cherokee a modellváltás előtti gyártási periódusban három féle felszereltségi változatban (Laredo, Limited és Orvis), háromféle motorral (4,0, 5,2 és 5,9) került forgalomba. A Laredo az alapfelszereltségű modell, a Limited típusjel a luxusváltozat, míg az Orvis kifejezetten horgászok számára készült, mivel alacsonyabb vízállás esetén gázlóképessége kielégítőnek mondható. A '97-es változtatás utáni modelleken a "Grand Cherokee" típusjelzés az első sárvédőkről az első ajtókra került át, valamint az enteriőr is modernizálódott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ismertebb konstrukciós hibák és típussajátosságok:
amennyiben a hátsó ajtók üvegfelületei és a hátsó szélvédő gyárilag sötétített, az autó észak-amerikai szürkeimportból származik. Ezesetben vásárlás előtt ajánlott gyakorlat a Transcar Nagykőrösi úti eredetiségvizsgálójának felkeresése, megelőzendő a későbbi csalódásokat. Ezek a modellek 120 mérföldes végsebességre vannak hitelesítve, tehát aki száguldozni akar inkább a grazi összeszerelésű darabok közül válogasson.
A tesztben említett főtengelypozíciót érzékelő szenzor és alapjárati motor esetében tapasztalt hibák - szakemberek állítása szerint - túlzás nélkül típushibáknak mondhatók. A használati értéken sokat ront a csomagtérben elhelyezett pótkerék és a hátsó ülések alatt rejtőző erősítőberendezés - ezek értékes területektől fosztják meg a hátamon a házam-mozgalom hazai reprezentánsait.
A konkurencia: A '94 és '97 között gyártott példányok beszerzési árán hét év körüli Toyota 4Runner, Nissan Terrano és Nissan Patrol is kapható. Ezek komfortfokozata messze elmarad a Grand Cherokee nyújtotta kényelemtől, viszont előnyük, hogy ritkán tartózkodnak trélerek rakterében és szerelőaknákon. A 3,5 - 4,5 millió közötti árkategóriában már egy vadonatúj Honda CRV lizingjébe is be lehet ugrani.
A '97 utáni modellek árszintjén (6,5 - 8,5 millió) már birtokbavehető két - lényegesen komolyabb - konkurens modell: a Toyota Landcruiser és a Mitshubishi Pajero. Mindkét típus vérbeli terepjáró és felszereltség dolgában sem múlja alul tesztünk főhősét. A megbízhatósági teszteken pedig legendásan teljesítenek. Végül, de semmiképp sem utolsó sorban ebben az árkategóriában már szóba jöhet a luxusterpjárók koronázatlan királya: a Mercedes-Benz G osztály, 463-as, polgári felhasználásra készült luxusmodellje. A múlt héten láttam is egy eladó fullextrás példányt, 6,5 millióért az egyik budai kereskedésben.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
