Magyarországra túl nagy
Teszt: John Deere 9400-as traktor
A John Deere 9400-as traktor hazánkban kuriózum. Nincs akkora földterület, hogy megérné a beruházás. Első látásra megdöbbentő látvány a menetkészen 15,318 kg súlyú traktor, de igazán akkor tapasztalhatjuk meg erejét, amikor szántás közben elhalad mellettünk, és dübörög a föld.
12500 ccm -es soros hathengeres turbo intercooleres motorja van, elektronikus vezérlésű befecskendezőkkel. Az üzemanyagtartály 973 literes, de csak azért ilyen pici, mert a hatályos jogszabályok szerint az 1000 litert meghaladó tartályú gépezet veszélyes anyagot szállító járműnek bizonyul.
A vezetőfülkében teljes a luxus. A kormány magassága és dőlésszöge állítható, és a szervón keresztül a kerék 42 fokban fordul. A kormánykerék alatt klasszikus irányjelző bajuszkapcsolót és kürt gomb van. A kormányoszlop tövében két jól ismert pedál, kuplung és fék, a kettő között kicsi lábkapcsoló a differenciál zár.
A biztonsági övvel szeret légrugós ülés úszópozícióban is működik, ami azt jelenti, hogy minden irányban csillapítja a traktor rázkódásait. Mintha egy strandlabdán ülnénk egy IFA platóján. Rendkívül összetett szerkezet, integrálva a jobb oldali konzollal, ahol a fontosabb kezelőszerveket találhatjuk.
A konzolon kézigáz, sebességfelező low-high kar és egy csomó speciális kapcsoló van, amivel a hidraulikát vezérelhetjük. Egy nyitható dobozka további fontos gombokat rejt. A hátsó csatlakozópont, szaknyelven "három pont" mozgatási koordinátáit állíthatjuk itt.
Forián István traktoros elmesélte, hogy egy bemutató alkalmával a rutintalan kolléga nem ügyelt a beállításokra, és az ekét úgy lecsapta a betonra, hogy széttört a "három pont" egyik mozgató eleme. Ha beállította volna a határértéket, akkor az ekének nem szabadott volna a földre érni. Úgy csinálok, mintha érteném.
A visszajelző műszer a jobb oldali oszlopra került. Mindössze három értéket jelez. A motor fordulatszámát, a sebességfelező pozícióját és a haladási sebességet. Bármi rendellenesség esetén egy stopjelző készteti megállásra a traktorost. Ha a traktor elférne az országúton, és nem tenne kárt a közlekedőkben, elvileg 40km/órás száguldásra képes, de egy normál szántás alkalmából a haladási sebessége csak 7-8 km/h.
Jobb oldalon elöl található a két sebességváltó kar. Mellette az üvegen a segítség, hogyan kapcsolhatjuk a szerény 24 fokozatot. Tartományt kell választani, amiben aztán rugalmasan váltogathatunk. Power Shift-es mechanikus szinkronváltója van, így az optimális terhelést tartva szántás közben is lehet váltani. A váltóban 130 liter váltóolaj van.
A váltókarok mellett egy másik sárgával kapcsolhatjuk a "Teljesítmény Leadó Tengelyt". A traktorosok birodalmában ez a következő kulcsszó. A TLT az az eszköz, amivel kapcsolatot teremthetünk a traktor és a ráakasztott akármi között. Ennél az óriási gépnél ez az egység csak opcióként vásárolható. Csak a kisebb gépeken széria. Mindenesetre megnyugtató, hogy ha van TLT a 9400-ason akkor az 360 lóerőt képes továbbítani.
Jobb oldalon ízléses műszeregyüttest találunk. A klasszikus visszajelzők és fűtéskapcsolók mellett egy folyadékkristályos kijelzőn több funkciót jeleníthetünk meg. Hiba esetén például kiírja a hibakódot, és azonnal világossá válik, mit is kéne tenni. Természetesen klímaberendezés is van, ami szintén itt kapcsolható. A bal sarokban egy forgatógombbal állíthatjuk a maximális motorfordulatot. Hiába nyomjuk rá a teljes gázt, ha ott le van szabályozva, nincs mese, az a maximum.
A hidraulika vezérlése is ezen a panelen végezhető. A négy hidraulikafej jelen esetben a gigantikus eke mozgatásáról gondoskodott. A kijelzőn digitálisan állíthatjuk az értékeket. Az olajnyomást és az átfolyási időt. A felszerelt egység mozgatásának beállítása és szinkronizálása egy napos feladat is lehet.
Az ülés mellett balra egy irattartó doboz volt, de erre a helyre mobil irodát is lehet szerelni számítógép csatlakozásokkal, hogy a traktoros haza tudjon e-mail-ezni.
A John Deere 9400-as aktuális árát nem tudták megmondani pontosan. Csak egy közelítő értéket kaptam a használt bemutató járműre vontkozóan: 45 millió + ÁFA. Eddig Magyarországon még nem adtak el belőle, mert a hazai föld igényeit a kisebbek is bőven kielégítik.