Már az örök élet sem a régi

Használtautó: Toyota Hilux 2.4 D-4D (2017)

2021.01.02. 10:34 Módosítva: 2021.01.11. 10:34

A Toyota Hilux neve egyet jelent a tartóssággal, a használatra-strapára termett munkagéppel. Ám ez nem szabad, hogy megtévesszen, gondozásra így is szükség van, és ez még akkor sem olcsó, ha amúgy nincs nagy baj.

A Top Gear történetének talán leghíresebb epizódja volt a 2003-as, Indestructilux néven elhíresült mutatvány, amikor egy 1985 körüli Toyota Hiluxot próbáltak megsemmisíteni. A farmról, rozsdásan vásárolt pickup teljesen hibátlanul működött ugyan, de mivel elpusztíthatatlannak hirdette a Toyota, Jeremy Clarkson nekilátott, hogy tönkretegye. Fának vezette, lakókocsit ejtett rá, hagyta, hogy elmossa a tenger, szóval: sós kútba, kerék alá, jöttek a törökök, minden volt. Még fel is gyújtotta a szerencsétlen párát, de semmi – a kocsi továbbra is beindult, váltott, fékezett és lehetett kormányozni. Nem lövöm le a youtube-on három részben megnézhető film poénját, de a lényeg: a Hilux bizonyított.

A Toyota azóta is előszeretettel épít erre az imázsra, de legyünk őszinték, a világ és az autótechnika változott azóta. Abban a negyedik generációs Hiluxban bizonyára egy L-szériás szívódízel fogyasztotta egykedvű kérődzéssel kilométerek százezreit, ma már azonban nem lehet ilyen motort új autóban árulni. És nem csak károsanyag-kibocsátási okokból, hanem mert a mai vásárlóknak túl gyenge. Amit Clarkson lezúzott, lehetett talán 90 lóerős, míg e cikk írásakor 204 pacival kérkedik a Hilux óriásplakátokon. Márpedig egy dízel úgy lesz viszonylag tiszta és erős, a köré épített autó pedig kényelmes és biztonságos, hogy bonyolult technológiai megoldások garmadáját építi be a gyártó, melyek azonban jóval kevésbé strapabírók, mint anno az egyszerű vasak voltak. Úgyhogy ha egy új, nyolcadik generációs Hilux-szal kísérelnénk meg ezt az elpusztítósdit, valószínűleg hamar elvérezne.

A Carnext kínálatából választott, alig több, mint három éves, viszont már több, mint százkilencvenháromezer kilométert futott Hilux nem a 204 lóerős, 2,8 literes változat, hanem a 2.4 D-4D. Ez ma is ugyanúgy 150 lóerős, mint 2017-ben volt, de talán lényegesebb adat, hogy már 3400-as fordulatnál leadja ezt a csúcsteljesítményt, a nyomatékplafon pedig 400 Nm, 1600-2000 percenkénti fordulatszám között. A szűk hasznos fordulatszám-tartomány jelzi, hogy ez egy hamisítatlan teherautó dízel, amivel nincs is semmi baj, hiszen a Hilux teherautó. Hatfokozatú manuális váltót kapott a kipróbált autóban, amit jó kapcsolgatni, viszont szemérmetlenül hosszúra áttételezték, országúton egyszerűen nem bírtam olyan sebességet elérni, amiben a hatos jó lett volna. Ez tehát kizárólag autópályára való fokozat, a többi öttel azonban szuperül be lehet osztani a Hilux erejét.

Papíron viszonylag gyengén gyorsul (13,2 s 100 km/h-ra), az utcán azonban szinte már gyorsnak érződik, ha nem sajnáljuk a motortól a rendszeres váltást, és mindig a szűk nyomatékgörbe fickósabb részén tartjuk. Bár a korabeli pick-up kínálat leggyengébb motorja ez, mégis szinte tempós a haladás, előzni is lehet vele. Persze ez üresen értendő, kihasználva az egy tonnás teherbírást, vagy a 3,2 tonnás vontatási képességet, bizonyára egészen más élmény lenne a vezetés. Ezt üzeni a hátul merev hidas-laprugós futómű is, ami terhelés nélkül egyszerűen pattog az úthibákon, és nem a nagy sebességű stabilitás mintaképe. Inkább terhelten szoktak ezek kényelmesek lenni, és a dupla kabinos Hiluxban tágas az utastér, tehát a brigád is befér.

Földúton, szőlőben természetesen elemében van a kocsi, bár azért a pick-up nem terepjáró. Mélyre lóg a vonóhorog az amúgy is komoly hátsó túlnyúlás végén, és az egyébként erősnek tűnő fellépőt is féltettem, de ilyen kis dimbeken-dombokon azért persze nem kerültünk bajba. A futómű azonban földúton sem a legkomfortosabb, ha üres az autó, nem siklik úgy át a göröngyökön, ahogy néhány klasszikus terepjáró teszi. Cserébe bírja az ilyen használatot, meg se rezdül, érezhetően elemében van, egyszerűen ide termett. A legmegkapóbb élmény vezetés közben azonban, hogy hiába élte láthatóan a munkásautók kemény életét ez a Toyota, hiába tekertek bele rövid idő alatt nagyon sok kilométert, a volán mögött ezt egyszerűen nem érezni – pontosan úgy mozog, pontosan olyan feszes és patent, mint újkorában. Éppen csak bejáratták.

Ez azonban nem jelenti, hogy nyomtalanul tűrte a terhelést a Hilux. A csak kilenc óránál, de ott nagyon megkopott kormány karima és a vezetőülés ki-be szállásoktól meggyűrt oldala mutatja a használatot, de ez igazából semmiség, számomra ijesztőbb az alváz felületi rozsdája. Nem arról van szó, hogy bármilyen strukturális gondra utalna, ez szimpla felületi probléma. De foglalkozni feltétlenül kell vele, mert ahogy a fotón is látszik, az alvázszám és környéke bőven érintett, márpedig ha ott elhanyagolják a rozsdát, később olyan belenyúlást igényelhet a javítás, ami miatt megbukhat eredetvizsgán.

Rögtön indulás után feltűnt az is, hogy gyorsításkor szokatlanul erősen hallom a turbót a kesztyűtartó felől. A Carnextnél megkaptam kinyomtatva a szervizmúltat, és bizony ott áll benne egy turbó cső tétel, százhatvannyolcezer kilométer után azt javítani kellett. Sőt ezzel egyidőben izzítógyertya és kipufogógáz visszavezető is szerepel a tételek között, bár a listából egyik esetben sem világos, hogy valamilyen javítás, vagy csere történt. Érdekes, hogy ugyanakkor került sor első fékbetét és féktárcsa cserére is, méghozzá a lista szerint csak akkor. Hibridautó esetében hallani ilyen tartós fékszettekről, és tény, hogy a gyár nem rögzíti a fékbetét csere időpontját, csak akkor kell hozzányúlni, ha elkopott. De egy sima pickuptól, és főleg a sofőrtől szép teljesítmény lenne ilyen sokat elfutni egyetlen szett betéttel, ezért hajlok rá, hogy inkább a lista hiányos. Mindenesetre a tartósságához képest nem is olyan drága hozzá a fékalkatrész.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Webshop bruttó kisker ár
Első féktárcsa (db) Brembo 33 558 Ft
Első fékbetét (garn.) Textar 23 592 Ft
Sárvédő (első, db) Van Wezel 49 264 Ft
Fényszóró (db) Depo 41 775 Ft
Olajszűrő (db) Mann Filter 4 725 Ft
Levegőszűrő (db) Mann Filter 14 743 Ft
Pollenszűrő (db) Valeo 4 279 Ft
Motorolaj (5 liter) 5W-30, Motul 22 700 Ft

Százhetvenhétezer kilométer után következett a talán legdrágább javítás, ugyanis teljes kuplungszett cserét kapott a Hilux. Mivel a gyári jótállás százezer kilométernél lejárt, e tételek bizonyára mind zsebből mentek, de a listában szerepel egy valószínűsíthetően garanciális csere is: ötvenkétezer kilométer után mindkét külső féltengely gumiharang cserére került. A hosszú tételsor tanúsága szerint gondosan frissítették a szűrőket-folyadékokat a garanciaidő lejárta után is, csak márkaszerviz helyett egy független cégnél. De szemre és érzésre is remek állapotban van ez a Hilux, pedig pőre alapváltozat, tehát gondolom nem a gyárigazgató villantós kocsijának vették. Mégis egészséges a plató műanyag borítása és az utastéri kárpitelemek túlnyomó többsége is, úgy tűnik, bárki kapta meg eszköznek, sajátjaként óvta a Toyotát.

Toyota Hilux 2.4 D-4D (2017) forgalomba helyezési költségek [Ft]
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Vizsga 27 000 Ft
Regisztrációs adó 149 283 Ft
Vagyonszerzési illeték 82 500 Ft
Forgalmi 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Rendszám 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) 71 232 Ft
Gépjárműadó (éves) 33 000 Ft

Cserélt kormánnyal és vezetőüléssel tehát futásának felét letagadhatta volna a Hilux, bár a cikk írása pillanatban egyetlen 2017-es hirdetést találtam, és abban a kocsiban is több, mint százharmincezer kilométer van. Mert hát na, aki elkölt tízmilliót egy munkagépre, az nem dísznek veszi, de a jó hír az, hogy megfelelő karbantartás mellett kétszázezer kilométernyi futás meg sem kottyant neki, leszámítva a váz vakrozsdáját. A Hilux aktuális generációja tehát megtartott sokat a híres strapabírásból: e rövid próbakör végén az a benyomásom alakult ki, hogy hiába a viszonylag magas futás, ez simán elmegy innen még kétszer ennyit is akár.

Azt azonban levonhatjuk tanulságul, hogy ezt a strapabírást nem adják ingyen. Már az első három évben is kellett költeni olyan tételekre, amik nem a klasszikus kopó alkatrész kategóriába esnek, és ez bizonyára mostantól sem lesz másként. Persze ennyi még nagyjából normális, és a kopó alkatrészek fogyása megfelelő, de a mai, kifinomult alkatrészek korában mélyen zsebbenyúlós lehet egy-egy művelet, mert ehhez a Hiluxhoz már nem elég a kalapács meg egy szett krova. Szerencsére azonban a hirdetések tanúsága szerint van egy pont, állapottól függően valahol egy- és kétmillió forint között, ahonnan már egyszerűen nem süllyed tovább a használható darabok ára, tehát végső soron nem kidobott pénz a Hiluxra költeni. Vagy mondhatjuk úgy is, hogy bizonyos megkötésekkel, de a legenda még ma is él.

Törésteszt:

Az EuroNCAP 2016-ban vizsgálta a nyolcadik generációs Hilux biztonságát, és az eredmények nem voltak hibátlanok. Mivel sok aktív biztonsági asszisztens csak extra felszerelésként kapható a Toyota Safety Sense csomag részeként, ezért azokkal öt, azok nélkül azonban csak háromcsillagos értékelést kapott a Hilux. Erre persze legyinthetünk, de a magas építésű alvázas konstrukció előnyei és hátrányai is kijöttek a teszten: oldalütközést remekül bírta, frontálisan azonban nem nyelte el tökéletesen az ütközési energiákat. Féloldalas ütközésnél a vezető teste és a kormány találkozott szokatlan módon, ám a legsúlyosabb terhelés teljes frontális csattanásnál érte a hátsó ülésre bekötött utast. Általánosságban azonban jól vizsgázott a Hilux, még a gyalogosvédelemre is kapott 83%-t, ami magas építésének fényében kifejezetten jó eredmény.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

2 órája
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22