Szemből Golf, hátulról Passat, belül bármi Alteától Octaviáig

2006.01.10. 08:57

Adatlap Volkswagen Jetta Sportline - 2005

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 140 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.7 másodperc
  • Végsebesség:
    207 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 6 668 000 Ft

Jetta, Jetta, Vento, Bora, Jetta? Kíváncsi vagyok, vajon tartja-e majd a ritmust, és a lépcsőshátú kompaktok következő generációját ismét Jettának kereszteli-e a Volkswagen. Másra nem vagyok kíváncsi, alighanem az is csak ugyanaz lesz, mint elődei: módosított arcú, lépcsőshátú Golf.

A Jettát senki sem hagyta szó nélkül. Sok tesztautó marad észrevétlenül rokonaim, barátaim, üzletfeleim körében, de a Jettára mindenki mondott valamit. Anyósom gyönyörű BMW-nek nézte.Feleségem szerint méltóságteljes kormányautó. Cimborám imádta, bár külsejét túl avensisesnek vélte. Ebből két dologra következtethetünk: szép, de alapjában véve jellegtelen.

Így is van. Nagydarab, de harmonikus jószág, bár az én ízlésemnek kicsit túl tömör a feneke és egérszerű az arca. (Bocsáttassék meg nekem, de még a Chevrolet Tacuma is felsejlett bennem egy pillanatra.) A fotózásnál nem, de utána a képeket visszanézve feltűnt, hogy oldalnézetből mennyire kivilágít a sötét testből a króm ablakkeret és a felni.

Az is feltűnt, hogy hátulról, oldalvást ember meg nem különbözteti egy Passattól. Mióta visszaadtam a tesztautót, direkt figyelek, és tényleg. Ha utolérek egy Passatot vagy Jettát, meg nem tudom mondani, melyiket látom, míg meg nem előztem. Tessék kipróbálni.

A Mexikóban gyártott Jetta minőségérzetében és alighanem minőségében is ugyanazt nyújtja, amit az emberek a VW-től elvárnak. Rezzenéstelenül teszi a dolgát, a kárpitok öröknek tűnnek, semmi sem nyikorog, zörög, zenél, csak a hifi. Az ülések feszesek, kemények, de tartanak, a futómű feszes, kemény és tart. A sebváltó mindig könnyedén de határozottan klattyan a helyére, az ajtók akadáspontjai példátlanul kemények. Minden ajtónyitás küzdelmes, minden ajtózárással mintha a tengeralattjáró zsilipfedelét csapnánk magunkra. "Van benn' anyag"-érzés a köbön.

Mindössze két dolog zavart a Jetta ergonómiájában: az utasülés súlyérzékelője túl érzékeny, már a fényképezőgéppel és pénztárcával megtömött táskát is be kellett kötnöm néha, hogy a bimmbamm elhallgasson. Na és persze ott a kék műszerfal-világítás. Nagyon kúl, meg hájtek, de a szemem kifolyik tőle, a fene egye meg. A kék derengés hűvösét a belső tükör fölé épített kis LED-ek vörös fénye sem tudja kompenzálni, a Jetta is olyan autó, amiben valahogy mindig fázik az ember. Legalábbis én.

A helykínálat ha nem is pazar, annyira elegendő, hogy középkategóriásban is elmenne. A hátsó lábtér talán, a fejtér mindenképpen. Kosarasok figyelmébe: ahogy ez a VW-knél szokásos, a vezetőülés hihetetlen mélységbe ereszthető le, ahonnan már 181 centim dacára sem látok ki a kormánytól.

Emlékezzünk meg a csomagtartóról is. A távirányítós slusszkulcs középső gombját megnyomva méltóságteljes lassúsággal magától felemelkedik (nem motorral: gázrugóval) - úgy látszik, a wolfsburgi tervezőmérnökök is néztek amerikai filmeket, és tudják, hogy ennek nagy hagyománya van a fő célpiacon. Jó dolog nem összekenni a kezünket a sáros kilincs körül tapogatózva.

A puttony térfogata: 527 liter. A szedánforma miatt nagy tévésdobozt nehéz berakni (arra ott az Octavia, olcsóbban: erre a cikk végén még visszatérünk), de táskából, szatyorból bármennyit elnyel. A hátsó üléstámlák 1/3, 2/3, vagy akár 3/3 arányban ledönthetők, de ha csak sílécet, horgászbotot, trágyahordó villát kell fuvaroznunk, a könyöklőn is átdughatjuk a végét. Az üléstámlák és a könyöklő kulcsos zárral reteszelhetők, ilyenkor fél köbméteres széf lesz a Jetta feneke.

Lépcsős Golfok

Már a Golf első generációjának is volt lépcsős hátú változata, az első Jetta, melynek formáját az Italdesign, azaz Giugiaro tervezte. Ezzel a szilfid, szögletes, két- vagy négyajtós kis limuzinnal indult a hagyomány. Az első Jettát 1979 és '84 között gyártották, de VW Fox nevű klónját Dél-Afrikában 1990-ben vonták ki a kínálatból. Néhány piacon, például Mexikóban, Atlantic néven futott az autó. Kezdetben csak 78 lóerős, 1,6-os motorral készült, később aztán kapott mindent, 1,6-os, 50 lovas dízeltől a 90 lóerős 1,8-asig, ez volt a Rabbit GTI.
Népítéletek az egyes Jettáról

A második széria, a II-es Golf lépcsőshátúja '85 és '92 között készült. Az Egyesült Államokban ez lett a legkelendőbb európai autó, valamint ez volt az első VW, amit Kínában is gyártottak. Készült két és négy ajtóval egyaránt, hét gyártási éve alatt olyan nagy horderejű változásokon ment át, mint az első kisablak elhagyása 1988-ban, illetve a lökhárítók felpumpálása 1990-ben. A teljesítményválaszték 52 lóerőtől 134-ig, az 1,6-os szívódízeltől a kétliteres GTI-ig terjedt.
Népítéletek a kettes Jettáról

1991-ben elvált egymástól az európai és az amerikai nómenklatúra. A III-as Golf szedánját nálunk Ventónak nevezték el, talán még páran emlékeznek a magyar bevezető kampányra: a változás szele (a tévéreklám változatban a Metró zenéjéből "a jövő szelét" volt az aláfestés). A Szegény Ember BMW-jének is titulált Ventót Herbert Schäfer tervezte, az elegáns, kissé unalmas külsejű autó tényleg masszív, tömör, megingathatatlan érzetet kelt. A Vento a szokványos 1,6-os, 1,8-as és kétliteres Golf-benzinmotorok, no meg a VW történetében forradalmi 1,9-es TDI mellett a 174 lovas, 2,8 literes VR6-os blokkot is megkapta.
Népítéletek a Ventóról

És el is érkeztünk 1998-ig, a Bora születéséig. Mélyen ülő szemeivel, kihangsúlyozott hűtőmaszkjával szemből talán ez a modell különbözött leginkább bázisától, azaz a IV-es Golftól. Érdekes, hogy létezett egyszerre Golf és Bora Variant (azaz kombikarosszériás modell) is, ugyancsak apró eltérésekkel. A legerősebb Bora a 204 lóerős V6 volt, a gyártási ciklus végén az autót már az ötszelepes 1.8T turbómotor 180 lóerejével is kérhette, aki nagy ménesre vágyott lépcsős Golfjában.
Népítéletek a Boráról

Forrás: wikipedia

Október óta várok erre a tesztautóra. A Porsche Hungária már jóval előbb tudott volna Jettát adni, de csak az 1,6 literes benzinmotorral. Nem az FSI-vel, hanem a 102 lóerős, egy vezértengelyes nyolcszelepessel, amit már egyebek között a szűk mázsával könnyebb A3-ashoz is ugyancsak kevésnek találtam. Nem, köszönöm, mondtam, inkább kivárom a dízelt. Nehezen tudtam meggyőzni a PoHu PR-es munkatársát, hogy inkább várok pár hetet, és ez mindenkinek jó lesz. Pedig tessék, most leírhatom:

Az oldalról ajánljuk

Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

2 órája
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21